Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/E91 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17797
    • Jämsä

    Originally posted by JNIJNI View Post
    hyvä huomio. pitää tsekata päivänvalossa.

    9,5" leveä ET30 vanne 255 kumilla ei ottanut mihinkään kiinni, vaikka oli 200kg pihalaattoja peräluukussa ja jouset pohjilla. 5mm laitoin sitten lisää spaceria, niin alkoi ottaa kiinni vasta isoissa joustoissa. sen takia hieman ihmetyttää, että 8" ET20 vanteella 225 kumi ottaisi johonkin kiinni.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • coupe e46
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 228
      • espoo

      Originally posted by bemu2000 View Post
      ei kannata veikata, jos ei tiedä asiasta mitään. noille sinun vanteille olisi 20mm spacerit sopivat, jos kumit on 225/40.

      ET25-30 pitää olla jollekin 255-265 kumille, mutta 225/40 talvirenkaalla ET15 menee hienosti. kaverilla on ET25 vanteet 225 nastarenkailla ja harmitteli että jää liian sisään. siihen menisi vielä hienosti 10mm pala väliin.

      onhan se ET15 periaatteessa väärä koko, kun se ei ole alkuperäinen, mutta kyllä fakta on se, että ET35 jää todella sisään takana kapealla talvirenkaalla ja vaatii sen 15-20mm spacerin, että näyttää hyvältä.


      Älkää nyt suositelko kaverille vanteita, jotka on aivan siinä rajoilla raapiiko vai ei. 9" leveät vanteet tulee yli puoli senttiä ulommas kuin esim. itselläni olevat 9,5" leveät ET27 vanteet, jotka on aika optimipaikassa ja lähellä rajoja. Kaikki tietysti riippuu alustasta ja kuormasta, jota vanteiden kyselijä ei kertonut (oletus tehtaan urheilualusta). Joka tapauksessa raapiminen on todella lähellä. Tässäkin kaikki on suhteellista, toiselle vanteen istuminen lokarin tasalla on aika sisällä ja vanteen pitäisi tulla kaarista ulos, joka taas itseni mielestä on karmeuden huippu.

      Bemu2000, en tiedä mikä sinun asiantuntemuksesi kun puhut tekstissäsi kumin leveydestä ja et:stä ja unohdat vanteen leveyden ja suosittelet kysyjälle tällä perusteella jotain. Kumilla on merkitystä vasta kun ollaan lähellä raapimista, että onko kumi pullea vai venytetty kyseiselle vanteelle.

      Esimerkiksi nämä kaikki yhdistelmät asettuvat parin millin tarkkuudella samalle kohdalle:

      vanneleveys ja ET

      9,5" ET 30
      9" ET 24
      8,5" ET 18
      8" ET 12
      7,5" ET 6
      7" ET 0

      99% vastaajista sanoisi kysymykseen, että voinko laittaa ET nollan E90 alle, no ET TODELLAKAAN VOI, OIKEA ET ON JOTAIN 35.

      Siitä olen samaa mieltä, että 8" ET20 pitäisi mennä ihan ok, koska minulla ollut 8,5" ET37 12 mm spacerilla = et 25 (istuu hieman ulompana) ei ole raapinut koskaan urheilualustalla eikä ole edes lähellä.

      Kysyjälle suosittelen, että otat 9" leveän vanteen ET35 ja säädät vanteen+renkaan spacerilla itsellesi sopivaan kohtaan huomioiden alusta, kuormaus ja kumit.
      Last edited by coupe e46; 20-11-2010, 08:35.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17797
        • Jämsä

        tarkalla se ET15 tosiaan on. vanteen leveyden "unohdan" sen takia, koska sillä ei ole juurikaan merkitystä onko vanne 8" vai 9" leveä, jos ET on molemmissa sama ja kumit samat. rengas asettuu sinne kaaree noissa molemmissa tapauksissa samalle kohdalle. leveämmällä vanteella hiukan venyy vaan enemmän, mutta tässä tapauksessa se ei oikeastaan vaikuta. yleensä se on se kulutuspinnan kulma mikä ottaa kiinni, jos ei ole jotain leveää vanteen suojaa renkaassa, mikä voi ottaa, jos aivan pohjille joustaa.

        taustahan tässä on se että vanteita ollaan minulta ostamassa ja ostaja ei haluaisi käyttää spacereita. olen kyllä tarjonnut vannetta isommalla ET:llä, mutta ostajalla on valmiiksi ET37, mikä jää aivan liian sisään. tuota samaa minun myymää vannetta löytyy myös niin että takanakin on ET35, mutta silloin tilanne on sama, että tarvii spacerin, jos haluaa ulommas.



        Originally posted by coupe e46 View Post
        Älkää nyt suositelko kaverille vanteita, jotka on aivan siinä rajoilla raapiiko vai ei. 9" leveät vanteet tulee yli puoli senttiä ulommas kuin esim. itselläni olevat 9,5" leveät ET27 vanteet, jotka on aika optimipaikassa ja lähellä rajoja. Kaikki tietysti riippuu alustasta ja kuormasta, jota vanteiden kyselijä ei kertonut (oletus tehtaan urheilualusta). Joka tapauksessa raapiminen on todella lähellä. Tässäkin kaikki on suhteellista, toiselle vanteen istuminen lokarin tasalla on aika sisällä ja vanteen pitäisi tulla kaarista ulos, joka taas itseni mielestä on karmeuden huippu.

        Bemu2000, en tiedä mikä sinun asiantuntemuksesi kun puhut tekstissäsi kumin leveydestä ja et:stä ja unohdat vanteen leveyden ja suosittelet kysyjälle tällä perusteella jotain. Kumilla on merkitystä vasta kun ollaan lähellä raapimista, että onko kumi pullea vai venytetty kyseiselle vanteelle.

        Esimerkiksi nämä kaikki yhdistelmät asettuvat parin millin tarkkuudella samalle kohdalle:

        vanneleveys ja ET

        9,5" ET 30
        9" ET 24
        8,5" ET 18
        8" ET 12
        7,5" ET 6
        7" ET 0

        99% vastaajista sanoisi kysymykseen, että voinko laittaa ET nollan E90 alle, no ET TODELLAKAAN VOI, OIKEA ET ON JOTAIN 35.

        Siitä olen samaa mieltä, että 8" ET20 pitäisi mennä ihan ok, koska minulla ollut 8,5" ET37 12 mm spacerilla = et 25 (istuu hieman ulompana) ei ole raapinut koskaan urheilualustalla eikä ole edes lähellä.

        Kysyjälle suosittelen, että otat 9" leveän vanteen ET35 ja säädät vanteen+renkaan spacerilla itsellesi sopivaan kohtaan huomioiden alusta, kuormaus ja kumit.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17797
          • Jämsä

          Originally posted by coupe e46 View Post
          Siitä olen samaa mieltä, että 8" ET20 pitäisi mennä ihan ok, koska minulla ollut 8,5" ET37 12 mm spacerilla = et 25 (istuu hieman ulompana) ei ole raapinut koskaan urheilualustalla eikä ole edes lähellä.


          vielä sen verran, että tässä nyt et tiedä mistä puhut.

          jos noilla molemmilla vanteilla on esim. sama 225 kumi, niin se kumi kyllä tulee ulommas 8" ET20 vanteella, eikä 8,5" ET25. ihan siitä vanteen reunasta mitattuna voi olla lähes samalla kohdalla, mutta kulutuspinnan kulma on sen tasan 5mm sisemmässä, jos ET on 5mm isompi.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • coupe e46
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 228
            • espoo

            myyt vanteita ja olet aivan ulkona koko et-asiasta

            et-luku kertoo mitan vanteen leveyden keskikohdasta - vanteen kiinnistyskohtaan. sen takia samalla et:llä olevia eri levyisiä vanteita ei voi suoraan verrata keskenään.

            tässä esimerkki kun sama ET20 ja vanneleveys kasvaa => sentit vanteen kiinnityskohdasta vanteen ulkoreunaan

            7" 6,89cm
            7,5" 7,52cm
            8" 8,16cm
            8,5" 8,79cm
            9" 9,43cm
            9,5" 10,06cm
            10" 10,70cm

            sanot seuraavaa: "vanteen leveyden "unohdan" sen takia, koska sillä ei ole juurikaan merkitystä onko vanne 8" vai 9" leveä, jos ET on molemmissa sama ja kumit samat. rengas asettuu sinne kaaree noissa molemmissa tapauksissa samalle kohdalle"

            HÖPÖ HÖPÖ 9" leveä tulee 1,27 cm eli puoli tuumaa ulommas, joka sitten määrää sen mihin rengas asettuu. Ethän sä voi ohjeissasi olettaa että vanneleveyttä kasvatetaan mutta rengas pidetään aina samanlevyisenä. En ole ottanut kantaa mitkä renkaat milloinkin kumille vedetään, mutta oletuksena on ohjeissani, että vanteen kasvaessa sille laitetaan suhteessa samankokoinen rengas.

            Ja totta kai se on rengas, joka ottaa kiinni ellei ole mikään teinilintta jossa on jotkut helvetin venytetyt kumit ylileveilä vanteilla.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17797
              • Jämsä

              Originally posted by coupe e46 View Post
              myyt vanteita ja olet aivan ulkona koko et-asiasta

              et-luku kertoo mitan vanteen leveyden keskikohdasta - vanteen kiinnistyskohtaan. sen takia samalla et:llä olevia eri levyisiä vanteita ei voi suoraan verrata keskenään.

              tässä esimerkki kun sama ET20 ja vanneleveys kasvaa => sentit vanteen kiinnityskohdasta vanteen ulkoreunaan

              7" 6,89cm
              7,5" 7,52cm
              8" 8,16cm
              8,5" 8,79cm
              9" 9,43cm
              9,5" 10,06cm
              10" 10,70cm

              sanot seuraavaa: "vanteen leveyden "unohdan" sen takia, koska sillä ei ole juurikaan merkitystä onko vanne 8" vai 9" leveä, jos ET on molemmissa sama ja kumit samat. rengas asettuu sinne kaaree noissa molemmissa tapauksissa samalle kohdalle"

              HÖPÖ HÖPÖ 9" leveä tulee 1,27 cm eli puoli tuumaa ulommas, joka sitten määrää sen mihin rengas asettuu. Ethän sä voi ohjeissasi olettaa että vanneleveyttä kasvatetaan mutta rengas pidetään aina samanlevyisenä. En ole ottanut kantaa mitkä renkaat milloinkin kumille vedetään, mutta oletuksena on ohjeissani, että vanteen kasvaessa sille laitetaan suhteessa samankokoinen rengas.

              Ja totta kai se on rengas, joka ottaa kiinni ellei ole mikään teinilintta jossa on jotkut helvetin venytetyt kumit ylileveilä vanteilla.
              TOTTAKAI ASIAKKAALTA TIEDUSTELLAAN AINA MITKÄ KUMIT NIILLE RENKAILLE OLLAAN ASENTAMASSA JA ANNETAAN OHJEITA SOPIVISTA RENKAISTA. NYT PUHUIN AINOASTAAN SIITÄ, ETTÄ SAMANKOKOINEN KUMI LAITETETAAN ERILEVYISILLE VANTEILLE.

              rengas on täsmälleen samalla kohdalla, oli se vanne sitten 8" tai 9" leveä. ei se vanteen reuna mihinkään kaareen ota kiinni. naurettavaa toistaa itseään näin selkeässä asiassa.


              edit: sanot että vanne tulee 1,27cm ulommas, mutta et ottanut huomioon, että se menee myös yhtä paljon sisäänpäin, eli rengas todellakin jää keskelle, eikä toiseen laitaan vanteella, urpo
              Last edited by bemu2000; 20-11-2010, 12:04.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Bimmeristi
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 77
                • Helsinki

                Mitäs muuten toi xdrive ajattelee eri pari rengastuksest? Eli edessä kapeemmat ja takana leveemmät renkaat..
                Esim.225/35/19 ja 255/30/19..

                Comment

                • coupe e46
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 228
                  • espoo

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  TOTTAKAI ASIAKKAALTA TIEDUSTELLAAN AINA MITKÄ KUMIT NIILLE RENKAILLE OLLAAN ASENTAMASSA JA ANNETAAN OHJEITA SOPIVISTA RENKAISTA. NYT PUHUIN AINOASTAAN SIITÄ, ETTÄ SAMANKOKOINEN KUMI LAITETETAAN ERILEVYISILLE VANTEILLE.

                  rengas on täsmälleen samalla kohdalla, oli se vanne sitten 8" tai 9" leveä. ei se vanteen reuna mihinkään kaareen ota kiinni. naurettavaa toistaa itseään näin selkeässä asiassa.


                  edit: sanot että vanne tulee 1,27cm ulommas, mutta et ottanut huomioon, että se menee myös yhtä paljon sisäänpäin, eli rengas todellakin jää keskelle, eikä toiseen laitaan vanteella, urpo


                  jämpsän äijähän on varsinainen välkky, eikö vanne ota kaareen ja rengas on keskellä vannetta. kiitos tiedosta. nyt loksahti niin moni mieltä askarruttanut asia kohdalleen, että sun kanssa tästä on turha jatkaa.

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17797
                    • Jämsä

                    Originally posted by coupe e46 View Post
                    jämpsän äijähän on varsinainen välkky, eikö vanne ota kaareen ja rengas on keskellä vannetta. kiitos tiedosta. nyt loksahti niin moni mieltä askarruttanut asia kohdalleen, että sun kanssa tästä on turha jatkaa.

                    nuo vanteet ei ota kaareen kiinni. nyt oli kyse vain ja ainoastaan siitä, että laitetaan 225/40 kumi 9" ET15 vanteelle, mutta sinä aloit vääntää jotain aivan muuta

                    mulla oli kesällä 10x20" ET25 vanteet ja niillä 255/35 kumit, eli reippaasti ylikokoinen setti. tuossakaan ei ottanut kiinni kuin aivaan pohjaan joustaessa nankangin leveä vanteen suojan kulma ihan himpun.

                    pelkästään tuostakin kun laskee, niin tuo yllä oleva setti ei voi ottaa kaareen kiinni :think

                    E91 alla mulla ollut 7 tai 8 eri settiä ja monet soviteltu mahdollisimman reunalle 5mm, 10mm ja 15mm spacereilla. 14 vuotta olen noita ET lukuja ja leveyksia laskeskellut eri bemareihin, niin alkaa tuota kokemustakin jo pikkuhiljaa olla aiheesta
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17797
                      • Jämsä

                      Originally posted by Bimmeristi View Post
                      Mitäs muuten toi xdrive ajattelee eri pari rengastuksest? Eli edessä kapeemmat ja takana leveemmät renkaat..
                      Esim.225/35/19 ja 255/30/19..

                      halkaisija pitää olla sama edessä ja takana, ei leveydellä ole mitään väliä. 225/35 ja 265/30 lähimmäksi samankorkuiset.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • paapaa
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 194
                        • Finland

                        ?

                        eipäs samperi tullu kesällä katsottua, eli nyt kävi mietityttämään mahtuukon jokin 30/30 tai 40/40mm alustasarjalla vielä renkaat pyörimään ok.

                        kun alla
                        Breyton GTS



                        8,5" edessä 235/35 kumeilla et 30
                        9,5" takana 265/30 kumeilla et 35

                        jos oikein googletin niin tarjoaa samaa vannetta E90:een
                        koossa 20" ja jossain Breytonin kataloogissa taisi lukea että tuossa 19" koossa
                        voisi käyttää 30/25 madallusta.Tietoa / varmennusta asiasta?
                        ....


                        ja parhaitenhan se selviää kun kokeilee
                        Last edited by paapaa; 04-12-2010, 08:35. Reason: heh

                        Comment

                        • nuhis
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 195

                          Originally posted by paapaa View Post
                          eipäs samperi tullu kesällä katsottua, eli nyt kävi mietityttämään mahtuukon jokin 30/30 tai 40/40mm alustasarjalla vielä renkaat pyörimään ok.

                          kun alla
                          Breyton GTS



                          8,5" edessä 235/35 kumeilla et 30
                          9,5" takana 265/30 kumeilla et 35

                          jos oikein googletin niin tarjoaa samaa vannetta E90:een
                          koossa 20" ja jossain Breytonin kataloogissa taisi lukea että tuossa 19" koossa
                          voisi käyttää 30/25 madallusta.Tietoa / varmennusta asiasta?
                          ....


                          ja parhaitenhan se selviää kun kokeilee
                          pitäishän tuo mahtua kun itellä samalla et llä ja kumilla 10.5" vanne takana ja reilusti madallettu,tosin kaaret pokattu mutta ei tuo 9.5" pitäis tuottaa ongelmaa vakiokaarillakaan
                          F06 650ix 2014sigpic

                          ex:
                          F16 x6
                          F11 530xd
                          E91 320d
                          E70 x5
                          E53 x5
                          2009 e60 530i xdrive
                          2006 e53 x5 3.0d
                          2003 e46 m3
                          2007 lci e61 525 dat
                          1995 e36 m3
                          2005 e63 645cia
                          e90 330i sedan "racing red"
                          e46 325ci 2000
                          e36 328 1996
                          e36 316 1996
                          compact 1994
                          e30 316 1989

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17797
                            • Jämsä

                            Originally posted by paapaa View Post
                            eipäs samperi tullu kesällä katsottua, eli nyt kävi mietityttämään mahtuukon jokin 30/30 tai 40/40mm alustasarjalla vielä renkaat pyörimään ok.

                            kun alla
                            Breyton GTS



                            8,5" edessä 235/35 kumeilla et 30
                            9,5" takana 265/30 kumeilla et 35

                            jos oikein googletin niin tarjoaa samaa vannetta E90:een
                            koossa 20" ja jossain Breytonin kataloogissa taisi lukea että tuossa 19" koossa
                            voisi käyttää 30/25 madallusta.Tietoa / varmennusta asiasta?
                            ....


                            ja parhaitenhan se selviää kun kokeilee

                            taakse menee vielä 5mm spacerikin.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • paapaa
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2008
                              • 194
                              • Finland

                              kiitos

                              kiitos nuhis ja bemu! x2

                              Comment

                              • tanppu
                                Bimmer Rookie
                                • May 2008
                                • 169
                                • Vantaa

                                Mä en tajuu näist hevon hel*ettiä o.O

                                Minkä kokoset renkaat pitäs olla 8.5''x20'' et40 eteen ja 10''x20'' et35 taakse? Ei oo madallettu. Aattakee tyhymää. Ja ottaako noi kiinni, jääkö sisälle ym?

                                Olisko noille 245/35 ja 285/30 mitään? Isompi vai pienempi profiili? Liika kapeet/leveet? Miks tää on tehty näin vaikeeks
                                Ex vehkeet..
                                X5 40d E70, 535iA F10, 335iA E92, M5 E60, 335iA E92, 330iA E90 LCI, 330xiA E91, 123d E82, 330dA E90, 30dA E39, Evo V (aivopieru), 328i E46, 325i E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎