Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mmie
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 511
    • Kouvola

    Mulla työmatkapainotteinen keskikulutus 11.4. Matkaa kulkee n. 8 kulutuksella. Takatuuppari / perusautomaattiversio FBO viriviri hommilla. Niin kun joku jo totesikin, että ei ole pihistelylaitteita nämä. Omassa tuo 250tkm alkaa olla taulussa ja kaikki nuo yllämainitut osienvaihdot aikalailla jossainkohtaa tehty pl. stefat.
    Last edited by mmie; 20-04-2023, 10:37.
    ex e36 325
    ex e46 328
    e92 335i FBO
    Ducati 900S ie
    KTM 640
    Suzuki GT550
    Honda CBR600

    Comment

    • alfaromeo
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2019
      • 256
      • Suomi

      Pitkänajan kulutus sekalaisessa 9.8l/100km E45 mixillä. Hienoja pelejä. Yllättävänkin helposti sujuu arki näitten kanssa (aiemmat kokemukset alfa romeoista)
      E92 335ia
      F11 535ia

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7443
        • Oulu

        Väärä moottori, mutta kysyjän mainitsemaa E91 335i löytyy tietysti myös N55-moottorilla. E92 N55 takaveto manuaali menee Suomessa maantiellä alle 8, viime kesänä Keski-Euroopan lomareissulla missä paljon myös moottoritietä 130-200 km/h nopeuksia tais olla kulutus noin 9. Pelkkää tajaamaa jos ajan niin 10-11. Lukemia katellu sekä ajotietokoneesta että välillä tankkauksistakin ja pyöristän nämä nyt kokolitroiksi koska eihän noi ihan samaa tietenkään näytä.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 21-04-2023, 09:35.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • alfaromeo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2019
          • 256
          • Suomi

          Pyhäpäivän kunniaksi haalarit päälle. Päivän agenda takapyöränlaakerin vaihto.

          Lähtötilanne

          https://www.flickr.com/photos/911489...posted-public/

          Kesäpyörien vaihdon yhteydessä tosiaan huomasin vasen taka pyöränlaakerissa välyksen, pyörittäessä ei juurikaan jyrissyt. Nyt pari kolme viikkoa mennyt ja välys oli moninkertaistunut

          Navan irroitin vetovasaralla. Salkussa ollut adapteri tulee kolmella pyöränpultilla napaan kiinni. Olisko ollut viidennellä vedolla antautui.



          Purettua osaa



          Vanhan laakerin irroitus käynnissä.



          Müllerin laakerin vaihto työkalu



          Uutta laakeria paikalleen. Vanha laakeri toimii hyvin "erikoistyökaluna".



          Uusi laakeri paikallaan. Tosiaan tässä on magneettinen abs-kehä. Mustan värinen, joka tulee sisäpuolelle anturin puolelle.



          Pyörännavan prässäys uuteen laakeriin. Tässä tietysti täytyy tukea laakerin sisäkehä takapuolelta, jotta uusi laakeri ei hajoa.



          Ja homma valmis !



          Ensimmäistä kertaa tämmöisen vaihdoin. Työtä meni n.3 tuntia taukoineen pienessä krapulassa

          Kaikki meni hienosti, oikeastaan mikään ei hangannut vastaan tmvs. Pakoputken kannakkeet takaosasta täytyy avata, jotta vetari mahtuu pois. Abs-tunnistin lähti pienellä kitkuttelulla irti nätisti. Koeajolla yleinen "tausta humina" loistaa poissaolollaan ja satunnainen vetely on hävinnyt. Seuraavaksi sitten vaihdetaan nuo ö-lauhduttimen putket (vuotaa jo läpi asti) ja oikea etu iskarin yläpäässä on pieni välys (K-Sport Coilover), taitaa olla uniball nivel valmis. Uudet eturenkaat odottaa asennusta, todenäköisesti ensi viikolla väännetään paikalleen. Sitten rupeis olemaan taas vehkeet mintissä
          E92 335ia
          F11 535ia

          Comment

          • alfaromeo
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2019
            • 256
            • Suomi

            Heti perään lisää äksöniä. Kollega väänsi uudet etugummit päivän päätteeksi paikalleen ja itse samalla tutkin tuota oikean etupyörän pystyvälystä. Siellähän olikin korkeudensäädön lukitusmutteri kierroksen auki talven jäljiltä



            Ei ole eka eikä viimenen kerta, kun näin on päässyt käymään. D2, BC-Racing yms sama homma ollut monessa aiemmassa autossa.

            Tuurna vasara kombolla mutteri piukkaan ja taas on piukka.

            Nyt on sitten koko sarja Kumhon Ecstaa



            Lauhduttimen letkut o-renkaineen tilattiin myös. Puoltoista viikkoa toimitusaika. Josko sitten pääsisi taas "kesää kohti" niin sanotusti.
            E92 335ia
            F11 535ia

            Comment

            • alfaromeo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2019
              • 256
              • Suomi

              Öljyn jäähdyttimen letkut saapuivat eilen. Samantien siis asentamaan. Jokin aika sitten putsailin paikkoja, mutta silti oli selkeää öljyvuotoa havaittavissa. Pahin vuoto on tuolla alhaalla oikean umpion takana. Hydrauliletkun puristeliitos on korkannut sieltä kokonaan.

              Täysin öljyssä


              Putket irti


              Toinen paikka on tuo öljynsuodattimen jalan pääty


              Letkut hikoilee läpi myös ihan keskeltä. Kuplii suoraan läpi.


              Uudet osat ja o-renkaat.


              Asennettuna


              Koko homma about 30min, todella helppo ja yksinkertainen vaihtaa. Täytynee ajella hetki ja tarkastaa loppuiko vuoto. Nuo o-renkaat on aiemmin aiheuttanut päänvaivaa...
              E92 335ia
              F11 535ia

              Comment

              • Flamen
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2011
                • 586
                • Kuopio

                Öljynkulutus pieneni heti, kun tuon homman sai valmiis

                Pitää ihmetellä vähän noiden nykyletkujen laatua, jos sekä liitokset että letkut antautuu suhteellisen varhain. Etenkin tuo letkujen hikoilu muualta ku puristusliitoksesta / banjosta on vähän jännää. Omista autoista 88- vuotisesta alko hyde/moottoriöljyletkut antautumaan pari vuotta sitten. -79 vuotisesta ei tullu vielä tippaakaan öljyä pihalle (ainakaan letkuliitoksista) vuonna 2019 Eihän näitä pysty tietenkään suoraan vertaamaan keskenään. Öljyähän nää on vuotanu aina, sitä ei pysty kiistämään.
                Ruosteeton Karmann

                Comment

                • alfaromeo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2019
                  • 256
                  • Suomi

                  ^ Joo ja tosiaan ongelmat alkoivat heti jalan tiivisteiden vaihdon jälkeen. Nuo letkut tuli "taitettua" tuonne pakosarjan puolelle pois edestä. Eivät näköjään tykänneet...
                  E92 335ia
                  F11 535ia

                  Comment

                  • alfaromeo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2019
                    • 256
                    • Suomi

                    Nyt on ajeltu ja tarkastin letkut/putket. Kuivalta näyttää Tämän johdosta vaihdoin samalla uudet öljyt ja suodattimen.

                    Tuli myös resetoitua koko laitos taas pitkästä aikaa.

                    - Vaihdelaatikon reset
                    - MHD adaptiot reset (kaikki)
                    - JB4 reset
                    - JB4 adaptiot defaulttiin

                    Viikonloppuna tuli myös vihdoinkin revittyä aiemman omistajan teippaukset pois trimmeistä. Varustelistalta löytyy "harjattu alumiini" detailit. Teippi oli ihan ok, tummaa "metalli" pintaa. Valitettavasti vain repsotti vähän joka puolelta ja kesineen oloista pintaa, varsinkin reunoissa. Nyt on tyylikäs "OEM look" ja aitoa alumiinipintaa.







                    Resettien jälkeen tuttuun tyyliin kulku on todella raikasta ja herkkää. Antaa taas rauhassa adaptoitua ja tottua ajoon. Katsotaan mitä sitten seuraavaksi taas askarrellaan

                    E92 335ia
                    F11 535ia

                    Comment

                    • Perus-Jeppe
                      Newbiemmer
                      • Oct 2016
                      • 9
                      • Hämeenlinna

                      Originally posted by alfaromeo View Post
                      Eihän se sitten toiminutkaan... Humppaa humppaa...

                      Tuo "oscillation fix" ei siis toimi. Koittaa peittää ongelmaa, mutta huonolla menestyksellä.

                      Noh, heti aamusta pajalle ja vielä kerran. Samalla tavalla kuin ekalla fläshillä, koko mhd poisto ja täysin vakioksi -> sen jälkeen puhdas long write race mappi sisään -> jb4 asetukset defaulttiin ja Map 5 sisään.

                      Nyt toimii oikeasti ! Tuntee heti kaasupolkimesta, että nyt on tuttu ja turvallinen. Ja tosiaan, tämä on pelkästään MHD liittyvä ongelma, joka ulkomailla asti tiedetään.

                      Ruksitin myös pois tuon "dp fixin".

                      Varmistin virransaannin tällä kertaa


                      Fläshi taas käynnissä


                      Luultavasti, kun MHD fläshätään ekaa kertaa long writenä alkuperäiseen ecuun, homma toimii. Mutta tämän jälkeen esim. kartan vaihto tai optionssien säätö tehdään full writenä ja sitten alkaa ongelmat. Voisiko olla, että fläshin päälle tehty fläshi vetää jotenkin "tukkoon" ja alkaa sekoilemaan ? Ulkomailla on kokeiltu adaptioiden resettiä ilmeisesti tuloksetta. Ja myös "flash back to stock map 0" ei auta. Ainut on juuri tämä, että koko roska deletoidaan ja uusi raikas fläshi sisään.

                      Joo, tuo sisusta on "Dakota Leder Coral Rot" , todella tyylikäs tumman punainen

                      Ulkoväri on "Titan Silber" , eli tuo perus hopea.
                      Nyt löysin vihdoin täältä erinomaisesti kuvattuna oireet, joista ite oon kärsiny jo useamman vuoden, ja joihin ei olla pajallakaan löydetty ratkaisua, kiitokset hyvistä kuvauksista! Eli toi kierrosten humppaus/oskillointi pintakaasulla (tapahtuu siis myös paikallaan tyhjäkäynnillä tasaisella kaasulla n. 1500 kierroksilla, eli ei pitäisi olla vaihdelaatikon vikaa). Tuntuu ajossa vakkarilla, erityisesti loivassa alamäessä, jolloin ihan pintakaasulla mennään...

                      Oma autoni (e92 N54 335ixa 2008, 200tkm) on siis vaivasta kärsinyt jo muutamia vuosia, ensimmäisen kerran ongelma esiintyi moottorinvaihdon jälkeen (kampiakselin laakerit korkkasivat -> kone entinen), jonka yhteydessä autoon asennettiin muiden bolt-onien mukana mm. down pipet katittomiin, sekä virisofta (AJ Tech). Tuo virisofta ei kuitenkaan koskaan täyttänyt tavoitteita, joten penkityksen yhteydessä vuosi sitten autoon ajettiin MHD:n softat. Mutta taustalla on koko ajan ollut tuo oskilointi, joka on ärsyttävää, vaikkakaan ei ajoa estä.

                      Nyt kuitenkin tuli hylsy katsastuksesta päästöjen vuoksi (häkä hiukan yli maksimiarvojen), joten epäillys kääntyy tuohon oskilointiin, voisiko se aiheuttaa seoksen muutosta ja sitä kautta liian korkeat päästöt..?

                      Joten ajattelin koittaa vielä tuota mainitsemaasi keinoa, eli MHD kokonaan pois, ja sitten uusi asennus. Mutta oliko siis tietoa, että jos oskilointi johtuu suorista down pipeistä ja päälle jäävästä "kattitestistä", niin poistaako siis MHD:n puhdas asennus sen, vai olisiko muita hyviä vinkkejä tuohon oskilointitaisteluun? Lisäksi ajattelin koittaa katsastukseen laittaa jonkin E85-seoksen, eikös silläkin pitäisi päästöjä saada alaspäin? Ja siis tyhmä kysymys, tunnistaako auto siis itse alkoholiseoksen muutoksen, eli tarviiko seoksen tankkaamisen lisäksi esim. MHD:n puolella muuttaa jotakin? Tarkoitus siis tehdä suhteellisen mieto, n. 20-30% alkoholiseos katsastuksen ajaksi. Kiitos jo etukäteen avusta!!!

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1261
                        • Kainuu

                        Omassa myös DP ilman ketteja ja HC oli 55. Viime kesänä oli omassakin tuota oskilointia mutta nyt en ole huomannut sitä ollenkaan. Asiat mitkä on vaihtunut on ahtimien solenoidit ja imusarjan /putken anturit.
                        BMW i4 M50, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                        Comment

                        • alfaromeo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2019
                          • 256
                          • Suomi

                          ^ Mitkä on "ahtimien solenoidit" ?

                          Tuo pintakaasun humppaus on ollut mulla ostohetkestä lähtien vähemmän tai enemmän läsnä, eli kohta kaksi vuotta. Omassa on JB4 sekä MHD. Asiaa olen tutkinut ja opiskellut myös tämän kaksi vuotta.

                          Parhaimmillaan on ollut kuukausia, lähes puolisen vuotta poissa kyseinen ongelma. Taisi alkaa uudestaan, kun akku kävi irti...

                          Ulkomailla joku oli ottanut logia oireen ollessa päällä, ja throttle arvo "oskilloi" ylös alas ylös alas, vaikka pedal on täysin samassa arvossa. Eli jalka kaasupolkimella on täysin vakaa, mutta kaasuläppä vetää omaa rallia...

                          Tässä myös puhuttiin tuosta lambdojen "closed loop" tilasta (jos muistan oikein), eli juuri pintakaasulla, kun ECU hakee minimi kulutusta ja päästöjä.

                          Itsellä tällä hetkellä humppaa todella rajusti, JB4 on säädelty ja resetoitu, ei vaikutusta. MHD lambdat ja throttle tänään resetoitu , ei vaikutusta.

                          Huomenna ajattelin resetoida kaikki taas uudestaan, sekä jb4 ja mhd. Jos tämä ei auta, on pakko painaa täys fläshi sisään uudestaan...

                          Mielessä on myös käynyt, että nyppäisi molemmista lambda 2:sista johdot irti niin ei ihmettele niitä enään Monissa viriviri vehkeissä nuo lambda kakkoset tulpataan ja anturit roskikseen...
                          E92 335ia
                          F11 535ia

                          Comment

                          • Krampus
                            BTCF Member
                            • Nov 2017
                            • 387
                            • Keski-Suomi

                            Originally posted by alfaromeo View Post
                            ^ Mitkä on "ahtimien solenoidit" ?

                            Tuo pintakaasun humppaus on ollut mulla ostohetkestä lähtien vähemmän tai enemmän läsnä, eli kohta kaksi vuotta. Omassa on JB4 sekä MHD. Asiaa olen tutkinut ja opiskellut myös tämän kaksi vuotta.

                            Parhaimmillaan on ollut kuukausia, lähes puolisen vuotta poissa kyseinen ongelma. Taisi alkaa uudestaan, kun akku kävi irti...

                            Ulkomailla joku oli ottanut logia oireen ollessa päällä, ja throttle arvo "oskilloi" ylös alas ylös alas, vaikka pedal on täysin samassa arvossa. Eli jalka kaasupolkimella on täysin vakaa, mutta kaasuläppä vetää omaa rallia...

                            Tässä myös puhuttiin tuosta lambdojen "closed loop" tilasta (jos muistan oikein), eli juuri pintakaasulla, kun ECU hakee minimi kulutusta ja päästöjä.

                            Itsellä tällä hetkellä humppaa todella rajusti, JB4 on säädelty ja resetoitu, ei vaikutusta. MHD lambdat ja throttle tänään resetoitu , ei vaikutusta.

                            Huomenna ajattelin resetoida kaikki taas uudestaan, sekä jb4 ja mhd. Jos tämä ei auta, on pakko painaa täys fläshi sisään uudestaan...

                            Mielessä on myös käynyt, että nyppäisi molemmista lambda 2:sista johdot irti niin ei ihmettele niitä enään Monissa viriviri vehkeissä nuo lambda kakkoset tulpataan ja anturit roskikseen...



                            kuvan osa 4 "ahtimien solenoidit"
                            E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                            F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                            Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                            Comment

                            • eljas
                              BTCF Member
                              • Apr 2017
                              • 315
                              • Vantaa

                              Mulla tuo tasakaasun humppaus poistui täysin kun vaihtoi kaikki neljä lambda-anturia aikanaan. Mitään vikakoodeja ei tullut mutta logeissa näkyi humppausta eikä softallakaan sitä saatu kuntoon. Eipä nuo lambdat taida ikuisia olla! Kannattaa tilata ne esim. Aeromotorsilta eikä marmorilta...
                              N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                              Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                              Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                              Comment

                              • alfaromeo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2019
                                • 256
                                • Suomi

                                Joo ei ole solenoideja nuo, ovat magneetti venttiileijä. Sähköllä ohjataan alipainetta hukkaporteille. Oikein termein ahtopaineen säätimiä.

                                Nämä ei käytännössä koskaan hajoa (Pierburg)...

                                Tänään tuli sitten pitkästä aikaa fläshättyä kaikki uusiksi.

                                Ensimmäinen asia on kytkeä laturi kiinni ja nimenomaan "Supply" modeen. Jos laittaa normaaliin lataukseen, ei virta riitä... Supply antaa 25A virtaa.



                                JB4 asetukset pistin minttiin läppärillä ja mittaristosta. Tosiaan tuo Menu 10 500 ja Menu 12 1000 kulkee käsi kädessä. Menu 12 kuuluisi olla 2400-2800 valmistajan mukaan. Menu 10 arvo tuplaa Menu 12 arvon. Jos laitat Menu 10 arvoksi vaikka 1000 on Menu 12 tällöin 2000. Jos siis haluaa Menu 12 "default" arvoihin, on laitettava Menu 10 vähintään 1200. Tällöin hukkaporttien rätinä on tosiasia paljon ajetuissa...

                                Tuossa omat JB4 asetukset


                                Asetukset JB4


                                MHD OBD mokkula


                                Fläshi valmis


                                MHD options


                                Homma kunnossa


                                Lopuksi vielä varman päälle nollattiin kaikki adaptiot


                                Itse murheenkryyni


                                Kaiken tämän jälkeen kulkee taas kuin enkeli Todella herkkä kaasu ja tottelee kuin ajatus kuljettajaa. Seuraavaksi jos alkaa "perseilemään", on MHD kaikki resetit tai sitten valitettavasti JB4 säätöjä nostettava ylöspäin (rattlea luvassa)...
                                Last edited by alfaromeo; 05-06-2023, 19:06.
                                E92 335ia
                                F11 535ia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎