Originally posted by Ha2
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by racing02 View PostKyllä ne ainakin multa läks varsin näpsäkästi tuurnalla lyömällä alaspäin. Ei tarvii purkaa eikä nostella mitään. Aikaa kuluu 20 sek molemmat puolet.
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostSain lopultakin tuon auton nosturille ja yhden mekaanikon mestariksi tohon puslahommaan. Kun nostettiin auto ylös ja purettiin se alumiininen suojalevy irti näki jo suoraan että puslat on riekaleina, etupyörästä kun otti kiinni ja heilutti niin ne liikkui aivan holtittomasti ja varmasti on välillä toinen harittanut ja toinen aurannut urissa. Pallonivelistä ei ainaskaan vääntelemällä väljää tuntenut. Alatukivarret olivat alumiinia ja niissä luki ///M Bmw sports suspension.
Puslat itsessään menivät 1.5h rauhassa työskentelyllä paikalleen ja kävivät Brittitermein "spot on". Ensimmäinen fiilis ajossa oli että miten tästä tuli ihan eri auto ajaa. Kaikki jarrutärinät, lotinat ja muut häiriöt hävisivät. Tuntui kun autosta olisi hävinnyt 200tkm mittarista. Ihan vitun uskomatonta!
Tilaan huomenna bmw:lle ajan suuntaukseen ja pyydän ihan että laittavat tehdaskulmiin suuntaukset, tuo menee jo nyt lähes täydellisen suoraan joten en usko että on tarvetta edes hieroa noita cambereita ihan pystyyn.
Eilen illalla jo luonnostelin nettiauton ilmoitusta mutta nyt se lähtee roskakoriin samantien. Ehkä paras 68€ investointi autoihin ikinä tuo powerlexipari. Eikä muuten mennyt epämukavaksi millään tavalla, hiekkatietäkin kävin ajamassa ja ihan nätisti menee. Ainut vaan että enää ei lotise keulalla mikään. Takanta katottiin kanssa ne etummaiset puslat ja ainaskaan vääntelemällä ei väljää löytynyt, en tiedä sitten miten ne voisi varmasti todeta että ovat ehjät.
Ainut pusla etupäässä joka pitää rengasta ryhdissä jarrutuksessa jne. niin en itse ainakaan lähtis arpomaan että missä kunnossa se on näin näppituntumalla, powerflexit kiinni vaan niin pääse helpoiten, kuten tässä sun tapauksessa. Tuo etualatukivarren hela on kaikissa E46:ssa vaihtotarpeessa jos alla siis on tehtaan laittama pusla vielä kiinni. Kuten koiranluutkin..ja termostaatti ja vesipumppu...ainii ja vanos o-renkaat..onhan noita
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTuo et25 vaikuttaa vetelyyn varmasti jonkin verran, arsinkin kun nyt takana on hieman liikaa camberia ko.renkaalle.
Eli mikäli siellä olisi et38-et42: takavanne ja camberit 1.15-1.20`-astetta, uraherkkyyden pitäisi kyllä loppua mikäli alustassa on kaikki muuten kunnossa(esim.takakelkan puslat?).
Comment
-
-
Originally posted by quakes View PostMihin arvoihin nuo pyörät pitäisi säätää jotta vetely loppuisi?
Kumeina on uudet Hankook Ventus V12 Evo (225/40 r18) ja painetta 2,8 joka kulmassa.
Nykyiset kulma-arvot näkyy alla olevassa lapussa.
Oikeasta taka camperista loppui säätövara tohon missä se nyt on.
Pitäisikö sitä pystyä säätämään enemmän vakiopalikoilla vai onko normaalia että vara loppuu kesken?
Kulkukulma vähän ihmetyttää, onko kauheasti haittaa kun on jäänyt tuohon arvoon.
[ATTACH]81185[/ATTACH]
Näilläkin kulmilla e46:n pitäisi V12:lla kyllä alkaa kulkemaan jo kohtuullisen vähän uria imien, mikäli alusta vain on muuten kunnossa.
Alustassa oleellisinta taas on etupäässä alatukivarsien takimmaiset puslat sekä takapäässä takakelkan puslat(ja että kelkka yleensäkkin on pohjassa kiinni).
Tuo "testivoittaja" Hankook(omaa sitten myös ne testivoittajien negatiiviset ominaisuudet jossain määrin), ei ole enään niin helppo saada täysin uriin tuntemattomaksi isommissa vannekokoluokissa, kuin jokin muu Korealaistuote(esim.Nexen P7000), mutta se kyllä onnistuu kun alusta on ok ja kulmat tismalleen oikeat.
Nyt siis camberia on hieman liikaa (oliko etupään stopparit lyöty pois?)ja ....koska alatukivarsien puslat olivat vaihdettu?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKummassakin päässä saisi negatiivista camberia olla 0.10-0.20`-astetta vähemmän, sekä etupäässä aurausta myös hieman vähemmän.
Näilläkin kulmilla e46:n pitäisi V12:lla kyllä alkaa kulkemaan jo kohtuullisen vähän uria imien, mikäli alusta vain on muuten kunnossa.
Alustassa oleellisinta taas on etupäässä alatukivarsien takimmaiset puslat sekä takapäässä takakelkan puslat(ja että kelkka yleensäkkin on pohjassa kiinni).
Tuo "testivoittaja" Hankook(omaa sitten myös ne testivoittajien negatiiviset ominaisuudet jossain määrin), ei ole enään niin helppo saada täysin uriin tuntemattomaksi isommissa vannekokoluokissa, kuin jokin muu Korealaistuote(esim.Nexen P7000), mutta se kyllä onnistuu kun alusta on ok ja kulmat tismalleen oikeat.
Nyt siis camberia on hieman liikaa (oliko etupään stopparit lyöty pois?)ja ....koska alatukivarsien puslat olivat vaihdettu?
Stopparit on vielä paikallaan, ja alatukivarsien puslat vaihdettu powerflekseihin n.1000km sitten.
Silmämääräisesti takakelkan puslat näyttivät ehjiltä / korissa kiinni olevilta.
Pitää kokeilla tuota camberin ja aurauksen vähentämistä keulassa.
Taka-auraus molemmin puolin tohon 0.08`olisko siinä?Last edited by quakes; 05-05-2010, 15:09.
Comment
-
-
Originally posted by quakes View PostJoo ei tilanne niin paha ole kuin mitä saattoi ymmärtää, suhteellisen nätisti toi nytkin menee, mietin vain kun porukka on saanut näitä jopa täysin vetelemättömiksi niin miksen minäkin.
Stopparit on vielä paikallaan, ja alatukivarsien puslat vaihdettu powerflekseihin n.1000km sitten.
Silmämääräisesti takakelkan puslat näyttivät ehjiltä / korissa kiinni olevilta.
Pitää kokeilla tuota camberin ja aurauksen vähentämistä keulassa.
Taka-auraus molemmin puolin tohon 0.08`olisko siinä?
Eli jos kerran alatukivarret ovat ok, niin ne stopparit nyt ihan ensimmäisen pois sieltä jolloin etucamberit pitäisi saada sen jälkeen jo aika lähelle optimia.
Aurausta ei välttämättä ole nyt näillä cambereilla hirveästi liikaa, mutta jos saat ne sinne stopparien poiston jälkeen 0.10-0.15-asteen tietämille, voi aurauksenkin laittaa lähelle nollaa varsinkin kun nuo takapuslat ovat nyt ne powerflex:it jotka eivät päästä renkaita haritukselle ajotilanteessa.
Takana auraus on ok, mutta camberia on aavistuksen liikaa.
Kun nämä vielä saat hifisteltyä kuntoon, kannattaa seuraavaksi lähteä kokeilemaan rengaspaineet kohdalleen.Last edited by Hemi; 05-05-2010, 16:06.
Comment
-
-
Minulla tuli e46:en vasemman puolen camberin säädössä hieman ongelmia alustasarjan vaihdon jälkeen. Autossa oli ennen alkuperäinen m-sport II -alusta, jolloin etupään camberit saatiin säädettyä ihan kivasti n. -0.30 asteen paikkeille. Nämä siis hieman vingutetuilla etupään lisäsäädöllä.
Nyt autoon vaihdettiin H&R/Bilstein 35/20mm alusta, jonka jälkeen säädätin kulmat luonnollisesti uudelleen. Jostakin ihmeen syystä vasemman etupään camberin saa nyt minimissään -1.25 asteen tienoille, jolloin sitä on tietenkin aivan liikaa. Tällöin säätö on aivan tapissa, eli camber minimissään. Tavoitteena olisi saada camber tuonne -0.15-0.20 asteen paikkeille.
Oikean etupään camberin saa säädettyä maksimissaan n. -0.40, joten eroa jää lähes aste. Nyt siis kummankin camberin säätö on tapissa, mutta eri suuntiin (toisella puolella camber minimissä, toisessa maksimissa).
Miten ihmeesä tämä voi olla mahdollista? Sama toistuu myös takapäässä mutta lievempänä. Eli sielläkin kummankin säädön joutuu asettamaan niin että toinen maksimissa ja toinen minimissään, jotta camberit saa edes suht lähelle toisiaan.
Olen hieman ymmälläni, sillä ennen alustan vaihtoa symmetria oli kunnossa. Autoa ei ole kolaroitu, mutta toki takana on yksi talviajokausi. Mistähän moinen ero symmetriassa voisi johtua ja mitä lähteä tarkastamaan seuraavaksi? Kulmien säätäjällä ei luonnollisesti ollut kiinnostusta tai osaamista asian selvittämiseen, vaan totesi vaan että saadöt on tapissa ja muuta ei voi tehdä. Jokin tuolla kuitenkin on vinossa. Ongelma tuntuisi liittyvän nimenomaan tuohon vasemman pään camberiin ja siellä erityisesti eteen, lievempänä myös taakse.
Toivottavasti jollakin olisi ideoita asia selvittämiseen...
Mittaustulokset
E53 X5 3.0d Sport Individual '07
Comment
-
-
Originally posted by Kim View PostMinulla tuli e46:en vasemman puolen camberin säädössä hieman ongelmia alustasarjan vaihdon jälkeen. Autossa oli ennen alkuperäinen m-sport II -alusta, jolloin etupään camberit saatiin säädettyä ihan kivasti n. -0.30 asteen paikkeille. Nämä siis hieman vingutetuilla etupään lisäsäädöllä.
Nyt autoon vaihdettiin H&R/Bilstein 35/20mm alusta, jonka jälkeen säädätin kulmat luonnollisesti uudelleen. Jostakin ihmeen syystä vasemman etupään camberin saa nyt minimissään -1.25 asteen tienoille, jolloin sitä on tietenkin aivan liikaa. Tällöin säätö on aivan tapissa, eli camber minimissään. Tavoitteena olisi saada camber tuonne -0.15-0.20 asteen paikkeille.
Oikean etupään camberin saa säädettyä maksimissaan n. -0.40, joten eroa jää lähes aste. Nyt siis kummankin camberin säätö on tapissa, mutta eri suuntiin (toisella puolella camber minimissä, toisessa maksimissa).
Miten ihmeesä tämä voi olla mahdollista? Sama toistuu myös takapäässä mutta lievempänä. Eli sielläkin kummankin säädön joutuu asettamaan niin että toinen maksimissa ja toinen minimissään, jotta camberit saa edes suht lähelle toisiaan.
Olen hieman ymmälläni, sillä ennen alustan vaihtoa symmetria oli kunnossa. Autoa ei ole kolaroitu, mutta toki takana on yksi talviajokausi. Mistähän moinen ero symmetriassa voisi johtua ja mitä lähteä tarkastamaan seuraavaksi? Kulmien säätäjällä ei luonnollisesti ollut kiinnostusta tai osaamista asian selvittämiseen, vaan totesi vaan että saadöt on tapissa ja muuta ei voi tehdä. Jokin tuolla kuitenkin on vinossa. Ongelma tuntuisi liittyvän nimenomaan tuohon vasemman pään camberiin ja siellä erityisesti eteen, lievempänä myös taakse.
Toivottavasti jollakin olisi ideoita asia selvittämiseen...
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostVaihdettiinko eteen myös perssonit, vai pelkät jouset?
Lisäsin edelliseen viestiini linkin myös mittauspöytäkirjaan.
EDIT: Epäilen, että vasemmalla saattaa olla jotakin vääntynyt. Vaihdatan tukivarret ensi viikolla, sillä ovat alkuperäiset ja olisi joka tapauksessa hyvät vaihtaa. Katsotaan onko tällä vaikutusta, josko tukivarsi olisi saanut hittiä.Last edited by Kim; 06-05-2010, 22:02.E53 X5 3.0d Sport Individual '07
Comment
-
-
Originally posted by Kim View PostTarkoittaa siis käytännössä mitä? Vaihdettiin eteen pelkät iskarit ja jouset. Yläpäiden laakerit olivat kuulemma ehjät joten käytettiin vanhoja. Eli muita osia kuin iskarit ja jouset ei käsittääkseni vaihdettu.
Lisäsin edelliseen viestiini linkin myös mittauspöytäkirjaan.
EDIT: Epäilen, että vasemmalla saattaa olla jotakin vääntynyt. Vaihdatan tukivarret ensi viikolla, sillä ovat alkuperäiset ja olisi joka tapauksessa hyvät vaihtaa. Katsotaan onko tällä vaikutusta, josko tukivarsi olisi saanut hittiä.
Mutta jos tuo ei auta, niin itsellä esimerkiksi oli itse napa vääntynyt ja siksi lähes asteen ero cambereissa. Mutta kannattaa käydä kaikki mahdolliset asennuspaikat ensin läpi."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Originally posted by NokiLeka View PostEnsimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että iskarin alapäät ovat molemmilta puolilta menneet "pohjaan asti" sinne kaulukseen. Nyt vaikuttaisi siltä, että toisen puolen iskari on jäänyt liian ylös ja siitä tuo ero.
Mutta jos tuo ei auta, niin itsellä esimerkiksi oli itse napa vääntynyt ja siksi lähes asteen ero cambereissa. Mutta kannattaa käydä kaikki mahdolliset asennuspaikat ensin läpi.
REAL OEM linkit osiin:
Yläpään osat
Iskarin kiinnitysE53 X5 3.0d Sport Individual '07
Comment
-
Comment