Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i ja JB4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5429
    • S:t Karins

    Originally posted by KtKtuned View Post
    Varmaan ennekin käsitelty asia ,mutta en jaksanut nyt ettiä enempiä. Mikä se Map numero oli ,joka ei liian paljon menis ZF tomaatin ilmoitetun vääntökeston (450Nm) yli. Semmonen Alpinen 360hv/500Nm olis ihan tarpeeksi.
    Paljon enemmänkin ilmeisesti on ulos otettu vääntöä automaateistakin ,mutta keston kannalta ajattelin pitäytyä kohtuudessa.
    Niin, tuon laatikon GA6HP19Z ilmoitettu väännönkesto on vain 400 Nm. Mutta ei maailmaltakaan ole kuulunut juttua rikkoontuneista automaattilaatikoista. Tehoa/vääntöä noista N54 mosista varsinkin jenkkilässä revitään oikein huolella. Joten kyllä noista uskaltaa yli 400 Nm ulos ottaa. Manuaali laatikko kestää varmasti pajon tuota 400 Nm enemmän mutta kytkin/vauhtipyöräpaketti pitää päivittää kestävämmäksi.
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • brainsurgery
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2011
      • 1355
      • Helsinki

      Originally posted by Tommix View Post
      Niin, tuon laatikon GA6HP19Z ilmoitettu väännönkesto on vain 400 Nm. Mutta ei maailmaltakaan ole kuulunut juttua rikkoontuneista automaattilaatikoista. Tehoa/vääntöä noista N54 mosista varsinkin jenkkilässä revitään oikein huolella. Joten kyllä noista uskaltaa yli 400 Nm ulos ottaa. Manuaali laatikko kestää varmasti pajon tuota 400 Nm enemmän mutta kytkin/vauhtipyöräpaketti pitää päivittää kestävämmäksi.
      Onko tuo sama kuin ZF 6HP19TU/6HP21? Mun käsittääkseni näissä on tämä laatikko ja luvattu väännön kesto 450Nm.

      Comment

      • brainsurgery
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1355
        • Helsinki

        Eilen taas kiihdyttäessä vilkautti keltaista moottorivaloa ja tipautti map4:n päälle. Käytössä oli map1 ja tankissa 98E. Ei muita virejä. Välillä tuo JB4 ei kyllä oikein vakuuta.

        Comment

        • tnurmine
          Bimmer Rookie
          • Aug 2012
          • 98
          • Vantaa

          Originally posted by brainsurgery View Post
          Eilen taas kiihdyttäessä vilkautti keltaista moottorivaloa ja tipautti map4:n päälle. Käytössä oli map1 ja tankissa 98E. Ei muita virejä. Välillä tuo JB4 ei kyllä oikein vakuuta.
          Hienoa, palataan taas oikeaan aihepiiriin !

          Nii-i, mutta onhan se hyvä, että ovat näitä failsafeja sinne rakentaneet, että me ei näitä moottoreita saatas niin helposti hajalle

          Itsellä sama homma (johtuen siitä, että trimmit katossa het, ku polkasee), joten disabloin tuon 'Open Loop Learning' -toiminnon (asettamalla FUD=2). Open Loop arvo (FOL) laitettu nyt 80:neen ja sillä trimmit pysyy aisoissa (pelkällä 98:silla siis).
          (Mulla jostain syystä tuo 'Open Loop Learning' toiminto normaaliajossa alkaa tiputtamaan tuota FOL arvoa alaspäin ja sitten kun seuraavan kerran taas joskus polkasee, niin arvo on liian alhaalla, jotta trimmit pysyisivät toiminta-alueella)

          Sä joudut tietysti loggaamalla varmistamaan, että mistä tuo sulla johtuu (overboost/AFR laihalla/bensanpaineet) ja sen mukaan sitten pitää toimia.

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            Originally posted by KtKtuned View Post
            Varmaan ennekin käsitelty asia ,mutta en jaksanut nyt ettiä enempiä. Mikä se Map numero oli ,joka ei liian paljon menis ZF tomaatin ilmoitetun vääntökeston (450Nm) yli. Semmonen Alpinen 360hv/500Nm olis ihan tarpeeksi.
            Paljon enemmänkin ilmeisesti on ulos otettu vääntöä automaateistakin ,mutta keston kannalta ajattelin pitäytyä kohtuudessa.
            Map2 luultavasti menee aika lähelle tuon, mutta voi mennä etenkin väännöt ylikin. Map1 on varman päälle. Joka tapauksessa kyllä se automaatti ihan mukavasti kestää enemmänkin-

            Originally posted by brainsurgery View Post
            Map 4?
            Ei

            Originally posted by brainsurgery View Post
            Täyttää vaaditut speksit

            Eiköhän tuo automaatti kestä paremmin kuin manuaali vakiona.
            Ei.

            Sanotaanko näin, että automaatin voimansiirto kokonaisuutena kestää vahvistamatta pidemmälle kuin manuaalin. Manuaalissa alkaa kytkin luistamaan ja ehkä jopa kaksoismassavauhtipyörän kanssa tulemaan ongelmia siinä missä automaattimies ei vielä huomaa ongelmia. Itse vaihteisto kuitenkin kestää. 335i:n manuaaliaski on sama kuin M3:ssa (perä, kytkin, vauhtipyörä eri).

            Mutta kun alkaa olla vähän enemmän viriä niin väännöt on tosiaan kaksinkertaiset vakioon nähden. Joten se kyllä ihan takuulla näkyy myös automaattilaatikon kestossa. Välttämättä siellä ei tule mitään niin selvää stoppia kuin manuaalivaihteisen kytkimen luistaminen, mutta lisävääntö nopeuttaa huomattavasti kulumista ja oireet tuppaavat tulemaan pikkuhiljaa. Esimerkiksi automaatin levyjen kulumista, jolloin automaattikin alkaa luistamaan. Esim: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=707805

            Useimmat kovempia virityksiä rapakon takana tehneet ajavatkin manuaalilla, jossa on pitävämpi kytkin ja yksmassavauhtipyörä. Toisaalta automaattimiehet vahvistavat laatikoitaan. http://www.importboost.com/content.p...mission&page=3
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • brainsurgery
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2011
              • 1355
              • Helsinki

              Niin pitääkö vai eikö pidä paikkaansa, että automaatin voimansiirto vakiona kestää paremmin kuin manuaalin voimansiirto vakiona?

              Comment

              • brainsurgery
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1355
                • Helsinki

                Originally posted by tnurmine View Post
                Hienoa, palataan taas oikeaan aihepiiriin !

                Nii-i, mutta onhan se hyvä, että ovat näitä failsafeja sinne rakentaneet, että me ei näitä moottoreita saatas niin helposti hajalle

                Itsellä sama homma (johtuen siitä, että trimmit katossa het, ku polkasee), joten disabloin tuon 'Open Loop Learning' -toiminnon (asettamalla FUD=2). Open Loop arvo (FOL) laitettu nyt 80:neen ja sillä trimmit pysyy aisoissa (pelkällä 98:silla siis).
                (Mulla jostain syystä tuo 'Open Loop Learning' toiminto normaaliajossa alkaa tiputtamaan tuota FOL arvoa alaspäin ja sitten kun seuraavan kerran taas joskus polkasee, niin arvo on liian alhaalla, jotta trimmit pysyisivät toiminta-alueella)

                Sä joudut tietysti loggaamalla varmistamaan, että mistä tuo sulla johtuu (overboost/AFR laihalla/bensanpaineet) ja sen mukaan sitten pitää toimia.
                Noissa ongelmissa on aina se seuraava ongelma, että ne ei koskaan ilmaannu, kun on läppäri kiinni autossa. Eikä sitä jaksaisi joka kerta raahata mukana kun menee käymään Lidlissä

                Voisihan sitä ajella muutamat vedot loggaus päällä, niin ehkä niistä näkisi seilaako siellä jokin arvo.

                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2177
                  • Kuopio

                  Originally posted by brainsurgery View Post
                  Niin pitääkö vai eikö pidä paikkaansa, että automaatin voimansiirto vakiona kestää paremmin kuin manuaalin voimansiirto vakiona?
                  Sä puhuit aiemmin ainakin laatikoista. Manuaalilaatikko kestää vakiona takuulla enemmän kuin automaattilaatikko. Toki ne on teknisestikin aivan eri asia.

                  Manuaalin kytkin menee nopeemmin kuin automaatin levyt, mutta manuaalin kytkin on hivenen huokeampi ja helpompi päivittää paremmin kestävään ratkaisuun. Sitä en uskalla lähteä arvailemaan, että kumpiko isoilla voimilla kestää pidempään, tomaattilaatikko vai manuaalin kaksmassapyörä. Luultavasti kaksmassa alkaa oireilemaan aiemmin, mutta mikä on niillä voimilla enää tomaatin kestävyys, niin... ei ainakaan sitä mitä valmistaja on ajatellut. Tomaatissa kun on se, että se ei juurikaan oireile ja sit kun se on särki niin se on särki.
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • miyli
                    BTCF Member
                    • Dec 2008
                    • 2089
                    • Naantali

                    Originally posted by miyli View Post
                    Tänään vaihdettu toimivasta autosta kokeilumielellä matalapaine bensapumppu ja se toisen puolen bensansuodatin paketti eikä mitään vaikutusta.
                    Eli samalla tavalla humppaa tyhjäkäynnillä ja kun kuuntelee ja koskettaa bensaputkilinjastoa auton alla siitäkin tulee sellainen runksuttava ääni / tuntemus. Eli ihan selkeästi bensan virtauksessa jotakin häikkää.
                    Samalla kokeiltiin vaihtaa se boxi joka ohjaa bensapumppua, mutta ei vaikutusta silläkään. Voisiko olla jossain bensa putkessa joku tukos ?
                    Erillistä bensansuodatintahan näissä ei tietääkseni ole missään ulkopuolella.

                    Täytyy koittaa saada auto johonkin kunnon piuhan päähän, noita bensanpaineita tutkimaan, kun oma tietokone lainassa tyttärellä ja en ole vielä kerinnyt siihen noita jb4 juttuja lautailemaan.

                    Matalapainepuolen bensapumpun paine testattu ottamalla anturi irti ja laittamalla sen tilalle painemittari ja syöttämällä suoraan virtaa bensapumpulle, eli paine ok 5 Bar. Bensapumpun virtakin tarkistettu yleismittarilla auton käydessä oli ok, eli ohjausboksissakaan ei pitäisi olla vikaa. Pystyykö tuota korkeapainepuolen painetta tutkimaan näillä bemariin tarkoiteuilla ohjelmilla, Tommix tulossa huomenna käymään ja pitäisi tutkia sen ohjelmilla livedataa.
                    Olisko jollain heittää jotakin arvoja mitä ne pitäisi olla missäkin ohjelmassa.
                    tommixilla käsittääkseni ainakin ihka ja impa.

                    Jb4 kokeiltu poistaa, mutta eipä ollut silläkään vaikutusta.

                    Tää vika nyt ei vissiin suoranaisesti tälle thredille kuuluu, mutta en viitsi nyt muuallekaan siitä ruveta kirjoittelemaan kun täällä sen aloitin.

                    Itse kyllä rupean epäilemään sitä korkeapainepumppua vaikka auto toimii suht normaalisti, paitsi kylmä käynnistäessä tulee pari kertaa se29f2 koodi ja tyhjäkäynnillä vaeltaa, isoilla kierroksilla ei mitään vikaa ainakaan vielä.
                    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                    0-200km/h 11.40s
                    100-200km/h 6,00s
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                    Comment

                    • miyli
                      BTCF Member
                      • Dec 2008
                      • 2089
                      • Naantali

                      Originally posted by miyli View Post
                      Matalapainepuolen bensapumpun paine testattu ottamalla anturi irti ja laittamalla sen tilalle painemittari ja syöttämällä suoraan virtaa bensapumpulle, eli paine ok 5 Bar. Bensapumpun virtakin tarkistettu yleismittarilla auton käydessä oli ok, eli ohjausboksissakaan ei pitäisi olla vikaa. Pystyykö tuota korkeapainepuolen painetta tutkimaan näillä bemariin tarkoiteuilla ohjelmilla, Tommix tulossa huomenna käymään ja pitäisi tutkia sen ohjelmilla livedataa.
                      Olisko jollain heittää jotakin arvoja mitä ne pitäisi olla missäkin ohjelmassa.
                      tommixilla käsittääkseni ainakin ihka ja impa.

                      Jb4 kokeiltu poistaa, mutta eipä ollut silläkään vaikutusta.

                      Tää vika nyt ei vissiin suoranaisesti tälle thredille kuuluu, mutta en viitsi nyt muuallekaan siitä ruveta kirjoittelemaan kun täällä sen aloitin.

                      Itse kyllä rupean epäilemään sitä korkeapainepumppua vaikka auto toimii suht normaalisti, paitsi kylmä käynnistäessä tulee pari kertaa se29f2 koodi ja tyhjäkäynnillä vaeltaa, isoilla kierroksilla ei mitään vikaa ainakaan vielä.
                      Sain oman vanhan Impani toimimaan autossa, vika koodi luettu sillä, eli käynnistäessä tulee ainoastaan vikakoodi 29F2 n. Pari kolme kertaa.
                      Impa kertoo siitä tälläistä: P-code p3090 fuel rail pressure flow rate controlled minimum pressure fallen bellow.
                      Live data rail pressuresta tyhjäkäynnillä 20000-50000 hpa ( 20-50bar) ja rail pressure OBD 1000-4800 kpa ( 10-48 Bar ) foorumilta luin että tyhjäkäynnillä sen pitäisi olla luokkaa 200 Bar.( käynnistäessä se nousee 100 Bar ) eikö tämä selvältä korkeapainepumppuvialta näytä ????
                      Sit auto on ruvennut nyt antamaan vikakoodia map anturista, olikos se joku jb4 ominaisuus vai onko anturi mennyt nyt rikki.
                      Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                      Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                      Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                      Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                      Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                      Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                      1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                      0-200km/h 11.40s
                      100-200km/h 6,00s
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                      Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                      Comment

                      • tnurmine
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2012
                        • 98
                        • Vantaa

                        Originally posted by miyli View Post
                        Impa kertoo siitä tälläistä: P-code p3090 fuel rail pressure flow rate controlled minimum pressure fallen bellow.
                        Live data rail pressuresta tyhjäkäynnillä 20000-50000 hpa ( 20-50bar) ja rail pressure OBD 1000-4800 kpa ( 10-48 Bar )
                        JB4 dokumentaation mukaan paineen pitäisi olla vähintään 50 bar luokkaa.
                        Eli näyttäisi seilaavan nuo lukemat liian alas?

                        Originally posted by miyli View Post
                        foorumilta luin että tyhjäkäynnillä sen pitäisi olla luokkaa 200 Bar.
                        Tuo ei luonnollisestikkaan pidä paikkaansa. Maksimipaineet on about siinä kohtaa, missä tuotetaan eniten vääntöä (tai jotain sinne päin).
                        Omasta JB4 logista katsottuna bensanpaineet on maksimissaan (kaasu pohjassa kiihdytys) ~3000 - 6000rpm ja max. paine about 180 bar.

                        Originally posted by miyli View Post
                        Sit auto on ruvennut nyt antamaan vikakoodia map anturista, olikos se joku jb4 ominaisuus vai onko anturi mennyt nyt rikki.
                        Jos sulla oli JB4 välillä irti,niin olisiko jäänyt joku liitin huonosti?

                        Onhan se tavallaan JB4 ominaisuus, sillä ko. anturin informaatio (siis tuo paineanturin signaali) kiertää JB4:sen kautta. (Eli kun JB4 alkaa mättämään ahtopainetta, niin DME:lle pitää 'huijata' tuo imusarjan ahtopainelukema sellaseksi, että se näkee tilanteen 'normaalina', eikä ala heittään vikakoodia).
                        Last edited by tnurmine; 20-10-2014, 10:42.

                        Comment

                        • miyli
                          BTCF Member
                          • Dec 2008
                          • 2089
                          • Naantali

                          Ok kiitti tiedoista.

                          Eilen illalla pistin Vemon korkeapainepumpun tilaukseen Autonvaraosat24.fi 234,00 euroa plus lähetyskulut 9,95€. Toivotaan että vika korjaantuu tällä, vai voisiko olla railin päässä olevassa anturista vikaa, antaa kyllä käsittääkseni vika koodin 29f3 jos siinä vikaa. No loppu viikosta ollaan viisaampia kun saan osan paikoilleen.
                          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                          0-200km/h 11.40s
                          100-200km/h 6,00s
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                          Comment

                          • tnurmine
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2012
                            • 98
                            • Vantaa

                            Originally posted by miyli View Post
                            Eilen illalla pistin Vemon korkeapainepumpun tilaukseen
                            Kun tiedetään tuo HPFP historia, niin olethan jostain varmistanut, että kyseessä on sama päivitetty osa, mitä BMW:ltä saa varaosana?
                            Tästa Vemon osasta tuskin on vielä paljoa käyttökokemuksi?

                            Comment

                            • miyli
                              BTCF Member
                              • Dec 2008
                              • 2089
                              • Naantali

                              Originally posted by tnurmine View Post
                              Kun tiedetään tuo HPFP historia, niin olethan jostain varmistanut, että kyseessä on sama päivitetty osa, mitä BMW:ltä saa varaosana?
                              Tästa Vemon osasta tuskin on vielä paljoa käyttökokemuksi?
                              Joo eipä tuosta Vemosta oikein löydy mitään googlettamallakaan, mutta en myöskään usko että tuo schmiedmannin 300 euron pumppu on alkuperäinen.
                              Ajattelin ottaa riskin ja olla vaikka koekaniinina tuosta pumpusta, kun aika halpa hinta on, sittenhän se nähdään mitä kestää. Enpä kyllä edes kysynyt mitä alkuperäinen maksaa esim. marmorilla.
                              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                              0-200km/h 11.40s
                              100-200km/h 6,00s
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                              Comment

                              • brainsurgery
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2011
                                • 1355
                                • Helsinki

                                Originally posted by miyli View Post
                                Joo eipä tuosta Vemosta oikein löydy mitään googlettamallakaan, mutta en myöskään usko että tuo schmiedmannin 300 euron pumppu on alkuperäinen.
                                Siinä Schmiedmannin kuvauksessa lukee: "Tuote on alkuperäinen" joten kyllä sen pitäisi olla.

                                Ostin sieltä E91:een takaluukun pumput ja niiden yhteydessä luki: "Tuote on tarvike, mutta OE laatua"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎