Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 335i (N54) viritys part IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommylee
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2015
    • 292
    • Haukipudas / Kello

    Originally posted by tryffis View Post
    Itsellä ei oo logia tallessa missä ois vakio ic kiinni, mutta muistan kyllä että heilahti sinne +60 asteeseen iat kun kesäpäivällä polkasi tappiin asti, tämän seurauksena jäätävä heatsoak ja vehje puutui täysin. Nyt 7" vrsf:llä nousee muutaman asteen, joskus jopa saattaa laskea lähtöpisteestä kun saa rivoille kunnolla ilmaa.
    jännä juttu! Mut ei tuommosia lukemia oo omassa näkyny. Noh, yksilöitä nämäkin on tietysti. Varmaa on, että mitään ratavetoja ei vakiolla kannata vetää, sillon ainakin tulee ongelmia. Mut joka tapauksessa, toimii tuo 2+ omalla ajotyylillä ilman ongelmia ja sehän on pääasia!
    Ex: BMW 330 Xd E90
    Ex:BMW 335Xi E90
    Nyt: Audi A5 V6 tdi Quattro

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7395
      • Oulu

      Ehkä vähän väärä ketju, mutta luulisin täällä olevan parasta tietoa. Eli sopiiko N54/N55 sytytystulppiin mikä tahansa 14mm sytytystulppahylsy vai pitääkö se olla joku erityisen ohutseinämäinen malli kuten jossain sanotaan?


      Käykö siis esim. tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002...hylsy-14-mm-38
      Tai tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7619...kulma-38-14-mm

      Kummassakaan ei ole mainintaa ohutseinäisyydestä.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 14-09-2020, 20:04.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • tryffis
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 271
        • Vantaa

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Ehkä vähän väärä ketju, mutta luulisin täällä olevan parasta tietoa. Eli sopiiko N54/N55 sytytystulppiin mikä tahansa 14mm sytytystulppahylsy vai pitääkö se olla joku erityisen ohutseinämäinen malli kuten jossain sanotaan?


        Käykö siis esim. tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002...hylsy-14-mm-38
        Tai tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7619...kulma-38-14-mm

        Kummassakaan ei ole mainintaa ohutseinäisyydestä.
        Muistaakseni noi taitaa olla molemmat ns. ohutseinäisiä ja mahtuvat koloon. Suosittelen kuitenkin tätä:



        On kuin luotu tuohon moottoriin, eikä tarvi kikkailla jatkojen kanssa ja saa oikein momenttiinkin. Se suora jatko meinaa vähän hiertää sinne putkiin.

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7395
          • Oulu

          Originally posted by tryffis View Post
          Pitääpä hakea toi, kiitos.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • palze
            BTCF Member
            • Apr 2018
            • 77
            • Helsinki

            Originally posted by tommylee View Post
            jännä juttu! Mut ei tuommosia lukemia oo omassa näkyny. Noh, yksilöitä nämäkin on tietysti. Varmaa on, että mitään ratavetoja ei vakiolla kannata vetää, sillon ainakin tulee ongelmia. Mut joka tapauksessa, toimii tuo 2+ omalla ajotyylillä ilman ongelmia ja sehän on pääasia!
            Tuossa nyt taidettiin kopioida lähinnä jenkkifoorumeiden juttuja. Kelit on sen verran eri Suomessa kuin jossain Texasissa, että täällä vakiovälijäähykin toimii valtaosan vuodesta katukäytössä ihan kohtuullisesti. Toki vakiovälijäähy on harmillisen heikkotehoinen ja turbot tykkäävät enemmän katittomista kuin katillisista downpipeista, mutta kyllä 1/1+/2/2+-softia voi vakiokamoillakin kokeilla ja käyttää ihan hyvin, kunhan ei enempiä yhtäjaksoisesti polje. FMIC- ja DP-suositukset ovat siis ihan syystä suosituksia eivätkä vaatimuksia.

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3505
              • Raisio

              Mites racekatilliset downpipet?

              Kalliita/huono kompromissi vai hyvä vaihtoehto?
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • tryffis
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 271
                • Vantaa

                Tupla
                Last edited by tryffis; 15-09-2020, 10:20. Reason: Tupla

                Comment

                • tryffis
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 271
                  • Vantaa

                  Originally posted by palze View Post
                  Tuossa nyt taidettiin kopioida lähinnä jenkkifoorumeiden juttuja. Kelit on sen verran eri Suomessa kuin jossain Texasissa, että täällä vakiovälijäähykin toimii valtaosan vuodesta katukäytössä ihan kohtuullisesti. Toki vakiovälijäähy on harmillisen heikkotehoinen ja turbot tykkäävät enemmän katittomista kuin katillisista downpipeista, mutta kyllä 1/1+/2/2+-softia voi vakiokamoillakin kokeilla ja käyttää ihan hyvin, kunhan ei enempiä yhtäjaksoisesti polje. FMIC- ja DP-suositukset ovat siis ihan syystä suosituksia eivätkä vaatimuksia.

                  Nyt kyllä puhuin täysin omista kokemuksista suomen keleissä eri kartoilla.

                  Jos nyt pilkkua viilataan niin nuo vaatimukset ei ole mitään pelkkiä suosituksia, vaan kartta on rakennettu siltä pohjalta että kyseiset osat ovat autossa. En väitä etteikö auto toimisi viileinä syyskeleinä, tai kesälläkin jos pintakaasulla vaan ajelee. Kun Suomessakin 30 asteen kesäkeleillä innostuu ajamaan, niin korjauskäyrät sylintereissä kimpoaa.

                  Saatte tunkea vaikka 25psi kartan autoonne jos mieli halajaa, mutta itsellä lähtökohta että ensin perusta ja sitten teho.

                  Comment

                  • tryffis
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 271
                    • Vantaa

                    Originally posted by ritariässä View Post
                    Mites racekatilliset downpipet?

                    Kalliita/huono kompromissi vai hyvä vaihtoehto?
                    Ei ole näitä ollut tuttavapiirissä kenelläkään n54:ssa kun ei oikein tarvetta päästöjen puolesta jos pitää jälkimmäiset paikoillaan. Eipä suurempia hajuhaittojakaan ole itsellä ollut avoimista. Yleisemmin asennettu n55 moottoriin jossa ei ole jälkimmäisiä katteja.

                    Comment

                    • Juikee
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2015
                      • 41
                      • Tornio

                      Liitteenä kuva oman kamppeen logista vakio välijäähyllä ja 7" välijäähyllä. Molemmissa ulkolämpö n. 20c. Vakiolla lämmöt huiteli 30-40c välillä normaali ajossa, vedossa nousi hetkessä 61c. Uudella en ole yli 40c saanu vaikka kuinka huudattanu.

                      E. Heti lähti välijäähy tilaukseen kun MHD:lla otti logia jo stage 1:llä...
                      Attached Files
                      Last edited by Juikee; 15-09-2020, 11:15.

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1782
                        • Turku

                        ^Miten noita kaavioita pitäisi tulkita? Eikös toi IAT ole se vaaleanruskea käyrä? Ja sehän pyörii molemmissa alle 20:ssä. Mä en varmaan osaa tulkita noita kaavioita.

                        Mitä noi muut käyrät (lokitettavat) mahtaa olla? Ts. jos itse otan lokia, niin mitä IAT:n lisäksi kannattaa seurata?
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • Juikee
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2015
                          • 41
                          • Tornio

                          Tuossa alhaalla IAT kohdalla näkee pystyviivan kohdalta lämpötilan, eli vedon jälkeen vakiolla 61c (nousi tähän jo kun vaihto 4. Vaihteelle) ja uudella Max 38c. Itse katellut sylinterien sytkäkorjaukset, polttoaineen matala- ja korkeapaine, iat, bensatrimmit(stft, ltft) ja lambdat.

                          Comment

                          • tryffis
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 271
                            • Vantaa

                            Originally posted by Silmaauki View Post
                            ^Miten noita kaavioita pitäisi tulkita? Eikös toi IAT ole se vaaleanruskea käyrä? Ja sehän pyörii molemmissa alle 20:ssä. Mä en varmaan osaa tulkita noita kaavioita.

                            Mitä noi muut käyrät (lokitettavat) mahtaa olla? Ts. jos itse otan lokia, niin mitä IAT:n lisäksi kannattaa seurata?
                            Tuohon edellisen ketjun alotukseen Tommi postannut hyvät ohjeet logien tarkkailulle: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=375062

                            Tuo y-akselin luku perustuu kierrosnopeuteen ja x-akseli aikaan, jollain kertoimella sitten mallintuu ilmeisesti nuo käyrät siihen. Lähinnä käytännöllisiä nuo käyrät sillonkun etsii jotain tapahtumaa tietyssä ajankohdassa eri anturien perusteella tai sitten verrattaessa suoraan vertailukelpoisia suureita, esim boost ja target tai eri bankien väliltä lukemia.

                            Comment

                            • hpniemi
                              BTCF Member
                              • Feb 2020
                              • 97
                              • Järvenpää

                              Komppaan edelleen: MHD stage 1 ja nimenomaan kannattaa hommata omat vehkeet ja itse laittaa, niin voit jatkossa vaihtaa ja testailla rauhassa. Samoin jos laatikko automaatti, kannattaa laittaa XHP sinne samalla.

                              Suosittelen myös vaihtamaan ne puolat ja mieluiten astetta kylmemmät tulpat samantien, sytytys toimii paljon paremmin viritettynä niillä, kuin vakiotulpilla.


                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Joo, pitääkö vakiona vai ottaa ensiaskel N54 tehoissa, auttakaa rookieta.

                              Vähän huono vuodenaika, pakkaset tulossa ja nastat pian alla ropisee.

                              Mikäs tai kuka olis hyvä vaihtoehto kun ei mitään muuta vakiomyllyyn tehtäis tässä vaiheessa, jonkun softa tai joku boxi paikalleen?

                              Isoja tavoitteita ei oo tässä vaiheessa ( lähestyvän talven johdosta ), sellainen +50hv joka terävöittäis Kulkua olis jo aika jees
                              ja silti ns dailydriver käytössä toimii ilman vikavaloja.

                              Perusta kunnossa, suuttimet ja korkeapainepumppu muutama 10tkm sitten vaihdettu ja uudet tulpat/puolat odottaa vaihtoa, varmuuden vuoksi.

                              Jos ujostuttaa, privallakin saa lähestyä.
                              Last edited by hpniemi; 15-09-2020, 19:35.

                              Comment

                              • hpniemi
                                BTCF Member
                                • Feb 2020
                                • 97
                                • Järvenpää

                                Esim. MHD stage 1+ jossa fmic suosituksena, suositus perustuu siihen, että jos käyt radalla tms. niin välijäähy on käytännössä pakollinen, koska lämmöt nousee parilla kunnon vedolla jo 60+ lämpimänä kesäpäivänä Suomessakin.

                                Aivan mahdoton ajaa autoa kovemmin useita minuutteja vakio välijäähyllä.

                                Kuitenkin, jos kiihdytykset on luokkaa motarin ramppi ja rekan ohitus, stage 1+ vakiojäähyllä on aivan täysin toimiva hellepäivinäkin, koska vedot on niin lyhyitä.


                                Originally posted by palze View Post
                                Tuossa nyt taidettiin kopioida lähinnä jenkkifoorumeiden juttuja. Kelit on sen verran eri Suomessa kuin jossain Texasissa, että täällä vakiovälijäähykin toimii valtaosan vuodesta katukäytössä ihan kohtuullisesti. Toki vakiovälijäähy on harmillisen heikkotehoinen ja turbot tykkäävät enemmän katittomista kuin katillisista downpipeista, mutta kyllä 1/1+/2/2+-softia voi vakiokamoillakin kokeilla ja käyttää ihan hyvin, kunhan ei enempiä yhtäjaksoisesti polje. FMIC- ja DP-suositukset ovat siis ihan syystä suosituksia eivätkä vaatimuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎