Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
bridgestone Turanza
Uusi BMW:n omistaja kyselee uraherkkyydestä..
Autossa (E46, 316, ei madallutuksia tai muita virityksiä) alla Bridgestone Turanza br300 - 205/55R16 ja vetelee ihan tajuttomasti!
* Kumeissa 5mm kulutuspintaa jäljellä (mitattu keskeltä) ja ne näyttävät tasaisesti kuluneiltä.
* Rengaspaineet ovat suositusten mukaiset (olikohan se 2.1bar edessä tms).
* Alatukivarsien puslat on juuri vaihdettu, mutta se ei tuonnut oleellista muutosta käytökseen.
Esim. Turunväylää ajaessa ei uskalla vaihtaa kaistaa jos ei pidä molempia käsiä ohjauspyörässä. Jos autossa olisi ollut nämä kumit alla kun koeajoin sitä, en ikinä olisi sitä ostanut.
Onko muilla kokemuksia em. kumeista, ovatko ne oikeasti uraherkät kiekot, joilla ei tee mitään?
Onko jotain temppuja joilla ajamiseen saa nautinnon takaisin? (muitakin kuin uusien kumien hankinta, toki suositella saa hyviä kumeja..)E92 - 325xi N53 - 2008
Comment
-
-
Originally posted by nyyppa View PostUusi BMW:n omistaja kyselee uraherkkyydestä..
Autossa (E46, 316, ei madallutuksia tai muita virityksiä) alla Bridgestone Turanza br300 - 205/55R16 ja vetelee ihan tajuttomasti!
* Kumeissa 5mm kulutuspintaa jäljellä (mitattu keskeltä) ja ne näyttävät tasaisesti kuluneiltä.
* Rengaspaineet ovat suositusten mukaiset (olikohan se 2.1bar edessä tms).
* Alatukivarsien puslat on juuri vaihdettu, mutta se ei tuonnut oleellista muutosta käytökseen.
Esim. Turunväylää ajaessa ei uskalla vaihtaa kaistaa jos ei pidä molempia käsiä ohjauspyörässä. Jos autossa olisi ollut nämä kumit alla kun koeajoin sitä, en ikinä olisi sitä ostanut.
Onko muilla kokemuksia em. kumeista, ovatko ne oikeasti uraherkät kiekot, joilla ei tee mitään?
Onko jotain temppuja joilla ajamiseen saa nautinnon takaisin? (muitakin kuin uusien kumien hankinta, toki suositella saa hyviä kumeja..)
Eli taas kerran näissä "premium" bridgeissä ei ole oikeasti mitään muuta "premiumia" kuin hinta.
Vaihda vanteet 18" kokoluokkaan ja renkaiksi esim.Nexen P7000 ja saat huopatossumaista hiljaisuutta, mukavuutta ja täydellisen urille tunnottomat pyörät alle.
Comment
-
-
(Huom: Olen todellinen nyyppä, kysymyksessä ensimmäinen auto)
Mitä merkitystä on sillä, että rekisteriotteessa on merkattu vain muutama rengaskoko? Tarkoittaako sitä, että jos rengaskoko on jotain muuta, poliisi sakottaa/vie kilvet?
Onko 16 tuumaisissa hyviä vaihtoehtoja uusiksi kumeiksi? Nykyiset vanteet on ihan kivan näköiset (bmw replicat). Uudet kumit on vielä hankittavissa, vaikka alunperin ajattelin ajavani näillä kumeillä vielä tämän kesän. Sen sijaan kumit+vanteet menee jo yli budjetin.
(Miten noita vannetietoja edes luetaan? Linkki?)
Ei tarvitse olla sporttiset, kunhan ei ole uraherkkä eikä hirveän meluisa. Mopoon autoon (316) voi laittaa moporenkaat .E92 - 325xi N53 - 2008
Comment
-
-
19" 235/265
Suosittelen erittäin lämpimästi! Ei vetele, hiljainen ja kohtuu hintainen.
Hankook evo 12
Mutta edestä pitäisi laittaa kulmat kohdilleen vaikka hyvälle tuntuu, koska eturenkaiden sisäreunat oli edellisillä renkailla aika kuluneet(noin 3cm leveydeltä). Mitenkä pitäis säätää koska ensviikolla vien säädettäväksi, vai luotanko säätäjän ammattitaitoon? Power fleksit puslina edessä.
Takana renkaat oli tasaisesti kuluneet ja tuntuu hyvälle joten siihen ei kosketa.Last edited by Jamppa1983; 02-06-2010, 22:09.Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!
M3 e90 & "M3" e30 turbo
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostVaihda vanteet 18" kokoluokkaan ja renkaiksi esim.Nexen P7000 ja saat huopatossumaista hiljaisuutta, mukavuutta ja täydellisen urille tunnottomat pyörät alle.
Originally posted by Esal View Poste46 330xdat rengastus ihmetyttää kun suositus 225/45-17 olisi eteen ja taakse 245/40-17. Kuitenkin rengaskokolaskurilla eteen 215/45-17 ja taakse 245/40-17 tai 225/45-17 ja taakse 255/40-17 olisi lähempänä samaa kokoa? Ei kaiketi tuolla muuten merkitystä mutta kun on tuo kiinteä neliveto, kummalla rengastuksella keskitasauspyörästö jauhaa enempi. Mikä noiden takarenkaiden osuus on uraherkkyydestä, kun jotain nyt täytyy tehdä.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Originally posted by Esal View PostEnsimmäistä kertaa osui silmään että muutos matalaprofiilisempaan toisi "huopatossumaista hiljaisuutta, mukavuutta ja täydellisen urille tunnottomat" vai tarkoitatko nimenomaan tuota Turanzaa > Nexen P7000. Eikö silloin Nexen 16" olisi vielä parempi?
Sillä 16" Nexenillä ei vain pysty ajamaan ilman meritautitabletteja.
Comment
-
-
Originally posted by Pasi_K View PostE46 Touring
-Powerflexiä etutukivarsien takapuslat ja vakaajan puslat
-Noin 50mm tiputtava alusta
-Nankang NS-II 225/45/17
Onko sopivat kulmat alla? Jos sais säätäjälle annettua ohjeet...
Etucamber 0.10
Etuauraus 0.03
Takacamber 1.15
Taka-auraus 0.05
Säätäjä niitä vain tuskin saa näihin tavoitearvoihin?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKo.kulmat ovat oikeastaan jo 18"-19" kokoluokalle, mutta toki toimivat myös 17" kokoluokassa.
Säätäjä niitä vain tuskin saa näihin tavoitearvoihin?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKummassakin päässä saisi negatiivista camberia olla 0.10-0.20`-astetta vähemmän, sekä etupäässä aurausta myös hieman vähemmän.
Näilläkin kulmilla e46:n pitäisi V12:lla kyllä alkaa kulkemaan jo kohtuullisen vähän uria imien, mikäli alusta vain on muuten kunnossa.
Alustassa oleellisinta taas on etupäässä alatukivarsien takimmaiset puslat sekä takapäässä takakelkan puslat(ja että kelkka yleensäkkin on pohjassa kiinni).
Tuo "testivoittaja" Hankook(omaa sitten myös ne testivoittajien negatiiviset ominaisuudet jossain määrin), ei ole enään niin helppo saada täysin uriin tuntemattomaksi isommissa vannekokoluokissa, kuin jokin muu Korealaistuote(esim.Nexen P7000), mutta se kyllä onnistuu kun alusta on ok ja kulmat tismalleen oikeat.
Nyt siis camberia on hieman liikaa (oliko etupään stopparit lyöty pois?)ja ....koska alatukivarsien puslat olivat vaihdettu?
Nyt rupee olemaan sitä mitä halusinkin. Ei vetele, ei revi urista, aivan uusi ajokokemus e46:lla jossa on alla 18" pyörät.
Alla uusi mittauspöytäkirja.
Last edited by quakes; 08-05-2015, 16:34.
Comment
-
-
Originally posted by quakes View PostNo niin, tuli tuossa riipastua H&R -35/20mm jousisarja alle ja luonnollisesti kulmien kimppuun sen jälkeen. Ja kyllä, oikessa olit noiden kulmien suhteen.
Nyt rupee olemaan sitä mitä halusinkin. Ei vetele, ei revi urista, aivan uusi ajokokemus e46:lla jossa on alla 18" pyörät.
Alla uusi mittauspöytäkirja.
[ATTACH]82109[/ATTACH]
Jos alusta muuten on todella kunnossa, niin tämän saa kulkemaan jopa eurooppalaisella+Japanin renkaalla 17"-18" kokoluokkaan asti melko tunteettomasti urille.
Isoillakin Korealaisilla pitäisi kulkea sitten jo todella hienosti.
Comment
-
-
Originally posted by Bouma View PostTorstaina tuli laitettua lähes tuoreet Bridgestone Potenza runflatit koossa etu 225/35/19 ja taka 255/30/19. Pientä vetelyä havaittavissa vrt. Nankangeihin koossa 225/40/18 ja 255/35/18 mutta ei todellakaan mikään huono ajettava. Moottoritielä 120-130km/h vauhtia ja auto menee kuin juna. Taajamassa ottaa uriin hieman herkemmin mutta ei tosiaan paha. Kulmat vielä säätämättä kyseisille renkaille(225/35/19 ja 255/30/19). Paineet joka renkaassa 3.0bar. Todella tyytyväinen olen Bridgestonen renkaisiin. Äänekkääthän nämä ovat mutta mikä ei olisi tuossa koko luokassa E46 alla.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTodella hyvät arvot, eli nyt tässä kohtaa säätäjä on poikkeuksellisesti osannut hommansa(ilmeisesti tehtiin sinun antamiin tavoitearvoihin?).
Jos alusta muuten on todella kunnossa, niin tämän saa kulkemaan jopa eurooppalaisella+Japanin renkaalla 17"-18" kokoluokkaan asti melko tunteettomasti urille.
Isoillakin Korealaisilla pitäisi kulkea sitten jo todella hienosti.
Comment
-
Comment