HKS tarjoaa noihin erilaisia "adaptereita", millä saadaan erinlainen ääni. Perus "tokyo" meininki... Tuo vakio on tuo klassinen "Genuine HKS sound". Omasta mielestä todella asiallinen ja sivistynyt pihaus
Viime syksynä huomasin pienen jäähdytinnestelaikun oman e92:n alla.
Ajelin sitten tallille tutkimaan tilannetta. Hetken etsinnän jälkeen tihkupaikka löytyi paisarilta syylärin päältä poikittain kulkevan, ylävesiletkun oksanhaaraan päätyvään putkeen. Tämä syylärin päällä kulkeva osuus on sitä perinteistä bemarin "paskamuovia", joka rusahti samointein tuhannen päreiksi, kun sitä sormella tökkäsin. Myös se ylävesiletkun oksanhaara katkesi heti, kun sitä vähän kokeili. Eli vaihtoon meni paisarilta lähtevä putki ja ylävesiletku.
Arvelin tämän kokemuksen jakaa heads uppina muillekin, että kysinen osa kannattanee tarkastaa / vaihtaa ennakoivasti, koska tienpäällä porsiminen katkaisee ainakin pidemmän matkanteon.
ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
Samoja kokemuksia kyseisestä "oksasta". Ö-Suodattimen jalan tiivisteen vaihdossa tuo kyseinen niinsanotusti "jäi käteen"... Pikku jatkopala viritys korjasi tilanteen "väliaikaisesti". Nykyisin edelleen paikallaan...
Oudon sitkeitä tuntuu olevan nuo Mitsubishin turbot. Minun tietojeni mukaan ovat alkuperäiset vuodelta 2006. Edelleen ahtaa nätisti tasaista käyrää, toki heräävät aika myöhään.. Tämä johtuu suoraan hukkaporttien säädöistä, jotka ovat "anti-rattlen" takia säädetty tappiin asti.
Rätinä on minimissään, mutta turbot ovat alhaalla tukkoiset. Siinä n.3000rpm heräävät täyteen lauluun.
"Uudesta asti" on ollut lievä öljyn/ruudin katku, juuri liikennevaloissa, jos tuulee takaata päin. Etanoli tietysti myös haisee kamalalta, sekä tuottaa valkoista höyryä..
Saa nähdä, koska nuo hajoaa. Tällöin voisi harkita jopa top mount single turboa ja päivittää kaikki täysin uusiksi.
Huh, aika korkealta kuulostaa kun muistaakseni N54 maksimivääntö on speksien mukaan 1300 rpm alkaen tarjolla. Vaan eipä taida tuollaista mitatuissa dynokäppyröissä näkyä vähän ajetuillakaan turboilla?
Oudon sitkeitä tuntuu olevan nuo Mitsubishin turbot. Minun tietojeni mukaan ovat alkuperäiset vuodelta 2006. Edelleen ahtaa nätisti tasaista käyrää, toki heräävät aika myöhään.. Tämä johtuu suoraan hukkaporttien säädöistä, jotka ovat "anti-rattlen" takia säädetty tappiin asti.
Rätinä on minimissään, mutta turbot ovat alhaalla tukkoiset. Siinä n.3000rpm heräävät täyteen lauluun.
"Uudesta asti" on ollut lievä öljyn/ruudin katku, juuri liikennevaloissa, jos tuulee takaata päin. Etanoli tietysti myös haisee kamalalta, sekä tuottaa valkoista höyryä..
Saa nähdä, koska nuo hajoaa. Tällöin voisi harkita jopa top mount single turboa ja päivittää kaikki täysin uusiksi.
Oletko vielä säätänyt hukkaportteja takaisin ohje-arvoihinsa niistä säätötangoista? Voisi auttaa tuohon viiveeseen ja kilinöihin. Itsellä sai ottaa kaikki anti rattlet pois kun tuon tein. Noi pitäisi kokonaan sulkeutua 6" HG alipaineella, takimmainen suht helppo tehdä mutta etumaista joutuu kikkaileen tai tehdä ns. prikkametodilla.
Mulle vaihdettiin turbot 230tkm kohdalla. Hukkaportin akselin läpiviennit oli jo melkoisen horot ja porteista huomasi etteivät olleet enää sulkeutuneet tiiviisti. Tuskinpa olisi säädöt enää hirveästi auttaneet. Uusilla turboilla ahdot osui targettiin n. 1000rpm aikaisemmin. Mullakin oli anti-rattle niillä vanhoilla jonkun aikaa aktiivisena, mutta viive oli niin huomattava, että palasin kuuntelemaan helinää...
ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
Mulle vaihdettiin turbot 230tkm kohdalla. Hukkaportin akselin läpiviennit oli jo melkoisen horot ja porteista huomasi etteivät olleet enää sulkeutuneet tiiviisti. Tuskinpa olisi säädöt enää hirveästi auttaneet. Uusilla turboilla ahdot osui targettiin n. 1000rpm aikaisemmin. Mullakin oli anti-rattle niillä vanhoilla jonkun aikaa aktiivisena, mutta viive oli niin huomattava, että palasin kuuntelemaan helinää...
Joo ei niistä uusia tule enää mutta tuolla voisi saada käytettävyyttä takaisin parempaan suuntaan, jos ei ole turboremppaa tekemässä.
Itse tein tuon +180tkm kohdalla ja oli myös holkeissa väljää reilusti eikä portit sulkeutunut käytännössä ollenkaan. Säätelyn jälkeen sai menemään kiinni ohje-arvon mukaisesti ja meno muuttui ihan toisenlaiseksi.
Fyysisesti hukkaporttien tankoihin ei ole koskettu. Joku joskus sanoi, että niihin ei kannata koskea ollenkaan ? Siinähän on 10-mm mutteri ja tanko, jota pystyy kääntämään. Kädellä kokeillut taaimmaista, selkeä välys siinähän on.
Oletan, että turbot itsessään ovat aikalailla kunnossa. Ehkäpä noista tangoista voisi ottaa löysät pois ? :think
Kaverilla 140tkm ajettu E93 AJ-Techin ohjelmalla. Ajoin sitä yksi päivä, se lähtee vetämään heti kun vähänkään painaa kaasua. Toki, ihme sihinä kuuluu välittömästi ja ei kulje läheskään samanlailla, kun tuo oma. Paljon tasaisempi ja maltillisempi veto.
Tuo oma on simmoinen, että alhaalla hieman kaasua painettaessa ei oikeen tahdo vetää, vaikka nopeusmittari nouseekin yllättävän nopeasti. Mutta kun lyö yli puolen kaasua, lähtee jo vetämään. Täydellä kaasulla alkaa sadan vauhdista jo lyömään tyhjää ja saa pitää ratista kiinni Ihan kuin olisi joku isompi ahdin pellin alla...
Fyysisesti hukkaporttien tankoihin ei ole koskettu. Joku joskus sanoi, että niihin ei kannata koskea ollenkaan ? Siinähän on 10-mm mutteri ja tanko, jota pystyy kääntämään. Kädellä kokeillut taaimmaista, selkeä välys siinähän on.
Suht perusjuttuja noiden säätäminen, toki jos ne näyttää siltä (umpi ruosteessa yms.) että koskemalla niihin ei saa kuin harmitusta aikaiseksi niin silloin kannattaa jättää rauhaan
Noissahan olisi hyvä nähdä se hukkaportin kiinni meneminen mutta on noita tehty ihan korvakuulollakin. Itse tein dp vaihdoksen aikana kun testasin niiden toimivuutta.
Kertyykö jollain jälkiasennetun huohotinpurkin pohjalle jotain. Mulla semmonen Burgertuning alumiinipöntön kopio.
Pieni öljykalvo sisällä,ei muuta.
Joku 175tkm ajettu auto. Ja se se venttiilikopan takaiskulähtö tuntuu ehjältä.
Pari kertaa itte putsannu imukanavat aseenpiippu rasseilla,imusysteemeillä sun muilla + karstan poisto tököteillä. Kai se pönttö toimii,kun ei ole venttiilit pahemmin karstottuneet siivousten jälkeen.
Eka kerralla about 140tkm kohalla oli kyllä aika kakut venojen päällä ja kanavissa. Nyt 35tkm myöhemmin hyvin vähän oli.
Aika vähän tuonne itsellekkään aikoinaan mitään tuli. Ja jos haluaa estää kaiknen huohotuksen imupuolelle niin tarviit vielä tuon boost puolen säiliön lisäksi toisen pytyn vakuumipuolelle:
The BMS vacuum side N54 OCC works in conjunction with our world famous boost side N54 OCC to prevent engine oil and PCV gunk from coating your intake valves and hurting engine efficiency under engine vacuum operation.
Aika vähän tuonne itsellekkään aikoinaan mitään tuli. Ja jos haluaa estää kaiknen huohotuksen imupuolelle niin tarviit vielä tuon boost puolen säiliön lisäksi toisen pytyn vakuumipuolelle:
The BMS vacuum side N54 OCC works in conjunction with our world famous boost side N54 OCC to prevent engine oil and PCV gunk from coating your intake valves and hurting engine efficiency under engine vacuum operation.
Tommonen yks pönttö just on paikoillaan venakopasta. Että toinen vielä siihen tankoon kiines,sanoisinko melko ahasta
Mutta joo ,ahtaminen tekee hommat vaparia vähän mutkikkaammaksi ,kun mennään imun ja ahtojen puolelle molemmille.
Niin ja kiitti hyvästä juttulinkistä ,nää on aina kivoja luettavia.
Comment