Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Madallus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    Mulla on 330d touringissa tällä hetkellä alla edessä H&R about 35mm madaltavat jouset ja takana m-sport jouset, jotka kohta joutaa kunhan saan ruuvattua alle kontissa laatikossa olevat kw:n coilit.
    Voitko mitata paljonko pyörännavan keskeltä kaaren reunaan matkaan tuolla setupilla ?

    Asiaan - mulla 320d touringissa H&R 35/20 setti ja edessä sekä takana n.335mm.
    Kumma juttu että sillä enemmän madaltavalla silti about saman verran.
    Eli kuten tästä nähdään. Tourinki on tippunut ( ainakin oman auton vakioalustaa verrattuna) noilla jousilla keulasta -45mm, kun taas jonku aiemmin mainitseman sedan ei ollu tippunu 20-30mm.


    Niin ja itsellä ei ole takajouset poikki. Olen molempia käyttänyt hyppysissäni ja ovat OK. Toki voivat olla hieman väsyneet ajan saatossa.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • unskelotti
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 92
      • Espoo

      Mulla on Eibach Pro-System (Pro-Kit-jouset ja Pro-Damper-iskarit) pudottanut yllättävän paljon. Edessä pyöreesti 335 mm ja takana 320 mm. Lisäks takajousien progressio ei oo ihan lapsiperhekäyttöön soveltuva. Kun lyö vähänkään painoa konttiin, persus ui aika syvällä.

      Eibachista sen verran vielä, jos en tässä threadissä jo aiemmin maininnut, on se, että mulla on kolmannet takuuvaihdetut takajouset menossa. Oheneva jousilanka -> alin varttikierros poikki oikealta puolelta. Eka kesti ~25 tkm ja toinen ~50 tkm, eikä överikuormauksia olla sentään tehty.

      KW Street Comfortilla sais vähän ylemmäs ja säädettävyyden vielä kaiken kukkuraks, muttei millään viittis investoida puoltatoista tonnia.
      E91 325d (04/2008)
      Ex: E46 330iAT (10/2000)

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 924
        • Sotkamo--Oulu

        Olen itse huomannut saman toisessa autossa KAW:n takajousien osalta. Eivät ole tehty kuormakäyttöön.
        Sen vuoksi en tästä toisesta aio noita hyvin kuormaa kantavia takajousia vaihtaakaan.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • Iltsu
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 778
          • Espoo

          Originally posted by unskelotti View Post
          Mulla on Eibach Pro-System (Pro-Kit-jouset ja Pro-Damper-iskarit) pudottanut yllättävän paljon. Edessä pyöreesti 335 mm ja takana 320 mm. Lisäks takajousien progressio ei oo ihan lapsiperhekäyttöön soveltuva. Kun lyö vähänkään painoa konttiin, persus ui aika syvällä.
          Luin että m-sport jouset kantaa hyvin kuormaa joten jätin ne tuon H&R 35/20 setin kanssa kun ehjät olivat. Tuli käytyä Tallinnassa hakemassa auto täyteen juomaa. 2 henkeä ja lapsi + tavarat, eli siis kontti aivan tukossa ja takapenkki myös niin ei painunut perä silminnähden oikeastaan yhtään. Koita siis hankkia sellaset taakse.
          Last edited by Iltsu; 04-08-2011, 10:32.
          Tesla Model Y Performance
          E36 318iS "jäärata/rallicross"

          Comment

          • unskelotti
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 92
            • Espoo

            Originally posted by Iltsu View Post
            Luin että m-sport jouset kantaa hyvin kuormaa joten jätin ne tuon H&R 35/20 setin kanssa kun ehjät olivat. Tuli käytyä Tallinnassa hakemassa auto täyteen juomaa. 2 henkeä ja lapsi + tavarat, eli siis kontti aivan tukossa ja takapenkki myös niin ei painunut perä silminnähden oikeastaan yhtään. Koita siis hankkia sellaset taakse.
            Tossahan olikin alunperin ostohetkellä, mutta oikealta takaa oli poikki, ja pelkkien orggistakajousien marmoritiskihinnalla sai kierroksen Eibachia asennettuna.

            Veikkaan, että tällä kertaa annan vaan olla, ellei joku luovu präniköistä M-Sport-takajousista puoli-ilmaiseks.
            E91 325d (04/2008)
            Ex: E46 330iAT (10/2000)

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1281
              • HKI

              Originally posted by ockelbo4500 View Post
              Voitko mitata paljonko pyörännavan keskeltä kaaren reunaan matkaan tuolla setupilla ?

              Eli kuten tästä nähdään. Tourinki on tippunut ( ainakin oman auton vakioalustaa verrattuna) noilla jousilla keulasta -45mm, kun taas jonku aiemmin mainitseman sedan ei ollu tippunu 20-30mm.


              Niin ja itsellä ei ole takajouset poikki. Olen molempia käyttänyt hyppysissäni ja ovat OK. Toki voivat olla hieman väsyneet ajan saatossa.
              Oletko varma, että myös iskarit on kunnossa? e46 pitäisi olla 380-390 takana vakio kaaresta keskiöön.
              Ja kun kerrotte paljon madaltaa milläkin jousisetillä, niin mainitkaa milloin iskarit vaihdettu.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • unskelotti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 92
                • Espoo

                Originally posted by ///Jone View Post
                Oletko varma, että myös iskarit on kunnossa? e46 pitäisi olla 380-390 takana vakio kaaresta keskiöön.
                Ja kun kerrotte paljon madaltaa milläkin jousisetillä, niin mainitkaa milloin iskarit vaihdettu.
                Mulla vaihdettu alle Eibach Pro-Damper -iskarit kesällä 2009. Mainitsemani mittaus on tehty madallustaulukkothreadin perusteella loppuvuodesta 2008, mutta silmämääräisesti samalla korkeudella on kuin vanhojen M-Sport-iskareidenkin kanssa.
                E91 325d (04/2008)
                Ex: E46 330iAT (10/2000)

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  Originally posted by unskelotti View Post
                  Mulla vaihdettu alle Eibach Pro-Damper -iskarit kesällä 2009. Mainitsemani mittaus on tehty madallustaulukkothreadin perusteella loppuvuodesta 2008, mutta silmämääräisesti samalla korkeudella on kuin vanhojen M-Sport-iskareidenkin kanssa.
                  Niin sulla on m-sport alusta, sehän sitten selvittää tuon alemman mitan.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • väiski525
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2010
                    • 2572
                    • Vantaa



                    tässä linkissä vakio jousilla :(

                    linkin takana kuvat omasta 320d toukasta, jossa vakio iskarit (ei M-sport) ja H&R 35/20 tiputtavat jouset. en oo mitannut paljonko navasta kaareen mutta orkkikseen verrattuna ulkonäkö parani vitusti, ja ajettavuus parani. 170e kotiovelle ebaysta jouset
                    Last edited by väiski525; 04-08-2011, 13:50.
                    - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                    - MB s205 220cdi -15
                    - Volvo s80 2.5t -07
                    - mb s211 280cdi -08
                    - e46 320i -03
                    - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                    - e46 320d Individual "m-sport" -04
                    - e39 525i -01

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 924
                      • Sotkamo--Oulu

                      Originally posted by ///Jone View Post
                      Oletko varma, että myös iskarit on kunnossa? e46 pitäisi olla 380-390 takana vakio kaaresta keskiöön.
                      Ja kun kerrotte paljon madaltaa milläkin jousisetillä, niin mainitkaa milloin iskarit vaihdettu.
                      BMW:n ohjeen mukaan mittaus suoritetaan vanteen alareunasta kaaren reunaan. Mitat toki tuolleen vaihtelee vanteen halkaisijan mukaan. Mittasin tässä mennä viikolla tuolleen ja vertasin valmistajan arvoihin ja ainakin niiden mukaan takapää oli aika lailla juurikin toleranssin keskivälillä ( siis tuo 340mm navasta kaareen ). Etupää sen sijaan on toleranssin yläpäässä eli about noin 10mm keskimääräistä korkeampi. Niin ja edessä on lähes bränikät alkuperäisiskarit jotka selittänee tuon.

                      Tuo Väiski525:n auto on kyllä omaan makuun jo turhan matala. Itsellä tarve kuitenkin ajaa välillä sorateitä ja jopa metsäautoteitä. Tuo on kuvaan mukaan ainakin 50mm matalampi kuin tuo oma
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • väiski525
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2010
                        • 2572
                        • Vantaa

                        Originally posted by ockelbo4500 View Post
                        BMW:n ohjeen mukaan mittaus suoritetaan vanteen alareunasta kaaren reunaan. Mitat toki tuolleen vaihtelee vanteen halkaisijan mukaan. Mittasin tässä mennä viikolla tuolleen ja vertasin valmistajan arvoihin ja ainakin niiden mukaan takapää oli aika lailla juurikin toleranssin keskivälillä ( siis tuo 340mm navasta kaareen ). Etupää sen sijaan on toleranssin yläpäässä eli about noin 10mm keskimääräistä korkeampi. Niin ja edessä on lähes bränikät alkuperäisiskarit jotka selittänee tuon.

                        Tuo Väiski525:n auto on kyllä omaan makuun jo turhan matala. Itsellä tarve kuitenkin ajaa välillä sorateitä ja jopa metsäautoteitä. Tuo on kuvaan mukaan ainakin 50mm matalampi kuin tuo oma
                        itse voisin vielä hieman tiputtaa mutta itselläkin välillä huonokuntoisia teitä ajettava niin joutuu tähän varmaan tyytymään. ilmajousistus olis passeli
                        - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                        - MB s205 220cdi -15
                        - Volvo s80 2.5t -07
                        - mb s211 280cdi -08
                        - e46 320i -03
                        - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                        - e46 320d Individual "m-sport" -04
                        - e39 525i -01

                        Comment

                        • mamu
                          Bimmer Rookie
                          • May 2003
                          • 95
                          • Espoo

                          Originally posted by ockelbo4500 View Post
                          Voitko mitata paljonko pyörännavan keskeltä kaaren reunaan matkaan tuolla setupilla ?.
                          Edessä ~340mm ja takana todella huonoilla iskareilla ~330mm. Auto on siis M-Sport 2 varustepaketilla, joten iskareissakin lienee jonkinlaista eroa vs. normaaliin.

                          edit. rengastus 235/40/18 eli aavistuksen suosituksia korkeampi.
                          Last edited by mamu; 04-08-2011, 14:29.

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 924
                            • Sotkamo--Oulu

                            Originally posted by mamu View Post
                            Edessä ~340mm ja takana todella huonoilla iskareilla ~330mm. Auto on siis M-Sport 2 varustepaketilla, joten iskareissakin lienee jonkinlaista eroa vs. normaaliin.

                            edit. rengastus 235/40/18 eli aavistuksen suosituksia korkeampi.
                            Vaikuttas siltä että noi 330D:n jouset kun laittas tuohon 320d:n keulaan niin päädyttäs aika lähelle sitä, mitä ajettelinkin sinne jonnekin 350mm lukemiin.

                            Laitapa YV:tä jousien mahdollisesta hintatasosta
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              Originally posted by väiski525 View Post
                              http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...9&postcount=53

                              tässä linkissä vakio jousilla :(

                              linkin takana kuvat omasta 320d toukasta, jossa vakio iskarit (ei M-sport) ja H&R 35/20 tiputtavat jouset. en oo mitannut paljonko navasta kaareen mutta orkkikseen verrattuna ulkonäkö parani vitusti, ja ajettavuus parani. 170e kotiovelle ebaysta jouset
                              Mulla samat jouset ja vakio iskarit jäi näin korkealle sedanissa, sulla tippu aika sopivasti. Nyt säädettävä.

                              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                              Last edited by ///Jone; 04-08-2011, 16:40.
                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              • unskelotti
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2007
                                • 92
                                • Espoo

                                Apropoo, kun en E46:n persuksista ole niin hyvin perillä, niin voiko väsähtäneillä puslilla (millä tahansa niistä) olla osuutta peräpään "ylimääräiseen" tiputukseen?
                                E91 325d (04/2008)
                                Ex: E46 330iAT (10/2000)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎