Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2043
    • Riihimäki

    Originally posted by Ha2 View Post
    Niitä jousilautasen tappeja ei lyödä suoraan alaspäin vaan sivuttain poikki.
    Kyllä ne ainakin multa läks varsin näpsäkästi tuurnalla lyömällä alaspäin. Ei tarvii purkaa eikä nostella mitään. Aikaa kuluu 20 sek molemmat puolet.

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      Originally posted by racing02 View Post
      Kyllä ne ainakin multa läks varsin näpsäkästi tuurnalla lyömällä alaspäin. Ei tarvii purkaa eikä nostella mitään. Aikaa kuluu 20 sek molemmat puolet.
      Minne se pallore sitten joutaa tällä tyylillä kun ei se pois sieltä mistään pääse?
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        Originally posted by Antti O View Post
        Sain lopultakin tuon auton nosturille ja yhden mekaanikon mestariksi tohon puslahommaan. Kun nostettiin auto ylös ja purettiin se alumiininen suojalevy irti näki jo suoraan että puslat on riekaleina, etupyörästä kun otti kiinni ja heilutti niin ne liikkui aivan holtittomasti ja varmasti on välillä toinen harittanut ja toinen aurannut urissa. Pallonivelistä ei ainaskaan vääntelemällä väljää tuntenut. Alatukivarret olivat alumiinia ja niissä luki ///M Bmw sports suspension.

        Puslat itsessään menivät 1.5h rauhassa työskentelyllä paikalleen ja kävivät Brittitermein "spot on". Ensimmäinen fiilis ajossa oli että miten tästä tuli ihan eri auto ajaa. Kaikki jarrutärinät, lotinat ja muut häiriöt hävisivät. Tuntui kun autosta olisi hävinnyt 200tkm mittarista. Ihan vitun uskomatonta!
        Tilaan huomenna bmw:lle ajan suuntaukseen ja pyydän ihan että laittavat tehdaskulmiin suuntaukset, tuo menee jo nyt lähes täydellisen suoraan joten en usko että on tarvetta edes hieroa noita cambereita ihan pystyyn.

        Eilen illalla jo luonnostelin nettiauton ilmoitusta mutta nyt se lähtee roskakoriin samantien. Ehkä paras 68€ investointi autoihin ikinä tuo powerlexipari. Eikä muuten mennyt epämukavaksi millään tavalla, hiekkatietäkin kävin ajamassa ja ihan nätisti menee. Ainut vaan että enää ei lotise keulalla mikään. Takanta katottiin kanssa ne etummaiset puslat ja ainaskaan vääntelemällä ei väljää löytynyt, en tiedä sitten miten ne voisi varmasti todeta että ovat ehjät.

        Kyllä, tää tvshop pusla tosiaan korjaa kaiken

        Ainut pusla etupäässä joka pitää rengasta ryhdissä jarrutuksessa jne. niin en itse ainakaan lähtis arpomaan että missä kunnossa se on näin näppituntumalla, powerflexit kiinni vaan niin pääse helpoiten, kuten tässä sun tapauksessa. Tuo etualatukivarren hela on kaikissa E46:ssa vaihtotarpeessa jos alla siis on tehtaan laittama pusla vielä kiinni. Kuten koiranluutkin..ja termostaatti ja vesipumppu...ainii ja vanos o-renkaat..onhan noita
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • racing02
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2043
          • Riihimäki

          Originally posted by Dani View Post
          Minne se pallore sitten joutaa tällä tyylillä kun ei se pois sieltä mistään pääse?
          Maahan se putosi. Tilalle jäi tyhjä reikä.

          Comment

          • Sorbus1
            Newbiemmer
            • Apr 2010
            • 9
            • Espanja

            Originally posted by Hemi View Post
            Tuo et25 vaikuttaa vetelyyn varmasti jonkin verran, arsinkin kun nyt takana on hieman liikaa camberia ko.renkaalle.
            Eli mikäli siellä olisi et38-et42: takavanne ja camberit 1.15-1.20`-astetta, uraherkkyyden pitäisi kyllä loppua mikäli alustassa on kaikki muuten kunnossa(esim.takakelkan puslat?).
            Nyt kun tullut vähän enemmän ajeltua noiden kulmiensäädön jälkeen nii voisin sen verran korjailla että ei varsinaisesti vetele juurikaan, vaan enemminkin puoltaa. Aikalailla oikeelle haeskelee tasaisesti maantiellä johtuen ainakin osittain meikäläisten teiden kallistumasta. Noita taka apurungon puslia vois käydä montulla testaileen tässä kun ehtii. Tähän oli ilmeisesti hyväksi havaittu menetelmä vedettää ykkösellä ja pakilla kässäriä vasten samalla puslia tarkkaillen?

            Comment

            • quakes
              Bimmer Rookie
              • Jun 2008
              • 37
              • Mikkeli

              Mihin arvoihin nuo pyörät pitäisi säätää jotta vetely loppuisi?
              Kumeina on uudet Hankook Ventus V12 Evo (225/40 r18) ja painetta 2,8 joka kulmassa.
              Nykyiset kulma-arvot näkyy alla olevassa lapussa.



              Last edited by quakes; 08-05-2015, 16:34.

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                Minulla huomenna suuntaukseen meno, laitanko kulmat samankaltaisiksi kun edellä olevassa postissa? 18" pyörät.
                minulla muuten myös vetää oikealle tuo auto maantiellä.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by quakes View Post
                  Mihin arvoihin nuo pyörät pitäisi säätää jotta vetely loppuisi?
                  Kumeina on uudet Hankook Ventus V12 Evo (225/40 r18) ja painetta 2,8 joka kulmassa.
                  Nykyiset kulma-arvot näkyy alla olevassa lapussa.
                  Oikeasta taka camperista loppui säätövara tohon missä se nyt on.
                  Pitäisikö sitä pystyä säätämään enemmän vakiopalikoilla vai onko normaalia että vara loppuu kesken?

                  Kulkukulma vähän ihmetyttää, onko kauheasti haittaa kun on jäänyt tuohon arvoon.

                  [ATTACH]81185[/ATTACH]
                  Kummassakin päässä saisi negatiivista camberia olla 0.10-0.20`-astetta vähemmän, sekä etupäässä aurausta myös hieman vähemmän.
                  Näilläkin kulmilla e46:n pitäisi V12:lla kyllä alkaa kulkemaan jo kohtuullisen vähän uria imien, mikäli alusta vain on muuten kunnossa.
                  Alustassa oleellisinta taas on etupäässä alatukivarsien takimmaiset puslat sekä takapäässä takakelkan puslat(ja että kelkka yleensäkkin on pohjassa kiinni).
                  Tuo "testivoittaja" Hankook(omaa sitten myös ne testivoittajien negatiiviset ominaisuudet jossain määrin), ei ole enään niin helppo saada täysin uriin tuntemattomaksi isommissa vannekokoluokissa, kuin jokin muu Korealaistuote(esim.Nexen P7000), mutta se kyllä onnistuu kun alusta on ok ja kulmat tismalleen oikeat.
                  Nyt siis camberia on hieman liikaa (oliko etupään stopparit lyöty pois?)ja ....koska alatukivarsien puslat olivat vaihdettu?

                  Comment

                  • quakes
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 37
                    • Mikkeli

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Kummassakin päässä saisi negatiivista camberia olla 0.10-0.20`-astetta vähemmän, sekä etupäässä aurausta myös hieman vähemmän.
                    Näilläkin kulmilla e46:n pitäisi V12:lla kyllä alkaa kulkemaan jo kohtuullisen vähän uria imien, mikäli alusta vain on muuten kunnossa.
                    Alustassa oleellisinta taas on etupäässä alatukivarsien takimmaiset puslat sekä takapäässä takakelkan puslat(ja että kelkka yleensäkkin on pohjassa kiinni).
                    Tuo "testivoittaja" Hankook(omaa sitten myös ne testivoittajien negatiiviset ominaisuudet jossain määrin), ei ole enään niin helppo saada täysin uriin tuntemattomaksi isommissa vannekokoluokissa, kuin jokin muu Korealaistuote(esim.Nexen P7000), mutta se kyllä onnistuu kun alusta on ok ja kulmat tismalleen oikeat.
                    Nyt siis camberia on hieman liikaa (oliko etupään stopparit lyöty pois?)ja ....koska alatukivarsien puslat olivat vaihdettu?
                    Joo ei tilanne niin paha ole kuin mitä saattoi ymmärtää, suhteellisen nätisti toi nytkin menee, mietin vain kun porukka on saanut näitä jopa täysin vetelemättömiksi niin miksen minäkin.
                    Stopparit on vielä paikallaan, ja alatukivarsien puslat vaihdettu powerflekseihin n.1000km sitten.
                    Silmämääräisesti takakelkan puslat näyttivät ehjiltä / korissa kiinni olevilta.

                    Pitää kokeilla tuota camberin ja aurauksen vähentämistä keulassa.
                    Taka-auraus molemmin puolin tohon 0.08`olisko siinä?
                    Last edited by quakes; 05-05-2010, 15:09.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by quakes View Post
                      Joo ei tilanne niin paha ole kuin mitä saattoi ymmärtää, suhteellisen nätisti toi nytkin menee, mietin vain kun porukka on saanut näitä jopa täysin vetelemättömiksi niin miksen minäkin.
                      Stopparit on vielä paikallaan, ja alatukivarsien puslat vaihdettu powerflekseihin n.1000km sitten.
                      Silmämääräisesti takakelkan puslat näyttivät ehjiltä / korissa kiinni olevilta.

                      Pitää kokeilla tuota camberin ja aurauksen vähentämistä keulassa.
                      Taka-auraus molemmin puolin tohon 0.08`olisko siinä?
                      Täysin vetelemättömän tuosta e46/Hankook V12 yhdistelmästä kyllä saa, mutta aivan täysin urille tunteettomaksi, ei kovin helposti.
                      Eli jos kerran alatukivarret ovat ok, niin ne stopparit nyt ihan ensimmäisen pois sieltä jolloin etucamberit pitäisi saada sen jälkeen jo aika lähelle optimia.
                      Aurausta ei välttämättä ole nyt näillä cambereilla hirveästi liikaa, mutta jos saat ne sinne stopparien poiston jälkeen 0.10-0.15-asteen tietämille, voi aurauksenkin laittaa lähelle nollaa varsinkin kun nuo takapuslat ovat nyt ne powerflex:it jotka eivät päästä renkaita haritukselle ajotilanteessa.
                      Takana auraus on ok, mutta camberia on aavistuksen liikaa.
                      Kun nämä vielä saat hifisteltyä kuntoon, kannattaa seuraavaksi lähteä kokeilemaan rengaspaineet kohdalleen.
                      Last edited by Hemi; 05-05-2010, 16:06.

                      Comment

                      • Kim
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 151
                        • Uusimaa

                        Minulla tuli e46:en vasemman puolen camberin säädössä hieman ongelmia alustasarjan vaihdon jälkeen. Autossa oli ennen alkuperäinen m-sport II -alusta, jolloin etupään camberit saatiin säädettyä ihan kivasti n. -0.30 asteen paikkeille. Nämä siis hieman vingutetuilla etupään lisäsäädöllä.

                        Nyt autoon vaihdettiin H&R/Bilstein 35/20mm alusta, jonka jälkeen säädätin kulmat luonnollisesti uudelleen. Jostakin ihmeen syystä vasemman etupään camberin saa nyt minimissään -1.25 asteen tienoille, jolloin sitä on tietenkin aivan liikaa. Tällöin säätö on aivan tapissa, eli camber minimissään. Tavoitteena olisi saada camber tuonne -0.15-0.20 asteen paikkeille.

                        Oikean etupään camberin saa säädettyä maksimissaan n. -0.40, joten eroa jää lähes aste. Nyt siis kummankin camberin säätö on tapissa, mutta eri suuntiin (toisella puolella camber minimissä, toisessa maksimissa).

                        Miten ihmeesä tämä voi olla mahdollista? Sama toistuu myös takapäässä mutta lievempänä. Eli sielläkin kummankin säädön joutuu asettamaan niin että toinen maksimissa ja toinen minimissään, jotta camberit saa edes suht lähelle toisiaan.

                        Olen hieman ymmälläni, sillä ennen alustan vaihtoa symmetria oli kunnossa. Autoa ei ole kolaroitu, mutta toki takana on yksi talviajokausi. Mistähän moinen ero symmetriassa voisi johtua ja mitä lähteä tarkastamaan seuraavaksi? Kulmien säätäjällä ei luonnollisesti ollut kiinnostusta tai osaamista asian selvittämiseen, vaan totesi vaan että saadöt on tapissa ja muuta ei voi tehdä. Jokin tuolla kuitenkin on vinossa. Ongelma tuntuisi liittyvän nimenomaan tuohon vasemman pään camberiin ja siellä erityisesti eteen, lievempänä myös taakse.

                        Toivottavasti jollakin olisi ideoita asia selvittämiseen...

                        Mittaustulokset

                        Last edited by Kim; 06-05-2010, 18:09. Reason: Lisätty liitteeksi mittaustulokset
                        E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Kim View Post
                          Minulla tuli e46:en vasemman puolen camberin säädössä hieman ongelmia alustasarjan vaihdon jälkeen. Autossa oli ennen alkuperäinen m-sport II -alusta, jolloin etupään camberit saatiin säädettyä ihan kivasti n. -0.30 asteen paikkeille. Nämä siis hieman vingutetuilla etupään lisäsäädöllä.

                          Nyt autoon vaihdettiin H&R/Bilstein 35/20mm alusta, jonka jälkeen säädätin kulmat luonnollisesti uudelleen. Jostakin ihmeen syystä vasemman etupään camberin saa nyt minimissään -1.25 asteen tienoille, jolloin sitä on tietenkin aivan liikaa. Tällöin säätö on aivan tapissa, eli camber minimissään. Tavoitteena olisi saada camber tuonne -0.15-0.20 asteen paikkeille.

                          Oikean etupään camberin saa säädettyä maksimissaan n. -0.40, joten eroa jää lähes aste. Nyt siis kummankin camberin säätö on tapissa, mutta eri suuntiin (toisella puolella camber minimissä, toisessa maksimissa).

                          Miten ihmeesä tämä voi olla mahdollista? Sama toistuu myös takapäässä mutta lievempänä. Eli sielläkin kummankin säädön joutuu asettamaan niin että toinen maksimissa ja toinen minimissään, jotta camberit saa edes suht lähelle toisiaan.

                          Olen hieman ymmälläni, sillä ennen alustan vaihtoa symmetria oli kunnossa. Autoa ei ole kolaroitu, mutta toki takana on yksi talviajokausi. Mistähän moinen ero symmetriassa voisi johtua ja mitä lähteä tarkastamaan seuraavaksi? Kulmien säätäjällä ei luonnollisesti ollut kiinnostusta tai osaamista asian selvittämiseen, vaan totesi vaan että saadöt on tapissa ja muuta ei voi tehdä. Jokin tuolla kuitenkin on vinossa. Ongelma tuntuisi liittyvän nimenomaan tuohon vasemman pään camberiin ja siellä erityisesti eteen, lievempänä myös taakse.

                          Toivottavasti jollakin olisi ideoita asia selvittämiseen...
                          Vaihdettiinko eteen myös perssonit, vai pelkät jouset?

                          Comment

                          • Kim
                            Bimmer Rookie
                            • May 2003
                            • 151
                            • Uusimaa

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Vaihdettiinko eteen myös perssonit, vai pelkät jouset?
                            Tarkoittaa siis käytännössä mitä? Vaihdettiin eteen pelkät iskarit ja jouset. Yläpäiden laakerit olivat kuulemma ehjät joten käytettiin vanhoja. Eli muita osia kuin iskarit ja jouset ei käsittääkseni vaihdettu.

                            Lisäsin edelliseen viestiini linkin myös mittauspöytäkirjaan.

                            EDIT: Epäilen, että vasemmalla saattaa olla jotakin vääntynyt. Vaihdatan tukivarret ensi viikolla, sillä ovat alkuperäiset ja olisi joka tapauksessa hyvät vaihtaa. Katsotaan onko tällä vaikutusta, josko tukivarsi olisi saanut hittiä.
                            Last edited by Kim; 06-05-2010, 22:02.
                            E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              Originally posted by Kim View Post
                              Tarkoittaa siis käytännössä mitä? Vaihdettiin eteen pelkät iskarit ja jouset. Yläpäiden laakerit olivat kuulemma ehjät joten käytettiin vanhoja. Eli muita osia kuin iskarit ja jouset ei käsittääkseni vaihdettu.

                              Lisäsin edelliseen viestiini linkin myös mittauspöytäkirjaan.

                              EDIT: Epäilen, että vasemmalla saattaa olla jotakin vääntynyt. Vaihdatan tukivarret ensi viikolla, sillä ovat alkuperäiset ja olisi joka tapauksessa hyvät vaihtaa. Katsotaan onko tällä vaikutusta, josko tukivarsi olisi saanut hittiä.
                              Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että iskarin alapäät ovat molemmilta puolilta menneet "pohjaan asti" sinne kaulukseen. Nyt vaikuttaisi siltä, että toisen puolen iskari on jäänyt liian ylös ja siitä tuo ero.

                              Mutta jos tuo ei auta, niin itsellä esimerkiksi oli itse napa vääntynyt ja siksi lähes asteen ero cambereissa. Mutta kannattaa käydä kaikki mahdolliset asennuspaikat ensin läpi.
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              • Kim
                                Bimmer Rookie
                                • May 2003
                                • 151
                                • Uusimaa

                                Originally posted by NokiLeka View Post
                                Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että iskarin alapäät ovat molemmilta puolilta menneet "pohjaan asti" sinne kaulukseen. Nyt vaikuttaisi siltä, että toisen puolen iskari on jäänyt liian ylös ja siitä tuo ero.

                                Mutta jos tuo ei auta, niin itsellä esimerkiksi oli itse napa vääntynyt ja siksi lähes asteen ero cambereissa. Mutta kannattaa käydä kaikki mahdolliset asennuspaikat ensin läpi.
                                Tarkoitatko iskarin ala- vai yläpäätä? Eli mitkä osat tuolla käytännössä voisivat olla sellaisia, jotka voisivat asettua huonosti?

                                REAL OEM linkit osiin:

                                Yläpään osat
                                Iskarin kiinnitys
                                E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎