Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i Tehoja kateissa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    Juu,ei nuo leaguet ole varmastikkaan mitkään kevyet pallot.Ja rengas takana koossa 255/35/19" niin vaatiihan se jotai pyöriäkseenkinNoh,syksyllä sen sit taas huomaa kuinka menee..

    Eilen aamulla oli meno taas jokseenkin epätasaista kylmänä mitä ei ole ollutkaan sitten softauksen jälkeen:(Ja illalla kun lähdin töistä niin tussautti sinisen pilven,mitä ei myöskään ole tehnyt aikoihin.Jos auto lähtee huonosti käyntiin tai startatessa on jotai erikoista,niin tietää et aivan varmasti perässä on sisninen pilvi..Tiedä kyllä mistä tuo johtuu..
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey

    Comment

    • FlyingFinn
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 643

      Originally posted by E39-530A View Post
      Jo pelkästään saman kokoiset mutta eri painoiset vanteet tekevät tuon. Olen monta kertaa huomannut tuon halpisalujen (kesä) ja oem-pelti/aluvanteiden kanssa (talvi) kanssa. Minulla on nykyisessä alkuperäiset talvialut 17" ja kesäalut ovat halvinta tarvike-replikaa. Eron huomaa kulkupuolessa. Ja vielä niin, ettei asiaa muista, mutta sitten tulee hetken ihmetelleeksi, miksi tuntuu kulkevan paremmin/huonommin. Asiahan on ihan päivänselvää perus(koulun)fysiikan tuntevalle. Renkaassahan kun on lähes kaikki massa kauempana keskipisteestä kuin vanteessa, niin vaikutus on tietysti suurempi.
      Näinhän se tietysti on. Jotenkin vain vaikea mieltää (laskematta) että renkaan massalla on noin radikaali vaikutus. Tarkemmin asiaa seurattuani bensan kulutuksen pienentyminen renkaan vaihdon jälkeen on lähemmäs 1,5 litraa sadalla.

      Comment

      • KoPe
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 251
        • Helsinki

        Ihan vaan heitto mutta onko pakarin ja kattien kunto varmistettu?
        KoPe
        --------
        Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

        Comment

        • kemo81
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2010
          • 1248
          • ylöjärvi

          Originally posted by KoPe View Post
          Ihan vaan heitto mutta onko pakarin ja kattien kunto varmistettu?
          Ei ole.Onko jotai hyvää konstia millä ne voisi testata että ne toimisi oikein??Imu puolella vika ei ainakaan ole.Joko se on polttoaine syötössä tai pakopuolella tai sit sitä ei vaan ole tai se renkaiden,vanteiden,imulämmön,ilmastoinnin ym sivu vaikutuksista johtuvaa enään..
          No ompahan ainakin semi varmoja kilometrejä luvassa kun tehniikkaa on uusittu urakalla
          e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
          Ex.
          e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
          e91 325i 2009 lci SaphireBlack
          e91 325i 2005 ArktisMetal
          e46 320ci 2001 TobassBlue
          e39 523i 1996 AlpinWhite 2

          S1000rr 2010 Thunder grey

          Comment

          • KoPe
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 251
            • Helsinki

            En osaa sanoa tarkemmin, mutta ainakin jos katin sisuskalut on irti pitäisi olla jotain helinää koputellassa pönttöä ja ehkä resonointia joillakin kierroksissa. Pakokaasutesti voi kertoa jotain. Teoriassa lambdankin pitäisi jotenkin reagoida jos pöntössä ei ole kaikki kohdallaan, luulisin että tyhjäkäynnillä näkyisi jotain. Kaikki resonointi ei aina kyllä liity arvokkaisiin katalysaattoreihin, vaan voi olla kiinnikkeissä tai suojapelleissäkin. "Vanhaan" aikaan ainakin tukossa oleva katti vei tehoja kiihdytyksestä siinä vaiheessa kun virtausta tarvittiin.

            Nuo sinisen savun pölläytykset on tietysti mielenkiintoisia, falskaisiko jotkut tiivisteet koneessa esim. venttiilinkumit?

            Polttoainesuodatin?
            KoPe
            --------
            Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

            Comment

            • kemo81
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2010
              • 1248
              • ylöjärvi

              Joo,ei se katti ainakaan ajossa mitää helinöitä pidä.Tiedä sitten?PA-suodatinta ei ole viellä vaihdettu.

              Öljyn syönti ja pölläytykset luultavasti johtuvat männänrenkaista tai ohjurin kumeista..?
              e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
              Ex.
              e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
              e91 325i 2009 lci SaphireBlack
              e91 325i 2005 ArktisMetal
              e46 320ci 2001 TobassBlue
              e39 523i 1996 AlpinWhite 2

              S1000rr 2010 Thunder grey

              Comment

              • FlyingFinn
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 643

                Originally posted by E39-530A View Post
                Aja Espooseen, niin testataan ristiin
                Kappas, samassa kylässä asutaan. Sikäli kun saisi aikaa ja paikan järjestettyä niin noitahan olisi ihan mielenkiintoista vertailla. Espoossa on hyvät kiihdyttelysuorat vähissä ja vinkit tervetulleita.

                Sulla kun on automaatti niin saa G-Techillä varmaan tasaisempia lukemia. Manuaalilla kiihdyttäminen on melkoista arpapeliä. Joskus tuntuu että tuli todella nappilähtö ja sataseen aika onkin sitten yli 8 sekuntia ja joskus taas tuntuu että ei onnistunut yhtään ja aika on alle seiskan. G-Tech vaikuttaisi olevan hyvinkin tarkka laite, tuli joskus vertailtua Lappeenrannan lentokentällä missä pääsi testaamaan varttimailia.

                Tuosta lämpötilan vaikutuksesta on jotain puhuttu ja sen vähän mitä G-Techillä kiihdyttelin niin olen varovaisesti sitä mieltä että kyllä vaikuttaa. Nyt kun täällä Härmässäkin on oikeasti ollut kesä niin kolmenkympin ulkolämpötilassa näyttää kiihdytysajat huonontuvan melko reippaasti. Otanta on kuitenkin vähän turhan pieni kovin pitkälle meneviin johtopäätöksiin.

                Comment

                • E39-530A
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 933
                  • Espoo

                  Originally posted by FlyingFinn View Post
                  Kappas, samassa kylässä asutaan. Sikäli kun saisi aikaa ja paikan järjestettyä niin noitahan olisi ihan mielenkiintoista vertailla. Espoossa on hyvät kiihdyttelysuorat vähissä ja vinkit tervetulleita.

                  Sulla kun on automaatti niin saa G-Techillä varmaan tasaisempia lukemia. Manuaalilla kiihdyttäminen on melkoista arpapeliä. Joskus tuntuu että tuli todella nappilähtö ja sataseen aika onkin sitten yli 8 sekuntia ja joskus taas tuntuu että ei onnistunut yhtään ja aika on alle seiskan. G-Tech vaikuttaisi olevan hyvinkin tarkka laite, tuli joskus vertailtua Lappeenrannan lentokentällä missä pääsi testaamaan varttimailia.

                  Tuosta lämpötilan vaikutuksesta on jotain puhuttu ja sen vähän mitä G-Techillä kiihdyttelin niin olen varovaisesti sitä mieltä että kyllä vaikuttaa. Nyt kun täällä Härmässäkin on oikeasti ollut kesä niin kolmenkympin ulkolämpötilassa näyttää kiihdytysajat huonontuvan melko reippaasti. Otanta on kuitenkin vähän turhan pieni kovin pitkälle meneviin johtopäätöksiin.
                  Voihan näitä tosiaan kokeilla. Totta on myös, ettei tasaisia ja rauhallisia testipätkiä pahemmin ole.

                  Automaatilla jää pois käyttäjän virheet, mutta näkyy nämä olevan herkkiä sille, miten lähdetään. Joskus laatikko miettii, joskus ei...
                  E92 335iA -08

                  ---
                  ex E34 540iA -93
                  ex E90 325iA -05
                  ex E39 530iA -00
                  ex Toyota Avensis
                  ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                  Comment

                  • kemo81
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2010
                    • 1248
                    • ylöjärvi

                    Eilen tuossa ajellessani kuuntelin takapyörän laakereiden(ihan loppu) hurinan joukosta että ihan kuin jokin hihna/ketju pitäis jotai kevyttä "rallatusta" tai "surinaa" kone puolella ja ääni vaihteli kierrosten mukaan?
                    Oli joskus jotai puhetta näiden N-moottoreiden jaon pieleen menosta?Voisiko se laittaa tekeen jotai ääniä?Oon mä ennenkin tuota ääntä kuunnellut mutta on edellisestä kerrasta aikaa ja välillä se ei kuulu.Silloinhan vakokset eivät toimi tässä moottorissa oikein jos jako hippasenkaan pielessä?Kova homma se tarkistaa??
                    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                    Ex.
                    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                    e91 325i 2005 ArktisMetal
                    e46 320ci 2001 TobassBlue
                    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                    S1000rr 2010 Thunder grey

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      Originally posted by kemo81 View Post
                      Eilen tuossa ajellessani kuuntelin takapyörän laakereiden(ihan loppu) hurinan joukosta että ihan kuin jokin hihna/ketju pitäis jotai kevyttä "rallatusta" tai "surinaa" kone puolella ja ääni vaihteli kierrosten mukaan?
                      Oli joskus jotai puhetta näiden N-moottoreiden jaon pieleen menosta?Voisiko se laittaa tekeen jotai ääniä?Oon mä ennenkin tuota ääntä kuunnellut mutta on edellisestä kerrasta aikaa ja välillä se ei kuulu.Silloinhan vakokset eivät toimi tässä moottorissa oikein jos jako hippasenkaan pielessä?Kova homma se tarkistaa??
                      sen verran on tuota pannua pengottu ja mitään selkeää vikaa sieltä ei ole kuitenkaan löytynyt.. ja tunne on että joko pannu toimii normaalisti tai sitten vikaa ei vain ole vielä löydetty.. joten palautetaan mieliin tämä

                      ketjun alkupäässä kirjoittelin tuosta enemmänkin

                      eli kulahtaneet nokka-akselipukit/tiivisteet nokka-akselissa ---> matala öljynpaine.. --> ääntä venttiilikoneistosta?
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • FlyingFinn
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 643

                        Lappeenrantaan kiihdyttelemään ja toteamaan kulkeeko vai ei: http://www.liy.fi/. E9x:llä osallistuvat kun ilmoittavat ajavansa kyseisellä autolla (numeromerkinnän lisäksi tietysti) niin saadaan hyviä vertailuarvoja sitten kun kaikki tulokset julkistetaan netissä.

                        Comment

                        • kemo81
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2010
                          • 1248
                          • ylöjärvi

                          On se erikoista..Nyt kun mittari näyttää alta kymmentä astetta niin kyllä laukkaa Kylmänä pientä epätasaisuutta menossa mutta nyt taas kuuluu selkeet imuäänien muutokset ja auto kulkee niinkuin pitääkinTai olettaisin.
                          En tiä onko tuo nyt vaan sit huonoa tuuria tuo osien vaihtelu vai oliko niillä jotain tekemistä asian kanssa?Ei vaan parantunut ainakaan heti puljailujen jälkeen.Ja tuollainen auto oli viime talven ja keväänkin..?Nyt siis alla viä ne raskaat 19" enkä ole nyt edes koittanut 17" kitkoja alle kun ne myynnissä.Mut ei siis parane niillä.Onko kukaan muu huomannu että imu ilma(lämpö/kosteus) vaikuttaisi jotenkin enemmän tässä valvetronic koneessa?Itellä alkoi toimimaan paremmin kun mittari alle +12c..
                          e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                          Ex.
                          e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                          e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                          e91 325i 2005 ArktisMetal
                          e46 320ci 2001 TobassBlue
                          e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                          S1000rr 2010 Thunder grey

                          Comment

                          • kemo81
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2010
                            • 1248
                            • ylöjärvi

                            Elikkä mikäs muu mittailee imu ilmaa kuin ilmamassamittari vai onko tälle jokin muu anturi?Vai voiko tosiaan olla niin että asialle ei ole mitään tehtävissä?Talvella liikkuu ja kesällä ei?
                            e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                            Ex.
                            e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                            e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                            e91 325i 2005 ArktisMetal
                            e46 320ci 2001 TobassBlue
                            e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                            S1000rr 2010 Thunder grey

                            Comment

                            • n9500
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 180

                              Originally posted by kemo81 View Post
                              On se erikoista..Nyt kun mittari näyttää alta kymmentä astetta niin kyllä laukkaa Kylmänä pientä epätasaisuutta menossa mutta nyt taas kuuluu selkeet imuäänien muutokset ja auto kulkee niinkuin pitääkinTai olettaisin.
                              En tiä onko tuo nyt vaan sit huonoa tuuria tuo osien vaihtelu vai oliko niillä jotain tekemistä asian kanssa?Ei vaan parantunut ainakaan heti puljailujen jälkeen.Ja tuollainen auto oli viime talven ja keväänkin..?Nyt siis alla viä ne raskaat 19" enkä ole nyt edes koittanut 17" kitkoja alle kun ne myynnissä.Mut ei siis parane niillä.Onko kukaan muu huomannu että imu ilma(lämpö/kosteus) vaikuttaisi jotenkin enemmän tässä valvetronic koneessa?Itellä alkoi toimimaan paremmin kun mittari alle +12c..
                              täytyy kyllä sanoa samaa, nyt kun on ilmat kylmenneet niin tuntuu ku ajelis ihan eri koneella. Vetää erittäin hyvin. Itse en ole vieläkään kerennyt perehtymään tähän ongelmaan magneettiventtiileja syvemmin. Nyt on alkanut ilmetä semmosta, että jos auto on seissyt pidemmän aikaa (esim. yön yli) niin ekalla käynnistyskerralla sammuu. Sen jälkeen käynnistyy normaalisti. Mitään vikakoodeja ei anna. :think

                              Comment

                              • kemo81
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2010
                                • 1248
                                • ylöjärvi

                                Kerran tehnyt myös tuon sammumis ilmiön kun seisoi vähä kauemmin..En tiä mistä moinen.Onkohan tuo nyt sit vaan tyypillistä tuolle koneelle?
                                Ei oo tähän treadyyn osallistunut yhtään e6x omistajia vaikka samaa pataa on niissäkin.Otsikko harhaan johtava.Mielenkiintoista katsoa torstaina mitä kuningas kuluttuja on mieltä bmw moottoreista
                                e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                                Ex.
                                e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                                e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                                e91 325i 2005 ArktisMetal
                                e46 320ci 2001 TobassBlue
                                e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                                S1000rr 2010 Thunder grey

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎