Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuuning
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 380
    • Oulu

    Originally posted by Jygga View Post
    ^ Juu ihan hauska olisi saada kulkemaan auto suoralla tiellä suoraan sen jälkeen kun alustan hiposteluun on käytetty pitkästi toista tonnia... Alkaa rahat ja kärsivällisyys loppua...

    Tuotapa en älynnytkään että renkaat voi saada auton puoltamaan yhtäkkiä... Liekkö sitten syönyt kumit miten sattuu kun ehdin ajaa ~400km alustarempan jälkeisillä mitäsattuu kulmilla... :think

    Riittääkö kokeiluun siis että vaihtaa vain eturenkaat kokonaisuudessaan puolelta toiselle vai pitääkö kumit vaihtaa vanteelta toiselle...? Eli pitäisikö kumin sisäkehä saada ulkokehäksi..?

    Täytyy kokeilla tuota renkaiden keskenään vaihtoa ekaksi niin ei turhaan tarvi kulmiin koskea jos ovat kuitenkin ok.
    Riittää kokeiluun pelkkä renkaiden puolelta toiselle kääntö.

    Laitoinkin tuossa yv: tä niin jos ei kummene niin otetaan uudelleen pukille.
    Me ollaan jo eellä

    nyk. Top Sickret

    BMW ex.

    E34 M5
    E36 325 Cabriolet
    E30 325 IX
    E34 520i Turbo
    E34 525i
    E30 320i
    E21 320i
    E21 323i
    E21 315/320
    E10 2002 Yellow

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      Originally posted by Antti O View Post
      Alla on 205/55/16 Hankook K115 ja kulkee melko nätisti. Ei juurikaan tunne uria ja kulkee mielestäni tosi siististi suoraan.


      Minäkin olen miettinyt monta kertaa jos tilaisin nankangia 17" oem koossa ja testaisin miten se niillä kulkee, mutta kun lukee noita rengastestejä ja jarrutusmatkat on jopa 5m pitempiä kun "merkkirenkaalla", ja muutenkin vesikelillä pito huono. Ei vaan ole vielä innostanut painaa sitä tilaa nappia.
      Minkälainen se auton käytös on moisilla renkailla.. ovatko ne varmasti pyöreitä? Nyt kun ei ole mitään ravistuksia ja muuten kaikinpuolin tosi hyvät kumit nuo Goodyearit ajaa.
      No noita hankookkeja on moneen otteeseen tullut suositeltua ja teen sen taas.
      Ei tarvitse nankangeja ottaa kun hommaat seuraavaksi ne Hankookit

      Ero on aika selvä, itsekkäkin oli ennen GY eagle assyt ja nyt tuli K120 Hankookit niiden tilalle. Enää ei vetele urissa.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • jukkae
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3506
        • 70800

        Linglongit.

        Comment

        • kepeksi
          Newbiemmer
          • Jun 2014
          • 4
          • Oulu

          Tuli ostettua sigun toukkaan 8/9/18 vannesetti. Renkaat olisi tarkoitus uusia ensi kesäksi. Tällä hetkellä takaset on 235/40/18 Nankangit ja etuset 225/40/18 jotku höpöhöpö Rapidit jotka pitää meteliä melkosesti. Itsellä kiinnostaisi laittaa kokeeksi nuo Nexenin N6000 joka nurkkaan kun kehuvat hiljaisiksi ja ei kovin uraherkiksi. Lisäksi vesikelin ominaisuudet pitäisi olla ihan omaa luokkaa verrattuna Nankangeihin. Renkaan tulisi kumminkin olla mukava ja hyvä ajettava. Osaisko joku sanoa onko tuossa Nexenin renkaassa kovin jyrkkä olka verrattuna Nankangin NS-2:n ja aiheuttaako se päänvaivaa? Ja ylipäätänsä ollaanko tässä ihan hakoteilla kun suunnitellaan noita Nexeneitä? Autossa on myös madallusta 35/20mm.
          E46 320dA Touring -05

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            Löysin aika simppelin ratkaisun E46 vetelyyn ja levottomuuteen.
            Autohan oli aiemmin melko rasittava ajaa matkaa, se ikäänkuin kokoajan veti oikealle tai vasemmalle ja varsinkin takapää tuntui levottomalta. Motarivauhdeissa sai kaksin käsin pidellä. Pitkin kesää tuli tuota tuskailtua. Foorumilta olin lukenut aikanaan että jos e46 vetelee, nosta paineita. Monesti täälläkin on suositeltu lähemmäs 3 bar paineita.
            Autossani on oem styling 68 225/45/17 + 245/40/17 (Goodyear eagle f1 asymmetric 2, n. 6mm) ja se on hyvin miedosti madallettu ( 35mm/15mm ). Lemförder kumipuslat. Alunperin oli powerflexit ja silläkin sain jo parempaan suuntaan kun heivasin uretaanipuslat pois.

            Rengaspaineina olen käyttänyt 2.6 edessä ja 3.0 takana. (Ohjepaine 2.2/2.6)
            Laskin nyt paineet ohjearvoihin ja autohan parani hirmuisesti ajaa. Nyt voi motarivauhtiakin ajaa yhdellä kädellä, toki vieläkin kaikista syvimmät urat tuntee mutta auto nyt menee lepposasti suoraan eikä sitä tarvi pidellä.

            Joten en nyt täysin allekirjoita tuota "jos e46 vetelee laita lisää rengaspaineita" lausetta.. oma autoni toimii todella hienosti matalilla paineilla, ja nyt mukavuuttakin on reilusti enempi kun ei enää montut lyö läpi.
            Last edited by Antti O; 31-08-2015, 10:37.

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17844
              • PKS

              Originally posted by Antti O View Post
              Joten en nyt täysin allekirjoita tuota "jos e46 vetelee laita lisää rengaspaineita" lausetta.. oma autoni toimii todella hienosti matalilla paineilla, ja nyt mukavuuttakin on reilusti enempi kun ei enää montut lyö läpi.
              Allekirjoitan.

              Täsmälleen samat renkaat ja sama rengaskoko meidän E46 Compactissa. Edessä 2v & 7mm, takana uudet. Kulmat säädetty pilkun tarkkaan ja puslat uusittu alkuperäisillä. Paras tuntuma on löytynyt ohjepainella, vaikka näyttää omaan silmään kovin pieniltä. Mutta kevyt on autokin.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • john deer
                BTCF Member
                • Aug 2004
                • 118
                • Virrat/Tampere

                Onko kenelläkään kokemuksia Sava -merkkisistä kesärenkaista? Pärjäsi hyvin taannoin Tuulilasin testissä ja on hinnaltaan edullinen.

                Comment

                • Jygga
                  BTCF Member
                  • May 2013
                  • 197
                  • Oulu / Kainuu

                  Originally posted by Jygga View Post
                  [ATTACH]131641[/ATTACH]

                  Arvaatte varmaan lapun perusteella ettei mennyt ihan nappiin suuntaus homma mullakaan.

                  Vedetäänpäs tätä hieman takaisin niin ei tule vääriä käsityksiä jälkeenpäin lukijoille.

                  Tänään käytin autoa Point-S:llä uudelleen ja Ari ihan vapaaehtoisesti sulkemisajan jälkeen kävi kaiken läpi uudelleen sekä löysi myös oikean vian eli väljän hammastangon. Ihmekkös että vetelee ja menee minne sattuu, ei ollutkaan kulmista kiinni. Ja selittänee myös ohjaustehostuksen huonon toiminnan.

                  Ihan loogista sinällään, eipä itsellä riittänyt äly laskea 1+1 kun kaikki alustassa on kunnossa, renkaat samoin ja kulmat vasta laitettu. Ei vaan älynnyt sitäkään ennemmin että jos hammastanko on sökö niin renkaat pääsee muljuilemaan miten sattuu (vaikka ohjaus on samalla raskaampi) jolloin auto hyökyilee.

                  Mutta tosiaan harvasta paikasta tällaista palvelua saa että tehdään takuuajan umpeuduttua iltahommia ilmaiseksi ~2,5h, iso peukku sinne vielä


                  Ja tosiaan autossahan nyt edessä alla Landsail LS-588 mutta niistä on paha sanoa mitään lopullista ennen kuin saa tuon hammastangon kuntoon. Ei se ainakaan huonommaksi muuttunut ja jos ei kuluessa tule mitään outoa vastaan niin en kyllä premium-merkkien kesärenkaisiin enää rahojani tuhlaa.

                  Ja ilmanpaineita niin ikään kokeilin ja totesin että 2,8bar edessä on liikaa, nyt on 2,5 edessä ja sitä enempää en ainakaan laittaisi. Joutaisi melkein pudottaa vieläkin kokeeksi. Tuli tosin todettua myös että käyttämäni mittari näyttää mitä sattuu kun oli joka kulmassa eri paineet kun tänään Ari katsoi laatuvehkeillä.
                  Last edited by Jygga; 16-09-2015, 00:06.

                  Comment

                  • mky
                    Newbiemmer
                    • Oct 2012
                    • 11
                    • Raasepori

                    e46

                    Itsellä e46 touring 330d ei vedelly eikä ottanu uriin enää häiritsevästi tämmösellä setupilla:
                    - vakioalusta (-20mm "sports suspension settings")
                    - vakioiskarit sachsilta
                    - takapyörien camberi +1° vrt. vakiosäätöarvoon
                    - etupyörien kulmat vakiot
                    - 205/50 kesänakit, 17" vanteilla
                    - 245/45 talvinakit, 17" vanteilla

                    Säätelin itse kokeilemalla noi kulmat semmoseksi, että loppu se venkuilu joka suuntaan ja renkaatkin rupes kulumaan tasasesti joka nurkassa. Vähemmän urasella tiellä meni ihan suoraan ratista kiinnipitämättäkin.
                    Ja kehun vielä, että myös kotteron ajo-ominaisuudet paranivat mutkatiellä em. setupilla verrattuna vakioon.
                    Last edited by mky; 22-09-2015, 19:03. Reason: edelliset tiedot skeidaa

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6937
                      • N/A

                      Tuo etupyörien kulmat vakiot ei kyllä kerro paljoa, laita mielummin suuntauslapusta kuva tänne.

                      Comment

                      • mky
                        Newbiemmer
                        • Oct 2012
                        • 11
                        • Raasepori

                        Valitettavasti alkuperäistä suuntauslappua mulla ei ole enää tallella (annoin auton mukana seur. omistajalle), mutta allaolevasta kuvasta löytyy suuntausarvot etuakselille. Säädin etuakselin toe- ja camber -kulmat tasan keskelle noita suositusarvoja.
                        Caster etuakselilla ei ollut säädettävissä, muuten olisin ottanut sitäkin hivenen pienemmäksi.
                        Taka-akselin camberit säädin mahdollisimman lähelle -0°40' astetta ja toe-suuntauksen suositusarvojen keskelle.
                        Ennen säätöä tankkasin tankin täyteen.
                        Sama Hunter:in lasersuuntauslaitteisto ja siten myös samat säätöarvot, kuin kuvan lapussa olivat käytössäni.
                        Attached Files
                        Last edited by mky; 22-09-2015, 19:12. Reason: -

                        Comment

                        • jukkae
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3506
                          • 70800

                          Eli siis sulla on ollu siellä -1.1 takana, eikai -0.7 ole olemassakaan? Eikös pisteen jälkeiset "desimaalit" ole minuutteja vai kuinka? Ja edessä siis -0.45

                          Mikä vannekoko? Nuo rengaskoot on niinku taikurin hatusta vetästy... 255/45 mitvit?

                          Talouden nelikutoseen tuli nyt arvoiksi
                          Edessä:
                          Aurausta niin vähän kuin sai mutta ei kumminkaan nollaan, camber -0.25

                          Takana:
                          Auraus aivan nollassa, camber -1.30

                          Auto kulkee hyvin uria tuntematta 225/40/18 linglongeilla mutta aurausta ois saanu etupäähän vähän ehkä jättää enemmän, sais varmaan suuntavakautta lisää kun on silleen jotenkin liian herkkä ehkä vähän nyt..

                          Comment

                          • mky
                            Newbiemmer
                            • Oct 2012
                            • 11
                            • Raasepori

                            Originally posted by jukkae View Post
                            Eli siis sulla on ollu siellä -1.1 takana, eikai -0.7 ole olemassakaan? Eikös pisteen jälkeiset "desimaalit" ole minuutteja vai kuinka? Ja edessä siis -0.45

                            Mikä vannekoko? Nuo rengaskoot on niinku taikurin hatusta vetästy... 255/45 mitvit?
                            Hitto mitä luokatonta skeidaa mä olinkaa kirjoittanu, korjasin nyt ja lisäsin vannekoot.
                            -0,7 astetta on todellakin olemassa, mut se kaipaa yksinkertaisen laskutoimituksen, jotta tulee minuutit näkyviin. Muistelinkin että joku hämärä juttu tuossa mun lapulle ylöskirjoittamassa muistiinpanossa oli

                            Comment

                            • jukkae
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3506
                              • 70800

                              Vaihda nyt ees oikeankokosta kumia alle kumminkin, kesärenkaat aivan liian pienet ja talvirenkaat offroadkokoa. Manuaali vai automaatti? On meinaan sen verta erikoiskokoa nuo renkaat jos automaattiin laittaa niin voi olla vaihdelaatikkokin ihmeissään

                              Onko aftermarket-takatukivarret? Ei meinaan helposti vakio-osilla saa nuin pieneks takacamberia, on jo liian pieni.

                              Comment

                              • MNi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2008
                                • 3143
                                • Tampere

                                Vakio-osilla saa ihan pystyyn jos takana on kierros uusia puslia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎