N57 lämmöt
Tasaisessa maantieajossa lämmöt 81-85 C. Kuulostaako normaalilta, vai termostaattiremontilta? N57D30.
E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
e90 ei lataa kylmänä jos lämppärinpuhallin pällä.
Eli kylmänä auto käyntiin lataa normaalisti 14,3v kääntää puhaltimen päälle lataus tipuu käytänössä nollaan 12,8v akku uusi puhaltimen moottori uusi laturinki vaihdoin käytetty kylläkin ei mitään eroa. N. 10min käynissä kun auto vähän lämennyt alkaa lataamaan normaalisti. Ihan manuaali ilmastoinilla jos sillä mitään merkitystä on.
"siilikö" tähän seuraavaksi vaihdetaan?
Kyllä sitä on puusilimä. Käytin auton nosturilla ihan muusta syystä samalla kattelin maadoituskaapelia ja hoksasin että kaapelihan menee moottorinkorvakosta vaihdelaatikon pultin alle ei varmaan kovinhyvin maadota moottoria, onhan siihen toki joku edellinen omistaja laittanut lisämaa johdon joka meni laturinkorvakosta iskarin yläpään pultinalle luonollisesti maalatulle pellille. Eikai täsä muuten mitään mutta oon käyttäny 2 kertaa laatikon irti autosta ja aina laittanu maakaapelin siihen laatikonpultin alle kun siinä se oliki, noh nyt laitoin maakapelin oikeeseen paikkaan auton runkoon ja kas auto lataa kylmänäkin vaikka puhallin päällä.
Leave a comment:
-
Originally posted by ruupanen View Post2007 330 xd puhaltaa keskeltä kylmää ja muualta lämmintä. Kylmän / kuuman säädintä liikuttelemalla ei vaikutusta asiaan. Vikakoodi 009c97. IHKA: Front stratification adjuster
Ihka vaihtoon vai oisko vika pelkässä säätimessä? Siis missä dsc, hätävilkku ja lämmön kylmä / kuuma säätö?
Leave a comment:
-
Ei auttanut dsc/hätävilkku/kylmä / kuuma säätimen vaihto, vaan ongelma sama.
Ideoita missä vika? Lämmönsäätöpeneelin vaihto?
Leave a comment:
-
2007 330 xd puhaltaa keskeltä kylmää ja muualta lämmintä. Kylmän / kuuman säädintä liikuttelemalla ei vaikutusta asiaan. Vikakoodi 009c97. IHKA: Front stratification adjuster
Ihka vaihtoon vai oisko vika pelkässä säätimessä? Siis missä dsc, hätävilkku ja lämmön kylmä / kuuma säätö?Last edited by ruupanen; 26-11-2022, 00:31.
Leave a comment:
-
Talvirenkaat usein pitää kuivalla asfaltilla "vollottavaa" ääntä, johtuen syvästä v-kuviosta. Ei väliä, onko rengas uudenkarhea vaiko loppuunajettu.
Monia kokemuksia mm. uuden karheat Hakkapeliitta 8, 60km/h vauhdissa alkaa "vouvouvou" ääni kuulumaan joka nurkasta...
Toisessa autossa kuluneet Kumhon kitkat piti sadan vauhdissa ihan järjetöntä vollotusta.
Leave a comment:
-
Originally posted by Zeta View PostÄänet vaimenevat selvästi kun vauhti tippuu alle 80km/h tai asvaltti on kulunutta (ääni kuuluu selkeämmin uudella pinnalla).
Toisaalta voihan olla että alkava laakerivika vaan erottuu paremmin kun muuta rengasääntä on vähemmän. Mulla kyllä E39:n laakeriviat on kuulunu aina suoraankin ajaessa.
Leave a comment:
-
Voiko mahdollinen laakerivika ilmetä talvirenkaiden vaihdon myötä? :think Kesärenkailla ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä mutta talvirenkailla vollottaa aika lailla, kun vauhti nousee yli 90km/h. Eikä sisällä istuessa pysty päättelemään tuleeko ääni edestä vai takaa. Äänet vaimenevat selvästi kun vauhti tippuu alle 80km/h tai asvaltti on kulunutta (ääni kuuluu selkeämmin uudella pinnalla)
Renkaat ovat alle yhden talven ajettu ja en kiinnittänyt viime talvena huomiota tälläisiin ääniin. Edellisessä Audissa meni etulaakeri ja sen pystyi paikantamaan selvästi kurviin ajettaessa, suoraan mentäessä äänet hävisivät.
Leave a comment:
-
Originally posted by mehtojarvi View PostEi ole,jarrut käyty vasta katsastukseen läpi, ääni on kuulunut ostosta saakka ja mielestäni koventunut nyt kun taas itse autolla ajoin, tuntuu pienenä resonointina ratissakin, oikeestaan ainut toinen vaihtoehto on etupyöränlaakeri, mitä luin illalla tätä forumia niin näissä nekin oireillut noin,
Leave a comment:
-
En ole varma, onko etuvetarilla oikeasti joku tehtävä pyöräntuennassakin (napa tukeutuu tukivarsilla ja tolpalla mutta vetari menee laakerin läpi ja on laakerin sisäkehässä kiinni). Etuvetarien päässä on ainakin ne ABS:n hammaskehät, joten kaikki pyörintänopeustietoa kaipaavat jutut on sekaisin.
Kun etuperän irti saaminen vaatii aika paljon purkamista (ja käsittääkseni myös pientä apurungon tiputusta), niin aikamoinen lisätyö tuosta ainakin tulee, jos auton yrittää välissä kasata ajoon.
Itse kyllä tutkisin pyöränlaakerin ainakin ensin. Omassakin hajonnut siten, että mekasti ihan ajosuunnasta riippumatta.
ELast edited by ErkkiE; 11-11-2022, 12:36.
Leave a comment:
-
Originally posted by Elätti View PostEttei nyt olis vaan vanha kunnon klassinen etujarrun laahausääni? Kampea kokeeksi paloja ulospäin ja sit koeajolle.
Leave a comment:
-
Originally posted by mehtojarvi View PostEmännän e91 325xi pitää kovaa kohinaa etupäästä,mikä kovenee nopeuden mukaan,ääni ei muutu kääntäessä tai veto päällä/pois, epäilys on etuperään, kysymys onkin pystyykö etuperää irroittamaan esim vetareineen niin että auto pysyis työmatka ajossa takavetoisena, sen aikaa kun saadaan perä korjattua,jos siinä onkin vika.
Leave a comment:
-
Emännän e91 325xi pitää kovaa kohinaa etupäästä,mikä kovenee nopeuden mukaan,ääni ei muutu kääntäessä tai veto päällä/pois, epäilys on etuperään, kysymys onkin pystyykö etuperää irroittamaan esim vetareineen niin että auto pysyis työmatka ajossa takavetoisena, sen aikaa kun saadaan perä korjattua,jos siinä onkin vika.
Leave a comment:
-
Originally posted by ErkkiE View PostRealOEM:ssä voi olla eri numerot vaikka sedanille ja farmarille, jos/kun niissä alkuperäisissä on pieniä eroja sisäisesti. Tarvikevalmistajilla ei välttämättä näitä kaikkia variaatioita ole, vaan sama (yleis-)osa menee molempiin. Näin esimerkiksi E90/E91 takaiskareissa, jos vaikka Sachsin listaa katsoo. Eli osalla voi olla korvaavuus vaikka pariinkymmeneen alkuperäisnumeroon.
Vai johtuikohan siitä, että on xdrive, jossa taitaa olla himpun verran pidemmät vietärit.
Leave a comment:
Leave a comment: