Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by Hemi View Post
    Eli sinulla tavoite nagatiivisen camberin osalta leveän+matalan renkaan osalta on tämä, jossa puolet kulutuspinnasta, eikä renkaan ulkopuolen runko osallistu ajotapahtumaan lainkaan? Tämä on tavoite? :


    ....jonka lopputulos kaiken lisäksi ennemmin tai myöhemmin on tämä:


    ...jonka viimeistään pitäisi kertoa jotain siitä ollaanko camberkulmien suhteen nyt oikeassa vai väärässä suunnassa, kun renkaan tiehen kohdistamasta pintapaineesta 90% on renkaan sisäreunan 1/4:ssa?
    Se vaan menee niin että jäykkä rengas on sangen tarkka riittävistä kulmista toimiakseen, liian vähäisellä camberilla rengas pääsee nousemaan olkapäälleen ja jäykän rengasrungon kohdalla seuraa helposti koko jousituksen sekoaminen, ts rengas alkaa pomppimaan ennen luistoa.

    Tarkoitushan on siis saada kaarreajossa renkaan pintapaine tasaiseksi, löysällä korkeaprofiilisella renkaalla tuo toteutuu melkein kulmilla kuin kulmilla, sen sijaan matalaprofiilisissa runko ei juuri anna anteeksi vääriä pyöränkulmia.

    Suomessahan toistaiseksi sallitaan sooloilu vanteiden osalta, jossain Saksassa jossa vähän välitetäänkin auton ajettavuudestakin ei noin vain pistetä mitä sattuu vannesatsia alle vaan niiden hyväksyntään kuuluu muutakin kuin että pyörä mahtuu auton alla pyörimään mikä suomessa tuntuu olevan tunareitten suurin huolenaihe....

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Hemi View Post
      Jos tilanne ajotilanteessa jäykällä/joustamattomalla matalaprofiilisella 18"-20" renkaalla, joka ei kovissakaan sivuttaisvoimissa missään tilanteessa enään sorru alle, niin kummassakohan kuvan tapauksessa pitoa ja stabiilia ajettavuutta siis on tarjolla enemmän?
      Sitä voi itse kokeilla, kukaan joka on alustan säätämistä joskus edes vähän kokeillut tietää kyllä, eiköhän joka bimmeriinkin löydy tarvikeputkista ja bemarilta itseltään palikat joilla keulaan saa riittävän määrän camberia vakiosta poikkeavalle rengastukselle....

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by Hemi View Post
        ....jonka lopputulos kaiken lisäksi ennemmin tai myöhemmin on tämä:
        Reilu negatiivinen camber vaatii kylkiäisekseen suhteellisen paljon aurausta, kuluminen menee aika tasaiseksi jos autolla ajetaan edes vähän mutkiakin. Tuollainen sisäreunan kuluminen ei ole camber-kulmista kiinni vaan liian vähäisestä aurauksesta.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by Hemi View Post
          Mikä ihmeen ohjausgeometria? Tarkoitus on kuitenkin toimia TEHTAAN ANTAMAN TOLERANSSIALUEEN SISÄLLÄ, joten mikä ihme siellä nyt menee "pieleen" jos säädöt kuitenkin tehdään tehtaan antaman toleranssialueen sisällä?
          Tehtaan toleranssitkaan eivät ole mitkään vakiot, esimerkiksi just camberia on speksattu tehtaan maltilliselle ~35 mm madalletulle alustalle reilusti enemmän kuin vakiovietereille, se on just sitä dynaamisen camberin siirtoa staattiseksi jäykemmän alustan myötä. Täällä sen sijaan näytetään harrastavan sitä että uraherkkyyden poistamiseksi staattista camberia vähennetään tehtaan säätövara-alueen ulkopuolelle, jos saa arvata niin madalletun alustan kanssa, jos sillä ei saa ajo-ominaisuuksia pilattua niin ei kyllä paljon millään.....

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by naukkis View Post
            Reilu negatiivinen camber vaatii kylkiäisekseen suhteellisen paljon aurausta, kuluminen menee aika tasaiseksi jos autolla ajetaan edes vähän mutkiakin. Tuollainen sisäreunan kuluminen ei ole camber-kulmista kiinni vaan liian vähäisestä aurauksesta.
            Tätä keskustelua ei ole kovin hedelmällistä jatkaa....mikäli tätä ei alun alkaenkin ole tarkoitettu vitsiksi koko juttua.
            Sen tason BS:ää nyt siis pukkaa, että rautalankaa näyttää olevan turha edes kaivaa esille.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Hemi View Post
              Tätä keskustelua ei ole kovin hedelmällistä jatkaa....mikäli tätä ei alun alkaenkin ole tarkoitettu vitsiksi koko juttua.
              Sen tason BS:ää nyt siis pukkaa, että rautalankaa näyttää olevan turha edes kaivaa esille.
              Ihan simppeliä perusalustageometriaa, camber kulman ollessa runsaasti negatiivinen caster-kulma aikaansaa sen että ohjauksen siirtyessä keskeltä sisäkaarteen puoleisen pyörän tukipiste siirtyy renkaan pinnalla keskelle päin ja vastaavasti ulkokaarteessa sisälaitaan, ts sisäkaarteen pyörän kääntösäde on jyrkempi kuin ulkokaarteen mikä syö renkaan sisälaitaa rankasti, sama ilmiö aiheuttaa helposti vetelyä joka johtuu siitä että renkaan tukipiste on olkalinjaan nähden eri etäisyydellä eri puolilla.

              Tuo vääristä aurauksista johtuva kuluminen on todella nopeaa, asteen camberilla jäykkärunkoinenkin vyörengas jakaa painon vielä sen verran tasaisesti koko kulutuspinnalle että kulumisessa sitä tuskin voi huomata.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by naukkis View Post
                Ihan simppeliä perusalustageometriaa, camber kulman ollessa runsaasti negatiivinen caster-kulma aikaansaa sen että ohjauksen siirtyessä keskeltä sisäkaarteen puoleisen pyörän tukipiste siirtyy renkaan pinnalla keskelle päin ja vastaavasti ulkokaarteessa sisälaitaan, ts sisäkaarteen pyörän kääntösäde on jyrkempi kuin ulkokaarteen mikä syö renkaan sisälaitaa rankasti, sama ilmiö aiheuttaa helposti vetelyä joka johtuu siitä että renkaan tukipiste on olkalinjaan nähden eri etäisyydellä eri puolilla.

                Tuo vääristä aurauksista johtuva kuluminen on todella nopeaa, asteen camberilla jäykkärunkoinenkin vyörengas jakaa painon vielä sen verran tasaisesti koko kulutuspinnalle että kulumisessa sitä tuskin voi huomata.
                Juupa...juu... Suosittelen ehdottomasti lääkityksen tarkistamista.

                Comment

                • tuumas
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2564
                  • Lapland, Finland

                  Originally posted by NokiLeka View Post
                  Mutta tarkista nyt vielä itse, että iskaritornin yläpäästä on se stopparikupla otettu pois. Nimittäin se paikallaan niitä ei säädetäkään. Muistaakseni M3:ssa se on kuusiokoloavaimella irroitettavissa. Sen kun poistat, niin camberit pystyy säätämään kohdalleen.
                  Kiitos infosta, miepä nappaan nuo kuplat pois!
                  Ja soittelin tänään paikalliselle rengaskauppiaalle joka tarjoaa pilot sport 2:sia, ps 3:sia ei kuulemma vielä ole sopivassa koossa...

                  Comment

                  • Orvix
                    BTCF Member
                    • Sep 2008
                    • 140
                    • Akaa

                    Jokin ottanut iskua?

                    Omassa e46:ssa etupää on säädetty siten että camber on molemmilla puolilla symmetrinen. Toisella puolen säätö on otettu niin ulos kuin mahdollista, mutta toisella puolella ollaan säätöjen keskivaiheilla. Ilmeisesti jotain on siis vääntynyt, mutta mitä?

                    Kesänakkien talvisäilytys on tehnyt auton herkäksi urille, joten renkaat pitäisi saada pystympään. Lähdenkö liikkeelle vinguttamalla lisää säätövaraa vai pitääkö pyörantuentoja alkaa pöyhimään ja vaihtaa vääntynyt osa? Luulisin, että vian löytäminen ei ole mikään helppo homma.

                    Olen alkanut vakavissani harkitsemaan säätöpalikoita eteen. Onko kellään moisista kokemuksia ja saako niitä mistään Suomenmaalta?
                    E91 325d -10 M-Sport

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Orvix View Post
                      Omassa e46:ssa etupää on säädetty siten että camber on molemmilla puolilla symmetrinen. Toisella puolen säätö on otettu niin ulos kuin mahdollista, mutta toisella puolella ollaan säätöjen keskivaiheilla. Ilmeisesti jotain on siis vääntynyt, mutta mitä?

                      Kesänakkien talvisäilytys on tehnyt auton herkäksi urille, joten renkaat pitäisi saada pystympään. Lähdenkö liikkeelle vinguttamalla lisää säätövaraa vai pitääkö pyörantuentoja alkaa pöyhimään ja vaihtaa vääntynyt osa? Luulisin, että vian löytäminen ei ole mikään helppo homma.
                      Tuo on ihan normaalia että säädöt eri puolilla menee hieman erilailla.
                      ko.vakioreikien cambersäätö on niin vähäinen, että olisi jo lähes ihme mikäli säädöt molemmissa tolpissa olisi millilleen samat.
                      Nyt emme tiedä kesärenkaidesi kokoa, merkkiä emmekä mallia, mutta usein riittävän/vetelemättömän camberkulmien aikaansaaminen vaatii jonkin asteisten lisäsäätövarojen tekemistä(vinguttamista).
                      Säätöpalojen hommaaminen on monessa tapauksessa jo liioittelua.

                      Comment

                      • Bouma
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2007
                        • 3108
                        • Tampere

                        Torstaina tuli laitettua lähes tuoreet Bridgestone Potenza runflatit koossa etu 225/35/19 ja taka 255/30/19. Pientä vetelyä havaittavissa vrt. Nankangeihin koossa 225/40/18 ja 255/35/18 mutta ei todellakaan mikään huono ajettava. Moottoritielä 120-130km/h vauhtia ja auto menee kuin juna. Taajamassa ottaa uriin hieman herkemmin mutta ei tosiaan paha. Kulmat vielä säätämättä kyseisille renkaille(225/35/19 ja 255/30/19). Paineet joka renkaassa 3.0bar. Todella tyytyväinen olen Bridgestonen renkaisiin. Äänekkääthän nämä ovat mutta mikä ei olisi tuossa koko luokassa E46 alla.
                        MB CLS-12 350CGI AMG

                        MYSTINEN.FI

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Bouma View Post
                          Torstaina tuli laitettua lähes tuoreet Bridgestone Potenza runflatit koossa etu 225/35/19 ja taka 255/30/19. Pientä vetelyä havaittavissa vrt. Nankangeihin koossa 225/40/18 ja 255/35/18 mutta ei todellakaan mikään huono ajettava. Moottoritielä 120-130km/h vauhtia ja auto menee kuin juna. Taajamassa ottaa uriin hieman herkemmin mutta ei tosiaan paha. Kulmat vielä säätämättä kyseisille renkaille(225/35/19 ja 255/30/19). Paineet joka renkaassa 3.0bar. Todella tyytyväinen olen Bridgestonen renkaisiin. Äänekkääthän nämä ovat mutta mikä ei olisi tuossa koko luokassa E46 alla.
                          Odotappa kun ko.Bridget pikkuisen kuluu+kovettuu, mitä tapahtuukaan.

                          Comment

                          • Convertible
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2638
                            • Turku

                            Originally posted by Pekuz View Post
                            Ite tuli aika monta kertaa viime vuonna säädeltyä kulmia, kun yritin tehdä falken fk452:sista vetelemättömiä. Melkein siinä kyllä onnistuinkin, kun vingutin edessä tolpan kupit ja laitoin camberit minimiin ja takana camberit niin pieneksi kuin mahdollista.

                            Itellä vaan on nuo falkenit kulunu edessä ihmeellisesti molemmista ulkoreunoista hammastukselle.. En tiedä sitten oliko jossain vaiheessa kulmat vituillaan toiseen suuntaan ja taas yhdessä välissä toiseen suuntaan, no tänä kesänä vaihtuu kyllä falkenit ihan varmasti kumhoihin tai hankookkeihin..
                            No, hyvä että luin tämän.. Käytiin juuri helsingin reissulla vaimon 330ia E46lla ja se vetelee ihan saatanasti, alla orkkis 18" MV 72 vanteet. Takana uudet Falkenit ja edessä oiskohan dunlopit, jotka on kuluneet myös sisä ja ulkoreunasta. Aattelin ostaa uudet falkenit eteenkin, mutta nyt varmaan täytyy haudatata koko ajatus. Kulmat säädin syksyllä, ja ne olinkin ihan viturallaan.

                            Mulla on ollut varmaan yli kymmennen E46sta ja ei niistä mikään ole vedellyt samalla tavalla. 16" pääsevät lähimmäksi vetelyllä.
                            F25 X3 35d
                            E87 118i
                            E46 330ti
                            E46 M3
                            E30 M3
                            E30 M3 Convertible
                            Z3 Roadster

                            Comment

                            • Pekuz
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2008
                              • 687
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Convertible View Post
                              No, hyvä että luin tämän.. Käytiin juuri helsingin reissulla vaimon 330ia E46lla ja se vetelee ihan saatanasti, alla orkkis 18" MV 72 vanteet. Takana uudet Falkenit ja edessä oiskohan dunlopit, jotka on kuluneet myös sisä ja ulkoreunasta. Aattelin ostaa uudet falkenit eteenkin, mutta nyt varmaan täytyy haudatata koko ajatus. Kulmat säädin syksyllä, ja ne olinkin ihan viturallaan.

                              Mulla on ollut varmaan yli kymmennen E46sta ja ei niistä mikään ole vedellyt samalla tavalla. 16" pääsevät lähimmäksi vetelyllä.
                              Itellä on viimeaikoina kiikarissa ollut hankook ventus v12 evo, hankook ventus s1 evo ja kumho ku31 ja kumho ku39.

                              Mitä muiden kertomuksia on foorumilta tullut luettua niin tuon hankook s1 ja kumho ku31 ei pitäisi vedellä e46:sen alla..?

                              Tällä hetkellä camskillistä saa edullisimmin ku31:set ja todennäköisesti menee viikon sisään itsellä tilaukseen.

                              Eilen tuli laitettua nuo falkkenin uratutkat takaisin alle talven ja kamalaa on kyyti..
                              ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Pekuz View Post
                                Eilen tuli laitettua nuo falkkenin uratutkat takaisin alle talven ja kamalaa on kyyti..
                                Nuo Falken:it vain ovat hiemankin matalaprofiilisimmissa kokoluokissa suoraan sanoen paska esitys. Oma hermo ei kestä edes nähdä 452:ia auton alla....vaikka ei olisi omakaan.
                                Last edited by Hemi; 12-04-2010, 01:12.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎