Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri -81
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 34
    • Kalajoki

    Originally posted by Dani View Post
    Mitkäs rengaspaineet sulla mahtaa olla edessä ja takana?

    EDIT: ota kuvat sun suuntauslapuista ja laita ne tänne näytille.
    3,0 bar edessä ja takana. Laitan huomenissa kuvaa lapusta tänne.
    Nykyinen: Volvo V70 D5 -04

    Ex: BMW 330 dA Touring -03 & BMW 525 Tds -93

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Petteri -81 View Post
      Menee kyllä oikeasti hermot tuon vetelyn kanssa! Kulmat tarkistettu kahteen kertaan, alustan puslat vaihdettu. Mikään ei tunnu auttavan. Renkaina uudet Kumho Ecsta 225/40 R18 ja vanteet 8x18" ET 40. Aivan kauhea ajettava tuolla rengastuksella! Huomenna nykin nastat talvirenkaista ja nakkaan ne orkkisvanteineen alle, loppuu se saatanan vetely! Järki menee näiden kanssa. Onko tuossa rengasmerkissä vika, vai onko vika alkuperäisestä poikkeavasta ET lukemasta??
      Millä lailla "kulmat tarkistettu"?
      Pelkkä "tarkistaminen", eikä se että kulmat ovat vain sallittujen tehdastoleranssialueiden sisäpuolella ole todellakaan mikään tae siitä etteikö ne olisi huolellisesti viturallaan ko.rengastukselle?
      Eli minkälaisen camberkulmat siellä on nyt edessä ja takana?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Proppu View Post
        Otin tuon viime kesän lapun verrokiksi, nyt kun säädettiin saatiin kaikki muut arvot about noihin samoihin mutta tuo auraus takaoikealla jäi 0.43 kun loppu säätövara kesken. Johtuen tuosta alkuvuoden kanttaripususta ja liike joka korjas tuon takakulman ei vaihtanu napakannatinta joka nähtävästi väänty samas rytäkässä.

        Eli vaikuttaako tuo 0.43 auraus renkaan kulumiseen? Lievästi vetelee takapää tällä hetkellä mutta mitä tässä olis järkevin tehdä? Vinguttaa lisää säätövaraa tohon oikeanpuolen aurauksen säätöön vai säätää vasen samoihin 0.43 arvoihin (0.05 tällä hetkellä)?
        Tota napakannatinta en saa enää kaskon piikkiin vaihdettua kun alkuperäisen korjauksenkin kanssa sai tapella et vakuutusyhtiö suostui korvaamaan kun tuli lunariraja melkein vastaan euromääräisesti.
        Aivan liikaa siis aurausta kulumisen ja ajettavuuden kannalta, mikäli siellä tosiaan on tuo 0.43`-astetta.
        Vaihda vioittuneet osat: www.varaosahaku.fi

        Comment

        • Petteri -81
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 34
          • Kalajoki

          Originally posted by Hemi View Post
          Millä lailla "kulmat tarkistettu"?
          Pelkkä "tarkistaminen", eikä se että kulmat ovat vain sallittujen tehdastoleranssialueiden sisäpuolella ole todellakaan mikään tae siitä etteikö ne olisi huolellisesti viturallaan ko.rengastukselle?
          Eli minkälaisen camberkulmat siellä on nyt edessä ja takana?
          Aivan virallisilla laitteilla tehty nelipyörä suuntaus.
          Kirjoitan tähän, mitä lapulla lukee:

          Etu vasen: Etu oikea: Taka vasen: Taka oikea:
          Camber: -0,26 0,09 -0,59 -1,03
          Castor: 5,42 4,54
          Wheel set back: 0,50
          Alignment total: 0,21 0.27 0,29 0,29
          Thrust angle: 0.01
          Kingpin: 15,12 14,51
          Included angle: 14,47 15,01

          Siinä nyt jotain tietoa tuosta lapusta. Mitään ongelmia ei ollut alkuperäisen 225/45 17" rengastuksen kanssa. Nämä 18" kesävanteet ovat mallia "kiinan tina" Orkkisvannetta vaan alle! :think
          Nykyinen: Volvo V70 D5 -04

          Ex: BMW 330 dA Touring -03 & BMW 525 Tds -93

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Petteri -81 View Post
            Aivan virallisilla laitteilla tehty nelipyörä suuntaus.
            Kirjoitan tähän, mitä lapulla lukee:

            Etu vasen: Etu oikea: Taka vasen: Taka oikea:
            Camber: -0,26 0,09 -0,59 -1,03
            Castor: 5,42 4,54
            Wheel set back: 0,50
            Alignment total: 0,21 0.27 0,29 0,29
            Thrust angle: 0.01
            Kingpin: 15,12 14,51
            Included angle: 14,47 15,01

            Siinä nyt jotain tietoa tuosta lapusta. Mitään ongelmia ei ollut alkuperäisen 225/45 17" rengastuksen kanssa. Nämä 18" kesävanteet ovat mallia "kiinan tina" Orkkisvannetta vaan alle! :think
            Siellä nyt kuitenkin on etupäässä jokin vaurio tai väsymää/välystä(todennäköisesti oikea etukulma), koska castereissa eroa lähes aste ja cambereissa on liikaa keskinäistä eroa+oikea etukulma lähes nollissa?
            Takapäässä camberia on tässä tapauksessa taas aavistuksen liian vähän?
            Eli "kunnossa" nuo kulmat eivät ole.

            Comment

            • Petteri -81
              Bimmer Rookie
              • Apr 2010
              • 34
              • Kalajoki

              Alatukivarret vaihdettu, puslat vaihdettu, iskarit vaihdettu. Kaikki nämä 3000 km sitten... Tänään laitoin alkuperäiset vanteet alle ja kulkee kuin juna suoraan! Eli vika paikallistettu.
              Nykyinen: Volvo V70 D5 -04

              Ex: BMW 330 dA Touring -03 & BMW 525 Tds -93

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                Vanteiden vika että auto vetelee
                ..no toi että vaihdetaan pienempiin vanteisiin ja todetaan että nyt kulkee suoraan kutsutaan nimellä: vian kiertäminen.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Petteri -81
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 34
                  • Kalajoki

                  Originally posted by Dani View Post
                  Vanteiden vika että auto vetelee
                  ..no toi että vaihdetaan pienempiin vanteisiin ja todetaan että nyt kulkee suoraan kutsutaan nimellä: vian kiertäminen.
                  No, oli miten oli. Niin kuin aikaisemmin kerroin, kulmat ovat kohdallaan ja alustassa ei varmuudella ole väljää. Normaali rengastuksella ei ole mitään ongelmaa, auto kulkee todellakin suoraan ja renkaat kuluvat tasaisesti. Jonkun mielestä nuo kulmat voi olla "vitullaan" mutta ne ovat tehtaan asettamien toleranssien sisällä ja kahdella eri laitteella mitattu. Pysyn tästä lähtien alkuperäis vanteissa, enkä laita ylikokoisia vanteita/renkaita alle. Kuitenkin mukavuuskin on eri luokkaa tuolla 17" renkaalla. Ja orkkistahan täällä suositaan muutenkin, kiinan tinavanteet haukutaan yleensä poikkeuksetta lyttyyn...
                  Nykyinen: Volvo V70 D5 -04

                  Ex: BMW 330 dA Touring -03 & BMW 525 Tds -93

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6937
                    • N/A

                    Kohta saadaan lisää kokemuksia kun käytän tuon e46 puslarempassa+suuntauksessa ja kokeilen vielä kerran noilla 18" vanteilla. Jos auto ei mene suoraan sittenkään mitä epäilen vahvasti niin siirryn 225/45/17" rengastukseen. Talvirenkailla 205/55/16 E46 kulki todella hienosti vaikka puslat olivatkin jo talvella löysähköt.
                    Last edited by Antti O; 25-04-2010, 20:33.

                    Comment

                    • Bouma
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 3108
                      • Tampere

                      Originally posted by Antti O View Post
                      Kohta saadaan lisää kokemuksia kun käytän tuon e46 puslarempassa+suuntauksessa ja kokeilen vielä kerran noilla 18" vanteilla. Jos auto ei mene suoraan sittenkään mitä epäilen vahvasti niin siirryn 225/45/17" rengastukseen. Talvirenkailla 205/55/16 E46 kulki todella hienosti vaikka puslat olivatkin jo talvella löysähköt.
                      Itse olen vaihtanut kaikki puslat taka-akselille viime syksynä ja eteen alatukivarret takahelojen kera sekä koiran luut. Rengastus 225/35 ja 255/30 Bridgestone Potenza Runflat ja auto menee aikas komeesti eteenpäin. Taajamassa tarttuu hieman pahimmissa kohdissa uriin mutta ei tosiaan pahasti. Maantiellä menee kuin juna mikä minulle tärkeintä koska työmatka menee 4x viikossa Tre-Hämeenlinna-Tre. Kulmat säätämättä vielä ja renkaat tosiaan aika tuoreet joten odotellaan nyt sitä kun nuo renkaat kuuluu niin huhujen mukaan ajettavuus pitäis muuttua huonommaksi koko ajan mutta nautitaan nyt tästä hetkestä vielä kun pystyy.

                      Mutta tosiaan en tiedä millaista ajettavuutta haet. Itsellä oli alla 18" Style 32, renkaina 225/40 ja 255/35 Uniroyalit ja niin nätisti ja vetelemättömästi meni eteenpäin. Edelliset vanteet viime kesältä replica LM 225/40 ja 255/35 Nankang NS-II ja ei minkäänlaista ongelmaa, saatanan komeesti meni myös.

                      Eli pointti on nyt se että jos susta oikeesti tuntuu noin pahalta se auto tuolla rengastuksella niin suosittelen katseleen ne alustan osat kuntoon ihan oikeesti ensin ja kulmat.
                      MB CLS-12 350CGI AMG

                      MYSTINEN.FI

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        Voin ottaa videota jokupäivä imukuppitelineellä miten paljon se vetelee tollasessa taajama-ajossa niin saatte hieman perspektiiviä. Tuo tosiaan menee mehtään toi auto jos ratista päästää irti 50 vauhdissa kun uraan ajaa.
                        Tuo on lähdössä viikon-2 sisään pukeille ylös ja siinä tutkitaan sitten mitä sieltä on mennyt, harmillisesti puslia ei oikeastaan näe ennenkun ne purkaa = älytön projekti. Jos siis purkaisi kaikki etupäästä+takapäästä irti. Nyt lähdetään siitä että vaihdan eteen alatukivarsien puslat powerflexeihin ja taakse ne etummaiset puslat.
                        Last edited by Antti O; 25-04-2010, 20:55.

                        Comment

                        • bmw330ci
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 231
                          • Etelä-Suomi

                          Originally posted by Antti O View Post
                          Voin ottaa videota jokupäivä imukuppitelineellä miten paljon se vetelee tollasessa taajama-ajossa niin saatte hieman perspektiiviä. Tuo tosiaan menee mehtään toi auto jos ratista päästää irti 50 vauhdissa kun uraan ajaa.
                          Tuo on lähdössä viikon-2 sisään pukeille ylös ja siinä tutkitaan sitten mitä sieltä on mennyt, harmillisesti puslia ei oikeastaan näe ennenkun ne purkaa = älytön projekti. Jos siis purkaisi kaikki etupäästä+takapäästä irti.

                          Itsellä saman suuntainen rojekti käynnissä,kun tuppaa ketuttaa toi urissa vetely.
                          Mulla ei nyt ihan noin pahasti sentää vetele mut kumminki.
                          Eilen vaihdoin taakse powerflexit tukivarsiin ja kunhan nuo etupään osat vaan saapuvat niin vaihtuu raidetangot,tukivarret ja powerflexit noihin tukivarsien taaempiin pusliin. Ja sitten nelipyöräsuuntaus niin toivottavasti vetelyt vähenee :think
                          Niin ja tilasin vielä noi 18"Kumhon KU31:set renkaiks.

                          Huomasin muuten tuossa takapuslia vaihtaessa, että perästä takakelkkaan tuleva pusla oli kans ihan revennyt eli senkin joutuu vaihtamaan/vaihdattamaan.
                          Attached Files
                          Last edited by bmw330ci; 25-04-2010, 21:22.

                          Comment

                          • Jolli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 2556
                            • Virolahti

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Siellä nyt kuitenkin on etupäässä jokin vaurio tai väsymää/välystä(todennäköisesti oikea etukulma), koska castereissa eroa lähes aste ja cambereissa on liikaa keskinäistä eroa+oikea etukulma lähes nollissa?
                            Takapäässä camberia on tässä tapauksessa taas aavistuksen liian vähän?
                            Eli "kunnossa" nuo kulmat eivät ole.
                            Onko hemillä heittää jotaan kulma-arvoja 17&18" vanteille kun tietoa selvästi on, olisi paljon helpompaa mennä lapun kanssa säädättämään että nää kulmat, eikä siten että "kyllä nää toleranssien rajoissa on"
                            Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                            Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                            PM tavoittaa, puhelimella ei.

                            Comment

                            • Petri
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 3156
                              • Nummela

                              Originally posted by Dani View Post
                              Vanteiden vika että auto vetelee
                              ..no toi että vaihdetaan pienempiin vanteisiin ja todetaan että nyt kulkee suoraan kutsutaan nimellä: vian kiertäminen.
                              Originally posted by Antti O View Post
                              Kohta saadaan lisää kokemuksia kun käytän tuon e46 puslarempassa+suuntauksessa ja kokeilen vielä kerran noilla 18" vanteilla. Jos auto ei mene suoraan sittenkään mitä epäilen vahvasti niin siirryn 225/45/17" rengastukseen. Talvirenkailla 205/55/16 E46 kulki todella hienosti vaikka puslat olivatkin jo talvella löysähköt.
                              Originally posted by Bouma View Post
                              Eli pointti on nyt se että jos susta oikeesti tuntuu noin pahalta se auto tuolla rengastuksella niin suosittelen katseleen ne alustan osat kuntoon ihan oikeesti ensin ja kulmat.

                              Omassa autossa on nuo M135 vanteet mitkä Antti O:llakin, rengastus 225/40/18 Continentalin kitkat, eikä kyllä vetele vaikka tiet täällä pk-seudulla onkin aivan kauheassa kunnossa. Kulmia en ole itse kertaakaan säädättänyt, joten en osaa vielä sanoa niiden arvoista, katsotaan tilanne uudestaan sitten kun uusi alusta tulee paikalleen...

                              Nyt on uudet tukivarret, puslat ja pallonivelet, ei vetele. Eikä kyllä vedellyt ennen niiden vaihtoakaan vaikka ne väljiä olikin, joten sulla täytyy olla joko alusta viturallaan tai huonot/todella kuluneet renkaat.
                              E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                              E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                              Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                              Comment

                              • Dani
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2007
                                • 3847
                                • Espoo

                                Joo siis jotain häikkää noilla on, joko renkaissa, alustassa tai kulmissa.
                                Kaikki nuo kun on kunnossa niin E46 ei vetele urissa.
                                Todella teräväolkaiset kumit ovat pahimpia kumeja E46een.

                                Koittakaa nyt paikallistaa viat, koska jotain häikkää sielä nyt on jos noin pahasti vetelee että metsähallitus kutsuu kun päästää ratista taajamaassa
                                sigpic
                                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎