Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 935
    • Espoo

    päivitystä

    Olen tänne itsekin kirjoitellut E39 -> E90 vaihdosta kokemuksia. Vertailukohta oli -00 530iA, jossa ihan kaikki vakiota alustaa ja renkaita myöten. E90 on 2,5 bensapadalla ja automaatilla, sporttialusta ja 17" kiekot (225/45), penkit mallia sport ja nahalla.

    Itse en yksinäni tilaa pahemmin tarvitse, joten koon puolesta tämä on tällainen käteen käypä. E39:ssä oli enemmän sellaista "ison auton tuntua" ja taksimeininkiä. Tämä nykyinen setuppi on vähän pintakova ja kaikki pienet reiätkin tulee mielellään kierrettyä toisin kuin ex E39:llä.

    M54B30-motissa oli enemmän "luonnetta". Tämä N52B25(A) on enemmän sellainen kuminauhamainen "pikkukone", vaikka suoritusarvot autoilla ovat lähes identtiset.

    Varusteista en marise, koska ne ovat olleet tiedossa ostettaessa, mutta vakio poppikone voisi olla laadultaan parempi ja automaatti-ilmastointi olisi voinut olla vakiovaruste manuaalin sijaan.

    Varsinaiset moitteet koskevat nimenomaista yksilöä. Auto on muuten erinomaisen hauska ajaa, mutta nitisevä ja särisevä sisusta ja lonksuva ja naksuva kuskinpenkki vie vähän fiiliksiä. Lisäksi 5-vaihteen kytkeytyminen tönäisee selvästi (laatikko 6-vaihteinen). En tiedä mikä tonnikeiju tällä on ajanut, kun kuskinpenkki on tuollaiseksi päässyt. Apparin tuoli on ihan timmissä kunnossa ja autolla oli kuitenkin ajettu vain 65tkm ostettaessa ("Suomiauto"). Itse olen punnittavana mallia neuvola. Mistähän sitten särinät ja natinat johtuvat; ehkä on yleisempää jäykemmällä alustalla ja matalammilla kumeilla.

    Tuulilasi on pehmoinen ja jo kovasti ruvella. Itse pidän reilua väliä edelliseen, mutta edellisistä en tiedä. Myös konepelti on aika rupinen -> kehno maalipinta?

    Hyvä kampe muuten kaiken kaikkiaan. Summa summarum, vaikka eri-ikäisistä autoista puhutaan: E90 ja E39 lähes tasavahvoja päivittäiskäyttöön (pk-seudulla), E90 ehkä kuintekin näppärämpi, joten ääni sille. Reissuun sitten E39 (alustaltaan ehjä sellainen).
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      Originally posted by E39-530A View Post
      Olen tänne itsekin kirjoitellut E39 -> E90 vaihdosta kokemuksia. Vertailukohta oli -00 530iA, jossa ihan kaikki vakiota alustaa ja renkaita myöten. E90 on 2,5 bensapadalla ja automaatilla, sporttialusta ja 17" kiekot (225/45), penkit mallia sport ja nahalla.

      Itse en yksinäni tilaa pahemmin tarvitse, joten koon puolesta tämä on tällainen käteen käypä. E39:ssä oli enemmän sellaista "ison auton tuntua" ja taksimeininkiä. Tämä nykyinen setuppi on vähän pintakova ja kaikki pienet reiätkin tulee mielellään kierrettyä toisin kuin ex E39:llä.

      M54B30-motissa oli enemmän "luonnetta". Tämä N52B25(A) on enemmän sellainen kuminauhamainen "pikkukone", vaikka suoritusarvot autoilla ovat lähes identtiset.

      Varusteista en marise, koska ne ovat olleet tiedossa ostettaessa, mutta vakio poppikone voisi olla laadultaan parempi ja automaatti-ilmastointi olisi voinut olla vakiovaruste manuaalin sijaan.

      Varsinaiset moitteet koskevat nimenomaista yksilöä. Auto on muuten erinomaisen hauska ajaa, mutta nitisevä ja särisevä sisusta ja lonksuva ja naksuva kuskinpenkki vie vähän fiiliksiä. Lisäksi 5-vaihteen kytkeytyminen tönäisee selvästi (laatikko 6-vaihteinen). En tiedä mikä tonnikeiju tällä on ajanut, kun kuskinpenkki on tuollaiseksi päässyt. Apparin tuoli on ihan timmissä kunnossa ja autolla oli kuitenkin ajettu vain 65tkm ostettaessa ("Suomiauto"). Itse olen punnittavana mallia neuvola. Mistähän sitten särinät ja natinat johtuvat; ehkä on yleisempää jäykemmällä alustalla ja matalammilla kumeilla.

      Tuulilasi on pehmoinen ja jo kovasti ruvella. Itse pidän reilua väliä edelliseen, mutta edellisistä en tiedä. Myös konepelti on aika rupinen -> kehno maalipinta?

      Hyvä kampe muuten kaiken kaikkiaan. Summa summarum, vaikka eri-ikäisistä autoista puhutaan: E90 ja E39 lähes tasavahvoja päivittäiskäyttöön (pk-seudulla), E90 ehkä kuintekin näppärämpi, joten ääni sille. Reissuun sitten E39 (alustaltaan ehjä sellainen).
      Kyllä niitä mittareita osataan suomessakin ruuvata... Ei kannata siihen luottaa. Jos penkki on jo paskana ja lasi täynä kivenhakkaumaa ja kilometrejä alle 70tkm, niin aika epäilyttävää on.
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Convertible
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2638
        • Turku

        Originally posted by bemu2000 View Post
        Kyllä niitä mittareita osataan suomessakin ruuvata... Ei kannata siihen luottaa. Jos penkki on jo paskana ja lasi täynä kivenhakkaumaa ja kilometrejä alle 70tkm, niin aika epäilyttävää on.
        Ei ole yhtään, näissä on pehmeät lasit ja suomessa lasit saa jo kk:n talviajon jälkeen huonoksi.
        F25 X3 35d
        E87 118i
        E46 330ti
        E46 M3
        E30 M3
        E30 M3 Convertible
        Z3 Roadster

        Comment

        • Veiled
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 1130
          • Helsinki

          Originally posted by Convertible View Post
          Ei ole yhtään, näissä on pehmeät lasit ja suomessa lasit saa jo kk:n talviajon jälkeen huonoksi.

          toi on niin totta. vituttaa, että ovat laittaneet tollasta paskalasia autoihin. yhden talven oon tolla ajellut ja ajan todella vähän, ja lasin vois jo huoletta vaihtaa. penkit sentään tuntuu olevan laatutekoa

          -V-
          /// X6 35i AlpinWeiss ///

          Pesua, tummennuksia, yliteippausta yms. helsingissä:

          www.automatrix.fi

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7418
            • Oulu

            Originally posted by E39-530A View Post
            E90 ja E39 lähes tasavahvoja päivittäiskäyttöön (pk-seudulla), E90 ehkä kuintekin näppärämpi, joten ääni sille. Reissuun sitten E39 (alustaltaan ehjä sellainen).
            Oman vuokrakokemuksen valossa E91 oli paljonkin näppärämpi pyöriteltävä ahtaissa paikoissa ja mutkateillä kuin oma E39. Toisaalta välillä taas E39:n leppoisammasta ja vakaamman tuntuisesta ajokäytöksestä on iloa, varsinkin Suoralla tiellä joita suomessa maantiet yleensä on.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2321
              • Uusimaa

              Joskus jo vuodattelin tänne positiiviset ensituntumat omasta E91:stäni. Muutenkin hyvät piirteet on täällä jo listattu moneen kertaan. Joten kerron nyt sitten myös 10000 ajetun kilometrin jälkeiset negatiiviset tuntemukset (ajettu 160tkm):

              - Maalipinta on selvästi huonolaatuisempi kuin monissa kilpailijoissa (esim. vrt.Audi/Volvo). Konepelti ja etupuskuri on käytännössä maalamotavaraa. Varsinkin mustan värisen auton ostajan kannatta tämä huomioida. Hoitamattomana pinta muuttuu huomattavan nopeasti nuhjuisen näköiseksi (verrattuna aiempiin autoihini).
              - Melutasoon ei meinaa tottua, joka taas E39:sissä oli luxusta. Tosin monissa nykypäivän tusinakilpailijoissa se on vielä kertaluokkkaa kovempi. E39 asetti kovan mittapuun tälle ominaisuudelle. Myös kakkosautomme, Peugeot 406 vuodelta 2000 on suorastaan äänetön verrattuna tähän E91:seen.
              - Lasinnostajien katkaisijat on sijoitettu äärimmäisen typerästi.
              - DSP Pro-Hifi-systeemi ei ole maineensa veroinen. Soundiltaan parempia löytyy kilpailijoilta (ja halvemmalla).
              - Kattoluukku suhisee etureunastaan, ja on kerran jäänyt myös jumiin yläasentoon. Korjaantui uudelleenkalibroinnilla. Syynä oli ilmeisesti tiensä päässä oleva akku.
              - Pieniä nitinöitä kuuluu sieltä täältä. Ei kuitenkaan ongelmaksi asti. Myös ovien stopparit meinaa narista, vaikka niitä voitelisi kuinka. Sama vika todettu myös kaverini E91:ssä.
              - Ilmanputsarin vaihto on tehty mahdollisimman vaikeaksi. Ilmeisesti tehtaan insinööreillä on ollut vedonlyönti, kuka onnistuu suunnittelemaan v:mäisimmän rakenteen. Muulla se ei ole selitettävissä.

              Näistä ominaisuuksista tuo melutaso on ainoa, johon todella toivon panostusta tulevissa malleissa.

              Kaikesta huolimatta plussat vievät voiton miinuksista mennentullen, ja olisin valmis ostamaan täsmälleen samanlaisen uuden, jos sellainen olisi tarpeellista ja ajankohtaista. Ja tämä on pakko mainita: Ensimmäinen auto meillä, josta vaimokin on ollut avoimen innoissaan. Meikäläinen on saanut istua kaikki yhteiset reissut apukuskin paikalla. Kilometreistään huolimatta kaikki toimii ja on edelleenkin uuden jäpäkässä kunnossa penkkejä myöten. Siivottuna ja pestynä moni on luullut autoa uudeksi. Mutta niinpähän ne taitaa nykyään kaikki merkit kestää kilometrejä ihan eritavalla kuin menneinä aikoina.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • exodus
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 774
                • Oulu

                Originally posted by JKK View Post
                - Pieniä nitinöitä kuuluu sieltä täältä. Ei kuitenkaan ongelmaksi asti. Myös ovien stopparit meinaa narista, vaikka niitä voitelisi kuinka. Sama vika todettu myös kaverini E91:ssä.
                ettei vain narisisi samakohta kuin vaimon autossa. Tässä linkissä:
                http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=231670 (post #13) näkyy mitkä kohda pitää vahata niin kitinät loppuu.

                Comment

                • E39-530A
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 935
                  • Espoo

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Kyllä niitä mittareita osataan suomessakin ruuvata... Ei kannata siihen luottaa. Jos penkki on jo paskana ja lasi täynä kivenhakkaumaa ja kilometrejä alle 70tkm, niin aika epäilyttävää on.
                  Tämä ajatus on tullut huonoina päivinä mieleen, varsinkin kun toinen kaukosäädin kuoli puoli vuotta sitten, vaikka molempia on käytetty säännöllisesti. Mutta niin kuin tuossa muutamat muut totesivat, niin näissä on tuulilasi elmukelmua. Nahka itsessään kuskijakkarassa on kunnossa, poislukien se reuna selkänojassa, joka hinkkautuu, jos ei jakseta nousta autosta ilman tukea (tonnikeiju, vanhus, jne.).

                  Auto on ostettu uusia ja vähän käytettyjä myyvästä monimerkkiliikkeestä ja katselin etukäteen AKE:n maksullisen omistus- ym. historian. Auton on minua ennen omistanut vuoden ajan yksityishenkilö. 2005-2007 sitä on omistanut BMW:n Suomen edustajien eri yhtiöt ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ovat olleet myös haltijoina. Eli jonkunlainen firman polkurassi se varmaan on ollut.
                  E92 335iA -08

                  ---
                  ex E34 540iA -93
                  ex E90 325iA -05
                  ex E39 530iA -00
                  ex Toyota Avensis
                  ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                  Comment

                  • Kompakti
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 232
                    • Tuusula

                    Originally posted by exodus View Post
                    ettei vain narisisi samakohta kuin vaimon autossa. Tässä linkissä:
                    http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=231670 (post #13) näkyy mitkä kohda pitää vahata niin kitinät loppuu.
                    Mulla alkoi ovien tiivisteet kitistä keväällä vahauksen jälkeen (vahasin myös oven välit). Yleisesti voin suositella BMW:n omaa tuotetta noihin vaivoihin. Siis pari kertaa vuodessa käy kaikki tiivisteet läpi tuolla Gummi-Pflegellä. Talvella ei ole tiivisteet jäätynyt eikä kitisseet nykyisessä ja edellisessä bemussa käsittelyn jälkeen.
                    E46 330Ci Cab M-Sport -03
                    I01 i3s 120Ah "Voll" -19
                    Ex:
                    E87 120dA M-Sport -08
                    E90 318i -06
                    E46 320i M-Sport -02

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      Originally posted by E39-530A View Post
                      Tämä ajatus on tullut huonoina päivinä mieleen, varsinkin kun toinen kaukosäädin kuoli puoli vuotta sitten, vaikka molempia on käytetty säännöllisesti. Mutta niin kuin tuossa muutamat muut totesivat, niin näissä on tuulilasi elmukelmua. Nahka itsessään kuskijakkarassa on kunnossa, poislukien se reuna selkänojassa, joka hinkkautuu, jos ei jakseta nousta autosta ilman tukea (tonnikeiju, vanhus, jne.).

                      Auto on ostettu uusia ja vähän käytettyjä myyvästä monimerkkiliikkeestä ja katselin etukäteen AKE:n maksullisen omistus- ym. historian. Auton on minua ennen omistanut vuoden ajan yksityishenkilö. 2005-2007 sitä on omistanut BMW:n Suomen edustajien eri yhtiöt ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ovat olleet myös haltijoina. Eli jonkunlainen firman polkurassi se varmaan on ollut.
                      mulla on 163tkm ajettu E91 ja onhan siinäkin jo kivenhakkaumaa lasissa, mutta ei nyt ihan järkyttävä sentään sekään vielä ole. sisusta kaikin puolin täysin virheetön ja puolinahka sportti jakkarat nekin lähes uuden veroiset... sen takia vähän ihmetyttää tuo.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2321
                        • Uusimaa

                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        mulla on 163tkm ajettu E91 ja onhan siinäkin jo kivenhakkaumaa lasissa, mutta ei nyt ihan järkyttävä sentään sekään vielä ole. sisusta kaikin puolin täysin virheetön ja puolinahka sportti jakkarat nekin lähes uuden veroiset... sen takia vähän ihmetyttää tuo.
                        Sama täällä. Lasissa on yli 160tkm, mutta sisusta on täysin virheetön, eikä kulumisen jälkiä näy oikein edes penkeissä (mustat sporttinahat). Tuulilasikin on erittäin hyvässä kunnossa. Kiinnitin siihen oikein erityistä huomiota, kun tänään hinkkasin sen vahalla. Ainoa, kohta, missä kilometrit näkyy on etupuskuri ja konepellin etureuna. Toisaalta tiedän, että joillakin on kyky saada auto aivan kaameaan kunton kolmessa vuodessa ja tosi pienilläkin kilometreillä.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • culli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 378
                          • Helsinki

                          Originally posted by JKK View Post
                          Sama täällä. Lasissa on yli 160tkm, mutta sisusta on täysin virheetön, eikä kulumisen jälkiä näy oikein edes penkeissä (mustat sporttinahat). Tuulilasikin on erittäin hyvässä kunnossa. Kiinnitin siihen oikein erityistä huomiota, kun tänään hinkkasin sen vahalla. Ainoa, kohta, missä kilometrit näkyy on etupuskuri ja konepellin etureuna. Toisaalta tiedän, että joillakin on kyky saada auto aivan kaameaan kunton kolmessa vuodessa ja tosi pienilläkin kilometreillä.
                          Itse olen miettinyt onko e90 sisutassa menty laadullisesti iso harppaus eteenpäin, vai onko kaikki e46/e39:t järjestään ruuvattuja. Omassa +140tkm ja penkit(sport) voisi yhtä hyvin olla 50 tkm ajetusta. E46:ssa lähes kaikissa 150-200 tkm ajetuissa näkyy penkeissä(varsinkin sportit) jo selvät kulumat.
                          Tuulilasi tosin itselläkin jonkun verran kiveniskemillä.
                          G20 320i M-sport
                          Alfa GTV 1750

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            Originally posted by JKK View Post
                            - Lasinnostajien katkaisijat on sijoitettu äärimmäisen typerästi.
                            ne on kyllä tosi dorkassa paikassa, normimittainen kuski osuu väkisinkin ja vaistomaisesti takaikkunoiden katkaisijoihin AINA. Faceliftissä tämä sijoitteluvirhe on muistaakseni korjattu.

                            Originally posted by E39-530A View Post
                            Lisäksi 5-vaihteen kytkeytyminen tönäisee selvästi (laatikko 6-vaihteinen).

                            Tuulilasi on pehmoinen ja jo kovasti ruvella. Itse pidän reilua väliä edelliseen, mutta edellisistä en tiedä. Myös konepelti on aika rupinen -> kehno maalipinta?

                            Hyvä kampe muuten kaiken kaikkiaan. Summa summarum, vaikka eri-ikäisistä autoista puhutaan: E90 ja E39 lähes tasavahvoja päivittäiskäyttöön (pk-seudulla), E90 ehkä kuintekin näppärämpi, joten ääni sille. Reissuun sitten E39 (alustaltaan ehjä sellainen).
                            Mulla vaihdettiin 35tkm kohdalla loota, kun 5 vaihteen synkat luovutti pelin (ei meinannut mennä pykälä silmään ja sittenkin rusauksen kanssa). Ymmärtäisin, jos olisi 2. tai 3. vaihteen synkat, silloin voisi katsoa peiliin, mutta 5. vaihde tuossa pikkukoneessa... Tämä meni takuuseen, mutta jos olisi itse joutunut maksamaan, niin hinta olisi ollut ~3500€.

                            Tuulilasi on jo kertaalleen vaihdettu, mutta se nyt on ihan omaan piikkiin otettava. (nyt mittarissa 79tkm).

                            ja olen samaa mieltä: E39 on paljon parempi matka-ajossa, mutta kaupungissa E90 on paljon notkeampi. Lisäksi E90 on huomattavasti hauskempi mutkatiellä (sporttialusta).
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              Originally posted by BeamR View Post
                              ne on kyllä tosi dorkassa paikassa, normimittainen kuski osuu väkisinkin ja vaistomaisesti takaikkunoiden katkaisijoihin AINA. Faceliftissä tämä sijoitteluvirhe on muistaakseni korjattu.



                              Mulla vaihdettiin 35tkm kohdalla loota, kun 5 vaihteen synkat luovutti pelin (ei meinannut mennä pykälä silmään ja sittenkin rusauksen kanssa). Ymmärtäisin, jos olisi 2. tai 3. vaihteen synkat, silloin voisi katsoa peiliin, mutta 5. vaihde tuossa pikkukoneessa... Tämä meni takuuseen, mutta jos olisi itse joutunut maksamaan, niin hinta olisi ollut ~3500.

                              Tuulilasi on jo kertaalleen vaihdettu, mutta se nyt on ihan omaan piikkiin otettava. (nyt mittarissa 79tkm).

                              ja olen samaa mieltä: E39 on paljon parempi matka-ajossa, mutta kaupungissa E90 on paljon notkeampi. Lisäksi E90 on huomattavasti hauskempi mutkatiellä (sporttialusta).
                              Toi lasin aukaisu on kyllä niin totta... Monta kertaa aukesi alkuun koko takaikkuna saksassa autobahnalla ja järkyttävä läpätys säikähdyksen kera että mitä helvettiä tapahtui nyt kun eka vie sormen sinne napille katsomatta, niin tietää jo valmiiks että otetaas pykälä eteenpäin... Rengasmelu on myös vähän ikävä ainakin noilla runflateilla.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • Convertible
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2003
                                • 2638
                                • Turku

                                Originally posted by bemu2000 View Post
                                Toi lasin aukaisu on kyllä niin totta... Monta kertaa aukesi alkuun koko takaikkuna saksassa autobahnalla ja järkyttävä läpätys säikähdyksen kera että mitä helvettiä tapahtui nyt kun eka vie sormen sinne napille katsomatta, niin tietää jo valmiiks että otetaas pykälä eteenpäin... Rengasmelu on myös vähän ikävä ainakin noilla runflateilla.
                                Siis ne runflatit kannattaa heittää mäkeen ihan heti. Itse vaihdoin 17" runflatit 19" BBS LM 8,5 ja 10" ja auto on kuin ihan eri planeetalta, hiljainen, parempi ohjaustuntuma ja todella paljon pehmeämpi (pintakovuus alustassa M paketti).
                                Last edited by Convertible; 16-08-2009, 18:41.
                                F25 X3 35d
                                E87 118i
                                E46 330ti
                                E46 M3
                                E30 M3
                                E30 M3 Convertible
                                Z3 Roadster

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎