Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Kukkoshka View Post
    Kävin uudelleen kulmien säädössä, parani aika paljon tuolla takapään camber-säädöllä (sellainen ylimääräinen levottomuus esim. ohituksissa hävisi). Mutta edelleen herkkä urille (eturenkaat tahtovat kammeta pois urasta).

    Täytyy varmaan laittaa tuo vetely täysin renkaiden piikkiin -> Goodyear Excellence 225/50R16.



    Tuo etupään aurauksen säätö on kyllä niin herkkä, että noista arvoista käsin hiukan kääntelemällä renkaita tuon saa näyttämään vaikka 0 -aurausta (en tiedä olisiko sitten pitänyt laittaa hiukan enemmän aurausta ettei mene ainakaan harituksen puolelle, jos vaikka vaikuttaa siihen uraherkkyyteen).
    Takapään camber on tosiaan nyt ihan ok, vaikka yleensä ottaen 16" rengastuksella pitäisi kestää hieman enemmänkin, mutta tuo Excelence ei oikein ihan tunteeton ole urille missään koossa.
    Etupääkin on kyllä ok 16" renkaalle, vaikka hieman vielä vähemmän voisi camberia ollakkin.
    Eli jäljelle jää juuri ko.renkaan ominaisuuksista/rakenteesta johtuva uraherkkyys ja tietenkin se että alustassa on jotain sanomista ja näin varsinkin jos "nuljahtelee" erityisesti ohitustilanteessa tien keskialueen ylityksessä. Eli näillä renkailla ainakin alatukivarsien ja kelkan puslat pitää olla 100% kunnossa. Tosin aikoinaan 90-luvn lopun eri lehtien testeissä uudetkin
    e46:t haukuttiin jo 15"-16" renkain Suomessa uraherkiksi kun alla oli eurooppalaiset ensiasennusrenkaat.
    Välyksettömällä alustalla, oikeilla alustakulmilla ja oikean tyyppisillä renkailla
    e46 on kuitenkin vielä 18" rengastuksella TÄYSIN tunteeton urille, joten toivoa toki on jos e46:n uraherkkyydestä haluaa oikeasti päästä täysin eroon, rengaskoosta riippumatta.

    Comment

    • Kukkoshka
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 37
      • Joensuu

      Originally posted by Hemi View Post
      Takapään camber on tosiaan nyt ihan ok, vaikka yleensä ottaen 16" rengastuksella pitäisi kestää hieman enemmänkin, mutta tuo Excelence ei oikein ihan tunteeton ole urille missään koossa.
      Etupääkin on kyllä ok 16" renkaalle, vaikka hieman vielä vähemmän voisi camberia ollakkin.
      Eli jäljelle jää juuri ko.renkaan ominaisuuksista/rakenteesta johtuva uraherkkyys ja tietenkin se että alustassa on jotain sanomista ja näin varsinkin jos "nuljahtelee" erityisesti ohitustilanteessa tien keskialueen ylityksessä. Eli näillä renkailla ainakin alatukivarsien ja kelkan puslat pitää olla 100% kunnossa. Tosin aikoinaan 90-luvn lopun eri lehtien testeissä uudetkin
      e46:t haukuttiin jo 15"-16" renkain Suomessa uraherkiksi kun alla oli eurooppalaiset ensiasennusrenkaat.
      Välyksettömällä alustalla, oikeilla alustakulmilla ja oikean tyyppisillä renkailla
      e46 on kuitenkin vielä 18" rengastuksella TÄYSIN tunteeton urille, joten toivoa toki on jos e46:n uraherkkyydestä haluaa oikeasti päästä täysin eroon, rengaskoosta riippumatta.
      Kyllä se pitää varmaan laittaa nyt renkaiden syyksi. Etu-alatukivarsien takimmaiset puslat on nyt uudet (tarvikeosat), ja ainakin AD-huollossa pitkään tutkivat ja totesivat ettei missään muualla ole väljyyttä.

      Ja tuo tien keskialueen ylityksen "muljahtelu" loppui, kokonaan, tuolla takapään camber-muutoksella.

      Varastossa mulla on 17" vanteet joillain "Saksankitkoilla", koko 225/45R17. Ne olivat lopputalven/kevään alla ja niillä auto ei tiedä urista mitään.
      BMW 320D E91 LCI Touring -09
      Subaru Forester 2.0X -06

      Comment

      • Proppu
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 176
        • Järvenpää

        Originally posted by Proppu View Post
        Noniin kesävalssit alla ja kulmat säädetty, takapään camberit saatiin kohdilleen (-1,55/-1,40) mutta etupäässä loppu säätövara kesken vaikka oli vingutettu useita millejä lisää tehdassäätövaraan. Etupää camber jäi arvoihin -1,05/-1,06. H&R 55/35 madallus ja nuo edellä mainitut 18" vanteet. Auto kulkee kyllä suoraan tasasella mutta urissa hakee aikalailla. Eli kysymys kuuluu vingutetaanko lisää, laitetaanko falkenien piikkiin vai nostetaanko kädet pystyyn
        Dodii tänään sai aikaseks vietyä auto uudelleen kulmien säätöön, karvan yli vuos kerkeskin vierähtää edellisestä kerrasta Kyllä kulkee falken 452:tkin suoraan uraisillakin teillä. Etupään camberit vingutettiin aivan tappiin. Takapäähän nyt jäi toi 15min ero ku meinas hoppu vähän tulla mutta en ainakaan pers/rattituntumalla mitään negatiivista vaikutusta huomannu käyttäytymiseen.
        Last edited by Proppu; 04-12-2019, 22:41.
        e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Proppu View Post
          Dodii tänään sai aikaseks vietyä auto uudelleen kulmien säätöön, karvan yli vuos kerkeskin vierähtää edellisestä kerrasta Kyllä kulkee falken 452:tkin suoraan uraisillakin teillä. Etupään camberit vingutettiin aivan tappiin. Takapäähän nyt jäi toi 15min ero ku meinas hoppu vähän tulla mutta en ainakaan pers/rattituntumalla mitään negatiivista vaikutusta huomannu käyttäytymiseen.
          [ATTACH]70460[/ATTACH]
          Tosiaankin, jos vielä alusta on kunnossa, saa näillä arvoilla 17"-18"
          452-Falkeneilla e46:n suhteellisen tunnottomaksi urille.
          Tuo takapään erotus ei meinaa mitään.
          225/35-19" renkaalla etupään camber kuitenkin saisi alkaa jo ykkösellä
          (optimi 0.10`-0.15`).

          Comment

          • Proppu
            Bimmer Rookie
            • Dec 2006
            • 176
            • Järvenpää

            Originally posted by Hemi View Post
            Tosiaankin, jos vielä alusta on kunnossa, saa näillä arvoilla 17"-18"
            452-Falkeneilla e46:n suhteellisen tunnottomaksi urille.
            Tuo takapään erotus ei meinaa mitään.
            225/35-19" renkaalla etupään camber kuitenkin saisi alkaa jo ykkösellä
            (optimi 0.10`-0.15`).
            Joo alusta täysin läpikäyty, ei ole väljyyksiä. 225/40-18" ja 255/35-18" gummeilla. Tota etupään camberia ei pysty ottaa enää milliäkään ulommas tai sit joutuu ottamaan sen iskaritolppaa lähimpänä olevan iskarimutterin kokonaan pois Pitää ottaa selventävä kuva viel tänään siitä ja heittää tänne.
            e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              Originally posted by Proppu View Post
              Joo alusta täysin läpikäyty, ei ole väljyyksiä. 225/40-18" ja 255/35-18" gummeilla. Tota etupään camberia ei pysty ottaa enää milliäkään ulommas tai sit joutuu ottamaan sen iskaritolppaa lähimpänä olevan iskarimutterin kokonaan pois Pitää ottaa selventävä kuva viel tänään siitä ja heittää tänne.
              Mä vaihdoin omaani jo prikattomat mutterit niihin lähimpiin. Toinen puoli olisi mennyt -0'19 lukemiin, mutta toinen puoli jäi -1'21 lukuihin. Hemin neuvojen mukaan pitää hommata uudet navat eteen ja katsoa uudestaan, toinen on nähtävästi ottanut joskus kipeää. Takapäähän on aikomuksena vaihtaa säädettävät alatukivarret ja vetää camberit reilusti pystyyn, loppuisi se sisäreunojen kuluminen.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • Tuhis
                Bimmer Rookie
                • Feb 2009
                • 125
                • Stadi

                No niin!

                Seuraava tarjous sähköpostiin tupsahti, ja sehän työläisen päivää piristi:

                Puslat+iskarit+jouset+kulmien säädöt : vähän vajaa 1 600 euroa.

                Kävin jo Ohlsonin Klasulta ulosvetäjän hakemassa ja tällä viikolla pitäisi FSDt tulla jos ei lisämutkia tule matkaan. Sitten vain hallia metsästämään.
                Ex:
                E46 320Ci "Baijerin Huzzleri"
                E46 316i "Baijerin Neekeri"

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Proppu View Post
                  Joo alusta täysin läpikäyty, ei ole väljyyksiä. 225/40-18" ja 255/35-18" gummeilla. Tota etupään camberia ei pysty ottaa enää milliäkään ulommas tai sit joutuu ottamaan sen iskaritolppaa lähimpänä olevan iskarimutterin kokonaan pois Pitää ottaa selventävä kuva viel tänään siitä ja heittää tänne.
                  Pikku jippo on vielä millä saa aavistuksen "hifisteltyä" tuota etupään camberia ilman säätölevyjä. Eli personin alapää navan lenkistä irti löysentämällä navan pultin, kuitenkin niin että person selkeästi liikkuu navan lenkissä(voi hieman avata meisselillä kiilaamalla).
                  Tämän jälkeen pikkutunkilla personina/napaa tunkaten kevyesti ulospäin ja navan pultti lujaa kiinni. Eli näin saadaan "löysät" lukittua mielummin hieman ulospäin kuin sisäänpäin ko.liitokseen. Tällä löytyy parhaimmillaan ehkä n.0.05`
                  lisää. Mutta kuten Nokileka jo sanoi, se sisimmäinen personin ylälautasen mutteri kannattaa tarvittaessa vaihtaa prikattomaan, jolloin sieltä löytyy vielä aavistus lisää verrattuna orggismutteriin.
                  Näillä pitäisi ehjillä/vääntymättömillä navoilla päästä ainakin lähelle
                  0.10`etucambereita, joilla e46 alkaa jo kulkemaan ihan eri tavalla isoillakin pyörillä jos vain renkaat(merkki/malli) sekä alustan kunto antaa siihen mahdollisuuden.

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    Onko minkälainen homma noita reikiä viilailla "suuremmiksi" eli niin että saa tolppaa siirrettyä enempi ulommas? Eikös siinä ole kuitenkin aika paksusti sitä peltiä?

                    Paljon niitä kaikkia 3reikää/tolppa pitää käytännössä viilata näin mm mittakaavassa?
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      Originally posted by Proppu View Post
                      Joo alusta täysin läpikäyty, ei ole väljyyksiä. 225/40-18" ja 255/35-18" gummeilla. Tota etupään camberia ei pysty ottaa enää milliäkään ulommas tai sit joutuu ottamaan sen iskaritolppaa lähimpänä olevan iskarimutterin kokonaan pois Pitää ottaa selventävä kuva viel tänään siitä ja heittää tänne.
                      Otappa joo kuva niin saa ottaa mallia, voisin harkita tota samaa kerta omat eivät nyt kuitenkaan ole niin kuten pitäs..vaikka niin luulin
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Dani View Post
                        Onko minkälainen homma noita reikiä viilailla "suuremmiksi" eli niin että saa tolppaa siirrettyä enempi ulommas? Eikös siinä ole kuitenkin aika paksusti sitä peltiä?

                        Paljon niitä kaikkia 3reikää/tolppa pitää käytännössä viilata näin mm mittakaavassa?
                        Menee ihan kevyesti jopa moottorisahan pyöreällä teräketjuviilalla, mikäli ihan manualisesti haluaa saada lisää säätöä.
                        Toki menee muutamassa sekunnissa per reikä kun pistää porakoneeseen pienen pyörivän viilankin, "vinkusta" nyt puhumattakaan.
                        Säätöähän siellä on jonkin verran jo tehtaalta, kunhan perssonin ylälautasen alumiini"kupla" stopparin vai kopauttaa pois. Tämä vain ei oikein tahdo riittää 18"-19" rengastuksille, joten muutama milli olisi lisää säätöön tehtävä.
                        Tuossahan on tuo aiemmin postaamani kuva tehdystä 4-5mm:n lisäsäädöstä:
                        Last edited by Hemi; 02-06-2009, 17:37.

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          Joo muista ton sun kuvan, hyvä että otit sen taas esille.
                          Itselläni ei ole juuri mitään pelivaraa, pelkät naftit pyöreät reijät.

                          Riittäisköhän tuo sun lisäsäätö esim. 235/35-19" rengastukselle?
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • makkenakke
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 121

                            osaaks kukaa nimetä pajaa joka tekis näitä operaatioita?

                            Comment

                            • Proppu
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2006
                              • 176
                              • Järvenpää

                              Originally posted by NokiLeka View Post
                              Mä vaihdoin omaani jo prikattomat mutterit niihin lähimpiin.
                              Unohtu mainita että vaihdettiin mekin ne pultit prikattomiin, lenkkiavaimella sai nyplätä ne kiinni ku ei hylsy mahtunu enää väliin. Otan Dani kuvia huomenna samalla ku asennetaan tänään saapunu poikkituki, joutuu vissii totakin modaamaan et saa sen istumaan niihin lähimpiin kierteisiin..
                              e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                              Comment

                              • Dani
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2007
                                • 3847
                                • Espoo

                                Originally posted by Proppu View Post
                                Otan Dani kuvia huomenna samalla ku asennetaan tänään saapunu poikkituki, joutuu vissii totakin modaamaan et saa sen istumaan niihin lähimpiin kierteisiin..
                                Joo ei ne kuvat ikinä mikään huono juttu ole
                                sigpic
                                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎