edit....
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by NokiLeka View PostJust just, omassa on pyöreät reiät, joten sen pohjalta päättelin sen olevan se tehtaan valmistama, mutta sitä on näköjään kahta eri mallia.
Oletko muuten ehtinyt tässä väsäillä noita säätöjä johonkin e46:seen niin että saisi ohjeet noista kulmien säätöjen vingutteluista?
Siis en ole vieläkään saanut aikaiseksi/ehtinyt tehdä ohjeita tavoitearvoineen, mutta yritän ne koettaa tehdä ensiviikon aikana.
Comment
-
-
Laitan tän nyt tännekin kun asiaan kerran liittyy:
Vähän päivitystä asiaan omalta kohdalta. Auto on siis e46 325ti ja renkaina ainakin Hemin mukaan kauheimmat mahdolliset Kumho ecsta mx High performance renkaat. Laitettiin autoon 10mm spacerit taakse ja tapahtui kummia. Vetely katosi lähes kokonaan! Pajalla ihmeteltiin hienoa ulkonäköä kun renkaat olivat hienosti niin lähellä kaaria kuin vain saattoi olla ilman rullausta. Naureskeltiin siinä kaverin kanssa, että kuinkahan kamala se nyt on ajaa. Kotimatkalla havahduin yht äkkiä siihen, ettei autoa tarvinnut enää pidellä kaistalla, vaan se meni ihan nätisti vetelemättä sen enempää kuin matalaprofiilirenkailla nyt yleensä on ollut tapana.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostLaitan tän nyt tännekin kun asiaan kerran liittyy:
Vähän päivitystä asiaan omalta kohdalta. Auto on siis e46 325ti ja renkaina ainakin Hemin mukaan kauheimmat mahdolliset Kumho ecsta mx High performance renkaat. Laitettiin autoon 10mm spacerit taakse ja tapahtui kummia. Vetely katosi lähes kokonaan! Pajalla ihmeteltiin hienoa ulkonäköä kun renkaat olivat hienosti niin lähellä kaaria kuin vain saattoi olla ilman rullausta. Naureskeltiin siinä kaverin kanssa, että kuinkahan kamala se nyt on ajaa. Kotimatkalla havahduin yht äkkiä siihen, ettei autoa tarvinnut enää pidellä kaistalla, vaan se meni ihan nätisti vetelemättä sen enempää kuin matalaprofiilirenkailla nyt yleensä on ollut tapana.
Korostan että minkä tahansa renkaan saa uutena menemään hetken e46:kin alla nätisti kun painetta ja camberia on riittävästi...mutta odotellaan hetki mitä tapahtuu kun sisäkantit on kuluneet renkaista "linttaan".
Eli jos takapyörät kulkee nyt 5-10cm:n sisäkantillaan, niin varmasti kulkee hetken vetelemättä kun kosketuspinta tiehen vastaa sahanterää.
Kovin pitkään tästä ilosta ei kuitenkaan usein pääse ikävä kyllä nauttimaan, vaan kumit on vaihtokunnossa ja aloittavat vetelyn ennen syksyn sateita.
Comment
-
-
Nostellaans tätä ylös vielä näin talven kynnyksellä...
Oiskohan Hemi saanut aikaiseksi mitään dokumenttia e46:n alustan "ihanne säädöistä"?? Olisi hieman säätöarvot hakusessa, ei oiken tunnu osuvan kohdalleen nuo suuntauslaitteiston softan ehdottamat arvot(johtuisikohan m-sport kilkkeistä?). Hakusessa olisi päästä eroon uraherkkyydestä.
Auto siis e46 330i touring m-sport alustalla ja 18" pyörillä.
Kiitoksia jo etukäteene61 530i touring M-sport LCI -08
Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
Ex:e46 330i -01 Sedan
Ex:e36 328i Coupe sport edition -97
Comment
-
-
Originally posted by Murska View PostNostellaans tätä ylös vielä näin talven kynnyksellä...
Oiskohan Hemi saanut aikaiseksi mitään dokumenttia e46:n alustan "ihanne säädöistä"?? Olisi hieman säätöarvot hakusessa, ei oiken tunnu osuvan kohdalleen nuo suuntauslaitteiston softan ehdottamat arvot(johtuisikohan m-sport kilkkeistä?). Hakusessa olisi päästä eroon uraherkkyydestä.
Auto siis e46 330i touring m-sport alustalla ja 18" pyörillä.
Kiitoksia jo etukäteenPeugeot 407 HDi 136 -04
Ex: E46 320i -00
Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93
Comment
-
-
Ohjuritapit iskarin yläpäistä pois ja kairalla lisää säätöreikää. Itse kokeilin sovittaa M3:sen yläpäitä vakiotolppiin, mutta iskaritolpan yläkierre on liian lyhyt. Eli pitäisi vaihtaa samalla M3:n iskaritolpat, mutta niiden sopivuudesta alapään suhteen ei taas ole tietoa.
Katsotaan ensi viikon maanantaina jos saisi itse pari kuvaa tuosta hommasta, mulla on auto menossa sillon huoltoon ja tekevät samalla nelipyöräsuuntauksen. Mä vaihdan viikonloppuna vielä viimiset löysät pois alustasta ja samalla ajattelin vähän vinguttaa lisää säätöä noihin yläpäihin."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Originally posted by -PT- View PostMillä renkailla sulla on tuo E46? Onko sulla etutolpissa ne tehdas asetustapit paikalla?e61 530i touring M-sport LCI -08
Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
Ex:e46 330i -01 Sedan
Ex:e36 328i Coupe sport edition -97
Comment
-
-
Originally posted by Murska View PostEdessä Bridgestone Potenzat 225/35/18 ja takana Dunlop sport Maxx 255/35/18...enpä ole etes vilkassu löytyykö tappeja, todennäköisesti löytyyPeugeot 407 HDi 136 -04
Ex: E46 320i -00
Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93
Comment
-
-
Originally posted by -PT- View PostMulla on tuossa E46:ssa H&R komfort-kit -35/20mm alustasarja ja noiden tehdas asetustappien poisto riitti siihen, että etupäässä camberkulmat saatiin kohilleen. Ei muuta kuin tapit pois ja 4-pyöräsuuntaukseen
Tehdasarvoihin siis riittää pelkkä ohjurien poisto mikäli torneissa nuo säädöt ovat. Itse vingutan näihinkin 1-3mm lisää jotta camber saadaan aivan tehdastoleranssin ylärajaan(eli rengas niin pystyyn kuin toleranssialue sen mahdollistaa).
e46:sta saa tällä ja oikealla(ei siis välttämättä bridgestoneilla) 18", 19" tai 20" 225-265 rengastuksella ihan aikuisten oikeasti 99.5% vetelemättömän=täysin tunteettoman urille....jota se ei ole edes orggiksilla 15"-16":n conteilla.
Toki myös takapää on oltava oikeissa säädöissä kuten myös alustan ehjä.
Koetetaan se luvattu raportti saada jossain vaiheessa kun ehditään.Last edited by Hemi; 09-10-2007, 13:17.
Comment
-
-
Kävin säädättämässä oman 320d touringin kulmat ja etupäästä kulmia ei saatu ohjearvojen sisälle. Autossa on Eibach säädettävä alustasarja. Varmaan pitää vinguttaa yläpäähän lisää säätövaraa, että camberin saa ohjearvoihin. Caster arvot on nyt vasen etu -1"57, oikea etu -1"52, vasen taka -2"05 ja oikea taka -2"06. Myös caster kulmat jäi ohjearvojen ulkopuolelle, ne on nyt vasen etu 5"01, oikea etu 5"03. Muuten arvot pitäisi olla ok.Tesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Comment
-
-
Omasta kotterosta säätivät arvot seuraavasti:
Taka-akseli:
Code:[B]Camber:[/B] Vasen: -1º51' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] Oikea: - 2º06' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] Ero: 0º15' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä) [/COLOR][/B] [B]Tavoitetieto:[/B] Vasen ja oikea: -2º04' +/-0º15' Ero: 0º00' +/-0º15'
Code:[B]Auraus: [/B]Vasen: 0º10' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] Oikea: 0º09' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] Yhteensä: 0º18' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] [B] Tavoitetieto:[/B] Vasen ja oikea: 0º08' +/-0º03' Yhteensä: 0º16' +/-0º06'
Code:[B]Geometrinen keskilinja: [/B]Nykyinen: 0º01' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] Tavoite: 0º00 +/-0º04'
Etuakseli:
Code:[B]Camber:[/B] Vasen: -0º52' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] Oikea: - 0º50' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] Ero: -0º02' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] [B] Tavoitetieto:[/B] Vasen ja oikea: -0º43' +/-0º20' Ero: 0º00' +/-0º30'
Code:[B]Caster:[/B] Vasen: 4º28' [B][COLOR=Red](punainen)[/COLOR][/B] Oikea: 4º21' [B][COLOR=Red](punainen)[/COLOR][/B] Ero: 0º07' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] [B] Tavoitetieto:[/B] Vasen ja oikea: 5º36' +/-0º30' Ero: 0º00' +/-0º30'
Code:[B]Auraus:[/B] Vasen: 0º07' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] Oikea: 0º09' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] Yhteensä: 0º15' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B] [B] Tavoitetieto:[/B] Vasen ja oikea: 0º07' +/-0º03' Yhteensä: 0º14' +/-0º05'
Last edited by Dani; 18-10-2007, 23:48.
Comment
-
-
Mulla on tuossa E46 330 Ci -02:ssa jotkut Contin Contisportit alla. Edessä 225/40R18 ja takana 255/35R18. Takarenkaat on jo lähellä niitä urissä olevia kulutusmerkkejä. Eturenkaissa on hyvin pintaa vielä. Autossa on myös KW Variante 2 alustasarja, etäisyydet navan keskeltä pyöränkaariin edessä ja takana 330 mm. En ole ehtinyt tarkastaa vanneleveyksiä vielä, koska auto on niin tuore ostos, mutta takarengas on hieman venytetyn näköinen, joten epäilen, että takavanne on 9,5-10" ja etuvanne 8-8,5, koska siinä kumi istuu normaalin näköisesti. Etuvanteiden alla on lisäksi 5 mm spacerit.
Takarenkaat pitää aika kovaa meteliä ja auto hakee jonkin verran pahoissa urissa. Pienissä on 90% tunnoton urille ja tasaisella tiellä menee tietenkin kuin juna. Alustakulmista ei ole havaintoa. Auto saksasta tuotu ja en löytänyt minkäänlaista dokumenttia säädöistä auton mukana tulleista papereista. Mutta yllättävän vähän tuo auto löytää uria tai tempoilee, vaikka renkaat ovatkin Contit ja vielä leveät ja kuluneet takana. Voisi ilmeisesti olettaa, että alustakulmat ovat suhteellisen kohdallaan. Renkaatkin näyttävät kuluneen tasaisesti koko leveydeltään.
Ensi keväänä on tarkoitus ostaa vähintään uudet takarenkaat ja tarkastuttaa pyöränkulmat. Sitä ennen pitää tarkistaa, että etupään camber on säädettävissä. Voi olla, että nostan alustaa sentin kummastakin päästä. Kannattaako minun säädättää alustakulmat tehtaan arvoihin vai kenties joihinkin muihin arvoihin? Rengasvalintaa pitää pohtia sitten keväällä. Nyt talveksi tulee 225/45R17 nastarenkaat ja 7-8*17" vanteet sellasella et:llä, että menevät noiden KW:n etutolppien kanssa.E61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis poistettiinko topparit perssonien ylälautasista?Tesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Comment
-
Comment