Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carnetti
    Bimmer Rookie
    • Nov 2009
    • 79
    • Suomi

    Originally posted by Hemi View Post
    Miksi ko.luettelo jos kuitenkin etsit vetelemätöntä+hiljaista rengasta?
    Vai etsitkö? Vai ehdottomasti juuri mikä tästä luetteloista vähiten sopimaton Suomen tyyppiolosuhteisiin?
    En tiedä näistä listarenkaista mitään mutta ovatpahan esimerkkinä kun olivat testissä. Muitakin saa ehdottaa, tottakai. Kumhoahan kehuttiin äsken.

    Comment

    • nyyppa
      Bimmer Rookie
      • Apr 2010
      • 43
      • Etelä-suomi

      bridgestone Turanza

      Uusi BMW:n omistaja kyselee uraherkkyydestä..

      Autossa (E46, 316, ei madallutuksia tai muita virityksiä) alla Bridgestone Turanza br300 - 205/55R16 ja vetelee ihan tajuttomasti!
      * Kumeissa 5mm kulutuspintaa jäljellä (mitattu keskeltä) ja ne näyttävät tasaisesti kuluneiltä.
      * Rengaspaineet ovat suositusten mukaiset (olikohan se 2.1bar edessä tms).
      * Alatukivarsien puslat on juuri vaihdettu, mutta se ei tuonnut oleellista muutosta käytökseen.

      Esim. Turunväylää ajaessa ei uskalla vaihtaa kaistaa jos ei pidä molempia käsiä ohjauspyörässä. Jos autossa olisi ollut nämä kumit alla kun koeajoin sitä, en ikinä olisi sitä ostanut.

      Onko muilla kokemuksia em. kumeista, ovatko ne oikeasti uraherkät kiekot, joilla ei tee mitään?
      Onko jotain temppuja joilla ajamiseen saa nautinnon takaisin? (muitakin kuin uusien kumien hankinta, toki suositella saa hyviä kumeja..)
      Last edited by nyyppa; 31-05-2010, 16:11. Reason: Rengaspaineet
      E92 - 325xi N53 - 2008

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by nyyppa View Post
        Uusi BMW:n omistaja kyselee uraherkkyydestä..

        Autossa (E46, 316, ei madallutuksia tai muita virityksiä) alla Bridgestone Turanza br300 - 205/55R16 ja vetelee ihan tajuttomasti!
        * Kumeissa 5mm kulutuspintaa jäljellä (mitattu keskeltä) ja ne näyttävät tasaisesti kuluneiltä.
        * Rengaspaineet ovat suositusten mukaiset (olikohan se 2.1bar edessä tms).
        * Alatukivarsien puslat on juuri vaihdettu, mutta se ei tuonnut oleellista muutosta käytökseen.

        Esim. Turunväylää ajaessa ei uskalla vaihtaa kaistaa jos ei pidä molempia käsiä ohjauspyörässä. Jos autossa olisi ollut nämä kumit alla kun koeajoin sitä, en ikinä olisi sitä ostanut.

        Onko muilla kokemuksia em. kumeista, ovatko ne oikeasti uraherkät kiekot, joilla ei tee mitään?
        Onko jotain temppuja joilla ajamiseen saa nautinnon takaisin? (muitakin kuin uusien kumien hankinta, toki suositella saa hyviä kumeja..)
        Kyseiset renkaat pitäisi EHDOTTOMASTI saada Suomessa myyntikieltoon, niiden hengenvaarallisen uraherkkyyden vuoksi jo näissä 16" kokoluokissa.
        Eli taas kerran näissä "premium" bridgeissä ei ole oikeasti mitään muuta "premiumia" kuin hinta.
        Vaihda vanteet 18" kokoluokkaan ja renkaiksi esim.Nexen P7000 ja saat huopatossumaista hiljaisuutta, mukavuutta ja täydellisen urille tunnottomat pyörät alle.

        Comment

        • nyyppa
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 43
          • Etelä-suomi

          (Huom: Olen todellinen nyyppä, kysymyksessä ensimmäinen auto)

          Mitä merkitystä on sillä, että rekisteriotteessa on merkattu vain muutama rengaskoko? Tarkoittaako sitä, että jos rengaskoko on jotain muuta, poliisi sakottaa/vie kilvet?

          Onko 16 tuumaisissa hyviä vaihtoehtoja uusiksi kumeiksi? Nykyiset vanteet on ihan kivan näköiset (bmw replicat). Uudet kumit on vielä hankittavissa, vaikka alunperin ajattelin ajavani näillä kumeillä vielä tämän kesän. Sen sijaan kumit+vanteet menee jo yli budjetin.
          (Miten noita vannetietoja edes luetaan? Linkki?)

          Ei tarvitse olla sporttiset, kunhan ei ole uraherkkä eikä hirveän meluisa. Mopoon autoon (316) voi laittaa moporenkaat .
          E92 - 325xi N53 - 2008

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            Kai tuon nyt saa vetelemättömäksi myös 16" kokoluokassa. Vaihda jotkut hankookit vaikka alle niin ei vetele.

            Omasta mielestä tuo 2,1barin rengaspaine kuulostaa aika vähältä. Oletko kokeillut nostaa esim 2.5bar paikkeille?

            Comment

            • Jamppa1983
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 739
              • Pirkanmaa

              19" 235/265

              Suosittelen erittäin lämpimästi! Ei vetele, hiljainen ja kohtuu hintainen.

              Hankook evo 12

              Mutta edestä pitäisi laittaa kulmat kohdilleen vaikka hyvälle tuntuu, koska eturenkaiden sisäreunat oli edellisillä renkailla aika kuluneet(noin 3cm leveydeltä). Mitenkä pitäis säätää koska ensviikolla vien säädettäväksi, vai luotanko säätäjän ammattitaitoon? Power fleksit puslina edessä.

              Takana renkaat oli tasaisesti kuluneet ja tuntuu hyvälle joten siihen ei kosketa.
              Last edited by Jamppa1983; 02-06-2010, 22:09.
              Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

              M3 e90 & "M3" e30 turbo

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                Originally posted by Hemi View Post
                Vaihda vanteet 18" kokoluokkaan ja renkaiksi esim.Nexen P7000 ja saat huopatossumaista hiljaisuutta, mukavuutta ja täydellisen urille tunnottomat pyörät alle.
                Ensimmäistä kertaa osui silmään että muutos matalaprofiilisempaan toisi "huopatossumaista hiljaisuutta, mukavuutta ja täydellisen urille tunnottomat" vai tarkoitatko nimenomaan tuota Turanzaa > Nexen P7000. Eikö silloin Nexen 16" olisi vielä parempi?

                Originally posted by Esal View Post
                e46 330xdat rengastus ihmetyttää kun suositus 225/45-17 olisi eteen ja taakse 245/40-17. Kuitenkin rengaskokolaskurilla eteen 215/45-17 ja taakse 245/40-17 tai 225/45-17 ja taakse 255/40-17 olisi lähempänä samaa kokoa? Ei kaiketi tuolla muuten merkitystä mutta kun on tuo kiinteä neliveto, kummalla rengastuksella keskitasauspyörästö jauhaa enempi. Mikä noiden takarenkaiden osuus on uraherkkyydestä, kun jotain nyt täytyy tehdä.
                Tuohon aiempaan kysymykseeni lisäyksenä että takarenkaat on Marangoni Zeta ja eteen nyt tarvis jotkut uudet.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Esal View Post
                  Ensimmäistä kertaa osui silmään että muutos matalaprofiilisempaan toisi "huopatossumaista hiljaisuutta, mukavuutta ja täydellisen urille tunnottomat" vai tarkoitatko nimenomaan tuota Turanzaa > Nexen P7000. Eikö silloin Nexen 16" olisi vielä parempi?
                  Näin vain on. Usko pois että 18" P7000 on rajusti hiljaisempi ja mukavampi kuin 16" Turantza.
                  Sillä 16" Nexenillä ei vain pysty ajamaan ilman meritautitabletteja.

                  Comment

                  • Pasi_K
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 686
                    • Tyrnävä

                    E46 Touring
                    -Powerflexiä etutukivarsien takapuslat ja vakaajan puslat
                    -Noin 50mm tiputtava alusta
                    -Nankang NS-II 225/45/17

                    Onko sopivat kulmat alla? Jos sais säätäjälle annettua ohjeet...

                    Etucamber 0.10
                    Etuauraus 0.03
                    Takacamber 1.15
                    Taka-auraus 0.05
                    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                    Tsekkaa myytävät osat tästä

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Pasi_K View Post
                      E46 Touring
                      -Powerflexiä etutukivarsien takapuslat ja vakaajan puslat
                      -Noin 50mm tiputtava alusta
                      -Nankang NS-II 225/45/17

                      Onko sopivat kulmat alla? Jos sais säätäjälle annettua ohjeet...

                      Etucamber 0.10
                      Etuauraus 0.03
                      Takacamber 1.15
                      Taka-auraus 0.05
                      Ko.kulmat ovat oikeastaan jo 18"-19" kokoluokalle, mutta toki toimivat myös 17" kokoluokassa.
                      Säätäjä niitä vain tuskin saa näihin tavoitearvoihin?

                      Comment

                      • Pasi_K
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 686
                        • Tyrnävä

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Ko.kulmat ovat oikeastaan jo 18"-19" kokoluokalle, mutta toki toimivat myös 17" kokoluokassa.
                        Säätäjä niitä vain tuskin saa näihin tavoitearvoihin?
                        Edessä on vingutettu camberin säätövaraa vielä orkkista enemmän. Takaa ei juuri orkkis sporttialustaa matalampi ole kun tuli laitettua ne paksummat kumilätkät jousien kans, saa nähä mihin vakiosäädöt riittää.
                        Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                        Tsekkaa myytävät osat tästä

                        Comment

                        • quakes
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2008
                          • 37
                          • Mikkeli

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Kummassakin päässä saisi negatiivista camberia olla 0.10-0.20`-astetta vähemmän, sekä etupäässä aurausta myös hieman vähemmän.
                          Näilläkin kulmilla e46:n pitäisi V12:lla kyllä alkaa kulkemaan jo kohtuullisen vähän uria imien, mikäli alusta vain on muuten kunnossa.
                          Alustassa oleellisinta taas on etupäässä alatukivarsien takimmaiset puslat sekä takapäässä takakelkan puslat(ja että kelkka yleensäkkin on pohjassa kiinni).
                          Tuo "testivoittaja" Hankook(omaa sitten myös ne testivoittajien negatiiviset ominaisuudet jossain määrin), ei ole enään niin helppo saada täysin uriin tuntemattomaksi isommissa vannekokoluokissa, kuin jokin muu Korealaistuote(esim.Nexen P7000), mutta se kyllä onnistuu kun alusta on ok ja kulmat tismalleen oikeat.
                          Nyt siis camberia on hieman liikaa (oliko etupään stopparit lyöty pois?)ja ....koska alatukivarsien puslat olivat vaihdettu?
                          No niin, tuli tuossa riipastua H&R -35/20mm jousisarja alle ja luonnollisesti kulmien kimppuun sen jälkeen. Ja kyllä, oikessa olit noiden kulmien suhteen.
                          Nyt rupee olemaan sitä mitä halusinkin. Ei vetele, ei revi urista, aivan uusi ajokokemus e46:lla jossa on alla 18" pyörät.

                          Alla uusi mittauspöytäkirja.

                          Last edited by quakes; 08-05-2015, 16:34.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by quakes View Post
                            No niin, tuli tuossa riipastua H&R -35/20mm jousisarja alle ja luonnollisesti kulmien kimppuun sen jälkeen. Ja kyllä, oikessa olit noiden kulmien suhteen.
                            Nyt rupee olemaan sitä mitä halusinkin. Ei vetele, ei revi urista, aivan uusi ajokokemus e46:lla jossa on alla 18" pyörät.

                            Alla uusi mittauspöytäkirja.

                            [ATTACH]82109[/ATTACH]
                            Todella hyvät arvot, eli nyt tässä kohtaa säätäjä on poikkeuksellisesti osannut hommansa(ilmeisesti tehtiin sinun antamiin tavoitearvoihin?).
                            Jos alusta muuten on todella kunnossa, niin tämän saa kulkemaan jopa eurooppalaisella+Japanin renkaalla 17"-18" kokoluokkaan asti melko tunteettomasti urille.
                            Isoillakin Korealaisilla pitäisi kulkea sitten jo todella hienosti.

                            Comment

                            • Bouma
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2007
                              • 3108
                              • Tampere

                              Originally posted by Bouma View Post
                              Torstaina tuli laitettua lähes tuoreet Bridgestone Potenza runflatit koossa etu 225/35/19 ja taka 255/30/19. Pientä vetelyä havaittavissa vrt. Nankangeihin koossa 225/40/18 ja 255/35/18 mutta ei todellakaan mikään huono ajettava. Moottoritielä 120-130km/h vauhtia ja auto menee kuin juna. Taajamassa ottaa uriin hieman herkemmin mutta ei tosiaan paha. Kulmat vielä säätämättä kyseisille renkaille(225/35/19 ja 255/30/19). Paineet joka renkaassa 3.0bar. Todella tyytyväinen olen Bridgestonen renkaisiin. Äänekkääthän nämä ovat mutta mikä ei olisi tuossa koko luokassa E46 alla.
                              Oijoi kun muuttui taas ajettavuus luokan verran taas ylemmäksi kun kävi säädättään kulmat. Edestä oli ehtiny jo pikkuisen syömään rengasta sisäpuolelta mutta ei pahasti. Rauhottui taajamassa varsinkin tuo vetely jonkin verran ja moottoritiellä myös. Aamulla ennen kuin menin säädättään kulmat, kävin testailemassa tässä tampereen keskustassa pahimpia paikkoja missä rengas otti uraan ja uudestaan sitten kun oli kulmat säädetty niin kyllä sen eron huomasi. Ei ainakaan vielä kovin pahaa sanaa löydy noista potenzoista ja kilometrejä takana jo noin 4000km.
                              MB CLS-12 350CGI AMG

                              MYSTINEN.FI

                              Comment

                              • quakes
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2008
                                • 37
                                • Mikkeli

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Todella hyvät arvot, eli nyt tässä kohtaa säätäjä on poikkeuksellisesti osannut hommansa(ilmeisesti tehtiin sinun antamiin tavoitearvoihin?).
                                Jos alusta muuten on todella kunnossa, niin tämän saa kulkemaan jopa eurooppalaisella+Japanin renkaalla 17"-18" kokoluokkaan asti melko tunteettomasti urille.
                                Isoillakin Korealaisilla pitäisi kulkea sitten jo todella hienosti.
                                Joo, kaverin kaa nuo säädettiin. Hankook Ventus Evo toimii hienosti.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎