Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alfaromeo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2019
    • 256
    • Suomi

    #16
    Tuli vaihdettua "uusi" vaihdelaatikko tällä viikolla. 130tkm ajettu 2008 aski laitettiin paikalleen ja samalla tietysti uusi öljypohja/suodatin ja uudet öljyt sisään. Testerillä myös vaihdelaatikon mukautusarvojen nollaus.

    Vaihteistopuoli on nyt kunnossa. Vaihtaa todella nätisti ja ongelmat 4 ja 5.vaihteilla ovat poistuneet. Vaihtaa myös yllättävän nopeasti, vaikka ei ole ohjelmoitu. Vanhassa askissa oli xhp stage 2, ja en huomaa juurikaan eroa vaihdon nopeudessa.

    Vaihdettiin myös tuo viallinen lambda-anturi. Eli lohko 1 anturi 2. Tämän jälkeen moottorinohjauksen adaptioiden nollaus tietysti.

    Muutaman päivän ajellut uusilla osilla, ja pieni "humppaus" on edelleen läsnä. Moottoritiellä 6 tuvassa, aivan pintakaasulla ja lievään alamäkeen, niin humputtaa 200rpm kierroksia. Ihan kuin joku pumppaisi kaasua hieman

    Moottorijarrulle tai kaasua hiemankin lisää, ongelma poistuu. Voiko tämä olla jopa "ominaisuus" ?

    Pienemmissä nopeuksissa en huomannut mitään. Aiemmin teki tätä eri vauhdeissa, kun ajetaan pintakaasulla.

    Mikä mahtaa olla syynä ?



    E92 335ia
    F11 535ia

    Comment

    • strmix
      BTCF Member
      • May 2012
      • 65
      • Helsinki

      #17
      Imusarjan vuodot voivat aiheuttaa humppaamista.
      Onko varmasti imusarjan edessä kulkevat kaapelit ja alipaineletkut pois imusarjan välistä.
      Ex Bmw e91 335d - 400hv
      Bmw E91 335i - 500hv

      E- ja F-sarjan viritysohjelmat foorumilaisille.

      Comment

      • Inspector
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 68
        • Suomi

        #18
        Dr.tranny lopetti mulla samat humpat

        Comment

        • mmie
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 511
          • Kouvola

          #19
          Onko sulla kuinka vanha se imusarjassa oleva MAP- anturi?
          Omassa siistiytyi käytös todella paljon vaihdon jälkeen. Vanhan anturin puhdistaminen ei auttanut.
          ex e36 325
          ex e46 328
          e92 335i FBO
          Ducati 900S ie
          KTM 640
          Suzuki GT550
          Honda CBR600

          Comment

          • Shatter
            BTCF Member
            • Mar 2013
            • 934
            • Oulu

            #20
            Jos on moottoripuoli jo suljettu pois mahdollisesta aiheuttajasta niin 6hp laatikossa tyyppivikainen humpaus johtuu aika varmasti loppuun kuluneesta turbiinista, oma kohtaista kokemusta samasta hommasta. mekatroniikan kunnostus vain pahensi humpausta ja turbiinin vaihdolla loppui kokonaan.
            Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

            BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
            Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
            MB W108 250S '67
            MZ RT 125/3 '62

            Comment

            • alfaromeo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2019
              • 256
              • Suomi

              #21
              Alunperin epäiltiin juuri loppuunajettua turbiinia. Vanhaan askiin tuli laitettua 3 tuubia Lubegardin Shutter Fixiä, mitään vaikutusta ei ollut.. Tästä pääteltiin, että turbiini on ehjä. Vaihtolaatikossa tuli myös "uusi" turbiini mukana, eli sekin on vaihdettu askiremontin yhteydessä.

              Eikö imupuolen vuodot aiheuttaisi muitakin oireita tai mahdollisia vikakoodeja ? Silmämääräisesti katsottuna kaikki näyttää ihan hyvältä.

              MAP-anturista ei mitään tietoa. Sen voisi toki tarkistaa.

              Tässä keississä on lähinnä vaihteistopuoli suljettu kokonaan pois tuon remontin johdosta. 99% tämä johtuu moottorista, seoksensäädöstä tai vastaavasta.

              Tuo MAP-anturi rupesi just kiinnostamaan enemmän. Oliko samankaltaisia oireita ?
              E92 335ia
              F11 535ia

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 511
                • Kouvola

                #22
                Originally posted by alfaromeo View Post
                Alunperin epäiltiin juuri loppuunajettua turbiinia. Vanhaan askiin tuli laitettua 3 tuubia Lubegardin Shutter Fixiä, mitään vaikutusta ei ollut.. Tästä pääteltiin, että turbiini on ehjä. Vaihtolaatikossa tuli myös "uusi" turbiini mukana, eli sekin on vaihdettu askiremontin yhteydessä.

                Eikö imupuolen vuodot aiheuttaisi muitakin oireita tai mahdollisia vikakoodeja ? Silmämääräisesti katsottuna kaikki näyttää ihan hyvältä.

                MAP-anturista ei mitään tietoa. Sen voisi toki tarkistaa.

                Tässä keississä on lähinnä vaihteistopuoli suljettu kokonaan pois tuon remontin johdosta. 99% tämä johtuu moottorista, seoksensäädöstä tai vastaavasta.

                Tuo MAP-anturi rupesi just kiinnostamaan enemmän. Oliko samankaltaisia oireita ?
                Vakkarilla ajettaessa tunsi nykimistä, mut en muuten osaa oikein sanoa onko samankaltaisuutta. Anturin uusimisen jälkeen tuntui, että auto parani huomattavasti myös vaihteiden vaihtojen osalta. Näissä kun kaikki tuntuu linkittyvän vähän kaikkeen...
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • alfaromeo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2019
                  • 256
                  • Suomi

                  #23
                  Tuli eilen tuo uus MAP-anturi, oli Hellan tekele. Täysin samanlainen kuin orkkis, mutta liittimen "haitta" oli eri kohdassa -> ei sovi. Tästä varaosamyyjä tiesikin ennakkoon jo kertoa, että ei välttämättä sovi. Noh, osa palautukseen ja alkuperäinen tilattu. Tulee reilun viikon päästä.

                  Vanhassa anturissa liittimen "lukitus" on tuhottu aiempien omistajien toimesta. Anturi muuten oli yllättävä siisti, ei "kökköjä" eikä muuta. Hieman öljyinen normaalin näköinen oli.

                  Tänään aamulla otin MAP:in liittimen irti ja vehkeet tulille. Pienen lenkin kautta töihin ja humppaus on lähes kokonaan poistunut. Todella pientä 50-100rpm pahimmillaan vain havaittavissa. Kylmänä meno oli ekat pari kilsaa kulmikasta ja hieman nykivää tosin..

                  Todellinen vika taitaa kuitenkin piileä tuossa MHD Flash virityksessä.

                  Tässä yksilössä kaasun vaste on todella herkkä, millikin kaasua ja kumit sutien vaikka koittaisi ajaa normaalisti. Luulen, että MHD asetukset on "jätkien laittamat"

                  Tasakaasulla ajettaessa millin liike kaasupolkimessa on mahdollisesti "manipuloitu" niin, että ECU luulee, että sitä painetaan esim. puoleen väliin, ja turhaan alkaa hötkyilemään ja tiputtamaan vaihteita.

                  Vähän kuin olisi "kisakaasu", mitä prätkissä olen nähnyt. Pelkkään ratakäyttöön.

                  Eli seuraavaksi uusi alkuperäinen MAP-anturi paikalleen, tilaan tuon MHD wifi mokkulan ja fläshään ecun täysin alkuperäiseksi ja katsotaan mitä tapahtuu. JB4 sammuttaminen ei tosiaan vaikuta tähän millään tavalla.

                  E92 335ia
                  F11 535ia

                  Comment

                  • AdDicti
                    Newbiemmer
                    • Jul 2019
                    • 22
                    • Suomi

                    #24
                    Koitin lueskella threadin läpi, enkä nähnyt äkkiseltään oliko näitä jo mainittu.

                    Onko JB4 siis kokonaan otettu irti autosta vai vaan pois päältä (map 0)? Tietääkseni JB4 tekee siltikin jotain jos se on paikallaan.

                    Itselläni oli tasakaasulla pientä humppaamista ja kiihdyttäessä osakaasulla overboostia kun JB4 asetuksista menu 10 ja menu 12 oli säädetty päin persettä (toista näistä ei saa tietääkseni säädettyä JB4-softalla vaan pitää säätää mittarivalikosta, mutta en muista kumpaa). Noita asetuksia ropaamalla sain omani kulkemaan tasaisesti ja overboostiongelmat pois. Jouduin säätämään noita asetuksia melko paljon JB4 suosituksien alle, mutta en muista tarkalleen mitä laitoin arvoiksi. Autokin on pukeilla odottelemassa turboremppaa, mutta voin koittaa kattoa ne asetukset jos tarviit.

                    Mulla on JB4 + MHD Backend-flashi.

                    Edit:

                    100 0 to 5000 DWP: Wastegate position off throttle Adjustment to mask off throttle wastegate rattle or to reduce low throttle lag (Range 0-5000RPM)
                    110 0 to 5000 Throttle agressiveness Throttle input in regards to boost target. Lower values makes the throttle more linear, higher values more agressive
                    120 2000 to 3000 Base duty cycle Wastegate position on low throttle. Too high will cause oscillation and other strange behavior. Suggested 2400-2800RPM.
                    Nyt kun kattelin noita valikkoasetuksia niin säädin menu 10, 11 ja 12. Muistaakseni Menu 10 saa säädettyä softasta suoraan ja se taisi mulla olla siellä 60. Menu 11 oli mulla säädettynä maksimiin ja se ainakin teki omaan makuun kaasuvasteen liian herkäksi ja säädin sitä reilusti alas, mutta en ihan nollaan. Menu 12 oli muistaakseni se jolla sain säädettyä humppaukset pois, mutta en muista mitä laitoin siihen arvoksi.

                    Tietenkin kannattaa vielä koittaa palauttaa vaan perus MHD Backend-flashi tai poistaa MHD väliaikaisesti kokonaan testiksi. Itse ostin tätä varten aikanaan kaapelin, mutta olishan tuo wifipalikka aika paljon kätevämpi.
                    Last edited by AdDicti; 10-03-2022, 07:53.

                    Comment

                    • mmie
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 511
                      • Kouvola

                      #25
                      JB4:lla saa sitä kaasun lineaarisuutta säädettyä (oisko ollut kohta 11: pedal input). Jos säätää "herkäksi" alkupäästä, sen huomaa myös jyrkempänä vakionopeussäätimen kaasunannosteluna (ainakin omassani).
                      ex e36 325
                      ex e46 328
                      e92 335i FBO
                      Ducati 900S ie
                      KTM 640
                      Suzuki GT550
                      Honda CBR600

                      Comment

                      • mmie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 511
                        • Kouvola

                        #26
                        Originally posted by alfaromeo View Post
                        Tuli eilen tuo uus MAP-anturi, oli Hellan tekele. Täysin samanlainen kuin orkkis, mutta liittimen "haitta" oli eri kohdassa -> ei sovi. Tästä varaosamyyjä tiesikin ennakkoon jo kertoa, että ei välttämättä sovi. Noh, osa palautukseen ja alkuperäinen tilattu. Tulee reilun viikon päästä.

                        Vanhassa anturissa liittimen "lukitus" on tuhottu aiempien omistajien toimesta. Anturi muuten oli yllättävä siisti, ei "kökköjä" eikä muuta. Hieman öljyinen normaalin näköinen oli.

                        Tänään aamulla otin MAP:in liittimen irti ja vehkeet tulille. Pienen lenkin kautta töihin ja humppaus on lähes kokonaan poistunut. Todella pientä 50-100rpm pahimmillaan vain havaittavissa. Kylmänä meno oli ekat pari kilsaa kulmikasta ja hieman nykivää tosin..

                        Todellinen vika taitaa kuitenkin piileä tuossa MHD Flash virityksessä.

                        Tässä yksilössä kaasun vaste on todella herkkä, millikin kaasua ja kumit sutien vaikka koittaisi ajaa normaalisti. Luulen, että MHD asetukset on "jätkien laittamat"

                        Tasakaasulla ajettaessa millin liike kaasupolkimessa on mahdollisesti "manipuloitu" niin, että ECU luulee, että sitä painetaan esim. puoleen väliin, ja turhaan alkaa hötkyilemään ja tiputtamaan vaihteita.

                        Vähän kuin olisi "kisakaasu", mitä prätkissä olen nähnyt. Pelkkään ratakäyttöön.

                        Eli seuraavaksi uusi alkuperäinen MAP-anturi paikalleen, tilaan tuon MHD wifi mokkulan ja fläshään ecun täysin alkuperäiseksi ja katsotaan mitä tapahtuu. JB4 sammuttaminen ei tosiaan vaikuta tähän millään tavalla.

                        Eipä omastakaan vanhasta anturista pystynyt silmällä mitään vikaa toteamaan. Ite tilasin bemariosalta (ei näytä enää sieltä saavan), ja oli suoraan käypänen ja toimiva.
                        ex e36 325
                        ex e46 328
                        e92 335i FBO
                        Ducati 900S ie
                        KTM 640
                        Suzuki GT550
                        Honda CBR600

                        Comment

                        • alfaromeo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2019
                          • 256
                          • Suomi

                          #27
                          Originally posted by AdDicti View Post
                          Koitin lueskella threadin läpi, enkä nähnyt äkkiseltään oliko näitä jo mainittu.

                          Onko JB4 siis kokonaan otettu irti autosta vai vaan pois päältä (map 0)? Tietääkseni JB4 tekee siltikin jotain jos se on paikallaan.

                          Itselläni oli tasakaasulla pientä humppaamista ja kiihdyttäessä osakaasulla overboostia kun JB4 asetuksista menu 10 ja menu 12 oli säädetty päin persettä (toista näistä ei saa tietääkseni säädettyä JB4-softalla vaan pitää säätää mittarivalikosta, mutta en muista kumpaa). Noita asetuksia ropaamalla sain omani kulkemaan tasaisesti ja overboostiongelmat pois. Jouduin säätämään noita asetuksia melko paljon JB4 suosituksien alle, mutta en muista tarkalleen mitä laitoin arvoiksi. Autokin on pukeilla odottelemassa turboremppaa, mutta voin koittaa kattoa ne asetukset jos tarviit.

                          Mulla on JB4 + MHD Backend-flashi.

                          Edit:



                          Nyt kun kattelin noita valikkoasetuksia niin säädin menu 10, 11 ja 12. Muistaakseni Menu 10 saa säädettyä softasta suoraan ja se taisi mulla olla siellä 60. Menu 11 oli mulla säädettynä maksimiin ja se ainakin teki omaan makuun kaasuvasteen liian herkäksi ja säädin sitä reilusti alas, mutta en ihan nollaan. Menu 12 oli muistaakseni se jolla sain säädettyä humppaukset pois, mutta en muista mitä laitoin siihen arvoksi.

                          Tietenkin kannattaa vielä koittaa palauttaa vaan perus MHD Backend-flashi tai poistaa MHD väliaikaisesti kokonaan testiksi. Itse ostin tätä varten aikanaan kaapelin, mutta olishan tuo wifipalikka aika paljon kätevämpi.
                          Noi säädöt siis tehdään tabletilla tai läppärillä ilmeisesti ? Mittaristo valikko kun loppuu "speedo ysiin". Löytyy tosiaan läppäri missä jb4 softa ja tabletti missä jb4 mobile, ja hanskalokerossa usb johto valmiina.

                          Saako sieltä palautettua jb4 "tehdas arvoihin" ?
                          E92 335ia
                          F11 535ia

                          Comment

                          • Juikee
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2015
                            • 41
                            • Tornio

                            #28
                            Niitä MAP antureita on sitten kaksi, toinen ennen kaasuläppää ahtoputkessa ja toinen imusarjassa. Se ahtoputkessa oleva vaihdetaan N20 malliin jos ahtoja haluaa nostaa yli 20psi rajan.

                            Comment

                            • alfaromeo
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2019
                              • 256
                              • Suomi

                              #29
                              ^ Juu. Tuo imusarjassa oleva on "Imusarjan absoluuttisen paineen" tunnistin, mittaa siis alipainetta. Ahtopainetunnistin on tietysti erikseen, ilmeisesti lähes sama tunnistin.

                              Jaaha,käynyt vähän nolosti. Mulla ollut kuva jb4 mittariston valikoista on ilmeisesti yli kymmenen vuotta vanha ja loppuu tuohon ysiin, puhumattakaan, että kaikki valikot ovat muuttuneet.... Ihmekkös tuo "dtc one push on start up" sekottaa koko mittariston, koska valikot on muutettu

                              Täytyypi tutustua näihin tämän päivän valikoihin, jotka löytyi tuolta n54tech:in sticky threadista.

                              Viimeisimmän päivityksen valikot (täytyy tarkastaa mikä itellä on)

                              E92 335ia
                              F11 535ia

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5433
                                • S:t Karins

                                #30
                                Täältä sitä infoa JB4:sta löytyy
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎