Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne[l
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 861
    • Ylöjärvi

    Kyllä tuntuu auto nyt niin mukavalta ajaa moottoritielläKIN. En ois ikinä uskonu et e46 saa kulkemaan 19" pyörillä näin hienosti ja vetelemättä. Eli viime kesään nähden muutoksia tein: Eteen hiukan campper säätöä lisää, eli että renkaat sai suorempaan (vanhat renkaat oli sisäreunoista kaljut) ja taakse vaihdoin 265 renkaiden tilalle 255. Eteen vaihtui myös renkaan merkki mutta koko pysyi samana, tällä tuskin vaikutusta. Mutta noilla kahella muutoksella auto on täysin erilainen ajaa, vetelee toki vieläkin mutta todella vähä, eikä haittaa kyllä itteeni enään ollenkaan. Vaihdan tossa vielä iskarien yläpäät jollon samalla säädetään kaikki kulmat ja katotaan mitkä arvot siä noilla cambbereillakin on tällä hetkellä. Taakse viä vaatis säädettävät tukivarret niin ei kuluis nekään renkaat niin nopsaan :think
    e46 330i cabriolet
    e91 320d
    e36 328 törpö

    Comment

    • Pekumie
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 243
      • -

      Nostellaas vähän vanhaa aihetta, kun talven jäljiltä en muistanutkaan millainen uraohjus tuo e46 on.

      Elikkä mistä lähtis ongelmaa ratkomaan, uraisella tiellä saa tosiaan rystyset valkoisena puristaa ratista että kestää omalla kaistalla. Tuoreella asfaltilla kulkee nätisti.

      Rengastus: edessä 8,5x19" ET34 225/35-19 Continental Sportcontact5, takana 9,5x19" ET37 245/30-19 Hankook Ventus S1 Evo. Renkailla kilometrisuorite ei ole vielä kummoinen, ei ole silminnähtävästi kuluneet epätasaisesti.
      Alusta: BC Racing RM edessä säädettävät yläpäät.

      Pyöränkulmia en tähän hätään muista, mutta edestä on käännetty camberit niin pystyyn kun saa ja casterissa oli pieni ero puolien välillä. Auraus säädetty tarkasti ohjearvoon. Takanakin on camberit niin pystyssä, kun riittää säädöt ja auraukset kohdillaan.

      1,5v takaperin takakelkka käytetty alhaalla ja vaihdettu kaikki puslat taakse. Samalla eteen vaihdettu alatukivarsien takimmat puslat Meylen HD valmisteisiin.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Pekumie View Post
        Nostellaas vähän vanhaa aihetta, kun talven jäljiltä en muistanutkaan millainen uraohjus tuo e46 on.

        Elikkä mistä lähtis ongelmaa ratkomaan, uraisella tiellä saa tosiaan rystyset valkoisena puristaa ratista että kestää omalla kaistalla. Tuoreella asfaltilla kulkee nätisti.

        Rengastus: edessä 8,5x19" ET34 225/35-19 Continental Sportcontact5, takana 9,5x19" ET37 245/30-19 Hankook Ventus S1 Evo. Renkailla kilometrisuorite ei ole vielä kummoinen, ei ole silminnähtävästi kuluneet epätasaisesti.
        Alusta: BC Racing RM edessä säädettävät yläpäät.

        Pyöränkulmia en tähän hätään muista, mutta edestä on käännetty camberit niin pystyyn kun saa ja casterissa oli pieni ero puolien välillä. Auraus säädetty tarkasti ohjearvoon. Takanakin on camberit niin pystyssä, kun riittää säädöt ja auraukset kohdillaan.

        1,5v takaperin takakelkka käytetty alhaalla ja vaihdettu kaikki puslat taakse. Samalla eteen vaihdettu alatukivarsien takimmat puslat Meylen HD valmisteisiin.
        Ainakin eturenkaat menevät vaihtoon jos siitä haluat oikeasti vähemmän hengenvaarallisen uraherkän.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3599
          • Raisio

          Nyt kulmasuosituksia seuraavaan tapaukseen.

          Nykytilanne vakioalustainen E46 225/45-17 Hankookin Ventus V12 kumeilla. Pari kesää alla olleet, tasaisesti kuluneet ja pintaa reilusti. Vetelee, alusta muuten jämäkkä/äänetön ja etunivelet/puslat ookoot joista jälkimmäiset Febin tuotteisiin vaihdettu.

          Tulossa perusmadaltava alustasarja ( etu noin 30-40mm ja taka noin 20mm )

          Vanne/rengaskokona edelleenkin 225/45-17 mutta valittavissa olis Hankookkien sijaan vaihtoehtoisesti kesän ajetut Nankangit tasaisesti kuluneina. Jälkimmäinen renkaana Hankookkia huonompi, mutta olisko hiukan hiljaisempi ja vähemmän uraherkkä/herkkä pilkunpienille alustakulmamuutoksille?

          Millaiset säädöt? M-sportitetun vakioarvot vai tietyiltä arvoilta mahdollisimman lähelle nollaa/minimiä?
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • Pekumie
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 243
            • -

            Originally posted by Hemi View Post
            Ainakin eturenkaat menevät vaihtoon jos siitä haluat oikeasti vähemmän hengenvaarallisen uraherkän.
            Ehdotuksia? Kulmia olen useaan otteeseen viime kesänä puljannut ja saikin sillon jo ihan ajettavaksi, uraiset tiet vaan on melkoista myrkkyä..

            Comment

            • JTP
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 506
              • Hpj

              Originally posted by ritariässä View Post
              Nyt kulmasuosituksia seuraavaan tapaukseen.

              Nykytilanne vakioalustainen E46 225/45-17 Hankookin Ventus V12 kumeilla. Pari kesää alla olleet, tasaisesti kuluneet ja pintaa reilusti. Vetelee, alusta muuten jämäkkä/äänetön ja etunivelet/puslat ookoot joista jälkimmäiset Febin tuotteisiin vaihdettu.

              Tulossa perusmadaltava alustasarja ( etu noin 30-40mm ja taka noin 20mm )

              Vanne/rengaskokona edelleenkin 225/45-17 mutta valittavissa olis Hankookkien sijaan vaihtoehtoisesti kesän ajetut Nankangit tasaisesti kuluneina. Jälkimmäinen renkaana Hankookkia huonompi, mutta olisko hiukan hiljaisempi ja vähemmän uraherkkä/herkkä pilkunpienille alustakulmamuutoksille?

              Millaiset säädöt? M-sportitetun vakioarvot vai tietyiltä arvoilta mahdollisimman lähelle nollaa/minimiä?
              Ei se ainakaan niissä Hankookeissa ole syy vetelyyn. Tuossa omassa kulkineessa on just samanlaiset Hankookin evot, vieläpä 18" koossa, eikä vetele yhtään! Tukivarsina Febi-Bilsteinit, ja camberit säädetty niin lähelle toleranssien minimiä kuin ne kohtuudella sai..
              e90 330i lci -09
              Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
              Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

              Comment

              • Lese
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 220
                • Lavia

                E46 uuvet pyörät...

                8,5x18" vanne kyseessä.

                Kumpi ET E46:seen, 35 vai 40?

                Noihin sitten 225/40 kummit?

                Mikä rengasmerkki- ja malli vähiten vetelee?

                Comment

                • sami123456
                  Newbiemmer
                  • Nov 2013
                  • 7
                  • kempele

                  itsellä 46farkku ja 17 tuuman 215 renkailla ihan loistava ajaa ja kun vaihtaa 18 tuuman 225 edessä ja takana saman levyset molemmissa sarjoissa ja noil 18 tuuman vanteilla ajaminen on yhtä helvettiä vetelee nii perkl et ei tajuu
                  :think

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Lese View Post
                    E46 uuvet pyörät...

                    8,5x18" vanne kyseessä.

                    Kumpi ET E46:seen, 35 vai 40?

                    Noihin sitten 225/40 kummit?

                    Mikä rengasmerkki- ja malli vähiten vetelee?
                    Nexen N5000

                    Comment

                    • Lese
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 220
                      • Lavia

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Nexen N5000
                      Kiitos.

                      Osaatko tuohon ET ottaa kantaa 35 vai 40?

                      Comment

                      • Tzap
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2003
                        • 93
                        • Kangasala

                        Morjensta!

                        Tässä taistellut tuon oman vessan uraherkkyyden kanssa jo viimekesästä alkaen, vetelee edelleen mutta jo huomattavasti vähemmän. Alustaan on uusittu kaikki puslat taakse, eteen uudet tukivarret ja puslat. Edessä powerflexit takapäissä, takana apukelkan puslat sekä pitkittäisten tukivarsien etummaiset puslat myös powerflexiä.

                        Tarivisi saada siis enään nuo kulmat kohdillee jotta saisi tuon vetelyn loppumaan.
                        Viimekesäinen säätölappu liitteenä.

                        Mutta mitä olen itse tässä tätä ketjua kahlatessa löytänyt on seuraavaa:
                        -Etupään camber pitäisi saada tuonne -0,15 tienoille? (Tarvii vinguttaa reikiin lisää varaa)
                        -Etupään auraus hyvin lähelle nollaa? 0,02-0,01 per puoli?

                        -Taakse camber tuonne -1,20 tienoille?
                        -Taakse aurausta? Tämäkin hyvin lähelle nollaa? tuohon ohjearvon alarajalle 0,05 vai vielä vähemmän per puoli?

                        Ja eniten mietityttää tuo powerflexien vaikutus näihin säätöihin, tai siis kun ovat kuitenkin kohtuu jäykät eivätkö pääse antamaan niin paljoa periksi kuin alkuperäiset kumiset puslat...

                        Rengastus on 225/40/18 8,5" ja 255/35/18 9,5"

                        Kiitos jo etukäteen!
                        Attached Files
                        BMW e61 530Da Touring -08 LCI

                        ex BMW e46 328Ci -99
                        ex BMW e39 535ia -97
                        ex BMW e30 318i -89

                        - Honda CBR 1000 Fireblade -08 -
                        ex Suzuki B-King -09

                        Comment

                        • JTP
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 506
                          • Hpj

                          Originally posted by Tzap View Post
                          Morjensta!

                          Tässä taistellut tuon oman vessan uraherkkyyden kanssa jo viimekesästä alkaen, vetelee edelleen mutta jo huomattavasti vähemmän. Alustaan on uusittu kaikki puslat taakse, eteen uudet tukivarret ja puslat. Edessä powerflexit takapäissä, takana apukelkan puslat sekä pitkittäisten tukivarsien etummaiset puslat myös powerflexiä.

                          Tarivisi saada siis enään nuo kulmat kohdillee jotta saisi tuon vetelyn loppumaan.
                          Viimekesäinen säätölappu liitteenä.

                          Mutta mitä olen itse tässä tätä ketjua kahlatessa löytänyt on seuraavaa:
                          -Etupään camber pitäisi saada tuonne -0,15 tienoille? (Tarvii vinguttaa reikiin lisää varaa)
                          -Etupään auraus hyvin lähelle nollaa? 0,02-0,01 per puoli?

                          -Taakse camber tuonne -1,20 tienoille?
                          -Taakse aurausta? Tämäkin hyvin lähelle nollaa? tuohon ohjearvon alarajalle 0,05 vai vielä vähemmän per puoli?

                          Ja eniten mietityttää tuo powerflexien vaikutus näihin säätöihin, tai siis kun ovat kuitenkin kohtuu jäykät eivätkö pääse antamaan niin paljoa periksi kuin alkuperäiset kumiset puslat...

                          Rengastus on 225/40/18 8,5" ja 255/35/18 9,5"

                          Kiitos jo etukäteen!

                          Tuon lapun mukaisiin arvoihin kun saat säädettyä, niin pitäis vetelyn olla aika lailla kurissa http://www.btcf.fi/forum/attachment....0&d=1243885896
                          Ja etupään camber tosiaan vaikka sinne -0.15 lukemiin..
                          Last edited by JTP; 23-04-2014, 14:22.
                          e90 330i lci -09
                          Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                          Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Tzap View Post
                            Morjensta!

                            Tässä taistellut tuon oman vessan uraherkkyyden kanssa jo viimekesästä alkaen, vetelee edelleen mutta jo huomattavasti vähemmän. Alustaan on uusittu kaikki puslat taakse, eteen uudet tukivarret ja puslat. Edessä powerflexit takapäissä, takana apukelkan puslat sekä pitkittäisten tukivarsien etummaiset puslat myös powerflexiä.

                            Tarivisi saada siis enään nuo kulmat kohdillee jotta saisi tuon vetelyn loppumaan.
                            Viimekesäinen säätölappu liitteenä.

                            Mutta mitä olen itse tässä tätä ketjua kahlatessa löytänyt on seuraavaa:
                            -Etupään camber pitäisi saada tuonne -0,15 tienoille? (Tarvii vinguttaa reikiin lisää varaa)
                            -Etupään auraus hyvin lähelle nollaa? 0,02-0,01 per puoli?

                            -Taakse camber tuonne -1,20 tienoille?
                            -Taakse aurausta? Tämäkin hyvin lähelle nollaa? tuohon ohjearvon alarajalle 0,05 vai vielä vähemmän per puoli?

                            Ja eniten mietityttää tuo powerflexien vaikutus näihin säätöihin, tai siis kun ovat kuitenkin kohtuu jäykät eivätkö pääse antamaan niin paljoa periksi kuin alkuperäiset kumiset puslat...

                            Rengastus on 225/40/18 8,5" ja 255/35/18 9,5"

                            Kiitos jo etukäteen!
                            Minkä merkkiset/malliset renkaat?

                            Comment

                            • Tzap
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2003
                              • 93
                              • Kangasala

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Minkä merkkiset/malliset renkaat?
                              Tällähetkellä hyvinkin epätasaisesti kuluneet Falkenit, jotka muutenkin ovat lopussa. Tilalle ajattelin hommata Hankookin v12:set tai s1 evot.
                              BMW e61 530Da Touring -08 LCI

                              ex BMW e46 328Ci -99
                              ex BMW e39 535ia -97
                              ex BMW e30 318i -89

                              - Honda CBR 1000 Fireblade -08 -
                              ex Suzuki B-King -09

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Tzap View Post
                                Tällähetkellä hyvinkin epätasaisesti kuluneet Falkenit, jotka muutenkin ovat lopussa. Tilalle ajattelin hommata Hankookin v12:set tai s1 evot.
                                Joo, eli se on selvää että näillä renkailla et tule saamaan e46:ssa urille tunteettomiksi millään alustakulmilla.
                                No, se suurin ongelma tämän hetken kulmissa on tuo etupään aivan liiallinen negatiivinen camber?
                                e46:ssa näillä vannekokoluokilla se pitäisi olla ehdottomasti -0.05"-0.20" haarukassa ja sinulla sitä on nyt niin paljon että en usko että kiinnitysten "vingutus" riittää korjaamaan ongelman, kuin parhaimmillaan johonkin -0.30" asteen tietämille.
                                Takapäässäkin on nyt ihan liikaa negatiivista, mutta se pitäisi saada oikeaan tasoon ihan säätämällä, kunhan huomioi että etu ja takapään välillä pitäisi olla vähintään aste eroa.
                                Eli jos nyt saisit sen etupään edes siihen -0.30"-astetta, niin takapään voisi ruuvata -1.30" ja meno rauhottuisi ainakin Hankookeilla jo huomattavasti.
                                Täysin tunteettomaksi urille et saa ko.yhdistelmää, eli e46+nämä kulmat+Hankook S1/V12, mutta nykyiseen ero on jo kuin yöllä ja päivällä.
                                Jos tavoittelet tilannetta jossa e46 ei tunne uria tällä vannekoolla lainkaan, pitäisi kulmia ja rengasmerkkiä/mallia vielä vaihtaa, vaikka tässä ei tainnut täydellinen tunteettomuus urille olla hakusessakaan?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎