Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alfaromeo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2019
    • 256
    • Suomi

    Karttaa vaihtamalla. Map5 hakee 12-17 PSI riippuen olosuhteista yms. Esimerkiksi map2 on 14.5 PSI.

    Tämmöisen meenasin tilata. Liike ranskassa ja hinta todella kohtuullinen, rahdit ilmaiset. Aito HKS kitti.

    https://www.driftshop.com/hks-sqv-bl...135i-335i.html

    Kokeilin myös irroittaa nuo dumppien paluuputket ja kone käyntiin. En kuullut oikeastaan yhtään suhahdusta tai muuta. Luulen, että ne takertelee ja jää kokonaan kiinni tai aukeaa hitaasti ja liian vähän.
    E92 335ia
    F11 535ia

    Comment

    • alfaromeo
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2019
      • 256
      • Suomi

      Noniin, nyt on single dump kitti asennettu



      Ihan mukava asennella, kaikki sopii nätisti paikallensa. Ainoastaan mukana tuleva alipaineletku oli aavistuksen "kiriä", joten laitoin hiukan pidemmän letkun tilalle.



      Imuputkien "bypass" reijät tulpataan mukana tulevilla tulpilla ja letkuklemmarilla kiinni. Ahtopaineen tunnistin kiinni uuteen ahtoputkeen (metallia) ja mukana kiinnitysruuvit ja prikat. Kiristykset kahteen metanoli ruiskutukseen tarkoitettuihin nippoihin (kuusiokolo). Dumpin alle tulee paksu o-rengas ja seger-sokalla kiinnitetään ahtoputkeen. Alipaine letku kiinni ja siinä se sitten olikin.

      Paikallaan kaasuttaessa auto ei siis tosiaan ahda juurikaan. Veto päällä täytyy koeajaa.

      Hienot saundit lähtee kieltämättä. Livenä on aivan erilaiset kuin videolla.. Todella vaikea saada taltioitua.

      https://flic.kr/p/2nD9RhC

      Muutaman kerran veti edelleen vikatilaan koeajolla. Viimeisellä tuli kaksi vilkkua, eli "AFR Lean" , mutta tietysti juuri hiljattain tankkasin rajusti etanolia tankkiin

      En ole varma, oliko eka vikatila yksi vai kaksi vilkkua (Boost over safety)...

      Seurataan tilannetta ja muuttaa vielä tuon boost safetyn tappiin asti (25PSI).
      E92 335ia
      F11 535ia

      Comment

      • alfaromeo
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2019
        • 256
        • Suomi

        Korjausta edelliseen. Vikatila siis edelleen tuo paine ainoastaan. Tänään nostin rajan tappiin asti (25PSI). Täydeltä höngältä nostaessa samantien vikatilaan prkl...

        Postissa oli kiva yllätys.



        Viimeinkin mokkula hyppysissä. Täytyy tehdä nyt tili tuonne MHD sivustolle ja varmaan ihan aluksi palauttaa täysin alkuperäiseksi kaikki. Ei mitään tietoa, mitä aiemmat omistajat ovat kikkailleet.

        Sitten ostaa tuo BEF lisenssi ja fläshätä se sisään, samalla muut optiot käydä läpi tarkasti. Varsinkin tuo "pop and bangs" säätää rauhallisemmaksi. Paukkuu aika kovin

        JB4 asetuksissa valikko 4 on kohdassa 3 (OEM Flash Mode DEFAULT), koska en tiedä, onko autossa BEF sisällä :think

        Flässin jälkeen vaihtaa sen tuohon valikko 4 kohta 2 (Back End Flash Mode). Tämäkin voi jo vaikuttaa tuohon ongelmaan ja jopa koko homma johtua tästä, kun ei tiedä mitä on säädetty ja touhuttu.
        E92 335ia
        F11 535ia

        Comment

        • reco
          Bimmer Rookie
          • Jul 2019
          • 43
          • Janakkala

          Originally posted by alfaromeo View Post
          Korjausta edelliseen. Vikatila siis edelleen tuo paine ainoastaan. Tänään nostin rajan tappiin asti (25PSI). Täydeltä höngältä nostaessa samantien vikatilaan prkl...

          Postissa oli kiva yllätys.



          Viimeinkin mokkula hyppysissä. Täytyy tehdä nyt tili tuonne MHD sivustolle ja varmaan ihan aluksi palauttaa täysin alkuperäiseksi kaikki. Ei mitään tietoa, mitä aiemmat omistajat ovat kikkailleet.

          Sitten ostaa tuo BEF lisenssi ja fläshätä se sisään, samalla muut optiot käydä läpi tarkasti. Varsinkin tuo "pop and bangs" säätää rauhallisemmaksi. Paukkuu aika kovin

          JB4 asetuksissa valikko 4 on kohdassa 3 (OEM Flash Mode DEFAULT), koska en tiedä, onko autossa BEF sisällä :think

          Flässin jälkeen vaihtaa sen tuohon valikko 4 kohta 2 (Back End Flash Mode). Tämäkin voi jo vaikuttaa tuohon ongelmaan ja jopa koko homma johtua tästä, kun ei tiedä mitä on säädetty ja touhuttu.
          Jos tuo HKS toimii ja alipaineletku on kiinni niin kääntäisin katseeni turbojen hukkaportteihin ja solenoideihin. Sulla näyttäisi tuo ff/wastegate adaptation kasvavan ainakin noiden parin kuvan perusteella mikä kertoisi siitä että on vaikeuksia päästä pyyntöön ja muutenkin se on aika korkea > 100. Onko sulla logia kolmosvaihteella vedettynä missä jb4 heittää boost over safetyä?

          Ja tuolla MHDlla näkee koodit lukemalla mikä flashi siellä on sisässä.
          ex 07 E92 335iA

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1261
            • Kainuu

            Millainen arvo on rattinappien kohdan 11 takana tällä hetkellä?
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • alfaromeo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2019
              • 256
              • Suomi

              Noniin, taas tuli puuhasteltua. MHD fläshi hommia ja JB4 säätöä.

              MHD mokkula ja suht tuore iPadi, jossa mhd appi. Tein tilin ja sähköpostissa olleiden ohjeiden mukaan aktivoin lisenssin. Lisenssi on tosiaan VIN sidonnainen.

              Ostin tuon MHD N54 Flasher License, jossa kartat, BEF kartat ja kustomoidut kartat. 109€ maksaa tuo.

              Ihan ensiksi kunnon laturia kiinni.



              Aluksi pidin lataus puolella, mutta laitoin kuitenkin tuon ylläpidon, jotta virtaa riittää.

              Mokkula kiinni OBD porttiin.



              Sitten iPadista yhdistää kyseiseen wifiin ja mhd appi auki. Kaikki toimi hienosti ja nopeasti.

              Vikakoodit lukemalla tosiaan selvisi, että sisällä oli BEF Pump kartta. Optioita ei näe mistään, mitä on säädelty (paukku jne).

              Aloitin homman palauttamalla koko paskan täysin alkuperäiseksi.



              Tämä sujui hienosti. Ei mitään ongelmia.

              Sitten n54tech:in sivustolta linkki, josta saa ladattua BEF karttapaketin. Tämä ladattiin iPadiin. Kuvassa ohjeita, mikä kartta kannattaa valita.



              Itse valitsin tuon RACE kartan. Sopii hyvin korkeaoktaaniselle seokselle (98/99 ja pikkasen 106 oktaanista viinaa seassa). Hieman aggressiivisempi kartta, kuin tuo PUMP.

              Tuossa eri optioita mitä haluaa samalla lisäillä. Kuvassa juuri tämä "paukku".



              Tuossa tuo valikko ennen varsinaista fläshiä.



              Ja siitä fläshi käyntiin.



              Ekalla kerralla oli tuo laturi nimenomaan lataustilassa ja minuutti fläshin aloituksesta löi ruutuun "Flash failed" ja lista ohjeita mistä yleensä johtuu. Samaan aikaan kaikki vikavalot taulussa ja konehuoneessa surisee joku ja vaihtaa itsestään suomipopin täydelle volumelle. Tässä kohtaan alkoi kylmä hiki valua selkää pitkin.

              Noh, homma seis ja laturi "Supply" modeen. Tupakkitauko ja uudestaan yrittämään. Tällä kertaa lähti homma rokkaamaan ja loppuun asti kaikki sujui hienosti.



              Homma siis valmis ja seuraavaksi JB4 asetuksien tarkastus ja kaikki jiiriin.



              JB4 mittarivalikosta valikko 4 ja asetus 2 (BEF Mode). Tsekkasin samalla, että kaikki muut ovat pysyneet samoissa. Ainoastaan muutin ton valikko 12 säädön 2800 -> 2600.

              Sitten vielä läppärillä JB4 softa auki ja viimeinen tarkistus asetuksiin.



              Boost safety on nyt tuolla tapissa 25PSI. Muuten kaikki näyttäis olevan ok.

              Otsa hiessä sormi kohti starttinappulaa, mahtaakohan lähteä enään edes käyntiin.

              Siitä samantien tulille ja käy kuin enkeli. Annoin käydä tyhjää jonkun aikaa, että lämpiää hieman. Reipas koeajo ja runtua niin maan s**tanasti.

              Toimii kuin junan vessa Vetää silkinsileästi tyhjäkäynniltä rajoittajalle, vetää paremmin kuin ennen. Tyhjäkäyntikin kuulostaa jotenkin erilaiselta. Tasaisemmalta.

              Auto tuntuu paljon "smoothimmalta" ja jotenkin veto tulee tasaisemmin ja puhtaasti. Ei mitään nypytyksiä / epäröintiä yms perseilyjä. Melkeen voisi sanoa, että ihan kuin eri autoa ajaisi.

              Saa nähdä taas kuinka monta päivää / viikkoa pysyy katiska läjässä. Seuraavaa ongelmaa odotellessa...

              Nyt on tuo "paukku" simmoinen kun sen pitäisikin olla. Todella sivistynyt ja asiallinen. Aiempi säätö on todenäköisesti "pojat" laittaneet säätimet tappiin asti... "Teinisäätö"...

              Tuossa video vielä kun kehrää todella nätisti.

              https://flic.kr/p/2nDxQ5g
              E92 335ia
              F11 535ia

              Comment

              • alfaromeo
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2019
                • 256
                • Suomi

                Originally posted by makebm5 View Post
                Millainen arvo on rattinappien kohdan 11 takana tällä hetkellä?
                1000rpm eli 25%. Tiputin tuota juuri, kun hävetti lähteä sunnuntaina kirkosta ja kumit sulaa katuun
                E92 335ia
                F11 535ia

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1261
                  • Kainuu

                  Originally posted by alfaromeo View Post

                  Toimii kuin junan vessa Vetää silkinsileästi tyhjäkäynniltä rajoittajalle, vetää paremmin kuin ennen. Tyhjäkäyntikin kuulostaa jotenkin erilaiselta. Tasaisemmalta.

                  Auto tuntuu paljon "smoothimmalta" ja jotenkin veto tulee tasaisemmin ja puhtaasti. Ei mitään nypytyksiä / epäröintiä yms perseilyjä. Melkeen voisi sanoa, että ihan kuin eri autoa ajaisi.
                  Samat kokemukset PUMP BEFllä.
                  BMW i4 M50, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                  Comment

                  • alfaromeo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2019
                    • 256
                    • Suomi

                    Tulipa taas fläshäiltyä. Huomasin tossa kun ajoin logi vetoja, että viime kerralla unohdin täpätä "kick-down deleten". Eli siis manuaalipuolella ei vaihda pienemmälle, kun lyö kick-downin. Todella ärsyttävää pitää poljinta "napin päällä"...

                    Amerikkaan laitettu sähköpostia ahtojen karkaamis ongelmasta Map7:lla. Pistin heille logit meiliin, katsotaan löytävätkö he ongelman syyn. Map5:sella ei mitään ongelmia.

                    Tarkoitus olisi pystyä ajamaan Map7 ilman ongelmia ja joka vedolla tulisi 20PSI paineet. Map5 pyörii siinä 18PSI nurkilla.

                    Eron huomaa todella selkeästi "persdynolla". Map7 on paljon aggressiivisempi ja repii alhaalta asti todella rajusti. Map5 on paljon tasaisempi ja rauhallisempi, vaikka kuitenkin vetää kovaa ja nätisti. Vaatii enemmän kierroksia.

                    Muuten alkaa olemaan asetukset pikkuhiljaa kohdallaan
                    E92 335ia
                    F11 535ia

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1261
                      • Kainuu

                      Oletko kokeillut lisätä rattivalikon arvoa 12 ylöspäin kun tällöin reagoi nopeammin ahtojen muutoksen?
                      Last edited by makebm5; 16-09-2022, 14:10.
                      BMW i4 M50, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                      Comment

                      • alfaromeo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2019
                        • 256
                        • Suomi

                        Valikko 12 ei ilmeisesti kannata sörkkiä kauheesti. Voi tulla juuri tuota "oskillointia" , eli aaltoilua.



                        Suositellaan 2400-2800rpm (default setting 2800rpm). Mulla on 2600rpm.

                        Burgerin aspa vastasi tunnissa. Todella asiallinen palvelu

                        Pistin yhden login Map 5 ja neljä logia Map 7 , mutta tietysti näissä kaikissa ei vedä vikatilaan...

                        Pyysi ottamaan login, jossa "auto switch map 4" niin voivat kertoa mistä johtuu.

                        Ainut mitä sanoi asetuksista, että laita Open Fuel Loop asetus 70 (mulla oli 47). Tuo 70 on JB4 defaultti asetus.

                        Samalla huomasin, että aiemmin mulla oli tuo Waste Gate Adaption yli sadan, jossain 110 nurkilla.

                        Reflashin jälkeen se on tuossa 90 (defaultti 80).

                        Vanha asetus fläshin jälkeen


                        FOL laitettu defaulttiin arvo 70


                        Tuossa JB4 tehdasarvot


                        Nyt huomaan taas tuota "aaltoilua", aivan siinä onko veto vai ei. Kaasua siis painetaan höyhenen kevyesti ja moottorijarrun rajoilla. Luulen, että tämä johtuu tuosta hukkaportin adaption muutoksesta. Aiemmin 110-120 , nyt 90.

                        Ja itseasiassa MHD optionsseissa oli uusi valikko, joka korjaa "aaltoilun joissain tapauksissa, kun on vaihdettu aftermarket dp:t" ja ilmeisesti lambdat ei oikein ole mukana tässä, kun katit puuttuu. Täytyypä siis taas tutkia lisää ja ihmetellä.

                        Hienoja nämä viritetyt N54

                        Edittiä : Ihmeellistä, että JB4 vilkuttaa vikatilaan mentäessä kaksi kertaa ja silti ilmoittaa ykkös safetyn, eli tuo boost over. Kaksi vilkkua pitäisi olla "afr lean"...
                        Last edited by alfaromeo; 20-09-2022, 20:41.
                        E92 335ia
                        F11 535ia

                        Comment

                        • alfaromeo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2019
                          • 256
                          • Suomi

                          Taisi selvitä lopullisesti tuo "aaltoilu" pintakaasulla. "Oscillation when cruising steady speeds".

                          Eli auto ei ymmärrä, jos on vaihdettu suorat downpipet. Pintakaasulla ja joskus tyhjäkäynnillä lambdat omin nokkinensa tarkistavat katalysaattorien kuntoa. Tässä kohtaan, kun on vaihdettu suorat putket (tai katit on paskana), jää tämä "chekkaus" päälle ja luo aaltoilevan lambdakäyrän. Humppaa siis kierroksia sen 50rpm ja sen huomaa ja tuntee penkissä aivan selvästi.

                          MHD:n mukaan jos palauttaa auton täysin alkuperäiseksi ja tämän jälkeen tekee puhtaan uuden fläshin, ongelmaa ei ole. Niinkuin mulla oli alunperin, ei ongelmia.

                          Viikko sitten kun tein nopean fläshin, jotta sain ruksitettua tuon kick-down deleten, alkoi tämä aaltoilu.

                          Huomasin silloin siis, että siellä oli checkbox jossa on "Aftermarket DPs oscillation fix". Jätin ruksittamatta.

                          Noh, huomenna fläshätään uudestaan tuon kanssa ja palautan myös JB4 asetukset defaulttiin. Siitä sitten Map7 sisään ja katsotaan mitä tapahtuu.
                          E92 335ia
                          F11 535ia

                          Comment

                          • alfaromeo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2019
                            • 256
                            • Suomi

                            Noniin, päivää taas

                            Fläshäsin tänään taas uudestaan. Pari ekaa veti "Flash Failed"... Ken tietää mikä homma..

                            Kolmannella onnistui ja painoi "full writen" , 33 minuuttia ruksutti. Ja tosiaan laitoin nyt tuohon DP Fixiin täpin.



                            Onnistuneen fläshin jälkeen laitoin vielä JB4 asetukset "defaulttiin". Poislukien tuo valikko 12, mikä on mulla 2600 (50). Ja myös Map 7 valittuna.



                            25A Ctekki kiinni supply modessa.



                            Fläshäys käynnissä



                            Tämän jälkeen kone tulille ja annoin käydä tyhjää 5-10min. Sitten reipas koeajo ihan normaaliajoa (n.50km). Ei mitään ongelmia, käy ja kukkuu. Koitin kiusata hiukan tilanteissa missä aiemmin veti vikatilaan -> Map 4. Ei mitään.

                            Sitten syrjätiellä muutama veto kolmosella. Ei mitään probleemaa. Kulkee todella liukkaasti

                            Tuossa logi (ensimmäinen lyhyt polkasu on joku virhe, kaksi muuta on todelliset).

                            https://datazap.me/u/335cia/map-7-fu...11-12-14-17-18

                            Lähdin 1500rpm ja niin kauan, että vaihtaa neloselle ja kaasu ylös. Maksimipaine 1.4BAR / 20.3PSI neljäntonnin kohdalla

                            Ei huono ollenkaan. Vakioturbot oli sitten siinä. Enempää ei tuota.

                            Kaikki muu riittää. Heikoin lenkki tämän jälkeen on matalapainepumppu. Täysillä kierroksilla alkaa lähentelemään arvoa 50, jonka alle ei saisi mennä.

                            Otin myös login täysin arkisesta ajosta. Motarin rampilta nousu ja seuraavasta ylös D-päällä ja rauhallisella kaasulla.

                            https://datazap.me/u/335cia/map-7-cr...-8-10-14-17-18

                            Kaikki näyttää ihan hyvältä ! Aaltoilu koeajolla on täysin poissa ja muutenkin tuntuu kaikki pelittävän.

                            Ehkä tuossa viimeiset 5km kun ajoin 50km/h alueella kotiin päin, ehkä ihan pientä "aaltoilua" olisi ollut Tai sitten voi olla korvien välissä vikaa

                            No anyways, seurataan kuinka kauan toimii ja mitä seuraavaksi

                            EDIT : Unohtui laittaa tämä linkki https://bmwtuning.co/bmw-n54-data-logging-with-jb4/. Tuolla on selitetty kohta kohdalta JB4 loggaus. Selkeästi kerrottuna, mitä arvot pitäisi olla ja muuta.
                            E92 335ia
                            F11 535ia

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5433
                              • S:t Karins

                              Laita imulämmöt vielä celliusasteiksi, vai meneekö noin pirun ylös? Ja tosiaan toi sun LPFP huutaa kyllä jo kuolemaa . No kohta tulee talvi ja tehoilla ei ole käyttöä

                              Edittiä:
                              Tässä logi E50 "All In" custom softaan:



                              Ei JB4, vaan pelkkä MDH flässi, isompi LPFP, kiinacooleri (paska), orkkis DP:t (kat:it tyhjennetty)

                              Ja tässä JB4 trebilan custom kartta sekä hybriditurbot
                              Last edited by Tommix; 23-09-2022, 15:11.
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              • alfaromeo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2019
                                • 256
                                • Suomi

                                Originally posted by Tommix View Post
                                Ja tosiaan toi sunLPFP huutaa kyllä jo kuolemaa .
                                Nimenomaan 16-vuotta vanha pumppu ja nyt ruoskitaan selkä vereslihalle Hyvin se jaksaa pitää alhaalla paineen kuitenkin.

                                Edit: Imuilman lämpötila vedon alussa 25.5c ja lopussa 49c.
                                Last edited by alfaromeo; 23-09-2022, 15:11.
                                E92 335ia
                                F11 535ia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎