E46 Kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Jatketaanpas uuteen topikkiin

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by walde View Post
    Moi,

    Yritän vähän auttaa.

    Tällainen resepti, huomioiden kertomasti asiat (ottamatta kantaa pystytkö kaikkea itse tekemään)

    1. Suihkutusventtiilien jännite ja virtamittaus oskilloskoopilla

    Mittauksesta nähtävissä seuraavat asiat:
    -Maa ja pluspuolen jännitehäviöt -> jos ilmenee, jatkomitataan muodostuvatko johtosarjassa vai ohjainlaitteen sisällä -> korjataan johtosarja tai uusitaan moottorin ohjainlaite
    -Suihkutusventtiilin mekaaninen toiminta, neulan avautuminen ja sulkeutuminen nähtävissä virta- ja jännitekuvaajista -> jos avautuminen tai sulkeutuminen epämääräistä, tai jää toisinaan kokonaan kiinni tai auki, suihkutusventtiili vaihtoon / huoltoon. Voidaan toki myös vaihtaa päittäin viereisen sylinterin kanssa, ja katsoa siirtyykö vika (voi olla myös tuotto pahasti pielessä, kannattaa varmaan kokeilla päittäin vaihtoa joka tapauksessa)
    -Toimiiko sylinterin 3 suihkutusventtiiliä ohjaava pääteaste ylipäätään


    2. Sytytyksen ensiövirran mittaus oskilloskoopilla

    Mittauksesta nähtävissä seuraavat asiat:
    -Onko sytytyspuolalla edelletykset toimia
    Ensiövirta tulisi olla noin 7A (alle 1500rpm kolme lataustapahtumaa) -> mikäli ensiövirta ja liian pieneksi, (tai se ei kulje) mitataan ohjainlaitteen ja puolan väliset johtimet kuormittamalla -> korjataan tarvittaessa. Jos vika ei löydy johtosarjasta, mitataan ohjainlaitteen ja maadoituksen välinen jännitehäviö.
    -Jos ensiövirta ei kulje, vaikka johtimet ovat OK, ohjainlaitteen pääteaste mahdollisesti viallinen

    Kaikki em. tarkastukset ovat suoritettavissa noin kahdessa kolmessa tunnissa, ja pitäisivät olla autosähkömiehelle ns. pässinlihaa. (Tuskin asiallinen korjaamo tästä ihan hirveää laskua saa aikaiseksi, jos päätät pajalle viedä?) Mikäli sylinterissä 3 ei ole mekaanista ongelmaa, joka tuon vian aiheuttaa, on vika paikannettavissa edellä mainittujen tarkastusten avulla 90% varmuudella.
    Ei löydy ihan kaikkia mittareita/ei ihan hajua mitä ja miten mitata.

    Ensin kokeilen vaihtaa puolan, tulpan ja suuttimen päittäin jollekin toiselle sylinterille. Jos vika seuraa niin sittenhän joku niistä on paskana.

    Jos vika pysyy kolmosella niin täytyy sitten käydä kysymässä korjaamoilta tuota mittausta.

    Kiitos kaikille.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Mistä johtuu että E46 takavalon liitinkampa sekä takavalon pohjan pinnit sulavat? Olen jo kahdessa E46:sessa törmänny tuollaiseen ilmiöön. Jälkimmäisessä sulanut liitin ja pinni oli maajohtimen eli ruskean johdon. Autossa on myös muutama muu hassu sähköhärö; mittarivalot syttyy heti kun virrat laittaa päälle vaikka katkaisija on off asennossa (etu- tai takavalot ei tällöin syty) ja lisäksi peräkontin aukaisu (sähkönappi) ei toimi kun valot päällä. Nähtävästi vuotaa virtaa katkaisijalle rekisterikilven valoilta sillä ne himmenevät huomattavasti kun nappia painaa. "Check control" (symboolinäyttö) herjaa myös koko ajan kuskin takavalosta vaikka polttimot on ehjät.

    Onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia?
    Tyyppivikoja kaikki E39/E46/E6X/E9X: KLIK.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Mistä johtuu että E46 takavalon liitinkampa sekä takavalon pohjan pinnit sulavat? Olen jo kahdessa E46:sessa törmänny tuollaiseen ilmiöön. Jälkimmäisessä sulanut liitin ja pinni oli maajohtimen eli ruskean johdon. Autossa on myös muutama muu hassu sähköhärö; mittarivalot syttyy heti kun virrat laittaa päälle vaikka katkaisija on off asennossa (etu- tai takavalot ei tällöin syty) ja lisäksi peräkontin aukaisu (sähkönappi) ei toimi kun valot päällä. Nähtävästi vuotaa virtaa katkaisijalle rekisterikilven valoilta sillä ne himmenevät huomattavasti kun nappia painaa. "Check control" (symboolinäyttö) herjaa myös koko ajan kuskin takavalosta vaikka polttimot on ehjät.

    Onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia?

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    En ole vielä suuttimia käyttänyt irti.

    Mitenhän noita suuttimia kotikonstein pääsisi testaamaan?

    Cabrion suuttimet aikoinaan lähetin porvoon seudulle pesuun ja tarkistukseen. Ajattelin että pitäisikö nämäkin siellä käyttää mutta se reissu kestää viikon postilla niin ei ole mahdollista tällä hetkellä seisottaa autoa niin pitkään.

    Joka aamu tällä mennään töihin, kävi kaikilla tai viidellä.
    Moi,

    Yritän vähän auttaa.

    Tällainen resepti, huomioiden kertomasti asiat (ottamatta kantaa pystytkö kaikkea itse tekemään)

    1. Suihkutusventtiilien jännite ja virtamittaus oskilloskoopilla

    Mittauksesta nähtävissä seuraavat asiat:
    -Maa ja pluspuolen jännitehäviöt -> jos ilmenee, jatkomitataan muodostuvatko johtosarjassa vai ohjainlaitteen sisällä -> korjataan johtosarja tai uusitaan moottorin ohjainlaite
    -Suihkutusventtiilin mekaaninen toiminta, neulan avautuminen ja sulkeutuminen nähtävissä virta- ja jännitekuvaajista -> jos avautuminen tai sulkeutuminen epämääräistä, tai jää toisinaan kokonaan kiinni tai auki, suihkutusventtiili vaihtoon / huoltoon. Voidaan toki myös vaihtaa päittäin viereisen sylinterin kanssa, ja katsoa siirtyykö vika (voi olla myös tuotto pahasti pielessä, kannattaa varmaan kokeilla päittäin vaihtoa joka tapauksessa)
    -Toimiiko sylinterin 3 suihkutusventtiiliä ohjaava pääteaste ylipäätään


    2. Sytytyksen ensiövirran mittaus oskilloskoopilla

    Mittauksesta nähtävissä seuraavat asiat:
    -Onko sytytyspuolalla edelletykset toimia
    Ensiövirta tulisi olla noin 7A (alle 1500rpm kolme lataustapahtumaa) -> mikäli ensiövirta ja liian pieneksi, (tai se ei kulje) mitataan ohjainlaitteen ja puolan väliset johtimet kuormittamalla -> korjataan tarvittaessa. Jos vika ei löydy johtosarjasta, mitataan ohjainlaitteen ja maadoituksen välinen jännitehäviö.
    -Jos ensiövirta ei kulje, vaikka johtimet ovat OK, ohjainlaitteen pääteaste mahdollisesti viallinen

    Kaikki em. tarkastukset ovat suoritettavissa noin kahdessa kolmessa tunnissa, ja pitäisivät olla autosähkömiehelle ns. pässinlihaa. (Tuskin asiallinen korjaamo tästä ihan hirveää laskua saa aikaiseksi, jos päätät pajalle viedä?) Mikäli sylinterissä 3 ei ole mekaanista ongelmaa, joka tuon vian aiheuttaa, on vika paikannettavissa edellä mainittujen tarkastusten avulla 90% varmuudella.
    Last edited by walde; 23-11-2014, 15:48.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Ongelma/selvittely jatkuu...

    Purin ecun pois paikoiltaan ja avasin. Ei mitään epäilyttävää. Ei hapettuneita pinnejä liittimissä. Piirilevykin näytti kuin uudelta, ei havaittavia murtumia missään juotoksissa.
    Purkki takas paikoilleen ja kerrankin oli aikaa ottaa livedataa kylmästä koneesta.
    Lisään alle vielä linkin videoon. Kuva vähän heiluu kun moottori ravisti koko autoa.
    Muuten arvot ok mutta rough arvo kolmospytyllä menee punaselle. Hieman lämmettyä arvo alkaa hivuttautumaan kohti parempaa.



    :think

    E: Soittelin edelliselle omistajalle. Kertoi että syyläri ja bensapumppu vaihdettu. Mitään muita osia normaalista huoltokierrosta poikkeavia ei ole vaihdettu hänen aikana.
    Kerroin mikä on tällä hetkellä ongelma minulla, ei kuulemma hänen aikana ole mitään tuollaista tehnyt.

    Menee jo kummalliseksi... :think
    Koita vaihtaa 2 ja 3 sylinterin suuttimet keskenään ja kato siirtyykö vika toiseen sylinteriin roughnessissa?
    Tulpat ja puolat kanssa on aika nopea vaihtaa keskenään, oletko jo sitä kokeillut?
    Last edited by Antti O; 23-11-2014, 15:42.

    Leave a comment:


  • dabbe
    replied
    Originally posted by Nikke- View Post
    Onkohan ruvennu omassa autossa takapyörän laakeri oireileen ? :think
    Kuskin puolen takarengas vollottaa/täristää ajossa ja tuntuu että jarru laahais.
    Välillä ei mitään oireita, täsä viikon verran ajoittain ollu tämmöstä
    tunkkaa ilmaan ja kokeile heiluuko vanne?

    Leave a comment:


  • Nikke-
    replied
    Onkohan ruvennu omassa autossa takapyörän laakeri oireileen ? :think
    Kuskin puolen takarengas vollottaa/täristää ajossa ja tuntuu että jarru laahais.
    Välillä ei mitään oireita, täsä viikon verran ajoittain ollu tämmöstä

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by Kissvesala View Post
    En oo tätä keissiä seurannu, mutta onko suuttimet jo tsekattu?
    En ole vielä suuttimia käyttänyt irti.

    Mitenhän noita suuttimia kotikonstein pääsisi testaamaan?

    Cabrion suuttimet aikoinaan lähetin porvoon seudulle pesuun ja tarkistukseen. Ajattelin että pitäisikö nämäkin siellä käyttää mutta se reissu kestää viikon postilla niin ei ole mahdollista tällä hetkellä seisottaa autoa niin pitkään.

    Joka aamu tällä mennään töihin, kävi kaikilla tai viidellä.

    Leave a comment:


  • Kissvesala
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Ongelma/selvittely jatkuu...

    Purin ecun pois paikoiltaan ja avasin. Ei mitään epäilyttävää. Ei hapettuneita pinnejä liittimissä. Piirilevykin näytti kuin uudelta, ei havaittavia murtumia missään juotoksissa.
    Purkki takas paikoilleen ja kerrankin oli aikaa ottaa livedataa kylmästä koneesta.
    Lisään alle vielä linkin videoon. Kuva vähän heiluu kun moottori ravisti koko autoa.
    Muuten arvot ok mutta rough arvo kolmospytyllä menee punaselle. Hieman lämmettyä arvo alkaa hivuttautumaan kohti parempaa.



    :think

    E: Soittelin edelliselle omistajalle. Kertoi että syyläri ja bensapumppu vaihdettu. Mitään muita osia normaalista huoltokierrosta poikkeavia ei ole vaihdettu hänen aikana.
    Kerroin mikä on tällä hetkellä ongelma minulla, ei kuulemma hänen aikana ole mitään tuollaista tehnyt.

    Menee jo kummalliseksi... :think
    En oo tätä keissiä seurannu, mutta onko suuttimet jo tsekattu?

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Ongelma/selvittely jatkuu...

    Purin ecun pois paikoiltaan ja avasin. Ei mitään epäilyttävää. Ei hapettuneita pinnejä liittimissä. Piirilevykin näytti kuin uudelta, ei havaittavia murtumia missään juotoksissa.
    Purkki takas paikoilleen ja kerrankin oli aikaa ottaa livedataa kylmästä koneesta.
    Lisään alle vielä linkin videoon. Kuva vähän heiluu kun moottori ravisti koko autoa.
    Muuten arvot ok mutta rough arvo kolmospytyllä menee punaselle. Hieman lämmettyä arvo alkaa hivuttautumaan kohti parempaa.



    :think

    E: Soittelin edelliselle omistajalle. Kertoi että syyläri ja bensapumppu vaihdettu. Mitään muita osia normaalista huoltokierrosta poikkeavia ei ole vaihdettu hänen aikana.
    Kerroin mikä on tällä hetkellä ongelma minulla, ei kuulemma hänen aikana ole mitään tuollaista tehnyt.

    Menee jo kummalliseksi... :think
    Last edited by |foder|; 23-11-2014, 14:47.

    Leave a comment:


  • Furior
    replied
    Originally posted by Rider View Post
    Mites tosta e46 saa ton sadetunnistimen päälle? Jostakin luin että pitää aktivoida päälle aina kun sammuttaa auton.
    Laitat pyyhkijät tihkuasentoon tai jos ovat jo, niin käytä pois ja takaisin tihkulle. Ja kannattaa auton käynnistyksen jälkeen vasta laittaa päälle

    Leave a comment:


  • Rider
    replied
    Mites tosta e46 saa ton sadetunnistimen päälle? Jostakin luin että pitää aktivoida päälle aina kun sammuttaa auton.

    Leave a comment:


  • tryffis
    replied
    Originally posted by MRX View Post
    Tuota pitkään painamista en ole kylläkään kokeillu, lähtee kaikki pois kun painaa kerran nopsaan :think ja kyllä siinä on oltava ajovakautus kun päällä ollessa ei anna ollenkaa männä luisuu
    Ilmeisesti ollut näin näissä ensimäisissä prefaceliftin dsc:issä, itsellä sama että kerralla molemmat lähtee pois mutta ei syty sitä kässärivaloa vaikka painelis kuin pitkään

    Leave a comment:


  • MRX
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Prefacelifteissa se on ollut lisävaruste ja löytyy varustelistasta DSC III merkinnällä.
    Ajonvakautuksen parhaiten huomaa siitä jos painat pitkään dsc nappia ensin syttyy sutimisenesto varoitusvalo ja kun painat lisää sitä pohjassa syttyy keltainen käsijarrun varoitusvalo merkiksi että esp on myös pois päältä.
    Tuota pitkään painamista en ole kylläkään kokeillu, lähtee kaikki pois kun painaa kerran nopsaan :think ja kyllä siinä on oltava ajovakautus kun päällä ollessa ei anna ollenkaa männä luisuu
    Last edited by MRX; 23-11-2014, 11:13.

    Leave a comment:

Working...
X