Tarkoittaa alapäätä, niinhän siinä lukeekin. Eli onko osa 1 pohjassa asti osan 2 sisällä tuosta missä se lukittu pultilla 4.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kun täällä ollaan myös näistä alatukivarsistakin ja powerflexeistäkin keskusteltu niin heitetääs tähän väliin vähän tyhmäkin kysymys. Miksi kun vaihtaa alatukivarren kulmat pitäisi säätää uusiksi? Mikä siellä alustassa muuttuu? Tuo tukivarsihan tulee niistä kolmesta paikasta kiinni eikä siinä itsessään ole mitään säätömahdollisuutta. Ja jos ei muita paikkoja irroittele niin mikä alustassa muuttuu ja miksi, jotta kulmat on säädettävä uudestaan?
Itsellä ainakin on ratti vinossa alatukivarren vaihdon jälkeen ja säätöön menee maanantaina.
Edit: kysytääs vielä kun Hemiltä on mahdollisesti mennyt ohi mun kysymys. Eli mitkä kulmat tuohon Z4:seen (sama alusta kuin e46) olisi sopivat, jotta ei vetelisi urissa? Renkaina ovat edelleen (en ole vielä saanut kulutettua pois) Korean ihmeet Marshal MATRAC XM KH35 edessä 225/45/18 takana 255/35/18. Tällä hetkellä vetelee aivan vitusti, mutta kulmatkin mitä luultavammin ovat niin metsässä kuin vai olla ja voi.Last edited by wta; 07-05-2010, 19:31.
Comment
-
-
Siinäpä ne. Takanta loppui camberin säätö kesken ja ei saanut edes vihreälle. Edessä tappi poistettu ja vedetty niin pystyyn kun säätöä riitti.
On tuo hieman parempi mutta vieläkin kiskoo uriin noilla 18" pyörillä ja laitan sen niitten piikkiin. Eilen ajoin isän E46:lla ja 16" 205/55 pyörillä, alatukivarren puslat ihan revenneet ja menee ihan suoraan tiedä urista mitään.
Minun osaltani asia loppuunkäsitelty.
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View Post
Siinäpä ne. Takanta loppui camberin säätö kesken ja ei saanut edes vihreälle. Edessä tappi poistettu ja vedetty niin pystyyn kun säätöä riitti.
On tuo hieman parempi mutta vieläkin kiskoo uriin noilla 18" pyörillä ja laitan sen niitten piikkiin. Eilen ajoin isän E46:lla ja 16" 205/55 pyörillä, alatukivarren puslat ihan revenneet ja menee ihan suoraan tiedä urista mitään.
Minun osaltani asia loppuunkäsitelty.
No, jos tämä todistus tosiaan on oikeasti tästä maailmasta ja tosiaan autostasi mitattu, anna takapään olla juuri niin kuin nyt, eli se vihreälle pyrkiminen on nyt tässä kohtaa ihan väärä suunta, johtuen koneen antamasta oudosta maksimista?. Optimicamber siis olisi jossain 1.35`-asteen tietämillä ko.rengastuksella, vaikka kone jostain syystä maksimiksi onkin antanut 1.49`-astetta.
Etupäässä camberia vain yksinkertaisesti on liikaa ko.rengastukselle, mikäli uraherkkyyttä halutaan vähentää tai jopa poistaa.
Enempää negatiivista camberia siellä ei missään tapauksessa saisi olla kuin tässä maksimiarvo, eli 0.23`-astetta joka olisi jo lähellä optimia.
Eli pelkkä tappien poisto ei tässä näytä riittävän, vaan reikiin pitäisi hieman "viilata" lisää säätövaraa.Last edited by Hemi; 07-05-2010, 20:20.
Comment
-
-
Originally posted by NokiLeka View PostEnsimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että iskarin alapäät ovat molemmilta puolilta menneet "pohjaan asti" sinne kaulukseen. Nyt vaikuttaisi siltä, että toisen puolen iskari on jäänyt liian ylös ja siitä tuo ero.
Mutta jos tuo ei auta, niin itsellä esimerkiksi oli itse napa vääntynyt ja siksi lähes asteen ero cambereissa. Mutta kannattaa käydä kaikki mahdolliset asennuspaikat ensin läpi.
Mitä muita "asennuspaikkoja" tuolla etupäässä voi olla sellaisia, jotka olisi hyvä tarkastaa? Onko tuolla jotain, jonka kohdalla välykset olisivat menneet väärään asentoon esim. osien kiristysvaiheessa?
Toki viallinen napakin on yksi vaihtoehto. Toisaalta vielä viime syksynä suuntauksen yhteydessä symmetria oli virheetön, joten en usko että tässä olisi ulkoista aiheuttajaa. Jotain tuolla nyt kuitenkin on vialla. Mitähän ylipäätään jousien/iskarien asennukset yhteydessä voi mennä pieleen, joka aiheuttaisi tällaisen yli asteen negatiivisen camberin lisääntymisen?E53 X5 3.0d Sport Individual '07
Comment
-
-
Originally posted by Kim View PostAuto on menossa ensi viikolla joka tapauksessa takaisin pajalle tukivarsien vaihtoon, joten voisin samalla pyytää tarkistamaan tarpeelliset paikat.
Mitä muita "asennuspaikkoja" tuolla etupäässä voi olla sellaisia, jotka olisi hyvä tarkastaa? Onko tuolla jotain, jonka kohdalla välykset olisivat menneet väärään asentoon esim. osien kiristysvaiheessa?
Toki viallinen napakin on yksi vaihtoehto. Toisaalta vielä viime syksynä suuntauksen yhteydessä symmetria oli virheetön, joten en usko että tässä olisi ulkoista aiheuttajaa. Jotain tuolla nyt kuitenkin on vialla. Mitähän ylipäätään jousien/iskarien asennukset yhteydessä voi mennä pieleen, joka aiheuttaisi tällaisen yli asteen negatiivisen camberin lisääntymisen?
Itse varmistan aina ensinnäkin sen että iskari varmasti on aivan pohjassa, jonka jälkeen väännän kangella napaa/iskaritolppaa ulospäin samalla kun kiristän liitoksen pultin.
Mitään aseteen merkitystä tällä ei kyllä ole, vaan lähinnä "hifistellessä" tuosta on hyötyä.
Tuo asteen camber e46:ssa on vain niin paljon, että näin "etätyönä" on vaikea kuvitella mistä se voisi johtua, mikäli kaikki muuten on kunnossa?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTodella hämmästyttävän symmetriset kulmat...sanoisinko jopa uskomattoman symmetriset kun kaikki on kohdallaan satkun tarkkuudella???
No, jos tämä todistus tosiaan on oikeasti tästä maailmasta ja tosiaan autostasi mitattu, anna takapään olla juuri niin kuin nyt, eli se vihreälle pyrkiminen on nyt tässä kohtaa ihan väärä suunta, johtuen koneen antamasta oudosta maksimista?. Optimicamber siis olisi jossain 1.35`-asteen tietämillä ko.rengastuksella, vaikka kone jostain syystä maksimiksi onkin antanut 1.49`-astetta.
Etupäässä camberia vain yksinkertaisesti on liikaa ko.rengastukselle, mikäli uraherkkyyttä halutaan vähentää tai jopa poistaa.
Enempää negatiivista camberia siellä ei missään tapauksessa saisi olla kuin tässä maksimiarvo, eli 0.23`-astetta joka olisi jo lähellä optimia.
Eli pelkkä tappien poisto ei tässä näytä riittävän, vaan reikiin pitäisi hieman "viilata" lisää säätövaraa.
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostJoo noita 1.5h asentaja hiero. Takapää meni melkein kun pisti vaan ja veti paikat kiinni niin tuohon. Eteen tosiaan jätettiin tohon kun ei sieltä saanu enempää pystyyn. Seuraavan vuoden aikana on siirtyminen 16-17" rengastukseen tai eri automalliin.
Jokin Sport segmentin eurokumi?
Eli mikäli ongelma onkin renkaan merkissä/mallissa, ei pelkkä siirtyminen 16-17" kokoluokkaan poista välttämättä ongelmaa?
Comment
-
-
Vaihdoin eilen alle 19" tuuman Breytonit e46 coupeen (2003) jossa -55mm madallus edessä. Vanteet on 8,5" leveet ja ET 35 kaikissa. Renkaiksi tuli Kumho ecsta ku 31 koossa 225/35-19". Pieni pelko oli että kuinkahan vetelee urissa mutta yllätys oli todella positiivinen. Renkaat on hiljasemmat kuin nuo 16" tuuman kitka Bridgestonet ja muutenkin auto kulkee todella kivasti ja vakaasti. Paineet on nyt tossa 3,0 tietämissä. Ehkä jotain aivan pienen pientä vetelyä pahimmissa urissa tuntuu mutta se on sellasta mistä ei voi edes valittaa. Renkailla toki ajettu vasta reilut 100km sekalaista ajoa lähinnä kaupungissa, joten seurataan tilannetta. Päivityksinä autoon tulossa aivan lähiaikoina Eibach pro system alusta + poweflexit eteen. Päivitän sitten noiden vaikutuksista myöhemmin. Mutta anyway toistaiseksi vetelemätön e46 hyvillä ajo-ominaisuuksilla 19" vannekoossa.
PS: kulmista en osaa sanoa, mutta nekin nähdään kunhan tuo uusi alusta saadaan asennettua + uus suuntaus.e90 330ia
E36 328i touring
Ex:
e46 330i touring facelift
e46 318ci facelift
e36 320i cab M-Sport
e36 325i coupe
e30 318i
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTuota, minkä merkkiset/malliset rengaat sinulla on siis nyt alla, jos näillä kulmilla+kunnossa olevalla alustalla vetelemättömäksi?
Jokin Sport segmentin eurokumi?
Eli mikäli ongelma onkin renkaan merkissä/mallissa, ei pelkkä siirtyminen 16-17" kokoluokkaan poista välttämättä ongelmaa?
Pintaa 4mm takana ja 5mm edessä ja paineet sen mukaan mitä b pilarissa lukee tarrassa.
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostDunlop sport maxx 225/40/18 + 255/35/18
Pintaa 4mm takana ja 5mm edessä ja paineet sen mukaan mitä b pilarissa lukee tarrassa.
Näillä renkailla et milloinkaan, etkä millään kulmilla välyksettömälläkään alustalla saa e46:sta kulkemaan ilman merkittävää uraherkkyyttä, varsinkaan hieman kuluneina/ylivuotisina.
Suomeen täysin rikollisen vaarallinen tuote joka pitäisi laittaa käyttökieltoon....siis ihan oikeasti.
Älä hyvä mies tuskaile kulmien, vannekoon pienentämisen, auton vaihdon tai minkään muunkaan täysin epäoleellisen kanssa, kun ongelma 101%:n varmuudella löytyy renkaasta.
Alle uutta Korealaista ja auton vaihtokin taatusti unohtuu.
Comment
-
-
Itsekin pienensin rengaskokoa tuumalla ja vetelyt ym. ihmeelisyydet katosivat. Eli ennen alla oli 225/40 R18 renkaat ja 8x18 ET40 vanteet, nyt 225/45 R17 renkaat ja 8x17 ET35 vanteet. Pikkaisen vielä ehkä pyrkii oikealle, kun irroittaa kädet ratista mutta muuten on hyvä. Tuolla pysyy nyt sentään tiellä, entisillä 18" vanteilla se oli vaikeaa...Ihme tappelua näiden Bemareiden kanssa, ei entisissä autoissa ole ollut mitään ongelmaa, vaikka olisi laittanut 1-2" isommat vanteet.
Nykyinen: Volvo V70 D5 -04
Ex: BMW 330 dA Touring -03 & BMW 525 Tds -93
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostDunlop sport maxx 225/40/18 + 255/35/18
Pintaa 4mm takana ja 5mm edessä ja paineet sen mukaan mitä b pilarissa lukee tarrassa.
Huomattavasti paremmat kuin viime kesänä alla pyörineet Bridgestone Potenzat.Wir sind miteinander, nicht gegeneinander
Comment
-
-
Originally posted by Jake79 View PostOmassa samat renkaat ja ei nuo omasta mielestä kovinkaan huonot ja uraherkät ole.
Huomattavasti paremmat kuin viime kesänä alla pyörineet Bridgestone Potenzat.
Itsellä ei kestä hermo näitä 245/40-18":ina edes e60:ssä, puhumattakaan e46:sta jossa ne huonoimmillaan on oikeasti hengenvaaralliset.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis aikuisten oikeasti, kyllä ne ovat....varsinkin kun pinta alkaa lähestymään puolta ja takana on yksi talvisäilytys. Eivät käytännössä eroa mitenkään Potenzoista vanhemmiten.
Itsellä ei kestä hermo näitä 245/40-18":ina edes e60:ssä, puhumattakaan e46:sta jossa ne huonoimmillaan on oikeasti hengenvaaralliset.
Ostin vanteet käytettynä, joissa oli päällä nämä Dunlopit edessä ja takana koossa 235/40R18(tiedän, että profiilikin on väärä) pintaa on noin 5-6mm.
Omasta mielestä renkaat ovat erinomaiset verrattuna noihin potenzoihin. Ainoa miinus joka täytyy antaa tulee rengasmelusta.
Siihen en osaa verrata miten auto toimisi jos alla olisi Hankook/Kumho renkaat kun en tällaisilla renkailla ole autoa ajanutWir sind miteinander, nicht gegeneinander
Comment
-
Comment