E46 Kysymyksiä ja vastauksia V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by walde View PostMoi,
Yritän vähän auttaa.
Tällainen resepti, huomioiden kertomasti asiat (ottamatta kantaa pystytkö kaikkea itse tekemään)
1. Suihkutusventtiilien jännite ja virtamittaus oskilloskoopilla
Mittauksesta nähtävissä seuraavat asiat:
-Maa ja pluspuolen jännitehäviöt -> jos ilmenee, jatkomitataan muodostuvatko johtosarjassa vai ohjainlaitteen sisällä -> korjataan johtosarja tai uusitaan moottorin ohjainlaite
-Suihkutusventtiilin mekaaninen toiminta, neulan avautuminen ja sulkeutuminen nähtävissä virta- ja jännitekuvaajista -> jos avautuminen tai sulkeutuminen epämääräistä, tai jää toisinaan kokonaan kiinni tai auki, suihkutusventtiili vaihtoon / huoltoon. Voidaan toki myös vaihtaa päittäin viereisen sylinterin kanssa, ja katsoa siirtyykö vika (voi olla myös tuotto pahasti pielessä, kannattaa varmaan kokeilla päittäin vaihtoa joka tapauksessa)
-Toimiiko sylinterin 3 suihkutusventtiiliä ohjaava pääteaste ylipäätään
2. Sytytyksen ensiövirran mittaus oskilloskoopilla
Mittauksesta nähtävissä seuraavat asiat:
-Onko sytytyspuolalla edelletykset toimia
Ensiövirta tulisi olla noin 7A (alle 1500rpm kolme lataustapahtumaa) -> mikäli ensiövirta ja liian pieneksi, (tai se ei kulje) mitataan ohjainlaitteen ja puolan väliset johtimet kuormittamalla -> korjataan tarvittaessa. Jos vika ei löydy johtosarjasta, mitataan ohjainlaitteen ja maadoituksen välinen jännitehäviö.
-Jos ensiövirta ei kulje, vaikka johtimet ovat OK, ohjainlaitteen pääteaste mahdollisesti viallinen
Kaikki em. tarkastukset ovat suoritettavissa noin kahdessa kolmessa tunnissa, ja pitäisivät olla autosähkömiehelle ns. pässinlihaa. (Tuskin asiallinen korjaamo tästä ihan hirveää laskua saa aikaiseksi, jos päätät pajalle viedä?) Mikäli sylinterissä 3 ei ole mekaanista ongelmaa, joka tuon vian aiheuttaa, on vika paikannettavissa edellä mainittujen tarkastusten avulla 90% varmuudella.
Ensin kokeilen vaihtaa puolan, tulpan ja suuttimen päittäin jollekin toiselle sylinterille. Jos vika seuraa niin sittenhän joku niistä on paskana.
Jos vika pysyy kolmosella niin täytyy sitten käydä kysymässä korjaamoilta tuota mittausta.
Kiitos kaikille.
Leave a comment:
-
Originally posted by Magirus View PostMistä johtuu että E46 takavalon liitinkampa sekä takavalon pohjan pinnit sulavat? Olen jo kahdessa E46:sessa törmänny tuollaiseen ilmiöön. Jälkimmäisessä sulanut liitin ja pinni oli maajohtimen eli ruskean johdon. Autossa on myös muutama muu hassu sähköhärö; mittarivalot syttyy heti kun virrat laittaa päälle vaikka katkaisija on off asennossa (etu- tai takavalot ei tällöin syty) ja lisäksi peräkontin aukaisu (sähkönappi) ei toimi kun valot päällä. Nähtävästi vuotaa virtaa katkaisijalle rekisterikilven valoilta sillä ne himmenevät huomattavasti kun nappia painaa. "Check control" (symboolinäyttö) herjaa myös koko ajan kuskin takavalosta vaikka polttimot on ehjät.
Onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia?
Leave a comment:
-
Mistä johtuu että E46 takavalon liitinkampa sekä takavalon pohjan pinnit sulavat? Olen jo kahdessa E46:sessa törmänny tuollaiseen ilmiöön. Jälkimmäisessä sulanut liitin ja pinni oli maajohtimen eli ruskean johdon. Autossa on myös muutama muu hassu sähköhärö; mittarivalot syttyy heti kun virrat laittaa päälle vaikka katkaisija on off asennossa (etu- tai takavalot ei tällöin syty) ja lisäksi peräkontin aukaisu (sähkönappi) ei toimi kun valot päällä. Nähtävästi vuotaa virtaa katkaisijalle rekisterikilven valoilta sillä ne himmenevät huomattavasti kun nappia painaa. "Check control" (symboolinäyttö) herjaa myös koko ajan kuskin takavalosta vaikka polttimot on ehjät.
Onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia?
Leave a comment:
-
Originally posted by |foder| View PostEn ole vielä suuttimia käyttänyt irti.
Mitenhän noita suuttimia kotikonstein pääsisi testaamaan?
Cabrion suuttimet aikoinaan lähetin porvoon seudulle pesuun ja tarkistukseen. Ajattelin että pitäisikö nämäkin siellä käyttää mutta se reissu kestää viikon postilla niin ei ole mahdollista tällä hetkellä seisottaa autoa niin pitkään.
Joka aamu tällä mennään töihin, kävi kaikilla tai viidellä.
Yritän vähän auttaa.
Tällainen resepti, huomioiden kertomasti asiat (ottamatta kantaa pystytkö kaikkea itse tekemään)
1. Suihkutusventtiilien jännite ja virtamittaus oskilloskoopilla
Mittauksesta nähtävissä seuraavat asiat:
-Maa ja pluspuolen jännitehäviöt -> jos ilmenee, jatkomitataan muodostuvatko johtosarjassa vai ohjainlaitteen sisällä -> korjataan johtosarja tai uusitaan moottorin ohjainlaite
-Suihkutusventtiilin mekaaninen toiminta, neulan avautuminen ja sulkeutuminen nähtävissä virta- ja jännitekuvaajista -> jos avautuminen tai sulkeutuminen epämääräistä, tai jää toisinaan kokonaan kiinni tai auki, suihkutusventtiili vaihtoon / huoltoon. Voidaan toki myös vaihtaa päittäin viereisen sylinterin kanssa, ja katsoa siirtyykö vika (voi olla myös tuotto pahasti pielessä, kannattaa varmaan kokeilla päittäin vaihtoa joka tapauksessa)
-Toimiiko sylinterin 3 suihkutusventtiiliä ohjaava pääteaste ylipäätään
2. Sytytyksen ensiövirran mittaus oskilloskoopilla
Mittauksesta nähtävissä seuraavat asiat:
-Onko sytytyspuolalla edelletykset toimia
Ensiövirta tulisi olla noin 7A (alle 1500rpm kolme lataustapahtumaa) -> mikäli ensiövirta ja liian pieneksi, (tai se ei kulje) mitataan ohjainlaitteen ja puolan väliset johtimet kuormittamalla -> korjataan tarvittaessa. Jos vika ei löydy johtosarjasta, mitataan ohjainlaitteen ja maadoituksen välinen jännitehäviö.
-Jos ensiövirta ei kulje, vaikka johtimet ovat OK, ohjainlaitteen pääteaste mahdollisesti viallinen
Kaikki em. tarkastukset ovat suoritettavissa noin kahdessa kolmessa tunnissa, ja pitäisivät olla autosähkömiehelle ns. pässinlihaa. (Tuskin asiallinen korjaamo tästä ihan hirveää laskua saa aikaiseksi, jos päätät pajalle viedä?) Mikäli sylinterissä 3 ei ole mekaanista ongelmaa, joka tuon vian aiheuttaa, on vika paikannettavissa edellä mainittujen tarkastusten avulla 90% varmuudella.Last edited by walde; 23-11-2014, 15:48.
Leave a comment:
-
Originally posted by |foder| View PostOngelma/selvittely jatkuu...
Purin ecun pois paikoiltaan ja avasin. Ei mitään epäilyttävää. Ei hapettuneita pinnejä liittimissä. Piirilevykin näytti kuin uudelta, ei havaittavia murtumia missään juotoksissa.
Purkki takas paikoilleen ja kerrankin oli aikaa ottaa livedataa kylmästä koneesta.
Lisään alle vielä linkin videoon. Kuva vähän heiluu kun moottori ravisti koko autoa.
Muuten arvot ok mutta rough arvo kolmospytyllä menee punaselle. Hieman lämmettyä arvo alkaa hivuttautumaan kohti parempaa.
:think
E: Soittelin edelliselle omistajalle. Kertoi että syyläri ja bensapumppu vaihdettu. Mitään muita osia normaalista huoltokierrosta poikkeavia ei ole vaihdettu hänen aikana.
Kerroin mikä on tällä hetkellä ongelma minulla, ei kuulemma hänen aikana ole mitään tuollaista tehnyt.
Menee jo kummalliseksi... :think
Tulpat ja puolat kanssa on aika nopea vaihtaa keskenään, oletko jo sitä kokeillut?Last edited by Antti O; 23-11-2014, 15:42.
Leave a comment:
-
Originally posted by Nikke- View PostOnkohan ruvennu omassa autossa takapyörän laakeri oireileen ? :think
Kuskin puolen takarengas vollottaa/täristää ajossa ja tuntuu että jarru laahais.
Välillä ei mitään oireita, täsä viikon verran ajoittain ollu tämmöstä
Leave a comment:
-
Onkohan ruvennu omassa autossa takapyörän laakeri oireileen ? :think
Kuskin puolen takarengas vollottaa/täristää ajossa ja tuntuu että jarru laahais.
Välillä ei mitään oireita, täsä viikon verran ajoittain ollu tämmöstä
Leave a comment:
-
Originally posted by Kissvesala View PostEn oo tätä keissiä seurannu, mutta onko suuttimet jo tsekattu?
Mitenhän noita suuttimia kotikonstein pääsisi testaamaan?
Cabrion suuttimet aikoinaan lähetin porvoon seudulle pesuun ja tarkistukseen. Ajattelin että pitäisikö nämäkin siellä käyttää mutta se reissu kestää viikon postilla niin ei ole mahdollista tällä hetkellä seisottaa autoa niin pitkään.
Joka aamu tällä mennään töihin, kävi kaikilla tai viidellä.
Leave a comment:
-
Originally posted by |foder| View PostOngelma/selvittely jatkuu...
Purin ecun pois paikoiltaan ja avasin. Ei mitään epäilyttävää. Ei hapettuneita pinnejä liittimissä. Piirilevykin näytti kuin uudelta, ei havaittavia murtumia missään juotoksissa.
Purkki takas paikoilleen ja kerrankin oli aikaa ottaa livedataa kylmästä koneesta.
Lisään alle vielä linkin videoon. Kuva vähän heiluu kun moottori ravisti koko autoa.
Muuten arvot ok mutta rough arvo kolmospytyllä menee punaselle. Hieman lämmettyä arvo alkaa hivuttautumaan kohti parempaa.
:think
E: Soittelin edelliselle omistajalle. Kertoi että syyläri ja bensapumppu vaihdettu. Mitään muita osia normaalista huoltokierrosta poikkeavia ei ole vaihdettu hänen aikana.
Kerroin mikä on tällä hetkellä ongelma minulla, ei kuulemma hänen aikana ole mitään tuollaista tehnyt.
Menee jo kummalliseksi... :think
Leave a comment:
-
Ongelma/selvittely jatkuu...
Purin ecun pois paikoiltaan ja avasin. Ei mitään epäilyttävää. Ei hapettuneita pinnejä liittimissä. Piirilevykin näytti kuin uudelta, ei havaittavia murtumia missään juotoksissa.
Purkki takas paikoilleen ja kerrankin oli aikaa ottaa livedataa kylmästä koneesta.
Lisään alle vielä linkin videoon. Kuva vähän heiluu kun moottori ravisti koko autoa.
Muuten arvot ok mutta rough arvo kolmospytyllä menee punaselle. Hieman lämmettyä arvo alkaa hivuttautumaan kohti parempaa.
:think
E: Soittelin edelliselle omistajalle. Kertoi että syyläri ja bensapumppu vaihdettu. Mitään muita osia normaalista huoltokierrosta poikkeavia ei ole vaihdettu hänen aikana.
Kerroin mikä on tällä hetkellä ongelma minulla, ei kuulemma hänen aikana ole mitään tuollaista tehnyt.
Menee jo kummalliseksi... :thinkLast edited by |foder|; 23-11-2014, 14:47.
Leave a comment:
-
Originally posted by Rider View PostMites tosta e46 saa ton sadetunnistimen päälle? Jostakin luin että pitää aktivoida päälle aina kun sammuttaa auton.
Leave a comment:
-
Mites tosta e46 saa ton sadetunnistimen päälle? Jostakin luin että pitää aktivoida päälle aina kun sammuttaa auton.
Leave a comment:
-
Originally posted by MRX View PostTuota pitkään painamista en ole kylläkään kokeillu, lähtee kaikki pois kun painaa kerran nopsaan :think ja kyllä siinä on oltava ajovakautus kun päällä ollessa ei anna ollenkaa männä luisuu
Leave a comment:
-
Originally posted by Antti O View PostPrefacelifteissa se on ollut lisävaruste ja löytyy varustelistasta DSC III merkinnällä.
Ajonvakautuksen parhaiten huomaa siitä jos painat pitkään dsc nappia ensin syttyy sutimisenesto varoitusvalo ja kun painat lisää sitä pohjassa syttyy keltainen käsijarrun varoitusvalo merkiksi että esp on myös pois päältä.Last edited by MRX; 23-11-2014, 11:13.
Leave a comment:
Leave a comment: