Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16364
    • Leppävirta

    Originally posted by juovi View Post
    E92 potilaana ja oikea umpio oli saanut kosteutta ja sen seurauksena lyhyet ja pitkät ei toimi oikeanpuoleisessa umpiossa. Vikakoodeja oli tallentunut muistiin ja mittarissa myös cc-id 295. Vikakoodit oli 009CBE,009CBD 00932C ja 00930B. Istalla luettu. Onkohan näille muita sulakkeita esim. FRM:ssä? (52,53,59 tarkastettu)


    Pitää varmaan ottaa toisesta umpiosta ballasti ja pottimo ja tämän jälkeen tarvittaessa testata toisen umpion toimivuutta oikealla puolella. Kaarrevalojen ohjainlaitetta ei varmaan voi siirtää toiselle puolelle testiin ilman asianmukaista koodausta?
    Vikakoodien selityksetkin ois ihan kivat. Jos on Istalla luettu.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • juovi
      Bimmer Rookie
      • Jun 2019
      • 64
      • helsinki

      Quote:
      Originally Posted by juovi
      E92 potilaana ja oikea umpio oli saanut kosteutta ja sen seurauksena lyhyet ja pitkät ei toimi oikeanpuoleisessa umpiossa. Vikakoodeja oli tallentunut muistiin ja mittarissa myös cc-id 295. Vikakoodit oli 009CBE,009CBD 00932C ja 00930B. Istalla luettu. Onkohan näille muita sulakkeita esim. FRM:ssä? (52,53,59 tarkastettu)


      Pitää varmaan ottaa toisesta umpiosta ballasti ja pottimo ja tämän jälkeen tarvittaessa testata toisen umpion toimivuutta oikealla puolella. Kaarrevalojen ohjainlaitetta ei varmaan voi siirtää toiselle puolelle testiin ilman asianmukaista koodausta?


      Vikakoodien selityksetkin ois ihan kivat. Jos on Istalla luettu.
      Kaivoin nää selitykset nyt netistä tähän alle, kun tuli koodit poistettua.. Sen verran sain tutkittua, että vettä siellä umpiossa oli vieläkin (purkasin umpion irti ja irroitin ballastin ja sen ohjainlaitteen) Jos joku on paininut umpioiden kosteus ongelman kanssa, niin otetaan vinkit vastaan..


      009CBE =>FRM: Communication with step motor controller on the right disrupted
      009CBD=> FRM: Communication with step motor controller on the left disrupted
      00932C=> FRM: ALC system faulty
      00930B=>FRM: Dipped beam, right, faulty

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5430
        • S:t Karins

        Jos umpiossa on vettä, se valuu aina ballastiin ja ohjausboksiin => kaput
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • Georgios Terziakis
          BTCF Member
          • Sep 2010
          • 375
          • Imatra

          Jep, tuossa omassa e92:ssa oli umpioiden takaluukku jäänyt raolleen, vettä sisään ja ballasti kärähti. Ebaysta tilasin toisiks halvimman tilalle.
          BMW 335i coupe -06
          BMW 330i coupe -00
          Ja pari vanhempaa menOpeliä

          Comment

          • juovi
            Bimmer Rookie
            • Jun 2019
            • 64
            • helsinki

            Code:
            Jos umpiossa on vettä, se valuu aina ballastiin ja ohjausboksiin => kaput
            Jep, tuossa omassa e92:ssa oli umpioiden takaluukku jäänyt raolleen, vettä sisään ja ballasti kärähti. Ebaysta tilasin toisiks halvimman tilalle.
            Laitoin nyt alkuun ballastin tilaukseen ja jos ei tällä oikene, niin vaihdetaan ohjausboksi seuraavaksi. Polttimo oli ehjä.

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1868
              • Turku

              Tänään huomasin, että E90 318i 2008:n toinen valo jäi käynnistyksen jälkeen vilkkumaan aika pitkäksi aikaa. Välillä meni hetkeksi pimeäksi. uudelleenkäynnistyksen jälkeen tuntui palavan koko ajan, mutta huomasin, että lampun väri oli muuttunut punertavaksi. Jo pitkään nuo valot ovat käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen hetken vilkkuneet (muutaman sekunnin), mutta nyt käytös oli hiukan erilaista.

              Jos ei aikaisempi omistaja ole tuonne erikoisempaa vaihtanut, niin tuossa pitäisi olla xenonit.

              Osaakos joku sanoa sen miksi tuo polttimon värisävy on muuttunut selkesti punaisemmaksi?

              Vaihtaa nuo nyt varmaan pitää, mutta näin pimeellä ja sateella en halua mennä vielä niitä polttimoita pihalle tutkimaan.

              EDIT: Nyt on siis kyse lähivaloista (ulommat valot). Onkos ne nyt xenonit ja pitkät on halogenit? Vai toisinpäin?
              Last edited by Silmaauki; 22-03-2023, 21:55.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Originally posted by Silmaauki View Post
                Tänään huomasin, että E90 318i 2008:n toinen valo jäi käynnistyksen jälkeen vilkkumaan aika pitkäksi aikaa. Välillä meni hetkeksi pimeäksi. uudelleenkäynnistyksen jälkeen tuntui palavan koko ajan, mutta huomasin, että lampun väri oli muuttunut punertavaksi. Jo pitkään nuo valot ovat käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen hetken vilkkuneet (muutaman sekunnin), mutta nyt käytös oli hiukan erilaista.

                Jos ei aikaisempi omistaja ole tuonne erikoisempaa vaihtanut, niin tuossa pitäisi olla xenonit.

                Osaakos joku sanoa sen miksi tuo polttimon värisävy on muuttunut selkesti punaisemmaksi?

                Vaihtaa nuo nyt varmaan pitää, mutta näin pimeellä ja sateella en halua mennä vielä niitä polttimoita pihalle tutkimaan.

                EDIT: Nyt on siis kyse lähivaloista (ulommat valot). Onkos ne nyt xenonit ja pitkät on halogenit? Vai toisinpäin?
                Xenoneissa väri muuttuu kun polttimo on ehtoo puolella. Eiköhän siellä oli bi-xenonit. Bi-xenonit on niissä ulommissa (lähi & kaukovalo samassa), sisemmissä voi sitten olla väläytystä varten halogeenit.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1868
                  • Turku

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Xenoneissa väri muuttuu kun polttimo on ehtoo puolella. Eiköhän siellä oli bi-xenonit. Bi-xenonit on niissä ulommissa (lähi & kaukovalo samassa), sisemmissä voi sitten olla väläytystä varten halogeenit.
                  Ok, arvelinkin että väri voi liittyä just siihen vanhenemiseen. Kun on kyse käyttöautosta, niin pitää katsoa jotain edullista vaihtoehtoa xenononeille. Voihan ne olla vaikka alkuperäiset.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by Silmaauki View Post
                    Ok, arvelinkin että väri voi liittyä just siihen vanhenemiseen. Kun on kyse käyttöautosta, niin pitää katsoa jotain edullista vaihtoehtoa xenononeille. Voihan ne olla vaikka alkuperäiset.
                    Kun kyseessä on käyttöauto, jolla ajetaan muutenkin kuin aurinkoisena sunnuntaina, niin katsoisin kunnon xenon polttimot. Se on liikenteessä ihan turvallisuus kysymys, että valoilla näkee kunnolla kun puhutaan käyttöautosta. Jossain harrastepelissä, jolla ajetaan vaan sunnuntai ajelut päiväsaikaan ei valoilla ole samanlaista vaikutusta turvallisuuteen. Motonetistä saa aitoa philips xenonia 75€/kpl (D1S), joten kustannus suhteessa autoilun kuluihin on erittäin pieni. Varsinkin kun huomioi sen, että esim. Philips sanoo kunnon xenonin kestävän 3 000 käyttötuntia.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Silmaauki
                      BTCF Member
                      • Jan 2015
                      • 1868
                      • Turku

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Kun kyseessä on käyttöauto, jolla ajetaan muutenkin kuin aurinkoisena sunnuntaina, niin katsoisin kunnon xenon polttimot. Se on liikenteessä ihan turvallisuus kysymys, että valoilla näkee kunnolla kun puhutaan käyttöautosta. Jossain harrastepelissä, jolla ajetaan vaan sunnuntai ajelut päiväsaikaan ei valoilla ole samanlaista vaikutusta turvallisuuteen. Motonetistä saa aitoa philips xenonia 75€/kpl (D1S), joten kustannus suhteessa autoilun kuluihin on erittäin pieni. Varsinkin kun huomioi sen, että esim. Philips sanoo kunnon xenonin kestävän 3 000 käyttötuntia.
                      Juu, ei tarkoitus ole kiinankuraa ostaa. Näin vanhemmalla iällä kun se pimeänäkö on huonompi kuin junnuna. Ja jo katsoin just tuota Motonetin valikoimaa. Mutta marmorilta en useilla satasilla niitä polttimoita osta.

                      Hubauerilta taisin myös löytää om-osina molemmat lamput ~250eur. Sen vois vähän hampaita kiristellen kärsiä.

                      Molemmathan lamput tossa on kait paras vaihtaa kun kilometrejä autolla on jo yli 300t. Ja se toinenkin vilkahtelee, kuten edellä mainitsin.
                      E93 335i Aarre, Montego blue
                      E90 318i talvipulkka

                      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by Silmaauki View Post
                        Juu, ei tarkoitus ole kiinankuraa ostaa. Näin vanhemmalla iällä kun se pimeänäkö on huonompi kuin junnuna. Ja jo katsoin just tuota Motonetin valikoimaa. Mutta marmorilta en useilla satasilla niitä polttimoita osta.

                        Hubauerilta taisin myös löytää om-osina molemmat lamput ~250eur. Sen vois vähän hampaita kiristellen kärsiä.

                        Molemmathan lamput tossa on kait paras vaihtaa kun kilometrejä autolla on jo yli 300t. Ja se toinenkin vilkahtelee, kuten edellä mainitsin.
                        Itse en kyllä näe järkeä OE hintoja maksaa xenon polttimoista. Philips/Osram polttimot sinne ja valoteho tulee nousemaan huomattavasti nykyisistä vanhoista, koska xenonit hiipuvat käytössä. Molemmat kannattaa vaihtaa samalla.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 1868
                          • Turku

                          Perjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.

                          Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          • jluoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 685
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by Silmaauki View Post
                            Perjantaina ostin Osramin xenonpolttimot ja nopeesti katsoin, silloin miten noi sais vaihdettua. homma on periaatteessa helppo. Ei muuta kuin yläkautta yksi suojakansi auki ja pyöräkotelon kautta peitelevy pois ja vaihto sieltä. Ongelma on siitä että yläkautta suojakannen lukitusklipseistä on vain toinen näkyvissä ja sen saa helposti auki. Mutta se toinen on täysin piilossa ja joutuu sokkona sitä yrittämään ahtaasta paikasta, johon mun nakkisormilla vain yksi sormi yltää. Ja pyöräkotelon luukusta ei oikeastaan sen kummemmin pääse siihen käsiksi. Siinä sateessa ja kylmässä ei homma oikein luistanut, joten pitää joku kerta uudestaan yrittää vähän mukavammissa olosuhteissa.

                            Näitä erilaisia lukitusklipsejä on aikojen saatossa muutama rikottu ja en oikein haluaisi sitä taas tehdä.
                            Kyllä, juurikin näin. Omastanikin rikoin yhden klipsin, jonka seurauksen myöhemmin ostin 100€ ohjausboksin.

                            Helpompi kun irrotat sen muovisen sisälokasuojan, muutamalla ruuvilla kiinni.
                            Unohda se pieni luukku, tosi paljon paremmin näkee mitä tekee.

                            Apua voi olla myös siitä, jos netistä etsit varaosanumeron perusteella kuvan siitä suojakannesta, eli siis tiedät minkälainen klipsi missä kohdassa jota ronkkia ruuvimeisselillä.
                            Last edited by jluoma; 26-03-2023, 13:43.
                            Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                            325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                            Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                            Comment

                            • Jootuo
                              Newbiemmer
                              • Mar 2023
                              • 4
                              • Pori

                              Raidetanko

                              Mikä mahtaa olla vikana kun kääntäessä ohjaus nappaa hetkeksi kiinni jonka jälkeen liike jatkuu kuin ei olisi mitään vikaa. Vuosi sitten vaihdettiin oikean puolen raidetanko kun teki vastaavaa vikaa mutta ei ollut noin paha. Onko nyt kuskin puolen raidetangon sisäpää valmis? Toinen kysymys jos se on se raidetanko taas niin mistä tietää että mikä on oikea (tietysti voi ottaa vanhan osan mukaan kauppaan). Motonetista kun katsoo niin niissä lukee että "ohjausvalmisteelle ZF tai trw. Onko automaatissa ja manuaalissa eri raidetanko ja sen takia nuo vai mikä on se ero. Auto 320d n47.

                              Comment

                              • kautsi300
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 214
                                • Järvenpää

                                Joko raidetanko, hammastanko tai iskarin yläpään laakerit noilla kuvaamallasi oireilla.
                                Kokeille laittaa rekkari Motonetin hakuun, josko tulis oikeat osat.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎