Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Pekuz View Post
    Ite tuli aika monta kertaa viime vuonna säädeltyä kulmia, kun yritin tehdä falken fk452:sista vetelemättömiä. Melkein siinä kyllä onnistuinkin, kun vingutin edessä tolpan kupit ja laitoin camberit minimiin ja takana camberit niin pieneksi kuin mahdollista.

    Itellä vaan on nuo falkenit kulunu edessä ihmeellisesti molemmista ulkoreunoista hammastukselle.. En tiedä sitten oliko jossain vaiheessa kulmat vituillaan toiseen suuntaan ja taas yhdessä välissä toiseen suuntaan, no tänä kesänä vaihtuu kyllä falkenit ihan varmasti kumhoihin tai hankookkeihin..
    452-Falkenia vähänkään isommissa vannekokoluokissa ei oikein tahdo saada e36 alustassa tunteettomaksi urille.
    Tai sanotaan että saa, mutta sitten alustan pitää olla todella timmissä ja kulmat todella etsitty paikalleen.
    Tuo ulko tai sisäsyrjien hampaalle kuluminen on varma merkki vääristä aurauksista.
    Toiset renkaat=pintakuviointi on sille herkempi kuin toinen, mutta väärät auraukset yhdistettynä heikkoon tarkkuuteen iskunvaimennuksessa(alustan tuennoissa tai iskarin yläpäässä pehmeää).
    Eli jos nyt olet varma että auraukset ovat olleet kunnossa kun mittalaitteet ovat olleet kiinni, niin ajotilanteessa näin ei ole sitten ollut.
    Eli jossain on ollut pehmeää joka myötää ajotilanteessa niin että kulmat ovat tällöin viturallaan. Usein e36:ssa "sylttytehdas" tuolle hampaalle kulumiselle etupäässä löytyy tukivarsien isoista takapään puslista, jotka ajotilanteessa myötäävät, päästäen kulmat pieleen?

    Comment

    • tuumas
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2564
      • Lapland, Finland

      Kiitoksia paljon vastauksista, itsekin ihmettelen miksei ilmeisesti ole mitään säätöjä edes tehty vaikka täyden hinnan maksoin?!
      Onko tuo auraus teistä ok? Tarvisiko muita säätöjä tehdä? Tuossa lapussa on kyllä muitakin arvoja mutta en tiedä niistä mitään...
      Entä rengas suosituksia? Anteeksi että tulee paljon kysymyksiä

      Comment

      • Pekuz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 687
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Hemi View Post
        452-Falkenia vähänkään isommissa vannekokoluokissa ei oikein tahdo saada e36 alustassa tunteettomaksi urille.
        Tai sanotaan että saa, mutta sitten alustan pitää olla todella timmissä ja kulmat todella etsitty paikalleen.
        Tuo ulko tai sisäsyrjien hampaalle kuluminen on varma merkki vääristä aurauksista.
        Toiset renkaat=pintakuviointi on sille herkempi kuin toinen, mutta väärät auraukset yhdistettynä heikkoon tarkkuuteen iskunvaimennuksessa(alustan tuennoissa tai iskarin yläpäässä pehmeää).
        Eli jos nyt olet varma että auraukset ovat olleet kunnossa kun mittalaitteet ovat olleet kiinni, niin ajotilanteessa näin ei ole sitten ollut.
        Eli jossain on ollut pehmeää joka myötää ajotilanteessa niin että kulmat ovat tällöin viturallaan. Usein e36:ssa "sylttytehdas" tuolle hampaalle kulumiselle etupäässä löytyy tukivarsien isoista takapään puslista, jotka ajotilanteessa myötäävät, päästäen kulmat pieleen?
        Niin ja autonahan oli E46:nen 19" rengastuksella..
        Eteen on jo tullut uusittua käytännössä kaikki kuluvat alustanosat, iskarit, jouset, yläpäänlaakerit, raidetangot, koiranluut, bumerangi-tukivarret ja takapuslat on vaihdettu powerflexeihin..

        Takapäässä onkin sitten vielä aika koskematonta, vaihdettu vasta iskarit ja jouset..

        Ei oikein enää muista mitä viimekesänä on tullut säädettyä, mutta sellainen muistikuva on että säädin edestä aurauksen kokonaan nollaan samalla kun vingutin yläpäät ja ajelin sillä kokoonpanolla jonkun aikaa. Sitten kun aloin vaihtamaan iskareita ja jousia niin huomasin että yläpäät on väljät ja ne meni vaihtoon, tämän jälkeen taisin säätää eteen hiukan aurausta. Tämä viimeinen kokoonpano on ollut vähiten vetelevä, mutta tarkalleen en muista missä vaiheessa renkaat alkoivat kulumaan hammastukselle.. Itselle tuli kuitenkin sellainen mielikuva että tuo nolla auraus ei kenties ollut toimiva väljien yläpäiden takia (tai yleensäkkään) ja se olisi aiheuttanut sen että renkaisiin tuli molempiin reunoihin hammastusta..
        ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

        Comment

        • Pekuz
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 687
          • Pirkanmaa

          Originally posted by tuumas View Post
          Kiitoksia paljon vastauksista, itsekin ihmettelen miksei ilmeisesti ole mitään säätöjä edes tehty vaikka täyden hinnan maksoin?!
          Onko tuo auraus teistä ok? Tarvisiko muita säätöjä tehdä? Tuossa lapussa on kyllä muitakin arvoja mutta en tiedä niistä mitään...
          Entä rengas suosituksia? Anteeksi että tulee paljon kysymyksiä
          Älä ainakaan osta Falkeneita! Muista ei vielä itsellä ole kuitenkaan kokemusta..

          Auraukset on mun mielestä sulla ihan ok, casteria ei oikein helpolla säädettäkkään näistä.. Mutta jos uudestaan alat säädättämään niin aurausta joutuu säätämään, koska oikea säätö järjestys on Camber => Caster => Auraus. Ja tällä tarkoitan sitä että kun säätää camberia niin auraus muuttuu ja sitäkin on säädettävä..

          Tämä pyöränkulma homma tuntuu olevan taidetta kun lukee tätäkin foorumia.. Useimmissa paikoissa joissa pyöränkulmien säädölle on asetettu "kiinteä hinta" sisältää tämä ainoastaan aurauksen säädön. Ja tämän vuoksi ei siihen camberiin yleensä kovin usein kosketa, eikä kaikilla pyöränkulmia säätävillä paikoilla ole oikein käsitystä tuon camberin vaikutuksesta. Ajatellaan vaan että auraukset ok ja ratti suorassa, se on hyvä!
          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

          Comment

          • tuumas
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2564
            • Lapland, Finland

            Originally posted by Pekuz View Post
            Älä ainakaan osta Falkeneita! Muista ei vielä itsellä ole kuitenkaan kokemusta..

            Auraukset on mun mielestä sulla ihan ok, casteria ei oikein helpolla säädettäkkään näistä.. Mutta jos uudestaan alat säädättämään niin aurausta joutuu säätämään, koska oikea säätö järjestys on Camber => Caster => Auraus. Ja tällä tarkoitan sitä että kun säätää camberia niin auraus muuttuu ja sitäkin on säädettävä..

            Tämä pyöränkulma homma tuntuu olevan taidetta kun lukee tätäkin foorumia.. Useimmissa paikoissa joissa pyöränkulmien säädölle on asetettu "kiinteä hinta" sisältää tämä ainoastaan aurauksen säädön. Ja tämän vuoksi ei siihen camberiin yleensä kovin usein kosketa, eikä kaikilla pyöränkulmia säätävillä paikoilla ole oikein käsitystä tuon camberin vaikutuksesta. Ajatellaan vaan että auraukset ok ja ratti suorassa, se on hyvä!
            Näinhän se näyttää olevan, pitänee tässä kevään aikana keksiä jokin hyvä paikka missä kaikki säädöt osataan tehdä :think kai se on katottava jotakin misukka / conti linjaa sitten kumien suhteen... liekö mitään nokialaista oikeassa koossa edes saatavilla
            ajattelin vain että voiko tuo auton levottomuus tosiaan johtua vain pyöränkulmista vai onkohan siellä vielä jotankin vaihtokuntoista? Eli onko nuo arvot niin viturallaan että voisivat olla kaiken syy? Muuten auto ihan jämäkkä.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Pekuz View Post
              Niin ja autonahan oli E46:nen 19" rengastuksella..
              Eteen on jo tullut uusittua käytännössä kaikki kuluvat alustanosat, iskarit, jouset, yläpäänlaakerit, raidetangot, koiranluut, bumerangi-tukivarret ja takapuslat on vaihdettu powerflexeihin..

              Takapäässä onkin sitten vielä aika koskematonta, vaihdettu vasta iskarit ja jouset..

              Ei oikein enää muista mitä viimekesänä on tullut säädettyä, mutta sellainen muistikuva on että säädin edestä aurauksen kokonaan nollaan samalla kun vingutin yläpäät ja ajelin sillä kokoonpanolla jonkun aikaa. Sitten kun aloin vaihtamaan iskareita ja jousia niin huomasin että yläpäät on väljät ja ne meni vaihtoon, tämän jälkeen taisin säätää eteen hiukan aurausta. Tämä viimeinen kokoonpano on ollut vähiten vetelevä, mutta tarkalleen en muista missä vaiheessa renkaat alkoivat kulumaan hammastukselle.. Itselle tuli kuitenkin sellainen mielikuva että tuo nolla auraus ei kenties ollut toimiva väljien yläpäiden takia (tai yleensäkkään) ja se olisi aiheuttanut sen että renkaisiin tuli molempiin reunoihin hammastusta..
              Sori, e46:nen tietenkin.
              Tosin alusta e36:ssa ja e46:ssa on lähes sama, joten sinällään puhutaan ihan samasta asiasta.
              Tuo "hampaalle" kuluminen on siitä erikoinen juttu, että mikäli renkaan sisäänajovaihe tehdään väärillä kulmilla ja vaikka melko nopeastikkin kulmat sen jälkeen laitettaisiin paikoilleen, on peli enemmän tai vähemmän jo menetetty.
              Eli vaikka sisäreunan kuvioinnissa ei näkyisi silmällä vielä minkäänlaista hammastusta kun kulmat säädetään kohdalleen, tai vaikka ne vaihdettaisiin täysin toiseen autoon kuluu ne kuitenkin lopulta hampaalle.
              On siis aivan ensiarvoisen tärkeää että että ne tarvittavat alustaremontit ja kulmat säädetään ENNEN uusien pyörien asennusta niiden kokoluokan vaatimiin arvoihin.
              Sanotaan niin, että vaikka mm.itse olen paljon viimeisen 15-vuoden aikana näiden isompien vannekoon pyörien ja niille paikalleen hierottavien kulmien kanssa tullut väännettyä, haettaessa huippu ajettavuutta ja urille tunteettomuutta, en uskaltaisi luvata yhdistelmää: 19" Falken-452 ja e46, täysin urille tunteettomaksi, vaikka tehtäisiin mitä.
              Eli yhtälö on käytännössä lähes mahdoton ja ehdottomasti mahdoton mikäli nautittava ajettavuus halutaan myös säilyttää koko renkaan elinkaaren ajan, eikä vain sen aikaa kun 4.0bar paineistettu kiekko kulkee 1/6 sisäkantillaan sen muutaman viikon ennen kankaiden pilkistämistä.
              Last edited by Hemi; 28-03-2010, 17:06.

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                Originally posted by tuumas View Post
                Näinhän se näyttää olevan, pitänee tässä kevään aikana keksiä jokin hyvä paikka missä kaikki säädöt osataan tehdä :think kai se on katottava jotakin misukka / conti linjaa sitten kumien suhteen... liekö mitään nokialaista oikeassa koossa edes saatavilla
                ajattelin vain että voiko tuo auton levottomuus tosiaan johtua vain pyöränkulmista vai onkohan siellä vielä jotankin vaihtokuntoista? Eli onko nuo arvot niin viturallaan että voisivat olla kaiken syy? Muuten auto ihan jämäkkä.
                Neuvoksi voin antaa, että mene itse mukaan kun kulmat säädetään niin ensinnäkin näet miten se tehdään ja näet myös että ne kaikki kulmat säädetään. Camber-kulmien säätö on usein puutteellista siksi, että säätäjien joukossa tuntuu kulkevan sitkeä luulo siitä, että niitä ei pysty säätämään.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6937
                  • N/A

                  Kevät lähestyy ja aurauksien säätöön on menossa bmw merkkiliikkeeseen tuo sedani. Riittääkö iskaritorneissa oleva soikea reikä vakio m-sport alustalla etucamberin säätöön?
                  Rengastuksena 135 vanteet 18" ja 225 ja 255 pyörillä. Alkuperäinen koko. Renkaat Dunlop sport maxx jotka korvaan myöhemmin michelin pilot sporteilla.

                  Comment

                  • tuumas
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2564
                    • Lapland, Finland

                    Originally posted by NokiLeka View Post
                    Neuvoksi voin antaa, että mene itse mukaan kun kulmat säädetään niin ensinnäkin näet miten se tehdään ja näet myös että ne kaikki kulmat säädetään. Camber-kulmien säätö on usein puutteellista siksi, että säätäjien joukossa tuntuu kulkevan sitkeä luulo siitä, että niitä ei pysty säätämään.
                    Näin teen. Villiä on että viime paikassa aikaa varatessa muistutin että nämä säädöthän pystyy tehdä kyseisessä autossa... ei vissiin menny perille
                    Taidan alkaa soittelemaan kumifirmaan kun ei täältä tullu suosituksia kumeista

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      Originally posted by tuumas View Post
                      Näin teen. Villiä on että viime paikassa aikaa varatessa muistutin että nämä säädöthän pystyy tehdä kyseisessä autossa... ei vissiin menny perille
                      Taidan alkaa soittelemaan kumifirmaan kun ei täältä tullu suosituksia kumeista
                      Mutta tarkista nyt vielä itse, että iskaritornin yläpäästä on se stopparikupla otettu pois. Nimittäin se paikallaan niitä ei säädetäkään. Muistaakseni M3:ssa se on kuusiokoloavaimella irroitettavissa. Sen kun poistat, niin camberit pystyy säätämään kohdalleen.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Vaihtakaa alle mieluummin sellaiset vanteet ja renkaat jotka autossa toimivat, ylileveiden kuminauhojen kuuluukin vedellä ohjausta tienpinnan mukaan, noilla ohjeilla joilla täällä asiaa korjataan pilataan auton alusta ihan täysin. Eli esimerkiksi camberin ohjearvo menee yleensä sitä enemmän mitä leveämmät ja matalaprofiilisemmat renkaat(ja vähemmän sisäänjoustovaroja) jotta ikinä ei tulisi tilannetta jossa rengas nousee kaarreajossa olkapäälleen mikä meinaa pidon liki täydellistä katoamista.

                        Eli mun mielestä ei pitäisi edes yrittää yhdistää ratarengasta ja käyttöauton suuntavakavuutta, mitä kovempi runkoinen ts. parempi rengas sitä enemmän ohjaus vetelee renkaan tukipisteen vaihtaessa paikkaa tiessä. Oikea camber eli riittävän paljon negatiivistä tosin rauhoittaa tilannetta renkaan ottaessa suoraan ajettaesssa tiehen lähinnä sisäkantiltaan. Tuollaisilla 250-millisillä matalaprofiilisilla tarvii helposti useamman asteen camberia jotta rengas toimii kaarreajossa, jos M3:ssa on aste edessä niin ei sitä ainakaan vähentämään kannata alkaa.....

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by naukkis View Post
                          Vaihtakaa alle mieluummin sellaiset vanteet ja renkaat jotka autossa toimivat, ylileveiden kuminauhojen kuuluukin vedellä ohjausta tienpinnan mukaan, noilla ohjeilla joilla täällä asiaa korjataan pilataan auton alusta ihan täysin. Eli esimerkiksi camberin ohjearvo menee yleensä sitä enemmän mitä leveämmät ja matalaprofiilisemmat renkaat(ja vähemmän sisäänjoustovaroja) jotta ikinä ei tulisi tilannetta jossa rengas nousee kaarreajossa olkapäälleen mikä meinaa pidon liki täydellistä katoamista.

                          Eli mun mielestä ei pitäisi edes yrittää yhdistää ratarengasta ja käyttöauton suuntavakavuutta, mitä kovempi runkoinen ts. parempi rengas sitä enemmän ohjaus vetelee renkaan tukipisteen vaihtaessa paikkaa tiessä. Oikea camber eli riittävän paljon negatiivistä tosin rauhoittaa tilannetta renkaan ottaessa suoraan ajettaesssa tiehen lähinnä sisäkantiltaan. Tuollaisilla 250-millisillä matalaprofiilisilla tarvii helposti useamman asteen camberia jotta rengas toimii kaarreajossa, jos M3:ssa on aste edessä niin ei sitä ainakaan vähentämään kannata alkaa.....
                          No justiinsa juu....
                          Minkä takia 18"-20" vannehalkaisijan renkaalle pitäisi camberia lisätä, suhteessa 15"-16":iin?
                          Eli miksi matalalle, jäykkäkylkisemmälle ja vähemmän elastiselle esim.19" renkaalle pitää asettaa camberia ENEMMÄN kuin korkeakylkiselle, pehmeälle ja siis elastiselle 15":n renkaalle?
                          Mitä etua saadaan siis siitä että leveä jäykkäkylkinen matalaprofiilinen rengas kulkee pelkästään 1/5 sisäreunallaan, eikä koko kulutuspinnallaan?
                          Parantaako tämä tosiaankin suuntavakavuutta ja vähentää uraherkkyyttä kun auton koko akselistomassat kulkevat pelkästään renkaan sisäpuolen runkojen varassa? Eli että ne renkaiden sisäkyljet toimivat viritettyinä kantavina jousina ja ulkokylki tulee "vain mukana? Renkaan kulutuspintaan/runkoon kohdistuu näin vain toispuoleinen voima joka tiepinnan pitkittäisurien mukaan laukeaa ja kiristyy sitä mukaan kun renkaan ulkorunko saa urasta noustessa hieman lisää painetta(auto vetelee)?
                          Miten ihmeessä siis suuntavakavuus LISÄÄNTYY ja uraherkkyys VÄHENEE kun camberia säätämällä renkaan kantamat massat ovat pelkästään sen sisärungon ja sisimmäisen kulutuspinnan varassa? Entä kulutuskestävyys?
                          Entä pito märissä olosuhteissa kun käytössä on tuo max 5cm renkaan sisimmäisestä kulutuspinnasta ja sekin on muutaman kuukauden kuluttua sileä/kankailla?
                          Eli, nyt voitaneen siis kysyä, mitä varten rengasta yleensäkkin pitää kääntää hieman ajosuuntaa vastaan(aurausta) ja mitä varten renkaalle säädetään pystykallistusta(camber)?

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Hemi View Post
                            No justiinsa juu....
                            Minkä takia 18"-20" vannehalkaisijan renkaalle pitäisi camberia lisätä, suhteessa 15"-16":iin?
                            Eli miksi matalalle, jäykkäkylkisemmälle ja vähemmän elastiselle esim.19" renkaalle pitää asettaa camberia ENEMMÄN kuin korkeakylkiselle, pehmeälle ja siis elastiselle 15":n renkaalle?
                            Jousitus ja auton runko elää sitä enemmän mitä enemmän pitoa, camberin tehtävä ei ole muuta kuin nollata em. vaikutus, varsinainen jousitusgeometria saa hoidettua muun, monestihan vaan auto vedetään samalla tonttiin jolloin varsinaisen geometrian lisäämä camber-kulma rasituksessa vähenee, asia pitäisi kompensoida suuremmalla staattisella camberilla....

                            Nyt kun autoon pistetään leveät vanteet ei ole yleensä muuta vaihtoehtoa kuin kasvattaa samalla raideleveyttä, olkapoikkeama kasvaa ja jousituksen kulmamuutokset rasituksen alla kasvavat reilusti. Harvemmin koko etupyöräntuentaa lähdetään rakentamaan uudelle raideleveydelle joten säätämisen kanssa joutuu soveltamaan.

                            Yleensä ylisuurilla vanteilla varustetut katuautot ovat jotain järkyttävää ajettavuudeltaan, pistäkää nyt uusilla vanteilla edes kerran auto kunnolla räkäsladiin asfaltilla jotta näkee edes sen keskittääkö ohjaus enää luiston suuntaan kunnolla rasituksessa, nollacamberilla ja vähennetyllä casterilla voi pahimmassa tapauksessa koko ohjausgeometria mennä perseelleen.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by naukkis View Post
                              Jousitus ja auton runko elää sitä enemmän mitä enemmän pitoa, camberin tehtävä ei ole muuta kuin nollata em. vaikutus, varsinainen jousitusgeometria saa hoidettua muun, monestihan vaan auto vedetään samalla tonttiin jolloin varsinaisen geometrian lisäämä camber-kulma rasituksessa vähenee, asia pitäisi kompensoida suuremmalla staattisella camberilla....

                              Nyt kun autoon pistetään leveät vanteet ei ole yleensä muuta vaihtoehtoa kuin kasvattaa samalla raideleveyttä, olkapoikkeama kasvaa ja jousituksen kulmamuutokset rasituksen alla kasvavat reilusti. Harvemmin koko etupyöräntuentaa lähdetään rakentamaan uudelle raideleveydelle joten säätämisen kanssa joutuu soveltamaan.

                              Yleensä ylisuurilla vanteilla varustetut katuautot ovat jotain järkyttävää ajettavuudeltaan, pistäkää nyt uusilla vanteilla edes kerran auto kunnolla räkäsladiin asfaltilla jotta näkee edes sen keskittääkö ohjaus enää luiston suuntaan kunnolla rasituksessa, nollacamberilla ja vähennetyllä casterilla voi pahimmassa tapauksessa koko ohjausgeometria mennä perseelleen.
                              Mistä ihmeestä sinä nyt oikein puhut?
                              Nyt kyllä teksitä tulee ilman järjen/logiikan hiventäkään tai vähäisintäkään ymmärrystä ko.aiheesta?
                              Mikä ihmeen ohjausgeometria? Tarkoitus on kuitenkin toimia TEHTAAN ANTAMAN TOLERANSSIALUEEN SISÄLLÄ, joten mikä ihme siellä nyt menee "pieleen" jos säädöt kuitenkin tehdään tehtaan antaman toleranssialueen sisällä?
                              Entä, miksi ne ..."ylisuurilla vanteilla varustetut katuautot ovat jotain järkyttävää ajettavuudeltaan"...?
                              Siksikö että kulmia EI ole säädetty ko.rengastukselle oikeiksi, ja auto kulkee pelkkien renkaiden sisäkanttien varassa?
                              Eli etkö juuri aiemmin todennut että negatiivista camberia pitää mielummin vielä lisätä, kuin vähentää kun alle laitetaan jäykät, matalakylkiset ja joustamattomat matalaprofiiliset renkaat?
                              Siis että ko.rengas kulkee niin, että 1/3 sen ulommaisesta kulutuspinnasta ei edes koske tiehen ja että 90% koko akselistomassasta jakautuu 1/5 renkaan sisäpuolen kulutuspinnoille?

                              Eli sinulla tavoite nagatiivisen camberin osalta leveän+matalan renkaan osalta on tämä, jossa puolet kulutuspinnasta, eikä renkaan ulkopuolen runko osallistu ajotapahtumaan lainkaan? Tämä on tavoite? :


                              ....jonka lopputulos kaiken lisäksi ennemmin tai myöhemmin on tämä:


                              ...jonka viimeistään pitäisi kertoa jotain siitä ollaanko camberkulmien suhteen nyt oikeassa vai väärässä suunnassa, kun renkaan tiehen kohdistamasta pintapaineesta 90% on renkaan sisäreunan 1/4:ssa?
                              Last edited by Hemi; 29-03-2010, 15:52.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Jos tilanne ajotilanteessa jäykällä/joustamattomalla matalaprofiilisella 18"-20" renkaalla, joka ei kovissakaan sivuttaisvoimissa missään tilanteessa enään sorru alle, niin kummassakohan kuvan tapauksessa pitoa ja stabiilia ajettavuutta siis on tarjolla enemmän?
                                Last edited by Hemi; 29-03-2010, 16:01.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎