Itselläni oli E46 328i Sedani vm.-98:ssa pyöreät reijät yläpäässä, yläpäässä ei ollut kerta kaikkiaan mitään tilaa mihinkään siirtelyyn ilman että vinku olisi pitänyt kaivaa esille, niin naftit olivat reijät.
Tulipa hommattua talvirenkaat.
Hakkapeliitta 7, koossa 205/55/16.
Rengasvalinta oli vähän pakkotilanne, kun oli pakko saada talvirenkaat alle ja varastot olivat vähissä.
Kesärenkaana oli Pirelli P6000 225/50/16, joissa pintaa n.4mm ja auto veteli melko rajusti urissa, joten päätin renkaidenvaihdon yhteydessä
säädättää kulmat, vaikkei alustan kunnosta ollut täyttä varmuutta.
Vianoriin luovutin sitten sen satasen nelipyöräsuuntauksesta ja ihme ja kumma, auto tuntui todella paljon paremmalta!
Eipä tunnu urat enää ja vaikka peliitat möykkäävät melko voimakkaasti, niin silti hymyilyttää.
Rattikin oli melkein suoristunut, enää vain aavistuksen vinossa.
Ajelin siinä sitten innoissani hymy huulilla ja vasta kotona aloin syynäilemään tuota suuntausraporttia tarkemmin.
Jotenkin tuntuu siltä, ettei työtä kuitenkaan ole nyt tehty ihan niin kuin se olisi kuulunut tehdä.
Kerkiäiskö kukaan tietäväisempi kommentoimaan noita arvoja?
Johtuiko ajokäyttäytymisen muutos sittenkin vain renkaista?
Auto on e46 328i -98, alusta vakio ja niitä lisäsäätöjä ei ole viilattu eteen eikä taakse.
[ATTACH]75901[/ATTACH]
Kyllä mä luulisin, en tiedä, että tuo keulan aurauksen pienentäminen ja takapään suoraan laittaminen on vaikuttanut aika tavalla tuohon käyttäytymiseen.
Alkutilanteessahan sun autos on mennyt perse vinossa, karrikoiden, kuin ajokoira konsanaan. Nyt säädön jälkeen se menee suorassa. Joko takapään cambereita on muokattu tai sitten ovat vaan muuttuneet vahingossa kulmien säädön yhteydessä, väittäisin että säädetty, sillä ei pitäisi astetta heittää camberin pelkästään kulkukulmaa muuttamalla.
Keulan cambereissa on keskenään eroa sellaiset 18' (minuuttia), joka ei nyt ihan älyttömän paljoa ole, mutta kuten näkyy niin ovat molemmat kuitenkin enemmän kuin ohjearvot antavat. Jos jotain tuolle haluaisi tehdä niin keulan camberit säädättäisi.
Kuten täälläkin sanottu niin lyödä tapit sisään, pultit auki ja katsoa onko ovaalit reiät vai täysin pyöreät ja niitä sitten mahdollisesti vinguttamaan ovaaleiksi että saa säätövaraa. Mutta ihan hyvillä arvoilla noi on jo nyttenkin.
==========
Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.
Suurkiitokset kaikille kommentteja antaneille!
Ei ole aikaisemmin meikäläisellä ollut mitään kiinnostusta näihin autohommiin ja kokolailla nollatasolta joutuu ymmärrystä rakentamaan...
Mistähän löytäisi piirustuksen, josta näkisi mihin suuntaan reikiä pitäisi vinguttaa? Kai niiden reikien mitoituksessa joku toleranssi täytyy olla?:think
Toisaalta, jos jollain on Pirkanmaan alueella tai pääkaupunkiseudulla kiinnostusta hoitaa lisäsäädöt kuntoon (korvausta vastaan tietenkin), niin saa kernaasti ilmoittautua!
Ulospäin lisää säätöä, silloin pyörä kääntyy pystympään. Sellainen 5mm on sopiva lisäys, mutta uskoisin että sinun tapauksessasi pelkkä stopparin poisto riittää tarvittavaan säätöön. Se iskarin yläpää on lukittu erillisellä "kuplalla" ja se estää etupään camber-säädön. Sen kuplan kun lyöt pois niin tolppaa pystyy siirtämään.
Suurkiitokset kaikille kommentteja antaneille!
Ei ole aikaisemmin meikäläisellä ollut mitään kiinnostusta näihin autohommiin ja kokolailla nollatasolta joutuu ymmärrystä rakentamaan...
Mistähän löytäisi piirustuksen, josta näkisi mihin suuntaan reikiä pitäisi vinguttaa? Kai niiden reikien mitoituksessa joku toleranssi täytyy olla?:think
Toisaalta, jos jollain on Pirkanmaan alueella tai pääkaupunkiseudulla kiinnostusta hoitaa lisäsäädöt kuntoon (korvausta vastaan tietenkin), niin saa kernaasti ilmoittautua!
Aiemmin tähän topikkiin postasin mm.tuon kuvan apukuskin puolen ko."vingutuksesta". Eli ulospäin otetaan lisää säätövaraa jotta perssonia saadaan käännettyä pystympään:
Piti vielä kysyä sellaista että riittääkö alatukivarsissa vara laskea tolppaa tarpeeksi alaspäin jos otan vaan yläpäästä mutterit auki ja lasken tolppaa alaspäin että pääsen noita vinguttamaan isommiksi?
Piti vielä kysyä sellaista että riittääkö alatukivarsissa vara laskea tolppaa tarpeeksi alaspäin jos otan vaan yläpäästä mutterit auki ja lasken tolppaa alaspäin että pääsen noita vinguttamaan isommiksi?
Kuten Nokileka jo totesikin, riittää. Eli perssonitolppaahan ei tarvitse pudottaa alaspäin kuin sen verran että pultit putoaa reijistä alas, eli muutama sentti.
Toki jos "vingutat" reijät teräketjuviilalla, niin perssonia täytyy ottaa hieman alemmaksi, mutta siltikin varat raidetangossa+alatukivarsissa riittää.
Piti vielä kysyä sellaista että riittääkö alatukivarsissa vara laskea tolppaa tarpeeksi alaspäin jos otan vaan yläpäästä mutterit auki ja lasken tolppaa alaspäin että pääsen noita vinguttamaan isommiksi?
Jos sulla on tehdasasenteiset ksenonit niin asento anturi irti tukivarresta!
Ite piti paskoa se mutta sain onneks korjattua liimaamalla eikä ole pettänyt...
''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Eli kesäkausi tulee taas ja M3:een pitäisi laittaa kesäpyörät alle. Hommasin uudet kesävanteet ja pian pitäisi tilata myös renkaat. Eli mielelläni ottaisin rengas suosituksia koossa 225/40 ja 255/35 x 19" (eli originaali M3 koko)
Sitten, kävin pitkään aikaan ajamassa autolla taajaman ulkopuolella ja totesin että auton on n. 100 km/h jälkeen hieman epävakaa, "kelluva" ajettava, uriin menevä ja pientä ratin vapinaa on myös havaittavissa. Autoon on viimeisen 10 tkm aikana uusittu etutukivarret kaikkine nivelineen ja puslineen sekä raidetangonpäät.
Tässä myös pyöränsuuntaus arvot, mitä mieltä näistä?
etu caster v. 5,48' o. 6,12'
etu camber v. -0,42' o. -1,00'
auraus 0,08' vasen ja oikea, yht. 0,16'
taka camber v. 0,24' o. 0,00'
taka auraus vasen ja oikea 0.12', yht. 0,24'
kulkukulma(?) 0,00'
Eli kesäkausi tulee taas ja M3:een pitäisi laittaa kesäpyörät alle. Hommasin uudet kesävanteet ja pian pitäisi tilata myös renkaat. Eli mielelläni ottaisin rengas suosituksia koossa 225/40 ja 255/35 x 19" (eli originaali M3 koko)
Sitten, kävin pitkään aikaan ajamassa autolla taajaman ulkopuolella ja totesin että auton on n. 100 km/h jälkeen hieman epävakaa, "kelluva" ajettava, uriin menevä ja pientä ratin vapinaa on myös havaittavissa. Autoon on viimeisen 10 tkm aikana uusittu etutukivarret kaikkine nivelineen ja puslineen sekä raidetangonpäät.
Tässä myös pyöränsuuntaus arvot, mitä mieltä näistä?
etu caster v. 5,48' o. 6,12'
etu camber v. -0,42' o. -1,00'
auraus 0,08' vasen ja oikea, yht. 0,16'
taka camber v. 0,24' o. 0,00'
taka auraus vasen ja oikea 0.12', yht. 0,24'
kulkukulma(?) 0,00'
No itse olisin laittanut edessä nuo cambberit likelle nollaa ja takana suunniilleen -0,80 puoleensa
''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Eli kesäkausi tulee taas ja M3:een pitäisi laittaa kesäpyörät alle. Hommasin uudet kesävanteet ja pian pitäisi tilata myös renkaat. Eli mielelläni ottaisin rengas suosituksia koossa 225/40 ja 255/35 x 19" (eli originaali M3 koko)
Sitten, kävin pitkään aikaan ajamassa autolla taajaman ulkopuolella ja totesin että auton on n. 100 km/h jälkeen hieman epävakaa, "kelluva" ajettava, uriin menevä ja pientä ratin vapinaa on myös havaittavissa. Autoon on viimeisen 10 tkm aikana uusittu etutukivarret kaikkine nivelineen ja puslineen sekä raidetangonpäät.
Tässä myös pyöränsuuntaus arvot, mitä mieltä näistä?
etu caster v. 5,48' o. 6,12'
etu camber v. -0,42' o. -1,00'
auraus 0,08' vasen ja oikea, yht. 0,16'
taka camber v. 0,24' o. 0,00'
taka auraus vasen ja oikea 0.12', yht. 0,24'
kulkukulma(?) 0,00'
Taatusti on "kelluva" näillä arvoilla.
Eli takaa puuttuu camber täysin ja edessä sitä on liikaa?
Pekuz:ia myötäillen, ja renkaista riippuen, eteen camber 0.20`ja taakse 1.10`
Ite tuli aika monta kertaa viime vuonna säädeltyä kulmia, kun yritin tehdä falken fk452:sista vetelemättömiä. Melkein siinä kyllä onnistuinkin, kun vingutin edessä tolpan kupit ja laitoin camberit minimiin ja takana camberit niin pieneksi kuin mahdollista.
Itellä vaan on nuo falkenit kulunu edessä ihmeellisesti molemmista ulkoreunoista hammastukselle.. En tiedä sitten oliko jossain vaiheessa kulmat vituillaan toiseen suuntaan ja taas yhdessä välissä toiseen suuntaan, no tänä kesänä vaihtuu kyllä falkenit ihan varmasti kumhoihin tai hankookkeihin..
''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Comment