Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j3cc3
    Bimmer Rookie
    • Feb 2010
    • 89
    • Savonlinna

    Minkälainen rengas valinta kannattaisi tehdä E46 säilyttääkseen hyvän ajettavuuden?

    Tänä kesänä alla olivat edessä ja takana 235/45/17 pirellit ja vetelivät urissa ihan jonkunverran!

    Nyt vaihdettu jo talvirenkaat alle ja ajettavuus on paljon parempi!

    Comment

    • eri-ernesti
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 241
      • Hämeenlinna / Mikkeli

      Pyöräytin tänään talvinakit alle, nokian rsi kitkat ja auto oli mukavan hiljainen ja vetelemätön verrattuna kesärenkaisiin. Talvinakit on siis 225 / 50 / 17, kesänakit on 225 / 40 / 18 takana GY excellence ja eessä NS2. Talvirenkaat siis todella paljon hiljasemmat ja vetelemättömämmät kuin kesänakit. Joten nyt kun väitetään, että 18" kesärenkaat saa vetelemättömäksi niin tätä en kyllä heti allekirjota ainakaan näillä. Vai vaikuttaako nuo takanakit niin paljon? Kulmat on kyllä säädetty...
      VOOORT
      K7 gsx-r 1000 rata

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by eri-ernesti View Post
        Pyöräytin tänään talvinakit alle, nokian rsi kitkat ja auto oli mukavan hiljainen ja vetelemätön verrattuna kesärenkaisiin. Talvinakit on siis 225 / 50 / 17, kesänakit on 225 / 40 / 18 takana GY excellence ja eessä NS2. Talvirenkaat siis todella paljon hiljasemmat ja vetelemättömämmät kuin kesänakit. Joten nyt kun väitetään, että 18" kesärenkaat saa vetelemättömäksi niin tätä en kyllä heti allekirjota ainakaan näillä. Vai vaikuttaako nuo takanakit niin paljon? Kulmat on kyllä säädetty...
        Millä arvoilla kulmat siis nyt ovat? Eli mihin ne kulmat ovat "säädetty"?
        Entä mistä päättelet että sinun ko.vetelyongelma on peräisin takarenkaista?

        Comment

        • eri-ernesti
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2009
          • 241
          • Hämeenlinna / Mikkeli

          Originally posted by Hemi View Post
          Millä arvoilla kulmat siis nyt ovat? Eli mihin ne kulmat ovat "säädetty"?
          Entä mistä päättelet että sinun ko.vetelyongelma on peräisin takarenkaista?
          etucamberit on -0,5 ja taka -1,2. kulkukulma on nollissa. Alatukivarsien puslat on vaihettu ja keulassa ei pitäisi olla välyksiä. huom. ei pitäis. Kulmat on säädetty siis paikallisessa bmw korjaamolla ja säätäjä ainakin väitti että ei oo välyksiä. enkä mä päättele noista takarenkaista, mutta aattelin vaa ku nuo excellencet taitaa tunnetusti olla aikas uraherkät? Metelistä en sitte tiiä varmaks kuuluuko eestä vai takaa kovempaa nimenomaan kesärenkailla. itselle tärkeintä on kuitenkin ensimmäisenä tuo uraherkkyys, sitten meteli...
          VOOORT
          K7 gsx-r 1000 rata

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by eri-ernesti View Post
            etucamberit on -0,5 ja taka -1,2. kulkukulma on nollissa. Alatukivarsien puslat on vaihettu ja keulassa ei pitäisi olla välyksiä. huom. ei pitäis. Kulmat on säädetty siis paikallisessa bmw korjaamolla ja säätäjä ainakin väitti että ei oo välyksiä. enkä mä päättele noista takarenkaista, mutta aattelin vaa ku nuo excellencet taitaa tunnetusti olla aikas uraherkät? Metelistä en sitte tiiä varmaks kuuluuko eestä vai takaa kovempaa nimenomaan kesärenkailla. itselle tärkeintä on kuitenkin ensimmäisenä tuo uraherkkyys, sitten meteli...
            Siis olet oikeassa siinä että takapään ongelmat johtuu tuosta G&Y:stä, jos kerran camber on kuitenkin oikea luokkaa `-1.2`-astetta.
            Eli takpää on kulmien suhteen ok, mutta etupää ei, vaikka siellä NS-2 onkin, joka itsessään sallii camberia enemmän kuin moni "premiumrengas".
            Nyt jos takakelkan puslat ja narinahelat ovat vielä orggikset ja takana on ko.G&Y:t, on meno taatusti levotonta ja jopa vaarallista.
            Ilmeisesti perssonin ylälautasen stoppareita ei ole poistettu?
            Edessä camberin pitäisi olla tässä tapauksessa lähempänä nollaa kuin -0.5´:sta.
            Optimi jossain 0.15`tietämissä, joka olisi balanssissa myös tuon takapään nykyisen camberin kanssa. Nyt keskinäistä eroa on liian vähän.
            Esimerkki: Eteen camber 0.15`,taakse 1.20`,alle 18" Nexen n7000, takapään puslat kuntoon ja kulkee 100% varmuudella absoluuttisen täydellisen tunteettomasti urille, mukavasti ja hiljaa kuin huopatossutehdas. Taatusti mukavin e46 millä olet ikinä ajanut.
            Kenenkään Turkulaisen ei tarvitse tätä kommentoida, vaan ernesti voi osoittaa reklamaationsa suoraan minulle jos ei toimi.
            Last edited by Hemi; 21-10-2010, 22:57.

            Comment

            • nyyppa
              Bimmer Rookie
              • Apr 2010
              • 43
              • Etelä-suomi

              Originally posted by nyyppa View Post
              Uusi BMW:n omistaja kyselee uraherkkyydestä..

              Autossa (E46, 316, ei madallutuksia tai muita virityksiä) alla Bridgestone Turanza br300 - 205/55R16 ja vetelee ihan tajuttomasti!
              Lainaus vanhasta viestistäni...

              Vaihdoin viikonloppuna talvirenkaat alle ja ihan tajuton muutos: Turunväylällä saattoi vaikka vaihtaa kaistaa ilman että pitäisi kokoajan ratista kiinni. Auto meni suoraan kuin kiskoilla konsanaan. Auto oli kuin unelma. Ainoastaan suuressa vauhdissa (100->) tuli selkeästi ilmi talvikumien pehmeydestä johtuva epävakaus.

              Päätin että nykyisillä kesärenkailla heitetään vesilintua ja tilalle hankitaan uudet vetelemättömät. Aiemmissa keskusteluissa suositeltiin hankook evo S1 jne sekä isompia vanteita (nyt on 16 tuumaset).

              En kuitenkaan tajua: isommat vanteet vaatii matalammat kumit -> töyssyt (ja urat) tuntuvat herkemmin läpi. Mikä idea siis isoissa vanteissa on?

              Jos lähdetään kuitenkin oletuksesta, että ostetan 16 tuuman kumit, niin mitä suositellaan? Itseäni hieman arveluttaa hankook merkkinä? Onko niissä pitoa, ovatko vesiliirtoherkät? Pitäisi kai ostaa joku TM jossa renkaita on testattu, jos noihin testeihin on luottamista...

              Kumeja olen jo hieman katsellut http://www.reifenversand.com sivuilta, ideana ostaa kumit joskus helmikuussa, jotta ne saa ajoissa itselleen.
              Onko muita hyviä ja halpoja paikkoja?
              Tuolla ei edes EVOa löydykään.

              Mitenkäs Pirellit P7, good year tai uniroyalit tms.
              (Minulle riittää nopeusluokka H ja hintaluokka alle 80e kpl)
              E92 - 325xi N53 - 2008

              Comment

              • nyyppa
                Bimmer Rookie
                • Apr 2010
                • 43
                • Etelä-suomi

                Onko kellän näkemystä tai kokemusta michelin primacystä (205/55R16)?
                Uraherkkyys, meteli?
                Tekniikan maailman menestystä ainakin mainostavat michelinin sivuilla.
                E92 - 325xi N53 - 2008

                Comment

                • tuumas
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2564
                  • Lapland, Finland

                  Omissa autoissa olen todennut hyväksi hankookin evot (E60) ja misukan pilot sportit (m3), e34 ei mene uriin myöskään continentalin conti sporteilla... nämä vain omia kokemuksia, kylläpä joku tulee ja lyttää nämä vielä mutta kyllä periaatteessa tarkistaisin tukivarret edestä ja takaa jos auto menee uriin. ja tietenkin pyöränkulmat...

                  Comment

                  • Bouma
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2007
                    • 3108
                    • Tampere

                    Originally posted by nyyppa View Post
                    Onko kellän näkemystä tai kokemusta michelin primacystä (205/55R16)?
                    Uraherkkyys, meteli?
                    Tekniikan maailman menestystä ainakin mainostavat michelinin sivuilla.
                    Appiukon mersussa on nuo misukat 225/55/16 koossa ja ei kyllä mitään moitittavaa. Sisälle ei kantautunut meteliä ja suoraan meni.
                    MB CLS-12 350CGI AMG

                    MYSTINEN.FI

                    Comment

                    • nyyppa
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2010
                      • 43
                      • Etelä-suomi

                      Vielä jatkoa...
                      Minulle selvisi (vasta nyt), että 195/65R15 on "ensisijainen" rengaskoko E46/316:lle.
                      Kysymys kuuluukin: kuinkohan paljon tuosta järkyttävästä vetelystä kesäkumeillani johtuu rengaskoosta (205/55R15) ja kuinkakohan paljon renkaasta (bridgestone turanza)?

                      Uskaltaako 205:sia ostaa, jos luvassa on takuuvarmaa vetelyä valmistajasta riippumatta.
                      195 koossa ei vain ole niin hyvää valikoimaa ja onhan ne rumemman näköiset.
                      E92 - 325xi N53 - 2008

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        Originally posted by nyyppa View Post
                        Kysymys kuuluukin: kuinkohan paljon tuosta järkyttävästä vetelystä kesäkumeillani johtuu rengaskoosta (205/55R15) ja kuinkakohan paljon renkaasta (bridgestone turanza)?
                        Ei varmaan läheskään niin paljon johdu renkaasta tai sen koosta (no eihän tuo rengasmalli varmaan mikään paras oo vetelemättömyyden suhteen, mutta toki ilmapallokumikokoluokka taas kompensoi) kuin alustan väljyyksistä, rengaskulmista, väsyneistä iskareista jne. Milloin viimeksi on tarkeistettu alustan kunto?
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          Alustan kunto, alustan kunto, pyöränkulmat, alustan kunto. Siinähän ne aika pitkälti. Kyllä oma ainakin kulkee talvella ihan suoraan ja vetelemättä 225/45-17 rengastuksella ja kesäkin menee ihan mukavasti 215/40 & 245/35-18 rengastuksella. Omassa on hiukan sanomista etupään cambereissa, joita pitäisi vielä saada jollain konstilla pystympään. Kai se on säädettäviin yläpäihin siirtyminen..
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by nyyppa View Post
                            Vielä jatkoa...
                            Minulle selvisi (vasta nyt), että 195/65R15 on "ensisijainen" rengaskoko E46/316:lle.
                            Kysymys kuuluukin: kuinkohan paljon tuosta järkyttävästä vetelystä kesäkumeillani johtuu rengaskoosta (205/55R15) ja kuinkakohan paljon renkaasta (bridgestone turanza)?

                            Uskaltaako 205:sia ostaa, jos luvassa on takuuvarmaa vetelyä valmistajasta riippumatta.
                            195 koossa ei vain ole niin hyvää valikoimaa ja onhan ne rumemman näköiset.
                            Jos alusta on vähänkään tikissä, koko vetelyongelmasi johtuu 100%:sti juurikin renkaasta.
                            e46:een saa esim.225/40-18" rengastuksen joilla se kulkee täydellisen tunteettomasti urille kuin juna.
                            Tekniikan Maailma ei testeissään testaa eikä pisteytä renkaan uraherkkyyttä, joten kuvitelmat että "testivoittaja" olisi tunteeton urille on pahimmanlaatuinen itsepetos.
                            Korealaista alle jos haluat vetelystä eroon.

                            Comment

                            • MiHir
                              BTCF Member
                              • Nov 2009
                              • 75
                              • Lapua

                              Ite mietin et tilaanko taakse 9" leveän vanteet ku eteen tulee 8" vanne ja renkaaksi 225/40-18 ja taakse meinasin 255/35-18 mut minkälainen auto on ajaa noilla renkailla? halkaisija ois sama noilla renkailla.

                              toinen vaihto ehto on laittaa eteen ja taakse 8" vanne ja 225/40-18 kumit joka nurkkaan?
                              Bmw 330d F31 -13
                              Bmw 330i E93 -08

                              EX. Bmw X5 E70 -09, Bmw 335d e92 -08, Bmw 330d e91 -06 Msport , MB C200cdi -09, bmw 320d e46 -03, peugeot 306 MI16 -94

                              Comment

                              • Orvix
                                BTCF Member
                                • Sep 2008
                                • 140
                                • Akaa

                                Takapään puslat

                                Mulla on vaihdettu viime kesänä Meyle HD tukivarret eteen, Powerflex puslat etutukivarsien taakse ja takatukivarsien eteen, raidetankojen sisä- ja ulkopäät ja viimeisimpänä H&R Comfort kit + uudet yläpäät kaikkiin iskareihin. Lopuksi suuntaus Hemin neuvojen mukaan.

                                Uraherkkyydestä on päästy kohtuullisesti eroon, mutta silti autoa vaivaa tietty rauhattomuus. Tuntuu että auto vaihtaa kulkusuuntaa itsestään ja kampeaa turhan voimakkaasti tien kallistusten suuntaan.

                                Aloin tänään vaihtamaan vielä taka-apurunkoon isoja puslia numerot 2 ja 4. http://bmwfans.info/parts/catalog/E4..._axle_carrier/

                                Jätin kuitenkin homman kesken kun vanhat puslat ovat aivan hyvässä kunnossa ja jämäkät. Mielestäni turhaa lähteä vaihtamaan ehjiä osia, varsinkaan kun työmäärä ei ole aivan pieni.

                                Mikä tuon rauhattoman käytöksen ja jatkuvan ohjailun tarpeen aiheuttaa? Alla on nyt 16 tuuman Michelin kitkat, joten veltohkon tuntuman ymmärrän, mutta en edellämainittua käytöstä. Onko kuitenkin niin, että ongelmat katoavat kun pääsen vaihtamaan uudet Nexen N7000 renkaat alle vai onko takana vielä jotain kulkuun vaikuttavia puslia?
                                E91 325d -10 M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎