Joo, kaveri tilasi triopakilta uudet komponentit. Ensi viikolla saapunee. Hinta posketon 1,87€ / kpl . Foorumin päivityksen myötä, kun koittaa lisätä imageja, herjaa että tila on käytetty, pakko laittaa linkkinä. En tiedä mikä homma tämä on...
Eilen tuli viestiä, että ecu on valmiina. 8 kpl mosfettiä vaihdettu ja jotkut "päätyjohtimet" on kolvattu uudestaan, ilmeisesti kylmäjuotos noissa. Myös kampaliittimen muutama pinni putsattu, oli hieman vihreää pinnassa.
Tänään hain ecun ja kävin asentamassa paikalleen. Samalla otin suuttimien koodit paperille ylös ja kasasin konehuoneen taas jälleen kerran. Kaveri tuli tallille testeri mukanaan (autocom), jotta saadaan suuttimet koodattua. Noh, yllättäen eihän se tuolla onnistunutkaan... Tunnistaa vain MSD81 ecun, mulla on tuossa MSD80... Noh, huomenna saan toiselta kaverilta bmw orkkis testerin, jolla aikaisemmin koodattin nuo kolme uutta suutinta.
Eli huomenna suuttimien koodaus ja ajan sen jälkeen mhd stage 2+ sisään. Ja nyt sormet ristissä toivotaan, että rupee käymään nätisti.
Vanhat mosfetit irti
Fiksattuna
Näköjään nyt sylkee kuvia, kun otti ton ruksin pois alla olevasta ruudusta...
toimii kyl ilman suuttimien koodausta nimim. kiireellä piti saada auto ajoon. Ei ne arvot niin kauheasti heittele etteikö lähtis käyntiin ja toimis ok.
BMW 335i coupe -06
BMW 330i coupe -00
Ja pari vanhempaa menOpeliä
Eilen testerillä piti koodata suuttimet, kaikki arvot olivat pysyneet ennallaan. Eli koodausta ei tässä tarvittu, toki oli hyvä varmistaa asia. Tämän jälkeen mhd kartta sisään ja käyntiin. Tyhjäkäyntiä kävi siinä sen kymmenisen minuuttia ja pientä yskimistä jo siinä. Luin tässä kohtaan jo koodit.
Tämä tuli 10min tyhjäkäynnin jälkeen
Koodit pois ja koeajolle. Mhd mokkula mukaan, niin saa koodeja nollailtua.
Jonkun matkaa pääsi taas ja pikkuhiljaa alkaa yskimään. Varsinkin pintakaasulla ajettaessa. Jos höllää tai antaa syöttöä, toimii paremmin. Varmaan joku 5-6 kertaa tien sivuun ja aina vaan koodit pois ja jatkamaan ajoa.
Näitä tuttuja koodeja joka kerta...
Olin ajellut varmaan tunnin edestakaisin ja vielä kerran koodit pois ja lisää ajoa. Yhtäkkiä toimii käytännössä täydellisesti, varmaan 30-40min ajoa ei kertaakaan temppuillut. Annoin aika hyvin happea konetiellä ja vetää kuin hullu silkin sileästi. Normaali tasakaasulla ajo yms toimii vaan. Palasin tallille ja luin vielä koodit.
Tämä oli ainut
Eli bank 2 ykköslambdasta koodi. Poistin tämän ja annoin jäähtyä tunnin verran. Sitten kävin vielä kerran ajamassa, pääsin joku 10km ja alkaa rötäämään oikeen kunnolla. Niinsanottu "täystiltti". Lyhyellä koeajolla piti kolme kertaa pysähtyä nollaamaan koodit, jotta pääsi edes tallille takaisin.
Perus setit taas muistissa
Auto talliin ja ovet kiinni. Nyt rupee olemaan aika kuumottavaa. Molemmat lambda 1 tosiaan on vanhoja, ei mitään tietoa koska vaihdettu. Voisiko se muka olla, että lohko 2 lambda 1 aiheuttaisi tämmöistä ? Seuraavaksi sitten tutkimaan ykköslambdan johtoa ja liitintä, jos nämä ovat ok täytyy varmaan sitten vaihtaa uutta osaa...
Tuli tilattua Ovokon kautta saksalaiselta purkaamolta käytetyt suuttimet niin tarvitseeko uusia tiivisteitä tms vai vaihtaa vain paikoilleen ja tietenkin koodata?
BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Tuli tilattua Ovokon kautta saksalaiselta purkaamolta käytetyt suuttimet niin tarvitseeko uusia tiivisteitä tms vai vaihtaa vain paikoilleen ja tietenkin koodata?
Kannattaa vaihtaa
Käyttis:BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual" Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm
Eilen testerillä piti koodata suuttimet, kaikki arvot olivat pysyneet ennallaan. Eli koodausta ei tässä tarvittu, toki oli hyvä varmistaa asia. Tämän jälkeen mhd kartta sisään ja käyntiin. Tyhjäkäyntiä kävi siinä sen kymmenisen minuuttia ja pientä yskimistä jo siinä. Luin tässä kohtaan jo koodit.
Tämä tuli 10min tyhjäkäynnin jälkeen
Koodit pois ja koeajolle. Mhd mokkula mukaan, niin saa koodeja nollailtua.
Jonkun matkaa pääsi taas ja pikkuhiljaa alkaa yskimään. Varsinkin pintakaasulla ajettaessa. Jos höllää tai antaa syöttöä, toimii paremmin. Varmaan joku 5-6 kertaa tien sivuun ja aina vaan koodit pois ja jatkamaan ajoa.
Näitä tuttuja koodeja joka kerta...
Olin ajellut varmaan tunnin edestakaisin ja vielä kerran koodit pois ja lisää ajoa. Yhtäkkiä toimii käytännössä täydellisesti, varmaan 30-40min ajoa ei kertaakaan temppuillut. Annoin aika hyvin happea konetiellä ja vetää kuin hullu silkin sileästi. Normaali tasakaasulla ajo yms toimii vaan. Palasin tallille ja luin vielä koodit.
Tämä oli ainut
Eli bank 2 ykköslambdasta koodi. Poistin tämän ja annoin jäähtyä tunnin verran. Sitten kävin vielä kerran ajamassa, pääsin joku 10km ja alkaa rötäämään oikeen kunnolla. Niinsanottu "täystiltti". Lyhyellä koeajolla piti kolme kertaa pysähtyä nollaamaan koodit, jotta pääsi edes tallille takaisin.
Perus setit taas muistissa
Auto talliin ja ovet kiinni. Nyt rupee olemaan aika kuumottavaa. Molemmat lambda 1 tosiaan on vanhoja, ei mitään tietoa koska vaihdettu. Voisiko se muka olla, että lohko 2 lambda 1 aiheuttaisi tämmöistä ? Seuraavaksi sitten tutkimaan ykköslambdan johtoa ja liitintä, jos nämä ovat ok täytyy varmaan sitten vaihtaa uutta osaa...
Rupesin nyt tutkimaan tarkemmin noita lambda-antureita. Nyt on tainnut sattua sekaannus takalambdojen vaihdossa. Aikaisemmassa viestissä olen kirjoittanut lambdojen tiedot väärin päin. Hmm..
Tarkistin nyt kolmeen kertaan realoemista varaosanumerot ja googletin mikä anturi menee mihinkin. Hieman nyt vaikuttaisi, että takalambdat olisivat ristissä. Tämä täytyy tarkistaa ihan ensimmäiseksi.
Tein tuommoisen kuvan helpottaakseen tarkastusta. Tämänkin tarkistin moneen kertaan, että on varmasti oikein !
Lohko 2 muistaa hyvin siitä, että siinä tuo takalambda on "helppo vaihdettava". Poikittain putkessa kiinni.
Lisää lambaada juttua. Nyt alkaa koko vyyhti seljetä. Eli tilanne on se, että takalambdat ovat olleet aina ristissä ostohetkestä lähtien. Liittimet toki oikein, koska niitä ei saa ilman väkivaltaa ristiin. Valitettavasti anturit on vaan ruuvattu vääriin putkiin. Ostohetkellä oli vikakoodi lohko 1 anturi 2 viallinen, ja tämähän on virheellinen koodi, koska liittimet ovat ristissä. Todellisuudessa lohko 2 anturi 2 on rikki.
Noh, silloin olin itsekkin ikäänkuin vaihtamassa väärää anturia ja tilasin myös väärän anturin. Kun irroitin lohko 2 anturi 2 (minkä luulin olevan lohko 1 anturi), ihmettelin kun on vihreä liitin ja uudessa osassa on keltainen. Noh, ajattelin että varaosatoimittaja on möhlinyt ja katkoin liittimen ja vanhasta liitin tilalle. Osa paikalleen ja koodi poistui. Eli vaihdoin rikkinäisen anturin sattumalta ehjään, mutta anturit ovat edelleen ristissä.
Todella sekava keissi, mutta näin se meni. Eli kaikki nämä vuodet, kun on ollut lambda oskillointia, trimmeissä heittoja, humppausta tasakaasulla yms on johtuneet tästä. Aina kun nollaa mhd adaptiot, toimii sen pari kuukautta ja humppaus alkaa.
Eli nyt laitetaan kerralla kuntoon nuo takalambdat ilman johtojen katkomisia.
Tilanne on tällä hetkellä:
- Takalambdat ristissä
- Lohko 2 Anturi 1 rikki / johtovika
Jaahas ja komento takaisin. Mulla on tossa tosiaan isot downpipet, näissä on lambdat hieman eri kohdissa kuin orkkis kateissa. Todella hämäävää, kun lambdojen asennot on päinvastoin. Tarkastettiin moneen kertaan, että on varmasti oikein ja näin se on.
Hiukan zoomailin ykkös lambdoja samalla. Hammastangon välistä saa käden anturille, mutta avainta tai mitään ei. Ulkomaanpojat on löystänyt / irroittanu hammastangon pultteja. Jossain oli, että riittää irroittaa hanttarin puoleinen pultti ja kääntää hammastankoa sivuun niin saa anturin auki.
Lambda ykköset
Takalambdat paikallaan
Lohko 1 Anturi 2 Vihreä (Poikittainen asento, joka alkuperäisessä on Lohko 2 puolella)
Lohko 2 Anturi 2 Keltainen (Pysty asento, joka alkuperäisessä on Lohko 1 puolella)
Comment