Originally posted by Kissvesala
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E90/E91/E92 Kysymyksiä ja vastauksia III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
-
-
N43B20U0 E90 318ia
Pistetään tännekin, kun kukaan ei taida lukea tuota N43 aihetta:
Vaimolle vaihdettiin otsikon mukainen 02.2008 tehty 143hv bemari, ajettu 114,000km.
Taitaa olla jokin välimalli, koska valmistettu, tietääkseni, vain vuosina 2007-2008?
1. Oliko tämä moottori niitä joissa ei ole nokkaketjuongelmia isommin tyyppivikana?
2. Onko tyyppivikoja?
3. En ole saanut mistään edes EU mukaisia valmistajan ilmoittamia kulutuslukemia, varsinkaan automaatilla, meneekö kaupungissa yli 10l/100km johon tämä pääasiassa tulee?
4. Kuinka usein pitää käydä maantiellä polttamassa moskat katalysaattorista varsinkin näin talvella kun kone käynee pääasiassa liian kylmänä n.5-10km matkoilla?
Tiedoista kiitollisena,
Markku
Comment
-
-
Originally posted by markku55 View PostPistetään tännekin, kun kukaan ei taida lukea tuota N43 aihetta:
Vaimolle vaihdettiin otsikon mukainen 02.2008 tehty 143hv bemari, ajettu 114,000km.
Taitaa olla jokin välimalli, koska valmistettu, tietääkseni, vain vuosina 2007-2008?
1. Oliko tämä moottori niitä joissa ei ole nokkaketjuongelmia isommin tyyppivikana?
2. Onko tyyppivikoja?
3. En ole saanut mistään edes EU mukaisia valmistajan ilmoittamia kulutuslukemia, varsinkaan automaatilla, meneekö kaupungissa yli 10l/100km johon tämä pääasiassa tulee?
4. Kuinka usein pitää käydä maantiellä polttamassa moskat katalysaattorista varsinkin näin talvella kun kone käynee pääasiassa liian kylmänä n.5-10km matkoilla?
Tiedoista kiitollisena,
Markku
Yritetään vastata jotain
Välimalli siinä mielessä, että on jo N43 moottorilla, mutta ei vielä facelift (LCI).
1. Tästä voisi väitellä varmaan hyvän tovin. Sanon suoraan, että varmasti on jakoketjuvikoja tässäkin moottorissa, mutta ihan eri mittakaavassa kuin esim. N42-N46 moottoreissa, tai esim. erityisen murheellisessa N47 dieselissä.
2. Kannattanee lukea tyyppivioista esim. täältä - paljon muutakin hyvää juttua E9x mallisarjasta.
3. Pikasella googletuksella:
Fuel consumption (economy) - urban 8.1 l/100 km.
Fuel consumption (economy) - extra urban 5.3 l/100 km.
Fuel consumption (economy) - combined 6.3 l/100 km.
Väitän että menee kyllä alle 10l/100 vaikka ajaisi seka-ajoa ja kaupungissa. Oma N43 vie seka-ajossa jotain 7-7,5l väliin ja maantiellä sitten päästään helposti jopa 5 alkaviin lukemiin.
4. Niin, hyvä pointti. Olet varmaan lukenut tuosta NOx-katalysaattorista. Luulisin, että mitään oikeaa ohjetta ei ole antaa kellään tuohon. Oma kokemus kuitenkin osoittaa, että katalysaattori täytyy jo 500-1000km ajon aikana siihen kuntoon että poltettavaa on pitkälle moottoritiesiirtymälle (30min<)
Toivottavasti näistä oli jotain apuja. Minusta todella hyvä moottori kaikenkaikkiaan (luonne/kulutus/käyttömukavuus), joku sanoo muuta varmasti - ja sama kaava toistuu takuulla jokaisen N-sarjan moottorin kanssa. Jos haluat takuuluotettavan BMW:n niin kannattaa pysyä 15v vanhoissa.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Täältä myös ääni N43-moottorille. Kulutus on mitattunakin ollut 6.1-6.3L/100km, jaksaa vääntää kohtuullisesti myös alle 1000 kierroksessa ja jos on kova kiire, niin kierroksia käyttämällä pääsee suorittamaan tiukemmakin ohituksen. Kaupunkiajoa on joutunut harrastamaan niin vähän, että ainakaan ne eivät ole lisänneet kulutuslukemia, ei myöskään kesänopeudet cruisen kanssa.
Moneen asiaan auttaa järkevä n. 10-15tkm öljynvaihtoväli, rauhallinen ajo kylmänä, ylettömän pitkän joutokäynnin välttäminen jne. Itse myös käytän vain 98E-polttoainetta vähemmän etanolilisä/vesimäärän mutta ainakin nettihuhujen mukaan myös paremman lisäaineistuksen vuoksi. Jos vaikka pa-järjestelmä kestäisi paremmin suorasuihkutuksineen ja suht. korkeine käyttöpaineineen.
Kysymys:
Kun haluan resetoida sisäilmasuodattimen vaihdon, tuleeko painaa jarrua nollattaessa (manuaalivaihteinen)? Piilovalikkoon pääsee helposti, nollaukseen ei.BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View PostKun haluan resetoida sisäilmasuodattimen vaihdon, tuleeko painaa jarrua nollattaessa (manuaalivaihteinen)? Piilovalikkoon pääsee helposti, nollaukseen ei.
Idea on että nämä vaihdetaan tietyn kausihuollon yhteydessä eikä asiakkaan enää tarvitse välittää siitä (=ajattelu premium-auton huoltoväleistä ja huolto-ohjelmasta),E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
terve!
Just eilen sain oman nelikutosen pois myytyä , ja nettiauto selaillessa huomasin tämän http://www.nettiauto.com/bmw/320/7065711
Ja jos tuo liike nyt vastais nii tietäs vähän oirehtiiko mitenkään, mutta vaihto konekki ois tiiossa samalla tyyppinumerolla paitsi ajettu 78tkm, nii onko vaan heittää paikalleen vai pitääkö jossain liikkeessä ohjelmoida/ koodata jotain?:think:think
Kiitokset etukäteen jos joku tietää!!
Comment
-
-
Kysytään nyt täällä, kun ei ole täällä ostamassa topickia. Minkälaisella bensa koneella kannattais E9x koppainen laittaa? 320i on koeajettu, ja täytyy sanoa, että olipa se laiska
Naisihmiselle pitäis katella, joka on siirtymässä lievästi ohjelmoidusta diesel märssystä bensaan. Dieselkään ei ole pois suljettu vaihtoehto, mutta kun ei ole näistä bensa koneista mitään kokemusta. Bmw/MB linjalla kuulemma pysytään. Budjetti on vähän vielä avoin, mutta 10-20k noin suunnilleen.F11 530d -11
E91 -06 320d
x2 Tuikut
Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm
Comment
-
-
Originally posted by Mikiis View PostKysytään nyt täällä, kun ei ole täällä ostamassa topickia. Minkälaisella bensa koneella kannattais E9x koppainen laittaa? 320i on koeajettu, ja täytyy sanoa, että olipa se laiska
Comment
-
-
Niin, ompa noissa kaikissa aika suuri ero 320-325-330 jos vertaa alkupään ja loppupään malleja keskenään, sillä kaikissa muuttuu moottori puolivälissä elinkaarta. Tarkoitan, että tutustu vaihtoehtoihin tarkemmin kuin pelkän mallimerkinnän perusteella.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostNiin, ompa noissa kaikissa aika suuri ero 320-325-330 jos vertaa alkupään ja loppupään malleja keskenään, sillä kaikissa muuttuu moottori puolivälissä elinkaarta. Tarkoitan, että tutustu vaihtoehtoihin tarkemmin kuin pelkän mallimerkinnän perusteella.F11 530d -11
E91 -06 320d
x2 Tuikut
Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm
Comment
-
-
Profiteilen hinnat ovat mielestäni aika kohdallaan. Esimerkiksi etuiskari Sachs "für Fahrzeuge mit M-Technik".E90 320i -05
Comment
-
-
Originally posted by Mikiis View PostTotta, tuo ajamani 320 on alkupään tuotantoa, ja sen verran onkinut tietoa, että moottorit muuttuneet, ja ilmeisesti parempaan suuntaan. Kuitenki naisihmiselle tulossa, ja pitäis olla semmoinen perusvarma motti. "Älyttömän" kovat hinnat hinnat noilla bensakoneilla, kun katsoo kilsoja. Ja rajoitteena vielä se, että sedan pitää kuulemma olla...
Bemareiden paras puoli ei ole 4-moottoreiden jakopäiden kestävyys, sähköongelmien täydellinen poissaolo, edulliset hinnat uusina, vaan ajettavuus. Se on aina tallella, vaikka moottoritienopeuksiin pääseminen viekin 1-2s. pidempään.
Sanottakoon kuitenkin, että E90 316i ei tulisi enää omalle kohdalle, kierrokset kohoavat hiukan liian koviksi maantieajossa ja auto painaa kuitenkin sen 1.3-1.5t. Yksi vaihtoehto on tietenkin siirtyä suoraan 1-sarjaan?
Niin, ja 6.3L/100km bensakoneella. (95% maantieajoa, 90% cruisella, 98E bensana, rajoitusten mukaan mittausvirhe ulosmitattuna)BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by Mikiis View Post"Älyttömän" kovat hinnat hinnat noilla bensakoneilla, kun katsoo kilsoja. Ja rajoitteena vielä se, että sedan pitää kuulemma olla...
Comment
-
Comment