Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alfaromeo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2019
    • 256
    • Suomi

    Löysin mielenkiintoisia valmistajan tiedotteita N54 moottorin tultua markkinoille. Vuodelta 2006-2007. Ilmeisesti tarkoitettu merkkiliikkeiden henkilöstölle. Taitaapi olla USA/Kanada matskua. N52 ja N54 käsitellään näissä läpi.

    https://www.dropbox.com/s/mnmewg3h90...CTION.pdf?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/vfhi3kk6x8...OLOGY.pdf?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/e8rtc8vzeq...NICAL.pdf?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/j64pomg7yx...EMENT.pdf?dl=0

    Nämä löytyi kun etsin faktatietoa, onko N54 valvetronic vaiko eikö. Eipä ole eikä ole myöskään N53.
    E92 335ia
    F11 535ia

    Comment

    • Juikee
      Bimmer Rookie
      • Mar 2015
      • 41
      • Tornio

      Pitipä sattua, mulla kans pari viikkoa sitten kilahti 30BB ja muut siihen liittyvät, 4,5,6 fuel injector activation koodit. Mitoin ja totesin kaikki mosfetit ehjiksi ja nyt kun pääsin auton luokse takaisin niin nappasin suuttimien ja puolien pistokkeet irti, ecu kiinni mutta ei vieläkään anna poistaa koodia. Onkohan lie korjattavissa ecu enää ollenkaan?

      E. MSD81 päivitystä pohtinut, mutta miten lie kun on custom softa, meneekö se ajaa vaan uusiksi sitten msd81:seen?

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7443
        • Oulu

        Originally posted by alfaromeo View Post
        Nämä löytyi kun etsin faktatietoa, onko N54 valvetronic vaiko eikö. Eipä ole eikä ole myöskään N53.
        Jotenkin ite aina kuvitellut että tietysti myös N53 olis Valvetronic. No N55 kuitenkin on Valvetronic ja suoraruisku, mitäs muita vastaavia sitten on?
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • AleksiH
          Bimmer Rookie
          • Dec 2013
          • 64
          • Lohja

          Originally posted by Juikee View Post
          Pitipä sattua, mulla kans pari viikkoa sitten kilahti 30BB ja muut siihen liittyvät, 4,5,6 fuel injector activation koodit. Mitoin ja totesin kaikki mosfetit ehjiksi ja nyt kun pääsin auton luokse takaisin niin nappasin suuttimien ja puolien pistokkeet irti, ecu kiinni mutta ei vieläkään anna poistaa koodia. Onkohan lie korjattavissa ecu enää ollenkaan?

          E. MSD81 päivitystä pohtinut, mutta miten lie kun on custom softa, meneekö se ajaa vaan uusiksi sitten msd81:seen?
          Mulla päätyi uuden ecun ostoon, päivittelen tilannetta kun vanhan tiedot on kloonattu uuteen ja pääsee testaileen.. Poistuiko kaikki muut paitsi 30bb? Mä tutkin iha vaa urheilun vuoksi kaikki (maa)johdot, sulakkeet jne, mutta ne oli ehjiä..
          Ajossa
          E36 320 coupé
          E91 335i, manuaali.

          Comment

          • Juikee
            Bimmer Rookie
            • Mar 2015
            • 41
            • Tornio

            Joo pelkkä 30BB jäi. Kävin kans nuo perusjutut läpi. Mistä hommasit boksin ja kuka hoitaa koodailut?

            Comment

            • AleksiH
              Bimmer Rookie
              • Dec 2013
              • 64
              • Lohja

              Originally posted by Juikee View Post
              Joo pelkkä 30BB jäi. Kävin kans nuo perusjutut läpi. Mistä hommasit boksin ja kuka hoitaa koodailut?
              Otin vaan msd80, mutta akseli Mäkelältä sielt jostain turun suunnilta. Koodailun / kloonauksen hoitaa synworks Lohjalla.
              Ajossa
              E36 320 coupé
              E91 335i, manuaali.

              Comment

              • alfaromeo
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2019
                • 256
                • Suomi

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Jotenkin ite aina kuvitellut että tietysti myös N53 olis Valvetronic. No N55 kuitenkin on Valvetronic ja suoraruisku, mitäs muita vastaavia sitten on?
                N52 ja N55 tosiaan on tronicilla. N53 tapauksessa selitys taisi olla, että tila ei yksinkertaisesti riitä sylinterikannessa kyseisellä järjestelmälle..

                N54 tapauksessa syyksi mainittiin turbomoottorin muutenkin loistava hyötysuhde ja korkeapainesuihkutus. Sitä tarina ei kerro, miksi sitten N55 on kuitenkin valvetronicilla.. Vain Günther tietää...
                E92 335ia
                F11 535ia

                Comment

                • AleksiH
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2013
                  • 64
                  • Lohja

                  Originally posted by AleksiH View Post
                  Otin vaan msd80, mutta akseli Mäkelältä sielt jostain turun suunnilta. Koodailun / kloonauksen hoitaa synworks Lohjalla.
                  Tosiaan uus ecu kloonaukseen, kiinni autoon ja vikakoodit hävisi ja auto rokkaa täysin nyt!
                  Ajossa
                  E36 320 coupé
                  E91 335i, manuaali.

                  Comment

                  • Juikee
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2015
                    • 41
                    • Tornio

                    Sama homma👍 nyt on tämäkin koettu. Liettuasta löyty "uusi" ecu ja Sercap kloonasi.

                    Comment

                    • alfaromeo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2019
                      • 256
                      • Suomi

                      Jaahas ja pitkästä aikaa taas äksöniä kerrakseen. N54 yllättää jälleen.

                      Mukavien pyhien jälkeen braatwursti päätti ajaa öljyt paisuntasäiliöön. Kävin itsenäisyyspäivänä pesemässä auton ja tämän jälkeen auto tyhjäkäynnillä pihalla. Siitä lähtiessäni iDrive pimpom "Please add 1 liter motor oil"...

                      "Jaa", ajattelin. Noh, katsotaan huomenna töissä sinne litra lisää. Seuraavana päivänä olin lisäilemässä öljyä, kun katse kiinnittyi paisuntasäiliöön. Koko purkki ihan ruskeassa mössössä ja korkin välistä tursuaa suklaavanukasta. Tarkemmin katsoen pakosarjan puoli koneesta ihan samassa mössössä yms liejussa.

                      Pikku kuumotus välittömästi "se oli sen moottorin tarina" , "kannentiiviste pettänyt", "kansi halki", "lohko halki" yms...

                      Työkavereiden kanssa pikku pohdintatuokio ja alkoi näyttämään siltä, että olisi vanha kunnon öljynsuodattimen jalan tiivisteet pettäneet. Tästä hieman valoa päivään.

                      Siellähän kulkee öljy ja glygoli rinnakkain, ainoastaan kumitiiviste välissä.

                      Noh, molemmat tiivisteet tilattiin ja yllättäen löytyi varaosaputkasta hyllystä. Oletettiin, että jalka / lauhdutin ei ole haljennut.

                      Tuossa tuo kokonaisuus. Osat 4 ja 5 olivat suurennuslasin alla.



                      Purkuhommat käynnissä



                      Ruuhkaa on



                      Ensikertalaiselta tuli turhaa purkutyötä. Eli laturia ei tarvitse irroittaa, koska jalka on itseasiassa kokonaan sen yläpuolella. Ja laturin irroitus vaatii sitten turbon imuputken irroituksen, että saa moniurahihnan kiristimen käsiinsä yms... Sähköflekti tuli myös irroitettua turhaan. Toki, tilaa tämäkin tuo...

                      Ja laturi ei itseasiassa siltikään irtoa, vaatii alempana olevan ac-kompuran irroituksen. Yllättävä moga insinööreiltä.

                      Imusarja pitää irroittaa, koska suodattimen jalan yksi pultti on oikeen kunnon "haista v*ttu" tyyppisesti imusarjan reunan alla.

                      Purettua osaa



                      Öljynlauhduttimen kotelon/termarin tiiviste oli suht ok, toki täysin kovettunut juuri jäähdytysneste kanavan kohdilta.

                      Suodattimen jalan tiivisteet olikin sitten oma tarinansa...









                      Tuosta jäähd.nest. kohdasta täysin sulanut mössöksi tuo kumitiiviste. Sai raaputella rämmäleet irti ja kunnolla putsata molemmat vastepinnat. Ihmeelliseksi mennyt...

                      Uusi tiiviste paikallaan ja jarrukumirasvaa uriin



                      Tuosta havainnosta alkoi jo vähän hymyilemään. Harvoin toivoo, että joku asia olisi varmasti hajalla.

                      Uudet öljyt ja suodatin tietysti laitettiin



                      Jäähdytysjärjestelmä huuhdeltiin suurimmaksi osaksi, hieman vielä epäillen, ettäkö onko vikaa vielä muualla. Uutta nestettä meni 4-5l.

                      Työpäivän jälkeen reipas 50km koeajo, kahdella pitstopilla pellin alle zoomaillen. Toki, säkkipimeässä kännykän taskulampulla. Öljynlämmöt koeajon ajan 90-100 ihan normi.

                      Tällä hetkellä näyttäisi tulleen kuntoon. Kaikki vaikuttaa normaalilta ja paisari ei sylje öljyä ulos, eikä iDrive pyydä lisäämään öljyä tmvs..

                      Huomenna vielä tehdään Tec4 (vanha forte) jäähdytysneste järjestelmän käsittely ja taas uudet nesteet sisään. Tämän jälkeen luulisi taas toimivan hetken aikaa.

                      Ihmeellistä on se, että kyseinen remontti on tehty 4v / 75tkm sitten :think Joku huuteli, että etanolilla ajo voisi aiheuttaa tämän ? Ken tietää...
                      E92 335ia
                      F11 535ia

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1878
                        • Turku

                        Muistaakseni imusarjaa ei tarvitse kokonaan irroittaa. Riittää kun sopivasti löysentää niitä kiinnityspultteja, jolloin hylsy mahtuu sen yhden jalan pultin päälle.

                        Oli kyllä huonoon happeen päässyt toi tiiviste.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1261
                          • Kainuu

                          Originally posted by alfaromeo View Post
                          Ihmeellistä on se, että kyseinen remontti on tehty 4v / 75tkm sitten :think Joku huuteli, että etanolilla ajo voisi aiheuttaa tämän ? Ken tietää...
                          Eikö tuo "sulanut" tiiviste ole nestepuolella. Luulisi että jos e85 aiheuttajana olisi öljynpuolen tiivisteet kärsineet ensin.
                          BMW i4 M50, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7443
                            • Oulu

                            Mikähän tuon nestepuolen tiivisteen sitten voi sulattaa? En ole tutustunu onko näissä yleensä juuri tuo kohta mikä alkaa ekana vuotaa, N55 taitaa olla tasan sama osa. Ei ole tullut nyt taas vähään aikaan kateltua joko vuotaa omassa öljyä ulospäin tuosta.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • aae30
                              BTCF Member
                              • May 2010
                              • 2723
                              • .fi

                              fwiw., näihin on aeroltakin helposti nähtävillä kahdesta eri materiaalista tätä tiivistettä Elringin valmistamana.
                              olisko tullu väärä/huonompi silloin 4v sitten?

                              Sorry I'm Not Sorry
                              E34 540iA 93 sedan
                              E34 540iA 93 sedan
                              E39 530iA 00 touring

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5433
                                • S:t Karins

                                Originally posted by alfaromeo View Post
                                Joku huuteli, että etanolilla ajo voisi aiheuttaa tämän ? Ken tietää...
                                Viina voi olla tiivisteille ongelma, jos auto on valmistettu ennen 2000 lukua.
                                Eiköhän tuo ole vaan kuitenkin huonolaatuinen tiiviste mikä vaihdettu.
                                Onneksi oli "pikkuvika" eikä mitään pahempaa.
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎