Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 keskuslukitus häikkää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    Originally posted by Antti O View Post
    En nyt kovin pitkälle taaksepäin lukenut.. mutta onko makkella avaimet varmasti kunnossa? Olen törmännyt tapauksiin missä toinen avain pariutuu oikein ja toinen ei reagoi mitenkään siihen paritukseen. Onko ne siis aiemmin molemmat avaimet tai toinen toiminut?
    Toimii. Molemmat toimi aikaisemmin, mutta en saanut koskaan paritettua kahta avainta samaan aikaan, millä ei tosin omassa käytössä ollut mitään merkitystä kun olen ainut kuljettaja.

    Originally posted by |makke View Post
    Heitämpä oman stoorin tähän väliin (e46 330i 2001 sedan). Olen viime vuosina huomannut, että kaukosäätö ei toimi kuin ehkä 3 metrin päästä autosta... pikkuhiljaa vaimentunut.
    Jossain vaiheessa rupesi tekemään niin, että ei vaan avannut/sulkenut ovia kuin ihan randomilla. Epäilin avaimien akkujen tulleen tiensä päähän, joten kävin ostamassa uuden akkupariston ja puukotin avaimet auki. Mutta kyllähän niissä jännitetaso oli ihan normaali.

    Luin paljon aiheesta, kuten tämänkin threadin pariin otteeseen. Koitin parittaa avaimen uudelleen ja sen jälkeen se toimikin jonkin aikaa. En saanut paritettua kuin jomman kumman avaimen kerrallaan, vaikka kuinka yritin ohjeiden mukaan. Molemmat kuitenkin pariutuivat erikseen, joten ihan sama koska mulla on kuitenkin vain yksi avain käytössä.

    Kaukosäätö toimi parittamisen jälkeen viikon pari, jonka jälkeen rupesi taas toimimaan koska huvittaa ja nyt ei sano enää yhtään mitään. Niin ja avaimella avattaessa ovesta kaikki ovet aukeaa ja sulkeutuu.

    Ei syty sisävalot, mikään ovi ei aukea. Eli vika on aika suurella todennäköisesti antennivahvistimessa. Kaukosäätö nimittäin toimi vielä siitä pilarin vierestä loppuvaiheessa, mutta nyt ei sano enää mitään.

    Onko noilla tapana hajota noin pikkuhiljaa?

    Mitä pitää tietää kun ostaa uuden? Hertsimäärä pitää toki täsmätä. Koitin käytettyjä ettiä ja löyty ihan samanlaisia, joten voiko huoletta ostaa? Uutta ei kiinnostais nyt ostella.
    Tota ei vissiin paljon itse korjailla, kun ei tota saa kuin väkivalloin auki.

    Tässä kuva omasta antennivahvistimesta.

    Ebay:sta irtoais aika halvalla. Ostanko vaan tollasen?
    Ja ostin sitten käytettynä antinnivahvistimen, mutta eipä se sen enempää inahda kun aikasemminkaan.

    Comment

    • huitoja2
      BTCF Member
      • Dec 2007
      • 226
      • Porvoo

      Originally posted by |makke View Post
      Toimii. Molemmat toimi aikaisemmin, mutta en saanut koskaan paritettua kahta avainta samaan aikaan, millä ei tosin omassa käytössä ollut mitään merkitystä kun olen ainut kuljettaja.


      Ja ostin sitten käytettynä antinnivahvistimen, mutta eipä se sen enempää inahda kun aikasemminkaan.
      Sama vika täällä, vahvistin vaihdettu ja lähes kaikki testattu. Pitänee mitata tuleeko signaali ollenkaan GM5 moduulille, tosin jos avaimet ei toimi niin ei saa selville ...
      Millä testata pelkkä avain, lähettääkö se ollenkaan?
      Tuolla toinen viestiketju samasta asiasta:
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=322512
      G30 530e, E61 523ia
      ex e60 525da
      ex e90 320Si
      ex e91 320d
      ex e46 330 Ci
      ex e46 330D touring
      ex e46 323 sedan
      ex e36 320 Coupe
      Yms lajiin kuulumattomia...

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3142
        • Tampere

        Perustarkistus olisi tietysti että antennivahvistin saa sähköä. WDS sanoo että key remote control -osio antennivahvistimesta saa sähkönsä 5A sulakkeen F49 kautta. Antennivahvistimen liittimellä X1143 pinnin 1 (0,5 mm^2 puna/violetti) ja maan välillä pitäisi löytyä siis 12V.

        Kun antennivahvistin vastaanottaa signaalin, se lähtee liittimeltä X1143 pinniltä 3 (0,35 mm^2 sini/puna) korimodulin liittimeen X253 eli keskimmäiseen pinniin 49. Sitä voi zoomailla skoopilla tai yleismittarillakin katsoa josko jännite notkahtaa kuten BMWGM5.com:ssa kerrotaan: KLIK.

        Voishan tietysti heittää vielä ajatuksen josko lähistöllä on sopivä häiriölähde, WDS mainitsee:

        A series of radio-based systems operate within this frequency range so that they can mutually interfere with each other under certain physical conditions.
        Interference caused by these transmitters can result in a reduction in range or in temporary complete failure of the radio remote control.

        Interference sources
        The following devices can disrupt operation of the radio remote control:
        • Cordless headphones (headset for radio systems)
        • Radio-based devices, radio remote controls
        • Radio modems
        • Telemetry transmitters, e.g. weather stations with external temperature sensors
        • Alarm systems with radio monitoring
        • Garage door openers (radio systems)
        • Remote controlled socket outlets
        • Radio-based chime systems
        • TV systems

        Jos pirssiin on tullut asennettua jotain häiriölähdettä kenties?


        Harrastuneisuuden puitteissa voisi tietysti virittää 433 MHz:n edullisen vastaanottimen Arduinoon tai vastaavaan kuten täällä: KLIK.


        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2607
          • Tampere

          Epäily ollut jo pidempään gm5 korimoduulin releistä johtuvista keskuslukitusongelmista eli avaimella ei saa lukittua/avattua kauko-ohjauksella.

          Avainten akut vaihdettu.

          MUTTA koska ovet saa kuitenkin ongelmitta lukkoon/avattua keskikonsolin napista, niin onko epäilyni gm5 korimoduulin releviasta aiheeton ja syytä haettava avaimesta tai antennivahvistimesta?
          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3142
            • Tampere

            Oliko uudempi akulla varustettu vai vanhempi patterin sisältävä avain? Jälkimmäisessä on avaintesti, kts. sivu 29: KLIK.

            Tarkistaisin myös sulakkeen F49 vaikka vaihtamalla uuteen ja sitten yrittämällä avainten paritusta.
            Last edited by MNi; 25-02-2016, 00:08.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2607
              • Tampere

              Kiitos linkittämästäsi dokumentista, uudemmat salmiakkiavaimet kuitenkin kyseessä, eli ajoneuvona 04/2003 Touring.

              Vielä kaipaisin kommentteja onko siis gm5 relevian epäily aiheeton, jos kerran keskikonsolin napista saa keskuslukituksen kytkettyä päälle/pois ongelmitta?

              Seuraavaksi tarkoitus tarkistaa sulakkeet F49 ja F60.

              Peräkontin ylempi antennivahvistin on 433 Mhz osanumerolla 6524 8377815. Tämä on ilmeisesti se, joka osallistuu avainten kauko-ohjauksen perusteella keskuslukituksen toimintaan. Onko antennivahvistimen toimintakyvyn testaamiseen olemassa jotakin menetelmää, vai kokeilumielessä hankkia käytetty esim. ebaystä ja katsoa muuttuuko tilanne?

              Viimeinen (ja ilmeisesti tässä tapauksessa hintavin) vaihtoehto lienee uusien salmiakkiavainten tilaaminen. Onko vinkkejä/kokemuksia marmoritiskiä edullisemmista hankintapaikoista?
              B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10924
                • Joensuu

                Originally posted by JaniLap View Post
                Viimeinen (ja ilmeisesti tässä tapauksessa hintavin) vaihtoehto lienee uusien salmiakkiavainten tilaaminen. Onko vinkkejä/kokemuksia marmoritiskiä edullisemmista hankintapaikoista?
                Saksasta Pielmier ~130€ uusi avain, jos en väärin muista.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3142
                  • Tampere

                  Olethan nyt kuitenkin kokeillut opettaa avaimet uudelleen kun toisessa threadissa totesit että kaukosäädön toiminta lakkasi akun oltua irti pari tuntia?

                  Akussa latausta varmasti riittävästi ettei olla siinä kinthaalla että consumer cutoff iskee?

                  Comment

                  • Jakkee78
                    Newbiemmer
                    • Jul 2010
                    • 6
                    • Ulvila

                    Lisätään nyt omakin keskuslukko probleema tämän otsikon alle.
                    Eli autona -01 sedan, avain akulla. Keskuslukitus toiminut vaihtelevalla menestyksellä viimeiset pari vuotta, välillä toimii välillä ei. Kuitenkin kuskin oven lukosta aina saanut ovet auki ja kiinni.

                    Nyt viikonloppuna kuskin oven lukko sitten kääntyi viimesen kerran, eli nyt menee sen 180 astetta eikä tapahdu mitään.
                    Otin lukkopesän ovesta irti ja sieltä oli hiluja rikki, joten lukkopesän "tappi" ei kytkeydy ovimoottoriin.
                    Ajattelin että käyn hakemassa uuden lukkopesän ja homma sitä myöten selvä, kauko ohjaus toimii kuitenkin jollakin lailla. Mutta ei, nyt jostain syystä kuskin ovi ei mene lukkoon. Kaukoohjauksella lukittaessa kaikista ovista lukkotappi kyllä painuu alas ja muita ovia ei saa ulkopuolelta auki paitsi kuskin ovi. Sama juttu sisältä keskikonsolista lukittaessa.

                    Kaikki toimii muutoin normaalisti, sisävalot syttyy, takaluukku pelittää, kaikki muut ovet toimii, mutta kuskin ovi ei mene lukkoon ulkopuolelta avattaessa.

                    Mistähän kannattaisi alkaa vikaa etsimään

                    Comment

                    • Hampsu
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2009
                      • 248
                      • Lappeenranta/Helsinki

                      Oma k.lukko ongelma löytyy avaimesta. Jokin siellä sisällä on väljänä.
                      Kun avainta napauttaa kevyesti sormea vasten käy k.lukko toimimaan täydellisesti.
                      Kokeilkaa omaanne jos vika löytyisi näin. Itse olen kanssa vaihattanut releet jne.
                      G21 320xd lci m-sport

                      Comment

                      • Jka
                        BTCF Member
                        • Sep 2009
                        • 213
                        • jyväskylä

                        Mun keskuslukitus lähti myös toimimaan kun purin avaimen ja kävin komponenttien jalat kolvilla läpi. toiminut jo viikon ilman vikoja. akun meinasin vaihtaa mutta mittaamaan kävin niin ehjä se oli
                        E70 X5 4.8i
                        ex: E46 325Ci

                        Comment

                        • jug0
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2014
                          • 135
                          • Etelä-Pohjanmaa

                          Cabrioletissä kuskin puolen lukko reistailee.
                          Avaimesta ovet menee lukkoon, mutta kuskin puoli ei auki.
                          Sisänapista apukuskin puoli toimii normaalisti mutta kuskin ovi ei mene lukkoon.
                          Kuskin ovesta kuuluu kyllä "lonksahdus" että sielä joku liikahtaa. Ideoita? Jos moduulissa niin kuuluisiko ovesta mitää ääntä?

                          Comment

                          • jonzze
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2013
                            • 77
                            • Salo

                            Eli ongelma omassa e46 330d 2002 vuotisessa. Eli ovet ei mene lukkoon eikä auki avaimesta eikä kuskin ovestakaan mene kuin kuskin ovi ja kun aukasee ovesta niin ikkunat ja kattoluukku lähtee aukenemaan. Auton sisältä keskikonsolista menee kaikki lukkoon mutta en kyllä ole uskaltanut heittää lukkoon ja mennä ulos.. Eli apuja kaivataan mitä tehdä?
                            Ex: e46 330d farkku vm 2002
                            Nykyinen silmäterä: e30 325 mtech 2

                            Comment

                            • bmw-mb
                              Newbiemmer
                              • Jan 2016
                              • 5
                              • Lahti

                              Korimoduli gm5 sijaitsee hansikaslokeron takana. Akun miinusnapa irti. Hansikaslokerosta etureunasta 3 ruuvia irti ja yksi vasemmasta sivusta. Lokerosta johdot lokeronvalolle irti liittimestä ja varovainen nykäisy taaksepäin, koko lokero nyt irti. Takaa paljastuu valkoinen muovinen kehikko jossa gm5, kahdella muoviklipsillä kiinni. Gm5 moduliin tulee kolme liitintä, jotka muistaakseni ovat vasen sisävalojen ohjaus, keskellä keskuslukitus ja oikealla sähköikkunat. Kaikki liittimet irti. Tarkistele miten kehikko on kiinni, koska siinä on ollut muutamia kiinnitystapoja. Alla 10 mm mutteri ja yläpää varovasti nykäisemälllä/ravistelemalla. Kehikkoa on saatava taipumaan alaspäin, jotta gm5 modulin saa irti. Kädessäsi on nyt muovinen laatikko, jonka sisällä piirikortti ja releet. Tilaa ebay.de tai ebay.com gm5 relays 2 kpl. Suomesta ainakin MTT Tradingiltä saa nopeasti, suoraan kotiin. Mikäli et olejuottanut/tinannut suosittelen, että annat releiden vaihdon jollekkin joka omistaa tinaimurin ja hyvän kolvin. Vaihdettavat 2 relettä ovat vasemmalta ne ensimmäiset allekkaiset, seuraavat kaksi samanlaista ovat takalasien releet ja oikealla ne suuret releet ovat etulasien. HUOM joissain malleissa joissa ei ole sähkölaseja takana releetkin puuttuvat. Juotoksen jälkeen kaikki taas toisinpäin takaisin. Mikäli tilaat Saksasta ebay.de kunnostetun tai vaihto modulin saat sen oikean modulin varaosanumeron siitä omastasi. Kunnostetut n. 120 €, mutta vaatii ohjelmoinnin. Tarkkana tilatessasi uutta, koska malleja on paljon. Tärkeimpänä Hi vai Low. Modulin sisällä on toimintoja jota saadaan ohjelmoimalla käyttöön tai pois.

                              Comment

                              • bmw-mb
                                Newbiemmer
                                • Jan 2016
                                • 5
                                • Lahti

                                Tuo Jonzzen kuvailema vika vaikuttaa gm5 vialta koska kattoluukun ja lasien ohjaus on ko. modulissa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎