Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Volastinho
    Newbiemmer
    • Jan 2015
    • 17
    • Varkaus

    Moottori ei käynnisty

    Nyt tarvittais apua, että sais auton takaisin liikenteeseen.


    Eli kiihdyttäessä tuli joku vika ja rupesi käymään varmaan kolmella pytyllä. Viety lavetilla liikkeeseen. Siellä diagnosoitu vika moottorinohjaimeen.
    Moottorinohjain käytetty korjauksessa. 1 pytyn ruiskunohjaus mosfetti oli oikosulussa. Vaihdettu kaikki. Nyt ohjain takaisin autossa kiinni, mutta mootori ei edes yritä käynnistyä.

    Autossa kiinni myös JB4. Ottivat senkin välistä pois, kun tutkivat autoa. Sen irroituksen jälkeen ei enää käynnistynyt.

    Eivät saa enää yhteyttä moottorinohjaimeen vikakoodien lukua varten. Ohjaimena MSD80.

    Pystyykö tuota moottorinohjainta tarkastamaan jotenkin onko se varmasti kunnossa?

    Pystyiköhän nuo JB4 menevät kaapelit laittamaan väärään järjestykseen? Vai kävivätkö liittimet vain yhteen paikkaan?

    Sulakkeet kuulema ehjät.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10923
      • Joensuu

      Originally posted by Volastinho View Post
      Nyt tarvittais apua, että sais auton takaisin liikenteeseen.


      Eli kiihdyttäessä tuli joku vika ja rupesi käymään varmaan kolmella pytyllä. Viety lavetilla liikkeeseen. Siellä diagnosoitu vika moottorinohjaimeen.
      Moottorinohjain käytetty korjauksessa. 1 pytyn ruiskunohjaus mosfetti oli oikosulussa. Vaihdettu kaikki. Nyt ohjain takaisin autossa kiinni, mutta mootori ei edes yritä käynnistyä.

      Autossa kiinni myös JB4. Ottivat senkin välistä pois, kun tutkivat autoa. Sen irroituksen jälkeen ei enää käynnistynyt.

      Eivät saa enää yhteyttä moottorinohjaimeen vikakoodien lukua varten. Ohjaimena MSD80.

      Pystyykö tuota moottorinohjainta tarkastamaan jotenkin onko se varmasti kunnossa?

      Pystyiköhän nuo JB4 menevät kaapelit laittamaan väärään järjestykseen? Vai kävivätkö liittimet vain yhteen paikkaan?

      Sulakkeet kuulema ehjät.
      Jos se JB4 on pois välistä, niin kyllä ecuun pitäisi saada yhteys. Jos ei niin perusjuttujen tarkistus virrat, maat ym. eculle. Jos kaikki perusedellytykset ecun toiminnalle on, niin sitten vaikuttaisi ecu vialta.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1596
        • Turku

        Kuinka usein olette joutuneet vaihtamaan venttiilikopan tiivisteen?

        Mulla se on noin neljä vuotta sitten vaihdettu vajaan 100tkm kohdalla ja nyt kun on ajettu 141tk, niin olen parin kertaan ollut haistavinani lämpimän öljyn hajun lämmitysilman mukana. Taasko se pitää vaihtaa?
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5327
          • S:t Karins

          Originally posted by Silmaauki View Post
          Kuinka usein olette joutuneet vaihtamaan venttiilikopan tiivisteen?

          Mulla se on noin neljä vuotta sitten vaihdettu vajaan 100tkm kohdalla ja nyt kun on ajettu 141tk, niin olen parin kertaan ollut haistavinani lämpimän öljyn hajun lämmitysilman mukana. Taasko se pitää vaihtaa?
          Se kiinnityspulttien momentti on tosi pieni. Vähänkin ylikiristää niin tiiviste alkaa vuotamaan.
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1596
            • Turku

            Originally posted by Tommix View Post
            Se kiinnityspulttien momentti on tosi pieni. Vähänkin ylikiristää niin tiiviste alkaa vuotamaan.
            Ok, tuo voi toki olla mahdollista tässä minun tapauksessa.

            Momentti näyttää olevan vain 8,5Nm.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • alfaromeo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2019
              • 253
              • Suomi

              Long time no see. Toista kuukautta taukoa foorumilta. Tuossa kesälomilla jälleen toinen takavanne halki -> ilmat ulos parissa päivässä. Vanne hitsarille ja viikko -> ilmat ulos päivässä. Vanne on siis entinen, alkuperäinen m3 takovanne. Kaikki muut kolme ovat ehjiä ja ei ole hitsattu aiemmin. Tämä yksi takavanne on hitsattu 4-6 kertaa, halkee aina vierestä uudestaan...

              Hetken aikaa oli kaverin varasarja alla. 18" bmw replicat ja päällä roskalavalta kerätyt renkaat. Tilasin uuden sarjan Style 128 replicat ja m3 sarjasta gummit siihen päälle. Takaset tilasin uudet linglongit.

              Hiukan ujo ET35 noissa on, vaatii spacerit. Todenäköisesti ensi kevään hommia.

              Lievä öljynkäry / pölly on havaittavissa edelleen, varsinkin kylmällä koneella. Huomasin myös, että vk-tiiviste vuotaa takanurkasta taaemman turbon alipainekellon päälle ja siitä suoraan downpipeille. Tuo täytynee vaihtaa siis uuteen.

              Nyt oli katsastuksen aika. Meni läpi, mutta suullinen huomautus tuli oikea taka narinanivel (vuosi sitten sama homma) ja vasen taka ylätukivarren sisempi nivel väljä. Ajattelin laittaa sitten kerralla kaikki kuntoon. Molemmille puolille uudet narinanivelet ja ylävarret. Oli myös pakko vaihtaa raidetangot täydellisenä uusiin, koska ohjauskulmia ei vanhoilla säädetä. Kolmeen kertaan aiemmin vedetty punahehkuun ja silti täysin jumissa... Käytännössä "sulaneet" kiinni...

              Kolme vuotta vanhat K-Sportin iskarit, kolme neljästä ajanut kastiketta ulos. Iskaritesti näytti kuitenkin tasaisen hyvää.

              Vaihdettua osaa


              Takapää levällään


              Uutta narinaniveltä


              Narinanivelen vaihtoon työkalu


              Uusi ylävarsi


              Uutta raidetankoa


              Nosturilla


              Kaikki rasvattu reilulla kädellä


              Ohjauskulmien säätö


              Style 128 uudet replicat


              Nyt olis sitten alustan osalta kaikki jiirissä. Talvea kohti. Mittarissa nyt miehekkäät 244tkm ja ihana lämmin öljynkatku hivelee sieraimia. Todenäköisesti vk-tiivisteen vuoto pakoputken päälle ja takapöntöistä tuleva lievä pölly yhteensä aiheuttaa kysymysmerkkejä. Ja todenäköisesti turbot ovat tosiaan alkuperäiset.
              E92 335ia
              F11 535ia

              Comment

              • alfaromeo
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2019
                • 253
                • Suomi

                Tuli sitten kuitenkin haettua motonetistä 12mm spacerisarja pultteineen taakse ja eteen 5mm kiekot. Nyt on "m3 ET:t". Istuu taas nätisti, aivan kaaren reunalle.

                Seuraavaksi sitten vk-tiiviste vaihtoon
                E92 335ia
                F11 535ia

                Comment

                • alfaromeo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2019
                  • 253
                  • Suomi

                  Ei kai siinä, tänään painoin uuden vk-tiivisteen paikoilleen. Vanha luultavasti alkuperäinen, aivan koppurainen.

                  Aika ruuhka on tuossa venttiilinkopan alueella, johtoa ynnä muuta. Käärmeenpesä tulee mieleen...

                  Ihmettelin, kun "kaikki" pultit oli auki ja ei millään meenaa irrota. Ajattelin, että perinteisesti vanha tiiviste on palanut vaan kiinni. Joskus voi olla todella kovin kiinni. Todellisuudessa kolme pulttia oli vielä kiinni Eli nämä pitkät, mihin tulee sytkän maadoitukset kiinni. Pitkä 10mm hylsy niin saa nämät auki.

                  Tämän jälkeen otti kiinni öljykorkista niin johan nousi koko hässäkkä ylös.

                  Toki, johtosarjat tiellä ja tulppien ohjainholkit yms päistää kokoajan vastaan. Siitä sitten jotenkin vääntäen sain kopan pois. Ja tietysti välttäen, ettei riko kaikkea mm. suuttimien liittimiä.

                  Onnistunutta asennusta helpottaakseni vedin nippusiteillä johtosarjat yms piukasti pois edestä, että saisi venttiilinkopan nätisti ja suoraan omalle paikalleen.

                  Koppa putsattiin huolellisesti ja tiivisteen urat täyteen jarruvaseliinia, siihen sitten uusi notkea tiiviste oli kiva painaa paikalleen. Pysyy myös kivasti paikallaan asennuksen ajan.

                  Samalla tuli tarkistettua, että kaikki johdot/alipaineletkut yms kulkee OEM reittiä ja on asiallisesti paikallaan. Kaikki näytti hyvältä.

                  Koppa irti


                  Vanha kovettunut tiiviste ja koppa


                  Johtosarjat yms pois edestä


                  Eikö nämä ole Index10 suuttimet ?


                  Konehuone kasattuna


                  Jos taas pääsis pari kuukautta
                  E92 335ia
                  F11 535ia

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6108
                    • Helsinki

                    Joo, toi venakopan tiivisteen vaihto ei oo mikään nopea homma..
                    Originally posted by alfaromeo View Post
                    Eikö nämä ole Index10 suuttimet ?
                    Kyllä
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • alfaromeo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2019
                      • 253
                      • Suomi

                      Tämä selvä. Eli suuttimet on vaihdettu, mahdollisesti jopa Dubaissa, missä auto on viettänyt ensimmäiset 7-vuotta.
                      E92 335ia
                      F11 535ia

                      Comment

                      • KtKtuned
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2013
                        • 126
                        • Finland

                        Itellä ehkä hyvä tsäkä,kun ei 2007 mallin 175tkm ajetussa toi venakopan tiiviste vuoda.
                        Mutta öljypohjasta hieman tihkuttaa,ei maksa vaivaa korjata ja ehkä kampiakselin takastefasta. Suojaa korroosiolta metalliosia niiden lähellä
                        Ja ei edes tiputa maahan asti.

                        Ja index 01 (vai mikä se eka satsi oli) orkkis suuttimet tuntuu pelaavan ihan ok?
                        Last edited by KtKtuned; 27-09-2023, 19:44.
                        BMW 335i E90 -07

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 910
                          • Espoo

                          Originally posted by KtKtuned View Post
                          Itellä ehkä hyvä tsäkä,kun ei 2007 mallin 175tkm ajetussa toi venakopan tiiviste vuoda.
                          Mutta öljypohjasta hieman tihkuttaa,ei maksa vaivaa korjata ja ehkä kampiakselin takastefasta. Suojaa korroosiolta metalliosia niiden lähellä
                          Ja ei edes tiputa maahan asti.

                          Ja index 01 (vai mikä se eka satsi oli) orkkis suuttimet tuntuu pelaavan ihan ok?
                          Meinaatko, että suuttimet on vielä kokonaan vaihtamatta 175 tkm kohdalla?

                          Itsellä on 2008 ja koko setti meni vähän päälle 30 tkm kohdalla uusiksi. Vuotivat kaiken läpi aina pakoputkesta hankeen asti.


                          Edit: Nyt on vasta vähän alle 50 tkm ajettu ja jo taas hyppyyttää tyhjäkäynnillä. Onkohan taas suutin vai nyt jo pumppu menossa...
                          Last edited by E39-530A; 27-09-2023, 20:06. Reason: Lisäys
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • alfaromeo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2019
                            • 253
                            • Suomi

                            Originally posted by KtKtuned View Post
                            Mutta öljypohjasta hieman tihkuttaa,ei maksa vaivaa korjata ja ehkä kampiakselin takastefasta. Suojaa korroosiolta metalliosia niiden lähellä
                            Ja ei edes tiputa maahan asti.

                            Ja index 01 (vai mikä se eka satsi oli) orkkis suuttimet tuntuu pelaavan ihan ok?
                            Tässä aiemman omistajan toimesta on ö-pohjan tiiviste vaihdettu. Aivan kuiva edelleen. Index6 on ilmeisesti ensimmäinen ja index11 on viimeisin versio.
                            E92 335ia
                            F11 535ia

                            Comment

                            • alfaromeo
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2019
                              • 253
                              • Suomi

                              Jaahas, taas päästiin pari kolme kuukautta ilman murheita. Oli jo aikakin, että leviää taas. Tässä kun kunnon pakkaskelit alkoivat, ihmettelin tyhjäkäyntiä kylmänä. Hieman epäröivää, pikkasen rötää ja haisee. Ajossa kuitenkin tuntuu toimivan ja ihan ok menee maantietä. Mittariin pyörähti viime vklp:na miehekkäät 250tkm. Tämän johdosta vanha piiska ansaitsi reippaan päälipesun ja öljynvaihdon. Samalla asensin defan sisätilanpuhaltimen (ollut kolme vuotta työn alla). Josko rupeisi käyttämään lohkaria kovilla pakkasilla... Tämän jälkeen muutama sata kilometriä ja alkoi ongelmat. Rötää oikeen kunnolla ja tekee pahaa antaa kaasua. Pakko ajaa laite takaisin töihin ja tutkia mitä on hajonnut.

                              Pyöreitä mittarissa.

                              Click image for larger version

Name:	53383245372_8291a782fe_b.jpg
Views:	155
Size:	214.2 KB
ID:	5489945


                              Tämmöset vikakoodit oli oksentanut

                              Click image for larger version

Name:	53384345373_e0043f199d_b.jpg
Views:	120
Size:	151.2 KB
ID:	5489946

                              Noh, ensimmäisenä tuli mieleen, että tulpat on loppu ja mahdollisesti puola/puolat. Tulpilla on ajettu 33tkm, piti vaihtaa ne jo aiemmin.. Laitoin sitten uudet tulpat ja bank 2 (4,5,6) puolat myös.

                              Tulpat ja puolat. Ylhäällä on ykkönen.

                              Click image for larger version

Name:	53384477904_6138806c5b_b.jpg
Views:	119
Size:	246.7 KB
ID:	5489947

                              Bank 2 tulpat täysin mustat, tietysti kun ECU on sulkenut suuttimet vian johdosta.

                              Näiden vaihdolla ei vaikutusta. Edelleen prötköttää ja valitettavasti alkaa vaikuttamaan suutin vialta...

                              Ei oo hyvä homma ei...



                              Tästä sitten tutkimaan suuttimien korjausarvoja. Kutonen vetää omaa sooloa ja muut käyttäytyy nätisti.



                              Poistaa kaikki vikakoodit ja resetoi koko roskan, käy 2-3min "ihan nätisti", sitten alkaa pikkuhiljaa yskimään/rötäämään ja sitten alkaa oksentamaan vikakoodeja, nuo samaiset tulee. Yleensä alkaa tuolla kutosen katkoksella.

                              Click image for larger version

Name:	53384602790_ddf2bc7ee5_b.jpg
Views:	119
Size:	63.8 KB
ID:	5489948

                              Tässä murheenkryyni

                              Click image for larger version

Name:	53384478259_fa593f8733_b.jpg
Views:	119
Size:	152.7 KB
ID:	5489949

                              Kaverin tallin perältä vanhasta pahvilaatikosta löytyi "joskus latviassa korjattu" index 12 suutin. Tämä paikalleen ja koodaus. Taas kävi ehkä 2-5min nätisti ja sitten alkoi rötköttää. Ei vastaa kaasuun ja käy ihan pisin v*ttuja... Ei hyvä.



                              Eli nyt pitäisi siis vaihtaa kaikki kuusi suutinta uusiin. Ei sattuisi kellään olemaan "sikspäkkiä" fölissä edulliseen hintaan ? Kattelin nopeasti intternetistä, todella kiven alla on nämä vanhat. Nyt on aika kuumottavaa, auto on muuten täysin tikissä (vasen etuiskari paskana), pakko saada laite ajoon taas.
                              E92 335ia
                              F11 535ia

                              Comment

                              • Silmaauki
                                BTCF Member
                                • Jan 2015
                                • 1596
                                • Turku

                                Kovin ovat mustia nuo 4-6 tulpat. Luultavasti kaikki kolme suutinta on täysin vaihtokunnossa. Sitä nuo vikakooditkin taitaa just kertoa.

                                Halvalla noita ei taida saada nyt mistään. Taitaa hinta olla 500eur/kpl, jos jossakin varastossa on.

                                Mutta mitä sille 2-tulpalle on tapahtunut?
                                E93 335i Aarre, Montego blue
                                E90 318i talvipulkka

                                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎