Originally posted by käkke
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
335i N54 kysymyksiä
Collapse
X
-
Jaahas, pitkästä aikaa taas. Auto sai seistä hangessa kaksi ja puoli kuukautta, motivaatio oli aikalailla nollan tuntumilla, ehkä välillä jopa pakkasen puolella. Noh, nyt oli aika taas jatkaa projektia. Ykköslambdat ovat myös olleet tuossa keittiön pöydällä samaisen ajan. Auton siirto halleille ja vaihtamaan lambdoja.
Lukuisten pettymyksien jälkeen odotukset eivät olleet kovin korkealla, mutta loogisesti ajateltuna näillä pitäisi saada kone käymään taas normaalisti. Kaikki muu on tosiaan vaihdettu jo uuteen. Kakkoslambdat olivat karussa kunnossa, kun ne vaihdettiin. Silloin jo mietittiin, miltä ykköset mahtaisi näyttää. Todenäköisesti ei kovin hyvältä.
Hammastangon hanttarin puoleinen pultti pois ja kuskin puolelta riittää löysäys, sitten pääsee käsiksi ykköslambdoihin.
Lambdan irroitus työkalut yksinkertaisuudessaan
Tosiaan, lohko 2 anturi on harmaalla lyhyemmällä johdolla ja lohko 1 on mustalla pidemmällä johdolla. Liittimien telineet on siinä venakopan kyljessä.
Kuluneet ovat, lohko 2 anturi oli aivan pikimusta ja muurautunut tuosta noesta umpeen.
Lohko 2 anturi vasemmalla. Kovaa kyytiä on saanut. Lohko 1 anturi oli selkeästi terveemmän oloinen, reijät auki ja keskellä valkoista.
Uudet raikkaat anturit, OEM laatuiset.
Uudet asennettuna
Todella vaivattomasti meni vaihto. Isolla lenkillä alkunykäys ja katkotulla muutama kierros, ja loput meninkin kädellä kääntäen. Ylhäältä saa helposti käden tuonne ja nostettua anturit pois ja uudet hollille. Tämän jälkeen mhd kaikki koodit pois ja kaikkien adaptioiden nollaus. Sitten virrat päällä 30s ja vasta sitten käymään (throttle resetin takia). Nätisti lähti tulittamaan ja annoin käydä tyhjäkäyntiä n.10 minuuttia. Jotenkin siinä jo kuuli, että käy eritavalla kuin aiemmilla kerroilla. Paljon vakaampi ja luotettavampi käynti. Reipas koeajo, tasakaasua isolla tiellä, nurkissa pyörimistä jne kokoajan vaan toimii kuin kello. Kyllä se nyt vähän näyttäisi että kuntoon taisi tulla. Mutta, epäileväinen olen edelleen, aiempien kertojen takia. Annetaan jäähtyä ja käydään pariin kertaan vielä uudestaan ajamassa seuraavina päivinä. Jos ja kun auto toimii, lähtee se myyntiin. Ei riitä varat pitää kahta autoa tällä hetkellä. Puolisen vuotta taisi auto olla talviunilla ja n.2000€ mennyt valuuttaa käyntivian selvittämiseen. Toivottavasti nyt tulittaa kerta toisensa jälkeen uudestaan ja uudestaan.
Ohessa video koeajon jälkeen
E92 335ia
F11 535ia
Comment
-
-
Mielenkiintoinen tuo LTFT arvojen nouseminen suht korkealle adaption nollauksen jälkeen. Ensin ollaan muutaman prosentin verran plussalla ja kiihdyttäessä nollan tuntumassa. Sitten arvot alkaa kiipeämään ylös aina 25% ja sitten laskevat ja pyörivät 13-18% välissä. Kiihdyttäessä rajummin laskevat nollan tuntumaan edelleen. Mitään ilma vuotoja en ole löytänyt ja nyt 12 indexin suuttimetkin. Arvot nousee jonkun verran mitä lämpimämpi kone on.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostMielenkiintoinen tuo LTFT arvojen nouseminen suht korkealle adaption nollauksen jälkeen. Ensin ollaan muutaman prosentin verran plussalla ja kiihdyttäessä nollan tuntumassa. Sitten arvot alkaa kiipeämään ylös aina 25% ja sitten laskevat ja pyörivät 13-18% välissä. Kiihdyttäessä rajummin laskevat nollan tuntumaan edelleen. Mitään ilma vuotoja en ole löytänyt ja nyt 12 indexin suuttimetkin. Arvot nousee jonkun verran mitä lämpimämpi kone on.
Jos vaihdoit suuttimia niin teitkö sopeutusajon niille?
Comment
-
-
Originally posted by azlakki View Post
Vaikuttaisi imuvuodolta, mitä enemmän kierroksia sitä vähemmän alipainetta/vuotoa ja tyhjäkäynnillä alipaine suurimmillaan. Kai imuvuodot tarkastit savutestillä?
Jos vaihdoit suuttimia niin teitkö sopeutusajon niille?
Pari logia.
- https://datazap.me/u/marker/light-th...17-18-21-22-23 Tästä näkee hyvin että korjaukset suurimmillaan juuri kun mennään ahtopuolelle.
- https://datazap.me/u/marker/full-throttle?log=0&data=21
Last edited by makebm5; 22-05-2024, 20:51.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Comment
-
-
Originally posted by azlakki View PostSavustus ainoa keino löytää pienetkin vuodot, iso ei tarvitse olla ja heti näkyy trimmeissä.
Teit varmaan suuttimien vaihdon jälkeen niiden adaptaatioiden nollauksen ja tämän ohjeen mukaan sopeutuksien proseduurit myös vauhtipyörälle?
https://bimmerprofs.com/how-i-perform-n53-adaptations/
Nollauksen tein mutta en ole orjallisesti noudattanut tuota ohjetta vaan ajellut vaihtelevasti.
BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by Wibu View PostSaako koodattua kateista tulevat vikakoodit pois, kun on vaihdettu katittomat dp:t ja keltä sellanen mahdollisesti onnistuis Pirkanmaalla?BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Eikä ole järkeä laittaa DP:tä jos ei samalla laita virituuninkia.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Comment