Originally posted by tryffis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW 335i (N54) viritys part IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ex: BMW 330 Xd E90
Ex:BMW 335Xi E90
Nyt: Audi A5 V6 tdi Quattro
-
-
Ehkä vähän väärä ketju, mutta luulisin täällä olevan parasta tietoa. Eli sopiiko N54/N55 sytytystulppiin mikä tahansa 14mm sytytystulppahylsy vai pitääkö se olla joku erityisen ohutseinämäinen malli kuten jossain sanotaan?
Käykö siis esim. tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002...hylsy-14-mm-38
Tai tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7619...kulma-38-14-mm
Kummassakaan ei ole mainintaa ohutseinäisyydestä.Last edited by Petri.Kekkonen; 14-09-2020, 20:04.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEhkä vähän väärä ketju, mutta luulisin täällä olevan parasta tietoa. Eli sopiiko N54/N55 sytytystulppiin mikä tahansa 14mm sytytystulppahylsy vai pitääkö se olla joku erityisen ohutseinämäinen malli kuten jossain sanotaan?
Käykö siis esim. tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002...hylsy-14-mm-38
Tai tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7619...kulma-38-14-mm
Kummassakaan ei ole mainintaa ohutseinäisyydestä.
On kuin luotu tuohon moottoriin, eikä tarvi kikkailla jatkojen kanssa ja saa oikein momenttiinkin. Se suora jatko meinaa vähän hiertää sinne putkiin.
Comment
-
-
Originally posted by tryffis View PostE92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by tommylee View Postjännä juttu! Mut ei tuommosia lukemia oo omassa näkyny. Noh, yksilöitä nämäkin on tietysti. Varmaa on, että mitään ratavetoja ei vakiolla kannata vetää, sillon ainakin tulee ongelmia. Mut joka tapauksessa, toimii tuo 2+ omalla ajotyylillä ilman ongelmia ja sehän on pääasia!
Comment
-
-
Originally posted by palze View PostTuossa nyt taidettiin kopioida lähinnä jenkkifoorumeiden juttuja. Kelit on sen verran eri Suomessa kuin jossain Texasissa, että täällä vakiovälijäähykin toimii valtaosan vuodesta katukäytössä ihan kohtuullisesti. Toki vakiovälijäähy on harmillisen heikkotehoinen ja turbot tykkäävät enemmän katittomista kuin katillisista downpipeista, mutta kyllä 1/1+/2/2+-softia voi vakiokamoillakin kokeilla ja käyttää ihan hyvin, kunhan ei enempiä yhtäjaksoisesti polje. FMIC- ja DP-suositukset ovat siis ihan syystä suosituksia eivätkä vaatimuksia.
Nyt kyllä puhuin täysin omista kokemuksista suomen keleissä eri kartoilla.
Jos nyt pilkkua viilataan niin nuo vaatimukset ei ole mitään pelkkiä suosituksia, vaan kartta on rakennettu siltä pohjalta että kyseiset osat ovat autossa. En väitä etteikö auto toimisi viileinä syyskeleinä, tai kesälläkin jos pintakaasulla vaan ajelee. Kun Suomessakin 30 asteen kesäkeleillä innostuu ajamaan, niin korjauskäyrät sylintereissä kimpoaa.
Saatte tunkea vaikka 25psi kartan autoonne jos mieli halajaa, mutta itsellä lähtökohta että ensin perusta ja sitten teho.
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostMites racekatilliset downpipet?
Kalliita/huono kompromissi vai hyvä vaihtoehto?
Comment
-
-
Liitteenä kuva oman kamppeen logista vakio välijäähyllä ja 7" välijäähyllä. Molemmissa ulkolämpö n. 20c. Vakiolla lämmöt huiteli 30-40c välillä normaali ajossa, vedossa nousi hetkessä 61c. Uudella en ole yli 40c saanu vaikka kuinka huudattanu.
E. Heti lähti välijäähy tilaukseen kun MHD:lla otti logia jo stage 1:llä...Last edited by Juikee; 15-09-2020, 11:15.
Comment
-
-
^Miten noita kaavioita pitäisi tulkita? Eikös toi IAT ole se vaaleanruskea käyrä? Ja sehän pyörii molemmissa alle 20:ssä. Mä en varmaan osaa tulkita noita kaavioita.
Mitä noi muut käyrät (lokitettavat) mahtaa olla? Ts. jos itse otan lokia, niin mitä IAT:n lisäksi kannattaa seurata?E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by Silmaauki View Post^Miten noita kaavioita pitäisi tulkita? Eikös toi IAT ole se vaaleanruskea käyrä? Ja sehän pyörii molemmissa alle 20:ssä. Mä en varmaan osaa tulkita noita kaavioita.
Mitä noi muut käyrät (lokitettavat) mahtaa olla? Ts. jos itse otan lokia, niin mitä IAT:n lisäksi kannattaa seurata?
Tuo y-akselin luku perustuu kierrosnopeuteen ja x-akseli aikaan, jollain kertoimella sitten mallintuu ilmeisesti nuo käyrät siihen. Lähinnä käytännöllisiä nuo käyrät sillonkun etsii jotain tapahtumaa tietyssä ajankohdassa eri anturien perusteella tai sitten verrattaessa suoraan vertailukelpoisia suureita, esim boost ja target tai eri bankien väliltä lukemia.
Comment
-
-
Komppaan edelleen: MHD stage 1 ja nimenomaan kannattaa hommata omat vehkeet ja itse laittaa, niin voit jatkossa vaihtaa ja testailla rauhassa. Samoin jos laatikko automaatti, kannattaa laittaa XHP sinne samalla.
Suosittelen myös vaihtamaan ne puolat ja mieluiten astetta kylmemmät tulpat samantien, sytytys toimii paljon paremmin viritettynä niillä, kuin vakiotulpilla.
Originally posted by ritariässä View PostJoo, pitääkö vakiona vai ottaa ensiaskel N54 tehoissa, auttakaa rookieta.
Vähän huono vuodenaika, pakkaset tulossa ja nastat pian alla ropisee.
Mikäs tai kuka olis hyvä vaihtoehto kun ei mitään muuta vakiomyllyyn tehtäis tässä vaiheessa, jonkun softa tai joku boxi paikalleen?
Isoja tavoitteita ei oo tässä vaiheessa ( lähestyvän talven johdosta ), sellainen +50hv joka terävöittäis Kulkua olis jo aika jees
ja silti ns dailydriver käytössä toimii ilman vikavaloja.
Perusta kunnossa, suuttimet ja korkeapainepumppu muutama 10tkm sitten vaihdettu ja uudet tulpat/puolat odottaa vaihtoa, varmuuden vuoksi.
Jos ujostuttaa, privallakin saa lähestyä.Last edited by hpniemi; 15-09-2020, 19:35.
Comment
-
-
Esim. MHD stage 1+ jossa fmic suosituksena, suositus perustuu siihen, että jos käyt radalla tms. niin välijäähy on käytännössä pakollinen, koska lämmöt nousee parilla kunnon vedolla jo 60+ lämpimänä kesäpäivänä Suomessakin.
Aivan mahdoton ajaa autoa kovemmin useita minuutteja vakio välijäähyllä.
Kuitenkin, jos kiihdytykset on luokkaa motarin ramppi ja rekan ohitus, stage 1+ vakiojäähyllä on aivan täysin toimiva hellepäivinäkin, koska vedot on niin lyhyitä.
Originally posted by palze View PostTuossa nyt taidettiin kopioida lähinnä jenkkifoorumeiden juttuja. Kelit on sen verran eri Suomessa kuin jossain Texasissa, että täällä vakiovälijäähykin toimii valtaosan vuodesta katukäytössä ihan kohtuullisesti. Toki vakiovälijäähy on harmillisen heikkotehoinen ja turbot tykkäävät enemmän katittomista kuin katillisista downpipeista, mutta kyllä 1/1+/2/2+-softia voi vakiokamoillakin kokeilla ja käyttää ihan hyvin, kunhan ei enempiä yhtäjaksoisesti polje. FMIC- ja DP-suositukset ovat siis ihan syystä suosituksia eivätkä vaatimuksia.
Comment
-
Comment