Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/E91/E92 Kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2177
    • Kuopio

    Originally posted by Kissvesala View Post
    Juu, orkkiksena johtosarjan korjaussarja smiidmannilla 350€ ja kyllä siihen saa 4h menemään aikaa.
    100€ ja alle maksaa tarvikesetti ja joku harrastaja sen tekee varmasti järki hintaan sen työnkin.
    Jep. Nyt ku katselin, niin vähän näyttäis itseasiassa siltä, että vanhoista catalogeista löytyy BMW:n OEM hinta tuolta 130-180€:n kantturoilta, mutta nykyään maksaa sen ~400€. Haiskahtaa ohut rahastuksen maku. Tilasin nyt sit tuon tarvike johtosarjan 120€:lla posteineen. Täytyy nyt miettiä mihin sen vie sitten asennettavaks, kun Laakkosella olivat sitä mieltä että tarvikesarjan asennuksessa "voi" mennä tunteja pidempään kuin orggiksessa. En kyl tajua mikä tuossa sit voi niin hirveen haastavaa olla kun johto liitetään johtoon. Vois kuvitella melkein itsekin osaavan, mutta 4h projekti tuolla pihalla on sellane mitä en viitsi edes yrittää.
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E63 630iA '05

    Comment

    • markku55
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2015
      • 200
      • Hanko

      N43B20U0 E90 318ia

      Pistetään tännekin, kun kukaan ei taida lukea tuota N43 aihetta:

      Vaimolle vaihdettiin otsikon mukainen 02.2008 tehty 143hv bemari, ajettu 114,000km.
      Taitaa olla jokin välimalli, koska valmistettu, tietääkseni, vain vuosina 2007-2008?
      1. Oliko tämä moottori niitä joissa ei ole nokkaketjuongelmia isommin tyyppivikana?
      2. Onko tyyppivikoja?
      3. En ole saanut mistään edes EU mukaisia valmistajan ilmoittamia kulutuslukemia, varsinkaan automaatilla, meneekö kaupungissa yli 10l/100km johon tämä pääasiassa tulee?
      4. Kuinka usein pitää käydä maantiellä polttamassa moskat katalysaattorista varsinkin näin talvella kun kone käynee pääasiassa liian kylmänä n.5-10km matkoilla?

      Tiedoista kiitollisena,
      Markku

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17844
        • PKS

        Originally posted by markku55 View Post
        Pistetään tännekin, kun kukaan ei taida lukea tuota N43 aihetta:

        Vaimolle vaihdettiin otsikon mukainen 02.2008 tehty 143hv bemari, ajettu 114,000km.
        Taitaa olla jokin välimalli, koska valmistettu, tietääkseni, vain vuosina 2007-2008?
        1. Oliko tämä moottori niitä joissa ei ole nokkaketjuongelmia isommin tyyppivikana?
        2. Onko tyyppivikoja?
        3. En ole saanut mistään edes EU mukaisia valmistajan ilmoittamia kulutuslukemia, varsinkaan automaatilla, meneekö kaupungissa yli 10l/100km johon tämä pääasiassa tulee?
        4. Kuinka usein pitää käydä maantiellä polttamassa moskat katalysaattorista varsinkin näin talvella kun kone käynee pääasiassa liian kylmänä n.5-10km matkoilla?

        Tiedoista kiitollisena,
        Markku

        Yritetään vastata jotain

        Välimalli siinä mielessä, että on jo N43 moottorilla, mutta ei vielä facelift (LCI).

        1. Tästä voisi väitellä varmaan hyvän tovin. Sanon suoraan, että varmasti on jakoketjuvikoja tässäkin moottorissa, mutta ihan eri mittakaavassa kuin esim. N42-N46 moottoreissa, tai esim. erityisen murheellisessa N47 dieselissä.

        2. Kannattanee lukea tyyppivioista esim. täältä - paljon muutakin hyvää juttua E9x mallisarjasta.

        3. Pikasella googletuksella:
        Fuel consumption (economy) - urban 8.1 l/100 km.
        Fuel consumption (economy) - extra urban 5.3 l/100 km.
        Fuel consumption (economy) - combined 6.3 l/100 km.

        Väitän että menee kyllä alle 10l/100 vaikka ajaisi seka-ajoa ja kaupungissa. Oma N43 vie seka-ajossa jotain 7-7,5l väliin ja maantiellä sitten päästään helposti jopa 5 alkaviin lukemiin.

        4. Niin, hyvä pointti. Olet varmaan lukenut tuosta NOx-katalysaattorista. Luulisin, että mitään oikeaa ohjetta ei ole antaa kellään tuohon. Oma kokemus kuitenkin osoittaa, että katalysaattori täytyy jo 500-1000km ajon aikana siihen kuntoon että poltettavaa on pitkälle moottoritiesiirtymälle (30min<)

        Toivottavasti näistä oli jotain apuja. Minusta todella hyvä moottori kaikenkaikkiaan (luonne/kulutus/käyttömukavuus), joku sanoo muuta varmasti - ja sama kaava toistuu takuulla jokaisen N-sarjan moottorin kanssa. Jos haluat takuuluotettavan BMW:n niin kannattaa pysyä 15v vanhoissa.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2550
          • Kirkkonummi

          Täältä myös ääni N43-moottorille. Kulutus on mitattunakin ollut 6.1-6.3L/100km, jaksaa vääntää kohtuullisesti myös alle 1000 kierroksessa ja jos on kova kiire, niin kierroksia käyttämällä pääsee suorittamaan tiukemmakin ohituksen. Kaupunkiajoa on joutunut harrastamaan niin vähän, että ainakaan ne eivät ole lisänneet kulutuslukemia, ei myöskään kesänopeudet cruisen kanssa.

          Moneen asiaan auttaa järkevä n. 10-15tkm öljynvaihtoväli, rauhallinen ajo kylmänä, ylettömän pitkän joutokäynnin välttäminen jne. Itse myös käytän vain 98E-polttoainetta vähemmän etanolilisä/vesimäärän mutta ainakin nettihuhujen mukaan myös paremman lisäaineistuksen vuoksi. Jos vaikka pa-järjestelmä kestäisi paremmin suorasuihkutuksineen ja suht. korkeine käyttöpaineineen.

          Kysymys:
          Kun haluan resetoida sisäilmasuodattimen vaihdon, tuleeko painaa jarrua nollattaessa (manuaalivaihteinen)? Piilovalikkoon pääsee helposti, nollaukseen ei.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17844
            • PKS

            Originally posted by Petteri75 View Post
            Kun haluan resetoida sisäilmasuodattimen vaihdon, tuleeko painaa jarrua nollattaessa (manuaalivaihteinen)? Piilovalikkoon pääsee helposti, nollaukseen ei.
            LCI mallissa ei ole enää erikseen nollataavaa kohtaa raikkarille, myös mm. sytytystulpat puuttuu - vrt. pre-LCI.

            Idea on että nämä vaihdetaan tietyn kausihuollon yhteydessä eikä asiakkaan enää tarvitse välittää siitä (=ajattelu premium-auton huoltoväleistä ja huolto-ohjelmasta),
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Henkka992
              Bimmer Rookie
              • Feb 2011
              • 155
              • Polvijärvi

              terve!

              Just eilen sain oman nelikutosen pois myytyä , ja nettiauto selaillessa huomasin tämän http://www.nettiauto.com/bmw/320/7065711

              Ja jos tuo liike nyt vastais nii tietäs vähän oirehtiiko mitenkään, mutta vaihto konekki ois tiiossa samalla tyyppinumerolla paitsi ajettu 78tkm, nii onko vaan heittää paikalleen vai pitääkö jossain liikkeessä ohjelmoida/ koodata jotain?:think:think

              Kiitokset etukäteen jos joku tietää!!

              Comment

              • Mikiis
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2013
                • 906
                • Oulu

                Kysytään nyt täällä, kun ei ole täällä ostamassa topickia. Minkälaisella bensa koneella kannattais E9x koppainen laittaa? 320i on koeajettu, ja täytyy sanoa, että olipa se laiska

                Naisihmiselle pitäis katella, joka on siirtymässä lievästi ohjelmoidusta diesel märssystä bensaan. Dieselkään ei ole pois suljettu vaihtoehto, mutta kun ei ole näistä bensa koneista mitään kokemusta. Bmw/MB linjalla kuulemma pysytään. Budjetti on vähän vielä avoin, mutta 10-20k noin suunnilleen.
                F11 530d -11
                E91 -06 320d
                x2 Tuikut
                Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                Comment

                • viksu
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2009
                  • 62
                  • Oulu

                  Saako e9x ei-monitoimi m-sport ruoriin jälkiasennettua monitoiminappeja?
                  e91 330d -06
                  ex e39 530i
                  ex e36 325i

                  Comment

                  • Zeta
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7535
                    • Kotona

                    Originally posted by Mikiis View Post
                    Kysytään nyt täällä, kun ei ole täällä ostamassa topickia. Minkälaisella bensa koneella kannattais E9x koppainen laittaa? 320i on koeajettu, ja täytyy sanoa, että olipa se laiska
                    325i/330i ja jos perse kestää niin tietysti kuningasmallin 335i
                    -
                    Käyttöautona: F20
                    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                    Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                    Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                    -

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17844
                      • PKS

                      Niin, ompa noissa kaikissa aika suuri ero 320-325-330 jos vertaa alkupään ja loppupään malleja keskenään, sillä kaikissa muuttuu moottori puolivälissä elinkaarta. Tarkoitan, että tutustu vaihtoehtoihin tarkemmin kuin pelkän mallimerkinnän perusteella.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • Mikiis
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2013
                        • 906
                        • Oulu

                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Niin, ompa noissa kaikissa aika suuri ero 320-325-330 jos vertaa alkupään ja loppupään malleja keskenään, sillä kaikissa muuttuu moottori puolivälissä elinkaarta. Tarkoitan, että tutustu vaihtoehtoihin tarkemmin kuin pelkän mallimerkinnän perusteella.
                        Totta, tuo ajamani 320 on alkupään tuotantoa, ja sen verran onkinut tietoa, että moottorit muuttuneet, ja ilmeisesti parempaan suuntaan. Kuitenki naisihmiselle tulossa, ja pitäis olla semmoinen perusvarma motti. "Älyttömän" kovat hinnat hinnat noilla bensakoneilla, kun katsoo kilsoja. Ja rajoitteena vielä se, että sedan pitää kuulemma olla...
                        F11 530d -11
                        E91 -06 320d
                        x2 Tuikut
                        Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                        Comment

                        • Mann
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2012
                          • 57
                          • Helsinki

                          Mistä puljusta kannattaa ostaa E90 M-sport iskarit? Ei taida ihan joka paikasta löytyä noita M-sportteja...

                          Comment

                          • Lunza
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2014
                            • 90
                            • Vantaa

                            Profiteilen hinnat ovat mielestäni aika kohdallaan. Esimerkiksi etuiskari Sachs "für Fahrzeuge mit M-Technik".
                            E90 320i -05

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2550
                              • Kirkkonummi

                              Originally posted by Mikiis View Post
                              Totta, tuo ajamani 320 on alkupään tuotantoa, ja sen verran onkinut tietoa, että moottorit muuttuneet, ja ilmeisesti parempaan suuntaan. Kuitenki naisihmiselle tulossa, ja pitäis olla semmoinen perusvarma motti. "Älyttömän" kovat hinnat hinnat noilla bensakoneilla, kun katsoo kilsoja. Ja rajoitteena vielä se, että sedan pitää kuulemma olla...
                              Itse koeajoin 320i:n vuosi sitten ja päädyin sigun 318:aan. Aivan suoralta käsin en muista heti eroja, mutta jos pärjään 143hv:lla hyvin, niin 171hv riittää suorastaan loistavasti. Manuaali on hyvä työkalu pikkumoottorien kanssa ja cruisen käynnistämisen jälkeen ei yksinkertaisesti ole mitään väliä, mitä edestä löytyy, kunhan ei suuriin mäkiin hyydy (kuten 1.6 Mégane ST).

                              Bemareiden paras puoli ei ole 4-moottoreiden jakopäiden kestävyys, sähköongelmien täydellinen poissaolo, edulliset hinnat uusina, vaan ajettavuus. Se on aina tallella, vaikka moottoritienopeuksiin pääseminen viekin 1-2s. pidempään.

                              Sanottakoon kuitenkin, että E90 316i ei tulisi enää omalle kohdalle, kierrokset kohoavat hiukan liian koviksi maantieajossa ja auto painaa kuitenkin sen 1.3-1.5t. Yksi vaihtoehto on tietenkin siirtyä suoraan 1-sarjaan?

                              Niin, ja 6.3L/100km bensakoneella. (95% maantieajoa, 90% cruisella, 98E bensana, rajoitusten mukaan mittausvirhe ulosmitattuna)
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • Zeta
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7535
                                • Kotona

                                Originally posted by Mikiis View Post
                                "Älyttömän" kovat hinnat hinnat noilla bensakoneilla, kun katsoo kilsoja. Ja rajoitteena vielä se, että sedan pitää kuulemma olla...
                                Mikä on "älytön"? Noissahan kutoskoneisissa hinnat pyörii 10 000e - 18 000e välissä. Facelift 330i mennään jo päälle 20 000e.
                                -
                                Käyttöautona: F20
                                Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                                Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                                Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                                -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎