335i (N54) ja JB4 part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • P33P33
    replied
    Originally posted by miyli View Post
    Kylmällä ilmalla on suuri merkitys. Mulla ei riitä enään näillä keleillä kakku kun ajaa 26psi paineilla, vaikka mulla Stage 2 matalapainepumppu, Tbi ja metanoli. Ei riitä tuotto korkeapainepumpulla vaikka mulla melkein uusi pumppu.
    Sama kun olin viimeiset varttimailit vetämässä Alastarolla ja keli +12 astetta, loppunopeus 209 km/h kun kesällä + 20-23 astetta loppunopeus jää 203 km/h. Seos e85 70% ja 98 30%.

    Mulla ja Tommixilla rajattu tuota vääntöä softassa että laatikko kestäisi ja vääntö tulee tasaisesti joka kierrosalueella.
    Noni kiva kuulla, että uudellakin pumpulla käytös on samanlaista ni voi tehä paremmin johtopäätöksiä tuon oman pumpun suhteen. Iso ero tuntuu näköjään lämpötiloilla olevan, jos noin isot erot näkyy myös loppunopeudessa.
    Itekin tulee ens kesäks otettua ahtoja pois alkupäästä, että riittäis pumppu järkevästi suuremmalle etanoli seokselle. Stage 2 lpfp löytyy iteltäkin. Laatikkokin tykkää varmaan enemmän

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Originally posted by P33P33 View Post
    Eihän tosta kotterosta oo mitattu ku se 443hv/780nm (motorbit). Sen jälkeen tullu Inletit, että oisko siel 460-480hv tällä hetkellä. Toi oli 50/50 seoksella Re85/98. Mul on ahtoja tossa 3000rpm kohilla joku 22-24 ja laskee sinne 19-20PSI:n 6000rpm korvilla. Eli tulee just sen verran voimaa, mitä vakioahtimista suunnilleen lähtee tolla kokoonpanolla. Vääntöähän kyllä saa ihan tolkuttomasti jos vaan haluu tehä softasta sellasen että ahtaa helvetisti 3000-4000 välillä, mut eipä siinä juuri järkee oo ja samaan väliin railipaine romahtaa toki mitä enemmän ahtoja ja viileempää ilmaa menee koneesta läpi. Tässä bensalla otettu logi, jossa railipaineet jo aika alhaalla. Nyt ei oo harmillisesti IATit logissa mukana, että en tiiä alkaa pumppu olla vaihtokunnossa vai onko kylmillä ilmoilla ja noilla ahdoilla vaan niin paljo enemmän happea, että se vaikuttaa polttoaineen syöttöön noin paljon. No kesällä sit näkee taas meneekö pumppu vaihtoon vai ei.



    Pitäs päästä kunnolla penkkiin säätämään, jos haluis optimoida, mut ei tossa nyt ilman isompia turboja enää ihmeitä tehä ja tietty korkeepainepumpusta loppuu tuottokin jo noilla seoksilla.

    Kylmällä ilmalla on suuri merkitys. Mulla ei riitä enään näillä keleillä kakku kun ajaa 26psi paineilla, vaikka mulla Stage 2 matalapainepumppu, Tbi ja metanoli. Ei riitä tuotto korkeapainepumpulla vaikka mulla melkein uusi pumppu.
    Sama kun olin viimeiset varttimailit vetämässä Alastarolla ja keli +12 astetta, loppunopeus 209 km/h kun kesällä + 20-23 astetta loppunopeus jää 203 km/h. Seos e85 70% ja 98 30%.

    Mulla ja Tommixilla rajattu tuota vääntöä softassa että laatikko kestäisi ja vääntö tulee tasaisesti joka kierrosalueella.
    Last edited by miyli; 30-11-2016, 12:57.

    Leave a comment:


  • P33P33
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Paljonko sulla on löylyä koneessa (hv)?

    Eihän tosta kotterosta oo mitattu ku se 443hv/780nm (motorbit). Sen jälkeen tullu Inletit, että oisko siel 460-480hv tällä hetkellä. Toi oli 50/50 seoksella Re85/98. Mul on ahtoja tossa 3000rpm kohilla joku 22-24 ja laskee sinne 19-20PSI:n 6000rpm korvilla. Eli tulee just sen verran voimaa, mitä vakioahtimista suunnilleen lähtee tolla kokoonpanolla. Vääntöähän kyllä saa ihan tolkuttomasti jos vaan haluu tehä softasta sellasen että ahtaa helvetisti 3000-4000 välillä, mut eipä siinä juuri järkee oo ja samaan väliin railipaine romahtaa toki mitä enemmän ahtoja ja viileempää ilmaa menee koneesta läpi. Tässä bensalla otettu logi, jossa railipaineet jo aika alhaalla. Nyt ei oo harmillisesti IATit logissa mukana, että en tiiä alkaa pumppu olla vaihtokunnossa vai onko kylmillä ilmoilla ja noilla ahdoilla vaan niin paljo enemmän happea, että se vaikuttaa polttoaineen syöttöön noin paljon. No kesällä sit näkee taas meneekö pumppu vaihtoon vai ei.



    Pitäs päästä kunnolla penkkiin säätämään, jos haluis optimoida, mut ei tossa nyt ilman isompia turboja enää ihmeitä tehä ja tietty korkeepainepumpusta loppuu tuottokin jo noilla seoksilla.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by poteroa View Post
    Saanko kysyä, millä lootalla sulla on? Omassa on 6HP21 GEN2, joka siis reitattu 450nm maks väännölle, vähän mietityttänyt miten se kestää 400Hp..+
    Ainakin mitä tuossa laskenut niin jos menee yli 350Hp niin vääntö menee yli tuon speksin.

    Oma on siis just rempattu, uusi turbiini, Sonax zip-kitti ja kaikki levyt, = 3k..

    Vaihtaa kyllä edelleen nätisti eikä mitään valittamista, alussa oli vähän outoa karkeaa vaihtamista ja välillä ei suostunut D:llä korkeilta kierroksilta heittämään isompaa, siis vakiona, nyt asettunut ja napakat vaihdot..
    Ihan vakioloota, eli 6HP19 (?) tuossa lienee, mikä N54 perässä vakiona on. Penkki näytti ~750 Nm vääntöä, joten kovilla laatikko on. Vielä on toiminut moitteetta, kop kop. Mutta tiedän että tuo tulee joskus leviämään, sitten vaan vaihtolootaa tilalle...

    Originally posted by P33P33 View Post
    Mulla siis väännöt 700-800nm @~3000rpm-> riippuen vähän softasta.
    Paljonko sulla on löylyä koneessa (hv)?
    Last edited by Tommix; 29-11-2016, 16:33.

    Leave a comment:


  • P33P33
    replied
    Eli käytännössä tuo 600WHP tarkottaa noin 800nm, jos tuo huipputeho nasahtaa 5000-5500RPMn välille, 6000kierroksilla se olis noin 700nm. Tietty pienemmilä kierroksilla ja isoilla vaihteilla, jos toi sama vääntö otetaan, ni tekee enempi hallaa, mutta ite myös voinu vitosella ja kutosellakin lähtee 2000RPM ylöspäin kaasu pohjassa ilman, että laatikko ois oireillu. Mulla siis väännöt 700-800nm @~3000rpm-> riippuen vähän softasta.

    Leave a comment:


  • larippa
    replied
    Pure turboilta lainattua:
    Based on collective info and our own experiences, above 600whp is the point at which you greatly increase your chance of stock N54 engine damage. This also happens to be the power level that can often result in 6spd Auto Trans slipping and damage. Low mileage engine/trans seem to do better and last longer. But no doubt, 600+ is where the risk substantially increases.

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Mittarissa 165 tkm vakio automaattiloota ja öljyt vaihdettu 140tkm kohdalla.
    600hv/719nm ei mitään ongelmia ja takana monia kymmeniä varttimailivetoja.

    Leave a comment:


  • BFI18
    replied
    Muistaakseni mulla tuli pelkästään jo 1 mapilla 360/560, joten tuo speksattu 450 Nm menee yli jo ihan ekallakin stagella..
    En ainakaan ite ressaa automaagilootan kestosta juurikaan, mitä tämänkin topicin N54:sia kattoo, niin on menty jopa +600/+750 nroilla ja yksikään laatikko ei tietääkseni ole vahvistettu tai porsinut (vielä). Ja mukana on ollut drag-/rata-ajoa.

    Joten 400/600 kestänee varmasti vähänkään järkevällä ajolla.

    Leave a comment:


  • poteroa
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Minulla tuo laatikko ottaa vastaan välillä kovaa kuormaa. Edeltävä omistaja oli huuhtelemalla vaihdattanut öljyt/suodattimen 100 th km:n kohdalla. Itse vaihdatin 20 th km myöhemmin öljyt ilman huuhtelua (eli se noin 4-5 l mikä ulos tulee). Ja saman teen taas 20 th km:n jälkeen.
    Saanko kysyä, millä lootalla sulla on? Omassa on 6HP21 GEN2, joka siis reitattu 450nm maks väännölle, vähän mietityttänyt miten se kestää 400Hp..+
    Ainakin mitä tuossa laskenut niin jos menee yli 350Hp niin vääntö menee yli tuon speksin.

    Oma on siis just rempattu, uusi turbiini, Sonax zip-kitti ja kaikki levyt, = 3k..

    Vaihtaa kyllä edelleen nätisti eikä mitään valittamista, alussa oli vähän outoa karkeaa vaihtamista ja välillä ei suostunut D:llä korkeilta kierroksilta heittämään isompaa, siis vakiona, nyt asettunut ja napakat vaihdot..

    Leave a comment:


  • SamiM
    replied
    Minä teetätin omaani noin 100tkm kohdalla vaihdelaatikon öljyjenvaihdon huuhtelemalla että saa kaikki liemet ulos ja sitten uutta tilalle. Ilman huuhtelua en tekisi jos samoilla öljyillä menty toi 100tkm. Sen jälkeen jos haluaa esim 20tkm välein vaihtaa uudet niin riittää varmasti ihan perinteiseen tyyliin öljyjenvaihto ilman huuhtelua.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Minulla tuo laatikko ottaa vastaan välillä kovaa kuormaa. Edeltävä omistaja oli huuhtelemalla vaihdattanut öljyt/suodattimen 100 th km:n kohdalla. Itse vaihdatin 20 th km myöhemmin öljyt ilman huuhtelua (eli se noin 4-5 l mikä ulos tulee). Ja saman teen taas 20 th km:n jälkeen.

    Leave a comment:


  • reekoon
    replied
    Originally posted by larippa View Post
    Tosiaan automaatin öljyjenvaihtoon on vähän kahta koulukuntaa, toiset on sitä mieltä että ei kannata vaihtaa ja toisten mielestä 100tkm:n kohdalla olisi hyvä vaihtaa.

    Itse harkitsin vaihtoa, mutta tarjous oli
    "Askin huuhtelu+suodinpohja +öljyt maksaa 500 €, jos sähköliitin
    holkki vuotaa, sen vaihdosta tulee 100 € lisää"

    joten vaihto sai jäädä.
    Omaani oli edellinen omistaja juuri tehnyt täydellisen öljyjen vaihdon, moottori, laatikko ja perä. Kuititkin taitaa olla tallessa jos jotakuta kiinnostaa. Mitä vaihtamiseen tulee, niin ei ole edelleenkään ikiöljyjä ja yksi automaatti laatikko itselläni hajonnut niin ei tulisi mieleenkään olla vaihtamatta. Huuhtelemalla kun tekee ja oikeat öljyt sisään, niin mitä haittaa siitä muka voisi olla?? *sarkasmi

    edit: niin ja autolla ajettu nyt vaihdon jälkeen jo ~20tkm ja laatikko toimii täysin moitteettomasti.

    Leave a comment:


  • larippa
    replied
    Tosiaan automaatin öljyjenvaihtoon on vähän kahta koulukuntaa, toiset on sitä mieltä että ei kannata vaihtaa ja toisten mielestä 100tkm:n kohdalla olisi hyvä vaihtaa.

    Itse harkitsin vaihtoa, mutta tarjous oli
    "Askin huuhtelu+suodinpohja +öljyt maksaa 500 €, jos sähköliitin
    holkki vuotaa, sen vaihdosta tulee 100 € lisää"

    joten vaihto sai jäädä.

    Originally posted by puntalo View Post
    Kiitos! Nollasin MHD:llä nuo lambda, air/fuel ja octane rating adaptaatiot ja nyt on auto toiminut jo yli viikon ilman noita lambdoihin viittaavia vikakoodeja. AFR ja AFR2 välinen delta pieneni myös huomattavasti, nyt pysyy noiden välinen ero 0 - 0,5 välissä ja muutenkin tolkullisissa arvoissa. Toistaiseksi en nyt sitten lähde lambdoja vaihdatuttamaan, pitää seurailla mihin suuntaan nuo AFR:t lähtee kehittymään. Josko katsoisi tilannetta uudelleen keväällä jos vaikka tulisi dp:t hankittua niin siinä samalla olisi sitten ne lambdatkin vaihdettavissa. Ilmeisesti tässä nyt syynä sitten oli vain E85 jälkeiset vieroitusoireet. Aika monta tankillista tuli ajeltua sen kanssa ja nyt talveksi sitten palasin pelkkään 98:iin.

    Täällä oli jo keskustelua moottoriöljyistäkin, mutta mitenkäs te joilla on automaatteja, oletteko niihin öljyjä vaihdelleet? Ei kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan, mutta kyselin suoraan ZF:ltä heidän kantaansa asiaan ja sieltä sain ihan pätevän PDF:n siitä missä tilanteissa laatikon öljyjen vaihto olisi suotavaa. Kyselin myös tuosta vaihto-operaatiosta kun jotkut pajat vannovat että huuhtelu olisi ainoa oikea tapa, mutta ZF:llä eivät kyllä tätä mieltä olleet. Ei kuulemma tarvitse mitään huuhteluja öljyn vaihdon yhteydessä.

    Ja vaihtoa suosittelevat tuossa PDF:ssä 80 - 120tkm tai 8 vuoden välein esim. seuraavissa käyttötapauksissa:
    - driving at very high operating temperatures,
    - frequent highway driving in top speed range,
    - offensive, sporty driving style,
    - frequent trailer operation

    Leave a comment:


  • puntalo
    replied
    Originally posted by P33P33 View Post
    Mulla kans meni lambdan hajotessa bank1 kokonaan laihalle MHDssä 235 arvona tällöin, JB4:ssa ilmeisesti tuo 20. No enivei, saatto välillä toimia koko päivänki ja lopulta kun auton käynnisti, ni yritti alkuun pitää lambda-arvoa haarukassa, mutta nopeesti karkas sinne 235:een. ja sit alkoki kauhee vatkaus moottorin käynnissä.

    Ihan ekana vois toki kokeilla nollata adapataatioita eli lambda, air/fuel ja octane rating (nämä siis MHD:ssä), jos oot etanolista vaihtanu bensalle ja ottaa sit logit uudestaa ennen ku vaihdat antureita.
    Kiitos! Nollasin MHD:llä nuo lambda, air/fuel ja octane rating adaptaatiot ja nyt on auto toiminut jo yli viikon ilman noita lambdoihin viittaavia vikakoodeja. AFR ja AFR2 välinen delta pieneni myös huomattavasti, nyt pysyy noiden välinen ero 0 - 0,5 välissä ja muutenkin tolkullisissa arvoissa. Toistaiseksi en nyt sitten lähde lambdoja vaihdatuttamaan, pitää seurailla mihin suuntaan nuo AFR:t lähtee kehittymään. Josko katsoisi tilannetta uudelleen keväällä jos vaikka tulisi dp:t hankittua niin siinä samalla olisi sitten ne lambdatkin vaihdettavissa. Ilmeisesti tässä nyt syynä sitten oli vain E85 jälkeiset vieroitusoireet. Aika monta tankillista tuli ajeltua sen kanssa ja nyt talveksi sitten palasin pelkkään 98:iin.

    Täällä oli jo keskustelua moottoriöljyistäkin, mutta mitenkäs te joilla on automaatteja, oletteko niihin öljyjä vaihdelleet? Ei kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan, mutta kyselin suoraan ZF:ltä heidän kantaansa asiaan ja sieltä sain ihan pätevän PDF:n siitä missä tilanteissa laatikon öljyjen vaihto olisi suotavaa. Kyselin myös tuosta vaihto-operaatiosta kun jotkut pajat vannovat että huuhtelu olisi ainoa oikea tapa, mutta ZF:llä eivät kyllä tätä mieltä olleet. Ei kuulemma tarvitse mitään huuhteluja öljyn vaihdon yhteydessä.

    Ja vaihtoa suosittelevat tuossa PDF:ssä 80 - 120tkm tai 8 vuoden välein esim. seuraavissa käyttötapauksissa:
    - driving at very high operating temperatures,
    - frequent highway driving in top speed range,
    - offensive, sporty driving style,
    - frequent trailer operation

    Leave a comment:


  • poteroa
    replied
    Originally posted by brainsurgery View Post
    Hyvin onnistuu
    Sunnuntaina ehkä vois...

    Leave a comment:

Working...
X