Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaikkone
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 933
    • Villähde

    Originally posted by tobbii View Post
    Elikkäs mikäs mahtaa vaivata kun satunnaisesti hehkuttaa pidempään ja välillä sit taas ihan normaalisti ? Kun hehku on pitkä niin lähtee erittäin heikosti käymään.
    Hehkurele voi olla rikki. Aika yleinen vika.

    -> Vikakoodien luku -> hehkujen vaihto jos hehkuja pimeenä -> jos vikakoodien mukaan vielä hehkuja pimeenä -> hehkurele vaihtoon

    Comment

    • maukka86
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 488
      • Pirkanmaa

      Autona e46 320i vm-98.

      Ongelmana on ollut melko kylmää ilmaa puhaltava automaatti-ilmastointi, kun auto käy tyhjäkäynnillä. Heti kun antaa hieman kierroksia, noin 1000rpm riittää, alkaa lämmintä ilmaa tulla tehokkaasti. Automaatti-ilmastointi alkaa myös samantien laskea puhaltimen nopeutta, kun seisotaan esim. liikennevaloissa, vaikka sisäilman lämpötila ei ole vielä saavuttanut tavoitearvoa. Heti liikkeellelähdön jälkeen puhallin alkaa taas puhaltaa kovemmilla kierroksilla. Moottorin lämmöt pysyvät koko ajan normaalissa, mittarin neula tasan klo 12 asennossa. Niin ja jäähdytysnestettä on ja ilmaa tuskin järjestelmässä on, sillä on toiminut tähän asti moitteettomasti.

      Aloin sitten tutkimaan asiaa Inpalla. Ihka-moduulilta ei tullut vikakoodeja. Vesiventtiili toimii normaalisti, sulkeutuu ja avautuu pyydetyn mukaisesti. Sitten huomioni kiinnittyi Heat exchanger sensor-arvoon (eikös tämä ole lämppärin kennolle tulevan veden lämpö?). Se nousi todella hitaasti, kun kone kävi tyhjäkäyntiä, vaikka moottori oli lämmin. Kaasua annettaessa arvo pomppasi reilun 60c asteen tasolle, mutta tyhjäkäynnillä laski hyvin nopeasti taas 30-40c asteen tasolle. Eli voisiko tästä päätellä, että lämmintä vettä ei vain tule riittävästi lämppärin kennolle?

      Eli sitten varsinaiseen kysymykseen, mikä aiheuttaa yllä olevat oireet? Käsittääkseni kyseisessä autossa ei ole mitään sähköistä kiertovesipumppua, ainakaan realoem:stä en sellaista kyseisestä mallista löytänyt? Vesipumppu ei ole enää alkuperäinen muovisiipinen, vaan se on joskus edellisen omistajan toimesta vaihdettu metallisiipiseen noin 100tkm sitten. Mutta voisiko vesipumppu silti aiheuttaa näitä oireita? Onko metallisiipisiä hajonnut siten, että vesi ei enää kunnolla kierrä? Moottorin lämmöt pysyvät kuitenkin täysin normaalissa. Mikä muu voisi aiheuttaa kyseiset oireet, tukossa oleva lämppärin kenno kenties?
      f22 220i

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        Originally posted by kaikkone View Post
        Vikakoodien mukana sähköinen lisälämmitin olisi pimeenä.
        Onko tuo hajoava osa vai olisiko piuhoissa vikaa?
        On nähty kerran ainakin foorumilla viallinen. Tarkista ensin ettei ole liittimissä hapettumaa ja vaihda varmuudeksi sulake. Jos ei tokene, vaihtoon. Ei löydy tarvikkeena, harkitse purkuosaa tai uutta.

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          Originally posted by Jondis View Post
          Mulla sedanissa ainakin tuo radioyksikkö löytyy kontista kuskin puolen sivuverhouksen takaa. Mahtaako antenni nyt olla tuo hainevä vai takalasissa?
          Hainevässä vain puhelimen antenni, kaikki muut antennit sedanissa takalasin lämmitinliuskoissa.

          Joko antennivahvistimessa on vikaa tai takalasin liitinpatterissa kontaktivikaa (sekä vahvistimen että trap circuitin puolella eli sekä vas+oik), katso: KLIK. Liittimien irroituksessa oltava varovainen.

          Comment

          • Jeba
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 128
            • Nurmes

            320i -00 Mistä löytyy releet? Sammu ajosta ja ei kirveelläkään käyntiin. Lavetilla kämpille ja totta kai sitten lähtikin tulille ja toimii taas normaalisti. Vikakoodeja ei ollu kuin termostaatin lämmityksestä. Joskus tekee kun laittaa aamulla käyntiin niin sammuu, mut sen jälkeen toimii normaalisti. Tarkotus katella bensapumpun rele nyt aluksi kuhan tietäs missä se on.

            Comment

            • temezuella
              Bimmer Rookie
              • Mar 2015
              • 46
              • Mualiman napa

              Originally posted by Jeba View Post
              320i -00 Mistä löytyy releet? Sammu ajosta ja ei kirveelläkään käyntiin. Lavetilla kämpille ja totta kai sitten lähtikin tulille ja toimii taas normaalisti. Vikakoodeja ei ollu kuin termostaatin lämmityksestä. Joskus tekee kun laittaa aamulla käyntiin niin sammuu, mut sen jälkeen toimii normaalisti. Tarkotus katella bensapumpun rele nyt aluksi kuhan tietäs missä se on.
              Mulla teki oma 316 juuri tuota samaa, sammuili ajossa satunnaisesti eikä sen jälkeen suostunu käynnistymään ja kylmällä koneella sammuili omia aikojaan. Kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla lähti pois mutta antoi koodia sekä nokan että kammen tunnistimesta (inpalla). Molemmat loppupeleissä vaihdoin.
              F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
              F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
              e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
              (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
              (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
              (ex) e91 318d vm.10 jet black
              (ex) e46 316 vm.99 hellrot
              (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic

              Comment

              • Jeba
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 128
                • Nurmes

                Ne kävi myös mielessä mut niistä ei antanu mitään koodia.

                Comment

                • Kohtuullisesti
                  BTCF Member
                  • Jul 2016
                  • 62
                  • Stadi

                  Originally posted by Jeba View Post
                  320i -00 Mistä löytyy releet? Sammu ajosta ja ei kirveelläkään käyntiin. Lavetilla kämpille ja totta kai sitten lähtikin tulille ja toimii taas normaalisti. Vikakoodeja ei ollu kuin termostaatin lämmityksestä. Joskus tekee kun laittaa aamulla käyntiin niin sammuu, mut sen jälkeen toimii normaalisti. Tarkotus katella bensapumpun rele nyt aluksi kuhan tietäs missä se on.
                  Tuo rele on hanskalokeron takana v*ttumaisessa paikassa. Täytyy ottaa hanskaloota kokonaan irti että pääsee käsiksi



                  Last edited by Kohtuullisesti; 28-12-2016, 14:39.
                  E90 325i


                  ex. E91 318i
                  ex. E30 316i
                  ex. E36 323ti
                  ex. E46 330ci

                  Comment

                  • Jeba
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 128
                    • Nurmes

                    No nyt se antokin vikakoodin: Signal, camshaft sensor, inlet. Onko tämä nyt sitten imupuolen anturi? Schmiedmann sivuilta löytyy anturi imupuolelle ja sitten pelkkiä nokka-akselin antureita.:think

                    Comment

                    • väiski525
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2010
                      • 2572
                      • Vantaa

                      [IMG][/IMG]

                      Tuli elvytettyä tuo yleinen vika farkku nelikutosissa, eli jumiutunut takalasinpyyhkijä takaisin eloon. Tässä autossa vika ollu jo 5 vuotta ainakin, takapyyhkijä varsineen ollut varastossa ja akseli paljaana säiden ja suolan armoilla. Akselin runko on katkennut jo aikoinaan, mutta vielä ihan toimiva kampe näinkin.

                      Irrotus oli helppo, iso muistaakseni 22 vai 23mm pultti auki lasin ulkopuolelta, ja 10mm pultti kontin puolella (ensin toki suojamuovit ja itse pyyhkijä irroitettu aikoinaan) ja akseli runkoineen on irti.

                      auton ulkopuolelle jäävässä akselin päässä on kuminen o-tiiviste, jonka sain tylsällä puukonkärjellä ongittua pois.

                      sitten yritin akselin juuressa olevaa kartion muotoista "pulttia" irti, mutta ei mihinkään. lienee prässätty tai sitten vain totaalisen jumissa, lopetin ennenkuin kierteet menivät rikki tapellessa.

                      Akseli oli sitten myös tiukassa kiinni, kaksilla nokkapihdeillä yritin aluksi vääntää kaikin voimin akselia liikkeelle (ensin öljyä ruiskittu reilusti ja vartin vaikuttanut) mutta ei mihinkään.

                      Lisää öljyä ja kääntelyä, ja kerran naksahti hieman liikkeelle.

                      Tutkin ja ihmettelin onko jotain lukkorengasta tms, mutta ei löytynyt.

                      Joten vasara käteen ja lyömään akselin päähän. Siitä se milli kerrallaan alkoin liikkua pituus-suunnassa, ja öljyä lisäämällä alkoi myös pyöriä jo.

                      Naputtelin koko akselin holkkien läpi irti, ja kurkistin holkkien sisään, roskaa moskaa ja ruostettahan siellä.

                      sitten hiomapaperia käteen ja akselin pinta puhtaaksi, ja sen jälkeen kuusiokolon varren ympärille hiomapaperia ja nilkuttamaan holkin sisältä tavaraa puhtaaksi.

                      Yhden kaljan verran tuli hiottua pintoja puhtaaksi, ja sitten puhdistus ja akseli takaisin paikoilleen, ja sehän liikkui jo kuin uusi, ellei jopa paremminkin

                      Osat ja tiivisteet löysivät takaisin paikoilleen ja kävin iskemässä osat kiinni autoon, ja nyt taas toimiva ja erittäin sujuvasti liikkuva pyyhkijä toimii taas.

                      Suosittelen toimenpidettä kaikille farkkujen omistajille, jos halli / talli ja hyvät työkalut käsillä niin hommaan ei varmaan 30min kauemmin mene, itse näpräsin olohuoneen pöydällä kotoa löytyvillä halpis / paskoilla vehkeillä

                      säästöä tuli hurjat 85e uuteen osaan verrattuna, ja pari kaljaakin sai juoda samalla tulen tekemään akselin puhdistuksen pari kertaa vuodessa niin eipähä jumiudu enää.

                      Tuli aikoinaan revittyä pyyhkijä pois itse kun se jumiutui, kun eihän sitä tarvitse. Mutta nyt vanhetessa ja näissä suomen talviolosuhteissa täällä kehä 3 sisällä on ihan suotavaa että tuo härpäke autossa toimii :think
                      - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                      - MB s205 220cdi -15
                      - Volvo s80 2.5t -07
                      - mb s211 280cdi -08
                      - e46 320i -03
                      - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                      - e46 320d Individual "m-sport" -04
                      - e39 525i -01

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        Originally posted by väiski525 View Post
                        [IMG][/IMG]

                        Tuli elvytettyä tuo yleinen vika farkku nelikutosissa, eli jumiutunut takalasinpyyhkijä takaisin eloon. Tässä autossa vika ollu jo 5 vuotta ainakin, takapyyhkijä varsineen ollut varastossa ja akseli paljaana säiden ja suolan armoilla. Akselin runko on katkennut jo aikoinaan, mutta vielä ihan toimiva kampe näinkin.

                        Irrotus oli helppo, iso muistaakseni 22 vai 23mm pultti auki lasin ulkopuolelta, ja 10mm pultti kontin puolella (ensin toki suojamuovit ja itse pyyhkijä irroitettu aikoinaan) ja akseli runkoineen on irti.

                        auton ulkopuolelle jäävässä akselin päässä on kuminen o-tiiviste, jonka sain tylsällä puukonkärjellä ongittua pois.

                        sitten yritin akselin juuressa olevaa kartion muotoista "pulttia" irti, mutta ei mihinkään. lienee prässätty tai sitten vain totaalisen jumissa, lopetin ennenkuin kierteet menivät rikki tapellessa.

                        Akseli oli sitten myös tiukassa kiinni, kaksilla nokkapihdeillä yritin aluksi vääntää kaikin voimin akselia liikkeelle (ensin öljyä ruiskittu reilusti ja vartin vaikuttanut) mutta ei mihinkään.

                        Lisää öljyä ja kääntelyä, ja kerran naksahti hieman liikkeelle.

                        Tutkin ja ihmettelin onko jotain lukkorengasta tms, mutta ei löytynyt.

                        Joten vasara käteen ja lyömään akselin päähän. Siitä se milli kerrallaan alkoin liikkua pituus-suunnassa, ja öljyä lisäämällä alkoi myös pyöriä jo.

                        Naputtelin koko akselin holkkien läpi irti, ja kurkistin holkkien sisään, roskaa moskaa ja ruostettahan siellä.

                        sitten hiomapaperia käteen ja akselin pinta puhtaaksi, ja sen jälkeen kuusiokolon varren ympärille hiomapaperia ja nilkuttamaan holkin sisältä tavaraa puhtaaksi.

                        Yhden kaljan verran tuli hiottua pintoja puhtaaksi, ja sitten puhdistus ja akseli takaisin paikoilleen, ja sehän liikkui jo kuin uusi, ellei jopa paremminkin

                        Osat ja tiivisteet löysivät takaisin paikoilleen ja kävin iskemässä osat kiinni autoon, ja nyt taas toimiva ja erittäin sujuvasti liikkuva pyyhkijä toimii taas.

                        Suosittelen toimenpidettä kaikille farkkujen omistajille, jos halli / talli ja hyvät työkalut käsillä niin hommaan ei varmaan 30min kauemmin mene, itse näpräsin olohuoneen pöydällä kotoa löytyvillä halpis / paskoilla vehkeillä

                        säästöä tuli hurjat 85e uuteen osaan verrattuna, ja pari kaljaakin sai juoda samalla tulen tekemään akselin puhdistuksen pari kertaa vuodessa niin eipähä jumiudu enää.

                        Tuli aikoinaan revittyä pyyhkijä pois itse kun se jumiutui, kun eihän sitä tarvitse. Mutta nyt vanhetessa ja näissä suomen talviolosuhteissa täällä kehä 3 sisällä on ihan suotavaa että tuo härpäke autossa toimii :think
                        Voitelet sen akselin kunnolla, niin ei tarvitse paria kertaa vuoteen puhdistella. Vaikka HSS2000 ruiskit sinne, jos haluaa hifistellä, niin ruiskauttaa esim. aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Tuo WD40 ei toimi kunnolla irroitusöljynä eikä voiteluaineena, joten hankkisin jotain paremmin käyttöön soveltuvaa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by Jeba View Post
                          No nyt se antokin vikakoodin: Signal, camshaft sensor, inlet. Onko tämä nyt sitten imupuolen anturi? Schmiedmann sivuilta löytyy anturi imupuolelle ja sitten pelkkiä nokka-akselin antureita.:think
                          Vertaile osanumeroa. Ainoa oikea tapa
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • Jeba
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 128
                            • Nurmes

                            Originally posted by Tonton View Post
                            Vertaile osanumeroa. Ainoa oikea tapa
                            Mitä osa numeroa mihin? Onko näissä pako ja imu nokalle omat anturit?

                            Comment

                            • väiski525
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2010
                              • 2572
                              • Vantaa

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Voitelet sen akselin kunnolla, niin ei tarvitse paria kertaa vuoteen puhdistella. Vaikka HSS2000 ruiskit sinne, jos haluaa hifistellä, niin ruiskauttaa esim. aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Tuo WD40 ei toimi kunnolla irroitusöljynä eikä voiteluaineena, joten hankkisin jotain paremmin käyttöön soveltuvaa.
                              Se olikin vain irroitukseen kun ei muutakaan löytänyt kotoota.

                              ihan kuivaksi sen jätin, koska öljyttynä alkoi takerrella heti alkuun.

                              pitää kyl jotain vaseliinia tms kunnon kamaa sinne laittaa kun löytää jostain / muistaa ostaa.
                              - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                              - MB s205 220cdi -15
                              - Volvo s80 2.5t -07
                              - mb s211 280cdi -08
                              - e46 320i -03
                              - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                              - e46 320d Individual "m-sport" -04
                              - e39 525i -01

                              Comment

                              • Jka
                                BTCF Member
                                • Sep 2009
                                • 214
                                • jyväskylä

                                Vaihdatin ennen joulua tuulilasin ja sadetunnistin toimi normaalisti pari päivää uudella lasilla kunnes se käynnistäessä tunnistusasennossa teki epänormaalisti yhden pyyhkäisyn, jonka jälkeen ei reagoi mitenkään herkkyyden säätörullaan tai muutenkaan mihinkään vaikka ruikkii vettä sensorin eteen.

                                Mun mielestä enää ei toimi edes tuo valosensori jonka pitäs päivällä sammuttaa ajovalot automaatilla tai niin se on ennen tehnyt koska sitä ominaisuutta ei ole tullut pois koodattua.

                                Auttaako tuohon nyt joku kalibrointi/resetointi, se ei ainakaan manuaalisesti ohjeiden mukaan tunnu onnistuvan eli tarvinnee tietokoneen ja piuhan.

                                Vai onkohan tuo "lukijalaite" entinen? Uudessa lasissahan tuo linssiosa oli mukana johon iskettiin kiinni vaan vanha anturi.

                                Väliaikaisena ratkaisuna on nyt se että otin sulakkeen irti tunnistimelta niin toimii ihan tihkumikälie kytkimenä tuo Ko viiksen asento.
                                E70 X5 4.8i
                                ex: E46 325Ci

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎