Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46, Saako ajotietokoneen autoon, jos vaihtaa vilkkukytkimen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pasa
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 71
    • Keski-Suomi

    #76
    Palataanpa taas viiksi asiaan.

    Itellä on e46 320da -02 autom. ilmastoinnilla ja viiksi tuli auton mukana aikanaan.

    Vaihdoin viiksen, tarkastin johdot (yhteensä neljä ja yksi pun.kelt mittaristolle) ja vein Laakkoselle ohjelmointiin. Samalla ohjelmoitiin ajovaloautomatiikka.

    Noh, nappi ei toiminutkaan ja käskettiin kattoo johot ja viiksi uudestaan tai kokeilla toisella viiksellä. Jos ne kunnossa, pitäs kuulemma toimia. Näin tein ja johothan siellä viiksen sisällä oli poikki. Korjasin ne ja tarkastin mittarilla, että nappi toimii. OK, laitoin takasin, mutta mittarissa edelleen vain kello. Enpä luovuttanut, vaan hommasin takuulla toimivan viiksen ja linttasin paikalleen, Mutta ei, ei toiminut silläkään.

    Nyt alkaa jo yöunet mennä, ja mietinkin, voisko vika olla siinä ohjelmoinnissa? Voiko siinä tyriä vai onko nyt niin, että tämä uusin viiksi pitäisi taas ohjelmoida uudestaan? Kaikki muut edellytykset kuitenkin tietokoneelle pitäs olla kunnossa?

    Luakkosella ei suostuttu hommaa samaan hintaan tarkastamaan, tarjottiin sähkäriä. Ei kiitos, koska ohjelmoinnistakin sai jo maksaa tarpeeks suolasen hinnan.

    Comment

    • tiakri
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 208

      #77
      Originally posted by Pasa View Post
      Palataanpa taas viiksi asiaan.

      Itellä on e46 320da -02 autom. ilmastoinnilla ja viiksi tuli auton mukana aikanaan.

      Vaihdoin viiksen, tarkastin johdot (yhteensä neljä ja yksi pun.kelt mittaristolle) ja vein Laakkoselle ohjelmointiin. Samalla ohjelmoitiin ajovaloautomatiikka.

      Noh, nappi ei toiminutkaan ja käskettiin kattoo johot ja viiksi uudestaan tai kokeilla toisella viiksellä. Jos ne kunnossa, pitäs kuulemma toimia. Näin tein ja johothan siellä viiksen sisällä oli poikki. Korjasin ne ja tarkastin mittarilla, että nappi toimii. OK, laitoin takasin, mutta mittarissa edelleen vain kello. Enpä luovuttanut, vaan hommasin takuulla toimivan viiksen ja linttasin paikalleen, Mutta ei, ei toiminut silläkään.

      Nyt alkaa jo yöunet mennä, ja mietinkin, voisko vika olla siinä ohjelmoinnissa? Voiko siinä tyriä vai onko nyt niin, että tämä uusin viiksi pitäisi taas ohjelmoida uudestaan? Kaikki muut edellytykset kuitenkin tietokoneelle pitäs olla kunnossa?

      Luakkosella ei suostuttu hommaa samaan hintaan tarkastamaan, tarjottiin sähkäriä. Ei kiitos, koska ohjelmoinnistakin sai jo maksaa tarpeeks suolasen hinnan.
      Moi,

      Itsellä lähes samankaltaisia huolia. Auto on 2003 316ti Compact, ilmastoinnilla.

      Hommasin AVK:lta viiksen, ja asensin sen, sekä kävin Konalan Autokeskuksessa ohjelmoimassa tuon, ohjelmoivat samalla muutakin. Noh sanoivat että ajotietokone on kytketty päälle, mutta ei toimi, käskivät tarkastamaan kytkennät. Kävin kytkennät läpi, ja kaikki johdot menevät niinkuin pitääkin. Mittasin kuitenkin viikseltä mittariston tulevaa johtoa, josta tulee erittäin pieni jännite, jotain yhden voltin luokkaa kun nappia painaa. Muutama ajatus..

      1) Kuuluuko tuon jännitteen olla noin pieni mikä siltä napilta tulee mittaristoon? Löytyisikö jostain speksiä?

      2) Kun tietäisi millaista jännitettä tuosta BC-napista tulee, niin voisi käsin syöttää sellaista suoraan mittaristoon, ja katsoa toimiiko. Tällä varmistettaisiin oikeastaan se että onko vika ohjelmoinnissa vai jossain muualla.

      3) Olikohan ohjelmoijat vaan niin käsiä etteivät osanneet, ja sitä ajotietokonetta ei tosiaan ole kytketty päälle. Missä Laakkosella itse kävit?
      E90lci'09

      Comment

      • jartsa02
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 1131
        • Helsinki

        #78
        Originally posted by tiakri View Post
        Moi,

        Itsellä lähes samankaltaisia huolia. Auto on 2003 316ti Compact, ilmastoinnilla.

        Hommasin AVK:lta viiksen, ja asensin sen, sekä kävin Konalan Autokeskuksessa ohjelmoimassa tuon, ohjelmoivat samalla muutakin. Noh sanoivat että ajotietokone on kytketty päälle, mutta ei toimi, käskivät tarkastamaan kytkennät. Kävin kytkennät läpi, ja kaikki johdot menevät niinkuin pitääkin. Mittasin kuitenkin viikseltä mittariston tulevaa johtoa, josta tulee erittäin pieni jännite, jotain yhden voltin luokkaa kun nappia painaa. Muutama ajatus..

        1) Kuuluuko tuon jännitteen olla noin pieni mikä siltä napilta tulee mittaristoon? Löytyisikö jostain speksiä?

        2) Kun tietäisi millaista jännitettä tuosta BC-napista tulee, niin voisi käsin syöttää sellaista suoraan mittaristoon, ja katsoa toimiiko. Tällä varmistettaisiin oikeastaan se että onko vika ohjelmoinnissa vai jossain muualla.

        3) Olikohan ohjelmoijat vaan niin käsiä etteivät osanneet, ja sitä ajotietokonetta ei tosiaan ole kytketty päälle. Missä Laakkosella itse kävit?
        Se vilkunviiksen nappi yhdistää maata siihen mittarin johtoon, joten sitä voi kokeilla yhdistää suoraan maihin ja silloin näkee toimiiko itse mittari/ohjelmointi. Varsinaisesti jännitteitä mittaamalla voi olla että ei pahemmin homma selviä.

        Tuossa kylläkin kävi yksi vähän samantyyppinen juttu jokin aika sitten yhden e46:n kanssa: siihen oli kanssa vaihdettu BC-viiksi ja kaikki kytkennät tehty kuten pitikin. Sitten tein siihen ihan perus BC-retrofit koodauksen ja sen jälkeen kun kokeilin, niin BC ei toiminutkaan . Sitä sitten tutkailin, niin koodaus oli kyllä toiminut siten että se oli lisännyt BC listaan (FA) ihan oikein, mutta ei sitten kummiskaan syystä taikka toisesta ollut laittanut sitä BC:tä päälle. Tovin siinä ihmettelin että "wtf" ja sitten totesin, että on siirryttävä plään B:hen ja kaivoin siinä muita ohjelmia käyttöön ja niittasin sen BC:n sitten käyntiin toisella softalla .. ja sen jälkeen se sitten pelasi täydellisesti . Liekö niin, että nyt vois olla kyseessä jotain samantyyppistä ohjelmointi-probleemaa :think.
        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #79
          Originally posted by jartsa02 View Post
          Tuossa kylläkin kävi yksi vähän samantyyppinen juttu jokin aika sitten yhden e46:n kanssa: siihen oli kanssa vaihdettu BC-viiksi ja kaikki kytkennät tehty kuten pitikin. Sitten tein siihen ihan perus BC-retrofit koodauksen ja sen jälkeen kun kokeilin, niin BC ei toiminutkaan . Sitä sitten tutkailin, niin koodaus oli kyllä toiminut siten että se oli lisännyt BC listaan (FA) ihan oikein, mutta ei sitten kummiskaan syystä taikka toisesta ollut laittanut sitä BC:tä päälle. Tovin siinä ihmettelin että "wtf" ja sitten totesin, että on siirryttävä plään B:hen ja kaivoin siinä muita ohjelmia käyttöön ja niittasin sen BC:n sitten käyntiin toisella softalla .. ja sen jälkeen se sitten pelasi täydellisesti . Liekö niin, että nyt vois olla kyseessä jotain samantyyppistä ohjelmointi-probleemaa :think.
          Siellä "ulkomaan foorumilla" oli identtinen E46 keissi. Merkkiorganisaation Progmaniinkin eksyy välillä bugeja.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #80
            Originally posted by Clavurion View Post
            Siellä "ulkomaan foorumilla" oli identtinen E46 keissi. Merkkiorganisaation Progmaniinkin eksyy välillä bugeja.
            Mä luulen että se ongelma on pikemmin auton päässä kun ohjelmassa koska samalla "setillä" molemmat päivitetään mutta mulle ei ole koskaan vielä käynyt noin.:think
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • mosse11
              Bimmer Rookie
              • Feb 2009
              • 32
              • Finland

              #81
              Käsitinkö oikein etton mittaristolle menevän piuhan voi periaattessa kytkeä vaikka ratin monitoiminäppäimen kautta maahan, jolloin ajotietokone toimii mittaristossa?

              Mitä eri informaatioita siihen näytölle tulee sen softan ohjelmoinnin jälkeen vai onko niitä mahdollisuus valita softaa asennettaessa?

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #82
                Originally posted by Rahu View Post
                Mä luulen että se ongelma on pikemmin auton päässä kun ohjelmassa koska samalla "setillä" molemmat päivitetään mutta mulle ei ole koskaan vielä käynyt noin.:think
                Niin, ehkä tuo ongelma tulee esiin vain tietyllä varustekombinaatiolla tai ohjainlaiteversiolla.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • jermu82
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 151

                  #83
                  onnistuuko 2000 e46 pelkästään viiksen vaihtamalla ja ohjelmoinnilla ajotietokoneen asennus? autossa manuaali ilmastointi

                  Comment

                  • tiakri
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 208

                    #84
                    Originally posted by jartsa02 View Post
                    Se vilkunviiksen nappi yhdistää maata siihen mittarin johtoon, joten sitä voi kokeilla yhdistää suoraan maihin ja silloin näkee toimiiko itse mittari/ohjelmointi. Varsinaisesti jännitteitä mittaamalla voi olla että ei pahemmin homma selviä.

                    Tuossa kylläkin kävi yksi vähän samantyyppinen juttu jokin aika sitten yhden e46:n kanssa: siihen oli kanssa vaihdettu BC-viiksi ja kaikki kytkennät tehty kuten pitikin. Sitten tein siihen ihan perus BC-retrofit koodauksen ja sen jälkeen kun kokeilin, niin BC ei toiminutkaan . Sitä sitten tutkailin, niin koodaus oli kyllä toiminut siten että se oli lisännyt BC listaan (FA) ihan oikein, mutta ei sitten kummiskaan syystä taikka toisesta ollut laittanut sitä BC:tä päälle. Tovin siinä ihmettelin että "wtf" ja sitten totesin, että on siirryttävä plään B:hen ja kaivoin siinä muita ohjelmia käyttöön ja niittasin sen BC:n sitten käyntiin toisella softalla .. ja sen jälkeen se sitten pelasi täydellisesti . Liekö niin, että nyt vois olla kyseessä jotain samantyyppistä ohjelmointi-probleemaa :think.
                    Okei, kokeilenpa tota että tuleeko sinne mittaristolle maata. Perkeles, menee vaikeaksi kun ei ole näemmä ihan yksinkertasta toi koodaus sitten firmoillekaan..

                    Tietäsköhän joku pääkaupunkiseudulla jotain puljua joka viitsisi käyttää vähän aikaa tuon selvittelyyn, eikä vaan koodais kerran ja velottais tuli kuntoon tai ei..?
                    E90lci'09

                    Comment

                    • tiakri
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 208

                      #85
                      Originally posted by mosse11 View Post
                      Käsitinkö oikein etton mittaristolle menevän piuhan voi periaattessa kytkeä vaikka ratin monitoiminäppäimen kautta maahan, jolloin ajotietokone toimii mittaristossa?

                      Mitä eri informaatioita siihen näytölle tulee sen softan ohjelmoinnin jälkeen vai onko niitä mahdollisuus valita softaa asennettaessa?
                      Joo.. Periaatteessa. Joskin monitoiminapit taitavat jutella IBUS-väylän kautta joten ne ei ole sillä tavalla pelkästään on/off kytkimiä. Mutta jonkin oman napin sille voit ainakin tehdä

                      Kulutus, lämpötila jne tuohon taitaa ainakin tulla.
                      E90lci'09

                      Comment

                      • tiakri
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 208

                        #86
                        Originally posted by jermu82 View Post
                        onnistuuko 2000 e46 pelkästään viiksen vaihtamalla ja ohjelmoinnilla ajotietokoneen asennus? autossa manuaali ilmastointi
                        Saattaa vaatia lämpötila-anturin asennuksen jos sellaista ei ole jo olemassa, ja jonkun johdon vedon mittaristoon.

                        Katso aiemmasta postauksestani 'on board computer cheat codes' tms, ja niiden avulla koita saatko näkyviin ulkolämpötilan, niin että se vieläpä vaihtelee.. Jos saat niin sitten lämpötila-anturi on ok.
                        E90lci'09

                        Comment

                        • erese
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 478
                          • Vantaa

                          #87
                          Originally posted by tiakri View Post
                          Joo.. Periaatteessa. Joskin monitoiminapit taitavat jutella IBUS-väylän kautta joten ne ei ole sillä tavalla pelkästään on/off kytkimiä. Mutta jonkin oman napin sille voit ainakin tehdä

                          Kulutus, lämpötila jne tuohon taitaa ainakin tulla.
                          Kello, keskinopeus, ulkolämpötila, polttoaineen kulutus ja polttoaineen riittävyys kilometreissä näkyvät...
                          F40 -20
                          F20 -13
                          E46 320D Touring -01
                          E36 "nokivasara" Touring -99

                          Comment

                          • jermu82
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 151

                            #88
                            Originally posted by tiakri View Post
                            Saattaa vaatia lämpötila-anturin asennuksen jos sellaista ei ole jo olemassa, ja jonkun johdon vedon mittaristoon.

                            Katso aiemmasta postauksestani 'on board computer cheat codes' tms, ja niiden avulla koita saatko näkyviin ulkolämpötilan, niin että se vieläpä vaihtelee.. Jos saat niin sitten lämpötila-anturi on ok.

                            miten ne ulkolämpötilan saa painemalla ku ei oikeen ymärtäny

                            Comment

                            • erese
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 478
                              • Vantaa

                              #89
                              Originally posted by jermu82 View Post
                              miten ne ulkolämpötilan saa painemalla ku ei oikeen ymärtäny
                              Jos sulla on se anturi olemassa niin se näkyy valikossa nro. 7 muiden lämpötilojen ohella Ensin tarvitsee poistaa lukitus valikon 19 kautta että saa sen valikon nro. 7 näkyviin..
                              F40 -20
                              F20 -13
                              E46 320D Touring -01
                              E36 "nokivasara" Touring -99

                              Comment

                              • jermu82
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2008
                                • 151

                                #90
                                Originally posted by erese View Post
                                Jos sulla on se anturi olemassa niin se näkyy valikossa nro. 7 muiden lämpötilojen ohella Ensin tarvitsee poistaa lukitus valikon 19 kautta että saa sen valikon nro. 7 näkyviin..
                                siis mistä noi valikot sää ja mikä on valikko 7 tai 19

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎