Mulla työmatkapainotteinen keskikulutus 11.4. Matkaa kulkee n. 8 kulutuksella. Takatuuppari / perusautomaattiversio FBO viriviri hommilla. Niin kun joku jo totesikin, että ei ole pihistelylaitteita nämä. Omassa tuo 250tkm alkaa olla taulussa ja kaikki nuo yllämainitut osienvaihdot aikalailla jossainkohtaa tehty pl. stefat.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
335i N54 kysymyksiä
Collapse
X
-
Väärä moottori, mutta kysyjän mainitsemaa E91 335i löytyy tietysti myös N55-moottorilla. E92 N55 takaveto manuaali menee Suomessa maantiellä alle 8, viime kesänä Keski-Euroopan lomareissulla missä paljon myös moottoritietä 130-200 km/h nopeuksia tais olla kulutus noin 9. Pelkkää tajaamaa jos ajan niin 10-11. Lukemia katellu sekä ajotietokoneesta että välillä tankkauksistakin ja pyöristän nämä nyt kokolitroiksi koska eihän noi ihan samaa tietenkään näytä.Last edited by Petri.Kekkonen; 21-04-2023, 09:35.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Pyhäpäivän kunniaksi haalarit päälle. Päivän agenda takapyöränlaakerin vaihto.
Lähtötilanne
https://www.flickr.com/photos/911489...posted-public/
Kesäpyörien vaihdon yhteydessä tosiaan huomasin vasen taka pyöränlaakerissa välyksen, pyörittäessä ei juurikaan jyrissyt. Nyt pari kolme viikkoa mennyt ja välys oli moninkertaistunut
Navan irroitin vetovasaralla. Salkussa ollut adapteri tulee kolmella pyöränpultilla napaan kiinni. Olisko ollut viidennellä vedolla antautui.
Purettua osaa
Vanhan laakerin irroitus käynnissä.
Müllerin laakerin vaihto työkalu
Uutta laakeria paikalleen. Vanha laakeri toimii hyvin "erikoistyökaluna".
Uusi laakeri paikallaan. Tosiaan tässä on magneettinen abs-kehä. Mustan värinen, joka tulee sisäpuolelle anturin puolelle.
Pyörännavan prässäys uuteen laakeriin. Tässä tietysti täytyy tukea laakerin sisäkehä takapuolelta, jotta uusi laakeri ei hajoa.
Ja homma valmis !
Ensimmäistä kertaa tämmöisen vaihdoin. Työtä meni n.3 tuntia taukoineen pienessä krapulassa
Kaikki meni hienosti, oikeastaan mikään ei hangannut vastaan tmvs. Pakoputken kannakkeet takaosasta täytyy avata, jotta vetari mahtuu pois. Abs-tunnistin lähti pienellä kitkuttelulla irti nätisti. Koeajolla yleinen "tausta humina" loistaa poissaolollaan ja satunnainen vetely on hävinnyt. Seuraavaksi sitten vaihdetaan nuo ö-lauhduttimen putket (vuotaa jo läpi asti) ja oikea etu iskarin yläpäässä on pieni välys (K-Sport Coilover), taitaa olla uniball nivel valmis. Uudet eturenkaat odottaa asennusta, todenäköisesti ensi viikolla väännetään paikalleen. Sitten rupeis olemaan taas vehkeet mintissäE92 335ia
F11 535ia
Comment
-
-
Heti perään lisää äksöniä. Kollega väänsi uudet etugummit päivän päätteeksi paikalleen ja itse samalla tutkin tuota oikean etupyörän pystyvälystä. Siellähän olikin korkeudensäädön lukitusmutteri kierroksen auki talven jäljiltä
Ei ole eka eikä viimenen kerta, kun näin on päässyt käymään. D2, BC-Racing yms sama homma ollut monessa aiemmassa autossa.
Tuurna vasara kombolla mutteri piukkaan ja taas on piukka.
Nyt on sitten koko sarja Kumhon Ecstaa
Lauhduttimen letkut o-renkaineen tilattiin myös. Puoltoista viikkoa toimitusaika. Josko sitten pääsisi taas "kesää kohti" niin sanotusti.E92 335ia
F11 535ia
Comment
-
-
Öljyn jäähdyttimen letkut saapuivat eilen. Samantien siis asentamaan. Jokin aika sitten putsailin paikkoja, mutta silti oli selkeää öljyvuotoa havaittavissa. Pahin vuoto on tuolla alhaalla oikean umpion takana. Hydrauliletkun puristeliitos on korkannut sieltä kokonaan.
Täysin öljyssä
Putket irti
Toinen paikka on tuo öljynsuodattimen jalan pääty
Letkut hikoilee läpi myös ihan keskeltä. Kuplii suoraan läpi.
Uudet osat ja o-renkaat.
Asennettuna
Koko homma about 30min, todella helppo ja yksinkertainen vaihtaa. Täytynee ajella hetki ja tarkastaa loppuiko vuoto. Nuo o-renkaat on aiemmin aiheuttanut päänvaivaa...E92 335ia
F11 535ia
Comment
-
-
Öljynkulutus pieneni heti, kun tuon homman sai valmiis
Pitää ihmetellä vähän noiden nykyletkujen laatua, jos sekä liitokset että letkut antautuu suhteellisen varhain. Etenkin tuo letkujen hikoilu muualta ku puristusliitoksesta / banjosta on vähän jännää. Omista autoista 88- vuotisesta alko hyde/moottoriöljyletkut antautumaan pari vuotta sitten. -79 vuotisesta ei tullu vielä tippaakaan öljyä pihalle (ainakaan letkuliitoksista) vuonna 2019Eihän näitä pysty tietenkään suoraan vertaamaan keskenään. Öljyähän nää on vuotanu aina, sitä ei pysty kiistämään.
Ruosteeton Karmann
Comment
-
-
Nyt on ajeltu ja tarkastin letkut/putket. Kuivalta näyttääTämän johdosta vaihdoin samalla uudet öljyt ja suodattimen.
Tuli myös resetoitua koko laitos taas pitkästä aikaa.
- Vaihdelaatikon reset
- MHD adaptiot reset (kaikki)
- JB4 reset
- JB4 adaptiot defaulttiin
Viikonloppuna tuli myös vihdoinkin revittyä aiemman omistajan teippaukset pois trimmeistä. Varustelistalta löytyy "harjattu alumiini" detailit. Teippi oli ihan ok, tummaa "metalli" pintaa. Valitettavasti vain repsotti vähän joka puolelta ja kesineen oloista pintaa, varsinkin reunoissa. Nyt on tyylikäs "OEM look" ja aitoa alumiinipintaa.
Resettien jälkeen tuttuun tyyliin kulku on todella raikasta ja herkkää. Antaa taas rauhassa adaptoitua ja tottua ajoon. Katsotaan mitä sitten seuraavaksi taas askarrellaan
E92 335ia
F11 535ia
Comment
-
-
Originally posted by alfaromeo View PostEihän se sitten toiminutkaan...Humppaa humppaa...
Tuo "oscillation fix" ei siis toimi. Koittaa peittää ongelmaa, mutta huonolla menestyksellä.
Noh, heti aamusta pajalle ja vielä kerran. Samalla tavalla kuin ekalla fläshillä, koko mhd poisto ja täysin vakioksi -> sen jälkeen puhdas long write race mappi sisään -> jb4 asetukset defaulttiin ja Map 5 sisään.
Nyt toimii oikeasti ! Tuntee heti kaasupolkimesta, että nyt on tuttu ja turvallinen. Ja tosiaan, tämä on pelkästään MHD liittyvä ongelma, joka ulkomailla asti tiedetään.
Ruksitin myös pois tuon "dp fixin".
Varmistin virransaannin tällä kertaa
Fläshi taas käynnissä
Luultavasti, kun MHD fläshätään ekaa kertaa long writenä alkuperäiseen ecuun, homma toimii. Mutta tämän jälkeen esim. kartan vaihto tai optionssien säätö tehdään full writenä ja sitten alkaa ongelmat. Voisiko olla, että fläshin päälle tehty fläshi vetää jotenkin "tukkoon" ja alkaa sekoilemaan ? Ulkomailla on kokeiltu adaptioiden resettiä ilmeisesti tuloksetta. Ja myös "flash back to stock map 0" ei auta. Ainut on juuri tämä, että koko roska deletoidaan ja uusi raikas fläshi sisään.
Joo, tuo sisusta on "Dakota Leder Coral Rot" , todella tyylikäs tumman punainen
Ulkoväri on "Titan Silber" , eli tuo perus hopea.
Oma autoni (e92 N54 335ixa 2008, 200tkm) on siis vaivasta kärsinyt jo muutamia vuosia, ensimmäisen kerran ongelma esiintyi moottorinvaihdon jälkeen (kampiakselin laakerit korkkasivat -> kone entinen), jonka yhteydessä autoon asennettiin muiden bolt-onien mukana mm. down pipet katittomiin, sekä virisofta (AJ Tech). Tuo virisofta ei kuitenkaan koskaan täyttänyt tavoitteita, joten penkityksen yhteydessä vuosi sitten autoon ajettiin MHD:n softat. Mutta taustalla on koko ajan ollut tuo oskilointi, joka on ärsyttävää, vaikkakaan ei ajoa estä.
Nyt kuitenkin tuli hylsy katsastuksesta päästöjen vuoksi (häkä hiukan yli maksimiarvojen), joten epäillys kääntyy tuohon oskilointiin, voisiko se aiheuttaa seoksen muutosta ja sitä kautta liian korkeat päästöt..?
Joten ajattelin koittaa vielä tuota mainitsemaasi keinoa, eli MHD kokonaan pois, ja sitten uusi asennus. Mutta oliko siis tietoa, että jos oskilointi johtuu suorista down pipeistä ja päälle jäävästä "kattitestistä", niin poistaako siis MHD:n puhdas asennus sen, vai olisiko muita hyviä vinkkejä tuohon oskilointitaisteluun? Lisäksi ajattelin koittaa katsastukseen laittaa jonkin E85-seoksen, eikös silläkin pitäisi päästöjä saada alaspäin? Ja siis tyhmä kysymys, tunnistaako auto siis itse alkoholiseoksen muutoksen, eli tarviiko seoksen tankkaamisen lisäksi esim. MHD:n puolella muuttaa jotakin? Tarkoitus siis tehdä suhteellisen mieto, n. 20-30% alkoholiseos katsastuksen ajaksi. Kiitos jo etukäteen avusta!!!
Comment
-
-
Omassa myös DP ilman ketteja ja HC oli 55. Viime kesänä oli omassakin tuota oskilointia mutta nyt en ole huomannut sitä ollenkaan. Asiat mitkä on vaihtunut on ahtimien solenoidit ja imusarjan /putken anturit.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
^ Mitkä on "ahtimien solenoidit" ?
Tuo pintakaasun humppaus on ollut mulla ostohetkestä lähtien vähemmän tai enemmän läsnä, eli kohta kaksi vuotta. Omassa on JB4 sekä MHD. Asiaa olen tutkinut ja opiskellut myös tämän kaksi vuotta.
Parhaimmillaan on ollut kuukausia, lähes puolisen vuotta poissa kyseinen ongelma. Taisi alkaa uudestaan, kun akku kävi irti...
Ulkomailla joku oli ottanut logia oireen ollessa päällä, ja throttle arvo "oskilloi" ylös alas ylös alas, vaikka pedal on täysin samassa arvossa. Eli jalka kaasupolkimella on täysin vakaa, mutta kaasuläppä vetää omaa rallia...
Tässä myös puhuttiin tuosta lambdojen "closed loop" tilasta (jos muistan oikein), eli juuri pintakaasulla, kun ECU hakee minimi kulutusta ja päästöjä.
Itsellä tällä hetkellä humppaa todella rajusti, JB4 on säädelty ja resetoitu, ei vaikutusta. MHD lambdat ja throttle tänään resetoitu , ei vaikutusta.
Huomenna ajattelin resetoida kaikki taas uudestaan, sekä jb4 ja mhd. Jos tämä ei auta, on pakko painaa täys fläshi sisään uudestaan...
Mielessä on myös käynyt, että nyppäisi molemmista lambda 2:sista johdot irti niin ei ihmettele niitä enäänMonissa viriviri vehkeissä nuo lambda kakkoset tulpataan ja anturit roskikseen...
E92 335ia
F11 535ia
Comment
-
-
Originally posted by alfaromeo View Post^ Mitkä on "ahtimien solenoidit" ?
Tuo pintakaasun humppaus on ollut mulla ostohetkestä lähtien vähemmän tai enemmän läsnä, eli kohta kaksi vuotta. Omassa on JB4 sekä MHD. Asiaa olen tutkinut ja opiskellut myös tämän kaksi vuotta.
Parhaimmillaan on ollut kuukausia, lähes puolisen vuotta poissa kyseinen ongelma. Taisi alkaa uudestaan, kun akku kävi irti...
Ulkomailla joku oli ottanut logia oireen ollessa päällä, ja throttle arvo "oskilloi" ylös alas ylös alas, vaikka pedal on täysin samassa arvossa. Eli jalka kaasupolkimella on täysin vakaa, mutta kaasuläppä vetää omaa rallia...
Tässä myös puhuttiin tuosta lambdojen "closed loop" tilasta (jos muistan oikein), eli juuri pintakaasulla, kun ECU hakee minimi kulutusta ja päästöjä.
Itsellä tällä hetkellä humppaa todella rajusti, JB4 on säädelty ja resetoitu, ei vaikutusta. MHD lambdat ja throttle tänään resetoitu , ei vaikutusta.
Huomenna ajattelin resetoida kaikki taas uudestaan, sekä jb4 ja mhd. Jos tämä ei auta, on pakko painaa täys fläshi sisään uudestaan...
Mielessä on myös käynyt, että nyppäisi molemmista lambda 2:sista johdot irti niin ei ihmettele niitä enäänMonissa viriviri vehkeissä nuo lambda kakkoset tulpataan ja anturit roskikseen...
kuvan osa 4 "ahtimien solenoidit"E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
F39 X2 Xdrive20D, käyttis
Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489
Comment
-
-
Mulla tuo tasakaasun humppaus poistui täysin kun vaihtoi kaikki neljä lambda-anturia aikanaan. Mitään vikakoodeja ei tullut mutta logeissa näkyi humppausta eikä softallakaan sitä saatu kuntoon. Eipä nuo lambdat taida ikuisia olla! Kannattaa tilata ne esim. Aeromotorsilta eikä marmorilta...N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.
Comment
-
-
Joo ei ole solenoideja nuo, ovat magneetti venttiileijä. Sähköllä ohjataan alipainetta hukkaporteille. Oikein termein ahtopaineen säätimiä.
Nämä ei käytännössä koskaan hajoa (Pierburg)...
Tänään tuli sitten pitkästä aikaa fläshättyä kaikki uusiksi.
Ensimmäinen asia on kytkeä laturi kiinni ja nimenomaan "Supply" modeen. Jos laittaa normaaliin lataukseen, ei virta riitä... Supply antaa 25A virtaa.
JB4 asetukset pistin minttiin läppärillä ja mittaristosta. Tosiaan tuo Menu 10 500 ja Menu 12 1000 kulkee käsi kädessä. Menu 12 kuuluisi olla 2400-2800 valmistajan mukaan. Menu 10 arvo tuplaa Menu 12 arvon. Jos laitat Menu 10 arvoksi vaikka 1000 on Menu 12 tällöin 2000. Jos siis haluaa Menu 12 "default" arvoihin, on laitettava Menu 10 vähintään 1200. Tällöin hukkaporttien rätinä on tosiasia paljon ajetuissa...
Tuossa omat JB4 asetukset
Asetukset JB4
MHD OBD mokkula
Fläshi valmis
MHD options
Homma kunnossa
Lopuksi vielä varman päälle nollattiin kaikki adaptiot
Itse murheenkryyni
Kaiken tämän jälkeen kulkee taas kuin enkeliTodella herkkä kaasu ja tottelee kuin ajatus kuljettajaa. Seuraavaksi jos alkaa "perseilemään", on MHD kaikki resetit tai sitten valitettavasti JB4 säätöjä nostettava ylöspäin (rattlea luvassa)...
Last edited by alfaromeo; 05-06-2023, 19:06.E92 335ia
F11 535ia
Comment
-
Comment