Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AdDicti
    Newbiemmer
    • Jul 2019
    • 22
    • Suomi

    #31
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Noi säädöt siis tehdään tabletilla tai läppärillä ilmeisesti ? Mittaristo valikko kun loppuu "speedo ysiin". Löytyy tosiaan läppäri missä jb4 softa ja tabletti missä jb4 mobile, ja hanskalokerossa usb johto valmiina.

    Saako sieltä palautettua jb4 "tehdas arvoihin" ?
    Kaikkia noita ei saa säädettyä ainakaan mobiilisoftalla. En oo koittanu läppärillä ite. En löytänyt mitään nappulaa jolla sais tehdasarvot palautettua, mutta lueskelin tuolta n54techin sivuilta jotain ohjetta jossa mainittiin vakioarvot ja vaihdoin sen mukaan kaikki normaaliksi ja jatkoin säätämistä.

    Olitkin näemmä jo löytänyt uudemmat ohjeet noihin mittarivalikoihin. Kannattaa samalla päivittää se JB4 firmis uusimpaan joka sinne menee.

    Comment

    • alfaromeo
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2019
      • 253
      • Suomi

      #32
      Noniin, alkaa homma selkeentymään. Nyt toimii loogisesti valikot, niinkuin ohjekuvissa.

      Löin läppärin kiinni JB4 johtoon ja sisällä oli versio 34 (toiseksi uusin). Päivitin sen tähän viimeisimpään 35 versioon.

      Sitten konffasin kaikki asetukset läpi uudestaan suoraan mittaristosta ohjekuvaa samalla tirkistellen. Tosiaan, tuo valikko 10,11 ja 12 kiinnosti eniten.

      Valikko 10: Hukkaportin asento tyhjäkäynnillä/ilman kaasua. Poistaa hukkaportin rätinän/pintakaasun turbo lagin. Asetus 0-5000rpm. Tämä oli aika liki keskellä. Säädin itse tuohon täysin keskelle 2500rpm.

      Valikko 11: Kaasupolkimen herkkyys suhteessa ahtopaineisiin. Matalat arvot ovat enemmän lineaarisia, kun taas korkeammat arvot agressiivisempia. Asetus 0-5000rpm. Tämäkin oli aika keskialueilla, pistin 2500rpm tähänkin.

      Valikko 12: Hukkaportin asento pintakaasulla. Liian suuri tai pieni arvo aiheuttaa "oscillation and strange behavior". Eli suomeksi, humppausta tai outoa käyttäytymistä. Tämä arvo pitäisi olla 2400-2800rpm.

      Jostain käsittämättömästä syystä tämä arvo oli 400rpm

      Olisikohan aiemmalla omistajalla ollut väärä valikko tai jotain muuta perseilyä tapahtunut....

      Säädin tämän tuohon keskelle 2600rpm.

      Ihan kuin eri autoa ajaisi ! Auto toimii kuin unelma, ei pienintäkään humppia, nykäisyä tai muuta ihme perseilyä ! Jotenkin kuulostaakin ihan erilaiselta. Paljon varmempi käynti ja ei ryi tai yski.

      Ennen tätä kaikkea tietysti löin MAP:in liittimen takaisin kiinni ja säätöjen jälkeen resetoin adaptiot.

      Nyt tuntuu toimivan. Ihme moottori tämä N54

      Uusi MAP toki vaihdetaan, kunhan saapuu. Ja tuo MHD wifimutikka täytyy tilata anyways ja tarkastaa sieltä vielä kaikki asetukset läpi ja pistää minttiin

      Edit: JB4 uusin vakaa versiohan on 32_14. Aiempi taisi olla siis tuo 32_12.

      Murheenkryynistä kuvaa
      Last edited by alfaromeo; 12-03-2022, 11:37.
      E92 335ia
      F11 535ia

      Comment

      • alfaromeo
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2019
        • 253
        • Suomi

        #33
        Nyt viikko ajeltu tyytyväisenä ja tänään aamulla huomasin työmatkalla, että ihan kuin olisi nykässyt muutaman kerran pinta-kaasulla. Tästä huolestuneena tsekkasin uudestaan 10-12 valikoiden asetukset.

        10 ja 11 taisivat olla edelleen aika liki tuossa 2500. Mutta jostain syystä tuo valikko 12 oli tippunut alle 2000 :think Auto siis säätää itsestään tuota valikko 12 alaspäin, miksi ?

        Pistin nyt uudestaan:
        -Valikko 10 -> 2000
        -Valikko 11 -> 2000
        -Valikko 12 -> 2400

        Kävin päivällä ajamassa koeajoa. Niin hieno ilma, että ikkunat auki. Aivan järjetön "wastegate rattle" moottorijarrulla Kuulostaa ihan joltain volkkarin tsi koneelta, missä jakoketju on juuri katkeamaisillaan !

        Koitin säätää valikko 10 ihan nollasta viiteen tuhanteen ja ei oikeastaan mitään vaikutusta tuohon rapinaan. Mitäköhän v*ttua nyt ?

        Kyseistä ääntä ei kuulu, jos on ikkunat kiinni tai radio päällä. Radio pois ja ikkunat auki niin oikein hävettää

        Sitten tuli mieleen tuo valikko 4. Viikko sitten, kun päivitin jb4 softan ja räpläsin asetukset läpi, en muista oliko tuo asetus tuossa 4/2, eli Back End Flash modessa. Tämä asetus on nyt kuitenkin tuossa 4/3 OEM Flash Mode.

        Autossa on MHD Flash virityksiä, mutta ilman mokkulaa en tiedä mitä. Voiko tuo 4/3 OEM Flash Mode blokata MHD:n pois, vaikka BEF olisikin flässätty ?

        Tarkoitan, että esim. MHD:n "wastegate rattle fix" olisi tällä 4/3 asetuksella pois päältä ? Burblet ovat kuitenkin selvästi läsnä edelleen, en usko että ilman MHD tätä asetusta paukuttaa putkeen ?

        Eli kuumottavimmat kysymykset:
        1. Miksi auto säätää itsestään valikko 12 asetusta alaspäin ?
        2. Onko MHD Flash kokonaan poissa käytöstä, kun valittuna valikko 4/3 OEM Flash Mode (Sisältäen "optiot", burblet yms) ?
        E92 335ia
        F11 535ia

        Comment

        • alfaromeo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2019
          • 253
          • Suomi

          #34
          Tuli selattua intter weppiä ja tänään taas lisää räpellystä. Juice Boxin läppäriversiosta löytyy "Additional Options" valikko. Aiemmin nimellä "bit 7" , eli tuo kohta 7 on "Alternative Anti-Rattle Logic". Burgerimiesten kehittämä asetus, jolla saadaan veist keit rätöl pois ilman turbolagia tai huonoa kaasun vastetta.

          En muista, mahtoiko nuo asetukset nollaantua, kun päivitin tuon jb4 firmwaren viikko sitten.

          No, anyways pistin nyt seuraavanlaiset asetukset.
          - Menu 10 -> 2000rpm (40%)
          - Menu 11 -> 2000rpm (25%)
          - Menu 12 -> 2600rpm

          Ja lisäasetuksista ruksitin tuon seiskan.

          Tiputin 10 ja 11 sen takia, kun koitin saada rattlea pienemmälle ja kaasuvaste oli ehkä liian aggressiivinen 2500rpm asetuksella.



          Uusi alkuperäinen MAP-anturi saapui myös tänään. Asensin sen samantien paikalleen, vaikka vanhassa ei välttämättä mitään vikaa ollutkaan.





          Nollasin taas moottorinohjauksen adaptiot ja asetin jb4 asetukset niinkuin aiemmin tuossa kirjoitin.

          Nyt toimii taas kuin ajatus ja hukkaporttien räpinä hävisi lähes kokonaan. Tietyissä tilanteissa voi kuulua jotain pientä, mutta ei lainkaan häiritsevää. Ja tämä siis molemmat ikkunat auki ja nurkissa repimistä yms perseilyä.

          Kävin ajamassa myös muutaman loggaus ajon läppäri hanttarin penkillä, kaikki näyttäisi olevan ihan ok.

          Tyhjäkäynnillä


          Tossa viimeisin kaikkien räpellysten ja koeajojen jälkeen


          Otin samalla nuo boost limitit pois pienillä vaihteilla. Antaa sutia jos siltä tuntuu

          Ajellaan nyt taas viikko hymy korvissa ja katsotaan, onko tuo menu 12 säätynyt itsestään v*turalleen.

          Erikoinen tämä BMW:n long life huolto-ohjelma, kun kerran viikossa pitää korjata
          E92 335ia
          F11 535ia

          Comment

          • Krampus
            BTCF Member
            • Nov 2017
            • 360
            • Keski-Suomi

            #35
            Miksi TMAP ja 6-syl timing logging on 15?
            Esimerkiksi itsellä TMAP 3,5 asetukseksi 1 ja 6-syl timing logging INAOS ja asetukseksi 7.
            Ymmärtääkseni sinulla pitäisi olla 0 ja 4 asetuksissa.
            Last edited by Krampus; 17-03-2022, 19:16.
            E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
            F31 320D, käyttis
            Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

            Comment

            • mmie
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 483
              • Kouvola

              #36
              Kyllä toi anti rattle ainakin omassa laitteessa toi lagia ihan huomattavasti, päädyin mieluummin pitämään ikkunat kiinni . Uudet föönit korjasi tilanteen..
              ex e36 325
              ex e46 328
              e92 335i FBO
              Ducati 900S ie
              KTM 640
              Suzuki GT550
              Honda CBR600

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7328
                • Oulu

                #37
                Originally posted by alfaromeo View Post
                Otin samalla nuo boost limitit pois pienillä vaihteilla. Antaa sutia jos siltä tuntuu
                Asiasta mitään tietämättömänä mietin vain että onko noitten tarkoitus estää sutimista vai suojella vaihteistoa vai mitä? Ja onko noi boost limitit sama asia kuin väännön rajoitus eri vaihteilla?

                Jotain vaihdekohtaisiin väännön rajoituksiin liittyvää diesel-moottoreiden osalta on keskusteltu täällä, mutta en tiedä liittyykö tämä yhtään mitenkään noihin boost limiteihin: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=439
                Last edited by Petri.Kekkonen; 18-03-2022, 06:57.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5332
                  • S:t Karins

                  #38
                  Originally posted by mmie View Post
                  Kyllä toi anti rattle ainakin omassa laitteessa toi lagia ihan huomattavasti, päädyin mieluummin pitämään ikkunat kiinni . Uudet föönit korjasi tilanteen..
                  Näin se menee, kun noi vivut/linkut kun on väljät, niin niitä ei saa JB4:kaan korjattua, pientä fiksausta kyllä enen turboremonttia .
                  Mutta hyvä että pääsee nauttimaan tehoista nyt
                  Kyllä sitä remppaakin vähän aina N54:een mahtuu, se vaan kuuluu siihen.
                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Asiasta mitään tietämättömänä mietin vain että onko noitten tarkoitus estää sutimista vai suojella vaihteistoa vai mitä? Ja onko noi boost limitit sama asia kuin väännön rajoitus eri vaihteilla?
                  Juuri näin, väännön rajausta jotta takanakit saa pitoa. Ihan tarpeellinen sitten kun ahdot on siellä 25 psi:n luokkaa...
                  Last edited by Tommix; 18-03-2022, 07:34.
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • mmie
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 483
                    • Kouvola

                    #39
                    Tosi väljät oli akseloinnit 225tkm ajetuissa turboissa. Logien mukaan ahtopyyntöön päästiin uusilla fööneillä n. 750rpm aikasemmin kuin vanhoilla, eli ei ne portit enää tiiviisti kiinni menneet, sen näki hukkisläppien nokijäljistäkin.
                    ex e36 325
                    ex e46 328
                    e92 335i FBO
                    Ducati 900S ie
                    KTM 640
                    Suzuki GT550
                    Honda CBR600

                    Comment

                    • alfaromeo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2019
                      • 253
                      • Suomi

                      #40
                      Mietin itsekin noita asetuksia, miksi siellä on 15 ? Ei hajuakaan mikä homma.. Ja logeissa näkyy tosiaan vain ykkösen sytkä. Täytyy kattoo n54tech sivuilta, mitkä on defaultit. Luultavasti noilla asetuksilla ei ole käynnin osalta mitään merkitystä ?

                      Turbolagi on mulle vieras asia. Lähes kaikki aiemmat autot ovat olleet vapaastihengittäviä. Mun mielestä tämä lähtee "kuin tykin suusta" anyways.. Ja tehoa on niin paljon, että pitäis vaihtaa gaardemaisteri kuskiksi kun revitään tappiin asti, loppuu omat kädet kesken

                      Ilmeisesti vaihdelaatikon pitäisi kestää, ja tuo ajonvakautus hakkaa kyllä tehoja alas, kun meenaa lähteä vehje käsistä. Mulla on tossa valittuna tuo "one push DTC when startup", todella kätevä ominaisuus

                      Mulla pyörii ahdot logien mukaan urut auki siellä 15-17PSI , eli karkeesti 1-1,2bar.

                      Nyt ajettu 206tkm ja mitään tietoa ei ole turboremontista. Todennäkösesti alkuperäiset mitsubishit siellä puhisee.. Luin vain juttua jenkkilästä, että on tehty täydet turboremontit yms ja muutaman tonnin jälkeen rattle on palannut... Ilmeisesti hukkaportin tangossa on joku "C-sokka", joka kuluu ja aiheuttaa tuon äänen, vaikka turbot yms ovat aivan mintissä.. Ken tietää..

                      Tänään ekaa kertaa aloin läträämään viinalla (koskee siis autoa) 20l ysikasia ja 10l e85 sekaan. Paskalla matikalla siis 33% seos sisällä.

                      Katotaan mitä tapahtuu. Jos homma toimii, täytyy jatkaa harrastusta. Salavalikoista 06.01 näkee tankin täyttöasteen litroina, sieltä on helppo kattoa kans kuin paljon on bensaa, jos haluaa hifistellä.

                      Mitä tallikaverit vois lonkalta sanoa, jos näillä virityksillä vetäis e30-40 mixillä, ollaanko 500hv nurkilla ?
                      E92 335ia
                      F11 535ia

                      Comment

                      • strmix
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 65
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by alfaromeo View Post

                        Katotaan mitä tapahtuu. Jos homma toimii, täytyy jatkaa harrastusta. Salavalikoista 06.01 näkee tankin täyttöasteen litroina, sieltä on helppo kattoa kans kuin paljon on bensaa, jos haluaa hifistellä.

                        Mitä tallikaverit vois lonkalta sanoa, jos näillä virityksillä vetäis e30-40 mixillä, ollaanko 500hv nurkilla ?
                        Tehot on vakio turboilla etanolilla 400-420hv paikkella.

                        Kannattaa vielä etanolipitoisuutta nostaa E50, jos vaan rail paineet pysyy ylhäällä.
                        Ex Bmw e91 335d - 400hv
                        Bmw E91 335i - 500hv

                        E- ja F-sarjan viritysohjelmat foorumilaisille.

                        Comment

                        • miyli
                          BTCF Member
                          • Dec 2008
                          • 2079
                          • Naantali

                          #42
                          Juu vakio turboilla ei päästä edes 100% E85:llä 500hv. Laatikot kyllä kestää hyvin, itsellä 50tkm ollut virit ja ei ongelmia laatikon kanssa vaikka saanut kyllä kunnolla kenkääkin.
                          Matalapainepumppu täytyy myös vaihtaa tehokkaampaan jos rupeaa viinan kanssa läträämään.
                          Last edited by miyli; 18-03-2022, 19:35.
                          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                          0-200km/h 11.40s
                          100-200km/h 6,00s
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5332
                            • S:t Karins

                            #43
                            Veikkaan että noilla ahdoilla/modeilla ollaan tyypillisesti siinä 420 hv paikkeilla (konetehoa). 500 hv vaatii jo hybridiahtimet, vakioista loppuu tuotto siinä 470 hv:n kohdalla.
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • alfaromeo
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2019
                              • 253
                              • Suomi

                              #44
                              Kyllä kyllä... Ja tosiaan, tämä on automaatti askilla. Täytyy tossa keväämmällä käydä JW-Servicen dynossa kokeilemassa mitä käppyrät näyttää. Ja ennen vetoja laskea tuo 40% seos sisään. JB4 ohjeistus on vakiokamoilla 30-40% e85 ja map5.
                              E92 335ia
                              F11 535ia

                              Comment

                              • alfaromeo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2019
                                • 253
                                • Suomi

                                #45
                                Nyt on kalusto pysynyt kasassa puoltoistaviikkoa Homma toimii ja jb4 säädöt on pysyneet samassa, mihin ne säädettiin. Perseilyä ei ole havaittu.

                                Ajellut nyt vähän reippaammalla etanolilla. Aika liki 50% seoksella mennään ja ei mitään valittamista. Kone käy ja kukkuu nätisti ja vetoja tuntuu olevan enemmän. Raision ST1:sellä ihan kohtuullinen 1,67€/l pumppuhinta.

                                Hiukan pidempi vieteri kylmäkäynnistyksessä ja vesihöyryä tulee enemmän putkien päistä. Auto tuntuu herkemmältä ja täydellä vedolla repii entistä enemmän...

                                Se MHD Wifi mokkula on edelleen tilaamatta. Kunhan "kerkeää", niin tilaan saksasta moisen. Postien kanssa tais olla siinä 90€ nurkilla koko lysti..

                                Tänään tuli vaihdettua kurat ja suodatin. Samaan rytäkkään pannuhuoneen pesu moottoriliuottimella ja painepesurilla. Perään pullo silikonisprayta, nyt on "tehdas uusi" moottoritila (Ilmansuodattimet peitettiin muovipusseilla tiukkaan ennen pesua)

                                E92 335ia
                                F11 535ia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎