memebuy23buy

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10946
    • Joensuu

    Originally posted by aku1979 View Post
    Aivan. Mites laakerivian toteaminen jousivärinän perusteella...kyllähän tuossa jousessa tuntuu resonointia hieman, mutta onko se aina selkeä homma jos jousessa tuntuu jotain pörinää?
    Kyllähän se värinä jousessa yleensä aina kertoo laakeriviasta. Sullakun kerta pitää ääntä, niin pyörän laakerista ensimmäisenä aloittaisin, kun värinää tuntuu.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • aku1979
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2015
      • 1152
      • Helsinki

      Originally posted by HTK12 View Post
      Kyllähän se värinä jousessa yleensä aina kertoo laakeriviasta. Sullakun kerta pitää ääntä, niin pyörän laakerista ensimmäisenä aloittaisin, kun värinää tuntuu.
      Tuntuu molemmissa penteles. Pitääpä vaihtaa.

      Comment

      • murjaani
        Bimmer Rookie
        • Aug 2017
        • 32
        • Helsinki

        Originally posted by murjaani View Post
        Bägivalo palaa kojetaulussa. Yhden kerran sai vian kuitattua pois Carlylla. Nyt ei enää kuittaannu.

        Liittimessä ilmeisesti oli vika.
        Kuskin penkin alta keltainen liitin auki, liitinpintojen ”hionta”. Liitin huolellisesti kiinni. Vian kuittaus. Homma ok.
        Alla: 440i F33 Cabriolet A M Sport -17, Twilight Purple
        Ex: M3 E93 Cabriolet DCT -08
        Typos by iPhone

        Comment

        • JMTN
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2010
          • 338
          • Haukipudas

          Originally posted by JMTN View Post
          Missäs vuosimallissa M47 kone muuttuu N47.ksi ?
          Olenko ymmärtänyt oikein, et näissä M47 ei ole jakopään kanssa murheita ?
          Täsmentävä kysymys perään. Tuliko näihin N47 moottoreihin päivityspaketti koskien jakopäätä facelift mukana, eli vuonna 2009 ?
          BMW e91 320d -08
          ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
          ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
          ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
          Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

          Comment

          • aku1979
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2015
            • 1152
            • Helsinki

            Onko FAG pyöränlaakereista kokemusta?

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4657
              • Tampere

              Originally posted by aku1979 View Post
              Onko FAG pyöränlaakereista kokemusta?
              Työkaverilla meni e90 alla 50tkm ja molemmat hajos takapäästä. Laitoin SKF:t tilalle.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • aku1979
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2015
                • 1152
                • Helsinki

                Originally posted by fraatti View Post
                Työkaverilla meni e90 alla 50tkm ja molemmat hajos takapäästä. Laitoin SKF:t tilalle.
                Faaaag! Pitäisiköhän se sitten palauttaa rojut. Motonetistä nuo hain kun katalogissa alkuperäislaatuinen tuote oli kuvan mukaan SKF, mutta hyllyssä olikin FAG. Ei kait kyseinen merkki mikään huono kyllä pitäisi olla?

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10946
                  • Joensuu

                  Originally posted by aku1979 View Post
                  Faaaag! Pitäisiköhän se sitten palauttaa rojut. Motonetistä nuo hain kun katalogissa alkuperäislaatuinen tuote oli kuvan mukaan SKF, mutta hyllyssä olikin FAG. Ei kait kyseinen merkki mikään huono kyllä pitäisi olla?
                  SKF ja FAG on molemmat todella hyvia osa valmistajia, joten kummankin voi laittaa hyvillä mielin. Toki jossain erässä voi olla joku valmistus/materiaali virhe.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • aku1979
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2015
                    • 1152
                    • Helsinki

                    Olisko antaa vinkkejä hyvistä työkaluista takapyörän laakerin vaihtoon? Oletetaan, ettei tarvita prässiä.

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17872
                      • PKS

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      SKF ja FAG on molemmat todella hyvia osa valmistajia, joten kummankin voi laittaa hyvillä mielin. Toki jossain erässä voi olla joku valmistus/materiaali virhe.
                      Ja itseasiassa saattaa tulla SKF pakettissa FAG laakeri. Samaa kamaa ja minusta ainakin ns. parasta.

                      Originally posted by aku1979 View Post
                      Olisko antaa vinkkejä hyvistä työkaluista takapyörän laakerin vaihtoon? Oletetaan, ettei tarvita prässiä.
                      1. Vetarin ulossaamiseksi joku ulosvedin (sisäänpainaja), esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...in-2000019462/

                      2. Laakerin ulos/takaisinsaamiseksi kierretappisarja, esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...en-2000021491/
                      2.1. Sokkapihdit lukkosokkaa varten

                      3. (suositus) Vetarin takaisinsaamiseksi, kts keskustelu https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=356

                      Suositus: Katso missä kunnossa jarrukilvet on, menisi uusiksi samalla... Ei onnistu ilman laakerihommaa vaihto nimittäin.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                      E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • aku1979
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2015
                        • 1152
                        • Helsinki

                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Ja itseasiassa saattaa tulla SKF pakettissa FAG laakeri. Samaa kamaa ja minusta ainakin ns. parasta.



                        1. Vetarin ulossaamiseksi joku ulosvedin (sisäänpainaja), esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...in-2000019462/

                        2. Laakerin ulos/takaisinsaamiseksi kierretappisarja, esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...en-2000021491/
                        2.1. Sokkapihdit lukkosokkaa varten

                        3. (suositus) Vetarin takaisinsaamiseksi, kts keskustelu https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=356

                        Suositus: Katso missä kunnossa jarrukilvet on, menisi uusiksi samalla... Ei onnistu ilman laakerihommaa vaihto nimittäin.
                        Kiitoksia vinkeistä. Juurikin tuota Bilteman settiä olin katsellut, kun ei ole liian hintava. Näyttäs olevan 78mm holkki lähimpänä laakerin kokoa(80mm) se ilmeisesti on passeli?

                        Sattuisko jollakin olee myös johonkin hyvään ohjeeseen linkkiä? Olen kyllä katsonut ainakin tusinan ohjevideoita, mutta kaikki vähän niin ja näin. Vetari pitää varmaan irroittaa ja pyöräntuentaa yms.? Olis vaan kiva kun tekis homman heti ns. oikein, eikä tulis turhaa vääntämistä.
                        Last edited by aku1979; 18-06-2018, 21:16.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4657
                          • Tampere

                          Originally posted by aku1979 View Post
                          Kiitoksia vinkeistä. Juurikin tuota Bilteman settiä olin katsellut, kun ei ole liian hintava. Näyttäs olevan 78mm holkki lähimpänä laakerin kokoa(80mm) se ilmeisesti on passeli?

                          Sattuisko jollakin olee myös johonkin hyvään ohjeeseen linkkiä? Olen kyllä katsonut ainakin tusinan ohjevideoita, mutta kaikki vähän niin ja näin. Vetari pitää varmaan irroittaa ja pyöräntuentaa yms.? Olis vaan kiva kun tekis homman heti ns. oikein, eikä tulis turhaa vääntämistä.
                          Kannattaa myös muistaa vetoakselin kiristysmomentti, 420nm. Tälläistä avainta ei joka tallista löydy ja ostaminen maksaa rahaa. Lisäksi mutteri vaatii 12 kulmaisen hylsyn, olisko ollut 36mm, en muista ulkoa.

                          "kunnon" työkaluihin saa uppoamaan helposti melkosen kasan rahaa jolla homman saa tehtyä hyvin.

                          Oma valikoima millä tuon teen.
                          -10tn hydraulinen ulosvedin vetoakselille
                          -tuurna mutterin lukituksen aukaisuun
                          -200-500nm momenttiavain
                          -järeä vetovasara navan poistamista varten
                          -kookkaat seekeripihdit
                          -3/8" e12 torx hylsy vetarin pultteja varten. samaan operaatioon vielä 3/8 -> -1/2 adapteri ja 1m 1/2" jatkovarsi
                          -sekalainen läjä holkkeja laakerin poisottoa ja paikalleen laittoa varten sekä --järeää kierretankoa tiuhalla kierteellä
                          -rälläkkä sisäkoolin rälläköintiin navasta
                          -vetoakseli paikoilleen joko pienellä vetovasaralla tai kierretangolla vetämällä

                          Murjoneita vetareina nähneenä voin suositella nostamaan pyöräntuentaa jolloin vetoakseli mahtuu tulemaan pois ilman sitä murjomatta.

                          Ainiin. 330d:ssä saattaa joutua ottamaan vielä pakoputken pois. Omasta otin irti. 325d:ssä riittää laskeminen. Takapöntön puskurin luona olevat pultit on usein jumissa ja menee poikki. Tällöin tiedossa tietysti poraushommia. Ja pultit ovat varsin kovaa tavaraa....

                          Hankalimmaksi asiaksi saattaa muodotua vetoakselin pois ottaminen ja paikoilleen saaminen. Haullakin taitaa löytyä niitä kauhukertomuksia.

                          Ja niin se 12-kulmanen pultti saattaa olla niin homeessa että se pitää pilkkoa niille sijoille....

                          Hyvillä työkaluilla ja tekee ronttiin tuntiin jos mikään paikka ei pistä vastaan ja tekijällä on intoa. Huonolla tuurilla ja työkaluilla hommaan saa varata päiviä.
                          Last edited by fraatti; 18-06-2018, 23:12.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • aku1979
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2015
                            • 1152
                            • Helsinki

                            Originally posted by fraatti View Post
                            Kannattaa myös muistaa vetoakselin kiristysmomentti, 420nm. Tälläistä avainta ei joka tallista löydy ja ostaminen maksaa rahaa. Lisäksi mutteri vaatii 12 kulmaisen hylsyn, olisko ollut 36mm, en muista ulkoa.

                            "kunnon" työkaluihin saa uppoamaan helposti melkosen kasan rahaa jolla homman saa tehtyä hyvin.

                            Oma valikoima millä tuon teen.
                            -10tn hydraulinen ulosvedin vetoakselille
                            -tuurna mutterin lukituksen aukaisuun
                            -200-500nm momenttiavain
                            -järeä vetovasara navan poistamista varten
                            -kookkaat seekeripihdit
                            -3/8" e12 torx hylsy vetarin pultteja varten. samaan operaatioon vielä 3/8 -> -1/2 adapteri ja 1m 1/2" jatkovarsi
                            -sekalainen läjä holkkeja laakerin poisottoa ja paikalleen laittoa varten sekä --järeää kierretankoa tiuhalla kierteellä
                            -rälläkkä sisäkoolin rälläköintiin navasta
                            -vetoakseli paikoilleen joko pienellä vetovasaralla tai kierretangolla vetämällä

                            Murjoneita vetareina nähneenä voin suositella nostamaan pyöräntuentaa jolloin vetoakseli mahtuu tulemaan pois ilman sitä murjomatta.

                            Ainiin. 330d:ssä saattaa joutua ottamaan vielä pakoputken pois. Omasta otin irti. 325d:ssä riittää laskeminen. Takapöntön puskurin luona olevat pultit on usein jumissa ja menee poikki. Tällöin tiedossa tietysti poraushommia. Ja pultit ovat varsin kovaa tavaraa....

                            Hankalimmaksi asiaksi saattaa muodotua vetoakselin pois ottaminen ja paikoilleen saaminen. Haullakin taitaa löytyä niitä kauhukertomuksia.

                            Ja niin se 12-kulmanen pultti saattaa olla niin homeessa että se pitää pilkkoa niille sijoille....

                            Hyvillä työkaluilla ja tekee ronttiin tuntiin jos mikään paikka ei pistä vastaan ja tekijällä on intoa. Huonolla tuurilla ja työkaluilla hommaan saa varata päiviä.
                            Kiitos hyvistä ohjeistuksista! Alkaa olla aika luottavainen tunne, että homma onnistuu. Lähes kaikki samat työkalut löytyy. Henkisesti olen kyllä varautunut, että remontti ei mene kuten elokuvissa niin kuin ei koskaan omissa projekteissa, mutta maaliin päästään.

                            Comment

                            • aku1979
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2015
                              • 1152
                              • Helsinki

                              Jarrujen täristys hävisi, kun puhdistelin kunnolla edestä ja takaa kaikki jarrukilkkeet ja hioin lasittuneet palat ja levyt.

                              Nyt sitten aamulla ylläripylläri uusi vika eli idrivesta näyttö täysin pimeänä. Radio ja tutkat toimii. Liekkö näyttö sitten hajonnut? Ei löytynyt koodeja.

                              Comment

                              • StreetA
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2005
                                • 296
                                • ?

                                Onko e91 320d -08 minkäkokoiset jarrulevyt halkaisijaltaan edessä?

                                Comment

                                Working...
                                X