Originally posted by Skelektor
View Post
Lukkoperä E9X sarjalaiseen
Collapse
X
-
Osaako joku viisaampi sanoa et saako bmw e87 120d vm.2004:seen koodattua sähkölukon? Ja jos saa, niin voiko joku viisaampi sen tehdä rahallista korvausta vastaan?
Leave a comment:
-
-
Diff lock tai jotain vastaavaa "salaista". Ei ole dsc-purkissa niin montaa parametria että ei löydy jos viitsii etsiä.
Leave a comment:
-
-
Mikäs se salainen "parametri" nyt on mitä pitäisi dsc boksilta etsiä
Leave a comment:
-
-
.
Ei kannata.
Jos jää paikoilleen kiinni, niin jarrutus "herättää" Quaifen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tommix View PostNo kertokaas sitten kun nyt on jo Quaifen lukko perässä, niin pitääkö/kannattaako tuo jarruttava ominaisuus koodata pois?
Leave a comment:
-
-
No kertokaas sitten kun nyt on jo Quaifen lukko perässä, niin pitääkö/kannattaako tuo jarruttava ominaisuus koodata pois?
Leave a comment:
-
-
Kerran luistonestoa painettaessa syttyy dtc valo tauluun ja sallii hieman sutimista. Ainakin maantiellä leikkaa tehoa ja meno hyytyy jos reippaammin kiihdyttää, tämä siis ihan suoraan mennessä (esim. ohitus, tms.). Kun nappia pitää pitempään pohjassa niin sitten avut lähtee pois ja ei leikkaa tehoa, ainoastaan jarruttaa luistavaa pyörää (jarrujen lämpöisyydestä päätellen...).
335i 3/2008 valmistettu ja pitäisi olla jo tehtaalta tullut sähkölukolla. En oo paljoakaan ajellu pelkästään dtc-tilassa, yleensä aina kokonaan pois tai sitten päällä jos ei tarvii revitellä/kiihdytellä. Eilen vaan huomasin maantiellä, että ohi ei meinaa kaasupohjassa nastarenkailla päästä, jos ei ole kaikki avut pois päältä Ajelin aluksi osan matkaa dtc vaihe päällä ja huomasin tuon että suoraan mennessäkin veto hyytyy, samoin kuten kaikki avustimet olisi päällä (mutta hyytyminen ei ole yhtä raju dtc-asennossa, sallii siis hieman luistoa, yms.)
Edit. En osaa sanoa onko sähkölukko toiminnassa vielä esim. satkun vauhdissa, kun ei kesärenkailla vielä teho riitä sutimaan niissä vauhdeissa ja uusia nastarenkaita ei viiti paljaalla asvaltilla rankaista (ooteltava kun tuleepi taas lunta)Last edited by bemmeri; 06-12-2015, 11:26.
Leave a comment:
-
-
.
Entäpä jos kaiken juupas-eipäs juttelun keskellä mietittäisiin sen "sähkölukon" toimintaperiaatetta, niin kaikki muukin saattaisi siinä selvitä. Sähkölukko on hiukan eri asia kun ESP, ajonvakautus.
Kuvittelisin, en siis tiedä oikeasti, vaan kuvittelen, että toimintaperiaate on suunnilleen seuraavanlainen.
Normi tasauspyörästössä rakenne on sellainen, jossa voima pyrkii sinne, mihin se helpoimmin pääsee, siihen on hyvä syy, mutta ei siitä sen enempää, ettei rönsyile liikaa. Tämä, "helpoimman reitin valinta" aiheuttaa pidonmenetystilanteessa sen että sutiva rengas pyörii aina vaan holtittomammin, jollei tilanteelle tehdä jotain. Tasauspyörästöä itsessään ei voi ohjailla mitenkään, vaan se on täysin "autonomisesti" toimiva mekaaninen osa.
Normaalitilanteessa ESP, tai vastaava järjestelmä on huomattavasti kuljettajaa aikaisemmin huomannut jo tulevan tilanteen renkaiden pyörimisnopeuden muutoksesta ja koettanut ennakoida vähentämällä hiukan syöttöjä (tehoa) estääkseen täydellisen pidon menetyksen, tämä toiminta ei vielä näy mitenkään mittaristossa.
Sitten lopuksi, kun ja jos aikaisemmat toimet eivät ole auttaneet, aletaan jarruttamaan sutivaa pyörää, jotta saataisiin aikaan tilanne, jossa sutivalla pyörällä on enemmän kokonaisvastusta kun sillä toisella, jolloin tasauspyörästö "automaattisesti", toimintaperiaatteensa mukaisesti, "kääntää" voiman kulkemaan sinne toisen renkaan suuntaan. Tämä, jarruttelu näkyy sitten mittaristossakin.
Siinä pohjustusta.
Itse sähkölukon luulen toimivan siten, että kun se on ohjelmoitu jarrujen ohjausboxiin "päälle", niin espi päällä tuo luistoa ennakoiva tehonvähennys jää pois päältä ja ainoaksi luistonestotoimeksi jää se sutivan pyörän jarrutus ja sitäkautta pakotetaan sitä vetoa toisellekkin renkaalle.
Keltaista valoa näkyy vasta sitten kun rakkine on lähtemässä lapasesta ja espi puuttuu peliin.
Kun espi sitten painetaan päältä poikkeen, niin vakioasetuksesta poiketen tuo sutivan pyörän jarrutus jää kuitenkin päälle - "lukoksi".
Se, miksi toisiin koodaus onnistuu ja toisiin ei, perustuu ohjaimeen. Boksissa olevan raudan pitää tukea tätä toimintoa ja softan pitää myös olla sellainen, tai se pitää pystyä sinne päivittämään. Uskoisin, että vanhemmissa bokseissa ei laskentateho tai ohjelmalle varattu muistitila riitä.
Sähkölukon toiminta perustuu siis aina jarrun käyttöön.
Mutta, vaikka jarrutetaan, niin pidon kannalta ja etenemiskyvyn kannalta se on parempi, kun toisen renkaan holtiton sutiminen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by suppari View PostPuurot ja vellit sekaisin, se sähköinen lukkoperä jää siis käyttöön vaikka on kaikki avut pois päältä, ja tehoa se ei leikkaa kyllä yhtään.
painettu kerran. Jos tuo sun kertoma pitää paikkansa, että kun kaikki painettu
pois niin lukkoperä jää käyttöön. Niin sillonhan tosta mekaanisesta lukosta ei
ole mitään hyötyä? Toi väittämä voi pitää kyllä paikkansa, kun liikkeelle
lähdettäessä on piirtänyt kahta viivaa useasti. Mutta kun taas satasen vauhdissa
runtaa kaasua kunnolla, niin on heittänyt niin paljon poikittain, että on tuntunut että vain
yksi pyörä vetää. Tuntemus on ollut että se sutiva pyörä ottaa sen tupla nopeuden ja kestää tosi pitkään ennenkuin pito palautuu. Eli onko tässä
toiminnossa joku nopeus raja? Onko nyt lukon tilalle vaan harkittava
leveämpää rengasta ja lisä painoja? Nyt menee vähän ohi, mutta kuinka
leveää takakumia mahtuu 1-sarjaseen? Nyt alla 245/ 30 /19
Leave a comment:
-
-
Puurot ja vellit sekaisin, se sähköinen lukkoperä jää siis käyttöön vaikka on kaikki avut pois päältä, ja tehoa se ei leikkaa kyllä yhtään.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by _Sylin_teri_ View PostMulla ainakin -07 pre lci 325 niin siitä löytyi tuo parametri ja tuntu se toimivankin mitä yhen illan kerkes testailla ennenku lumet suli
tehot kun se on päällä. Kun sen painaa pois kokonaan niin tehot nousee
vapaasti ilman vääntömomentin rajoitusta. Siihen jää enää päälle g-voimien
valvonta. Eli sammuttaa koneen jos kiihtyvyys nousee liian suureksi,
sekä tiputtaa tehot jos jarrut lämpenee liikaa ja hidastuvuus kärsii.
Näin ainakin e82 135. Eli lukko päällä ei tule voimaa ja pois kytkettynä
sutii ihan älyttömästi. Auto nyt talvi seisonnassa ja sinä aikana pitäis asentaa
lukko. Tuota hitsattua versiota pitäis alkaa sorvaamaan. Kumpi on tohon kevyeen 135:een parempi levy lukko vai torsen? Kumpi toimii isolla väännöllä
paremmin. Nyt vääntöä 760Nm
Leave a comment:
-
-
Nyt on quaife kiinni. Makso vitus... liikaa, mutta tuntuupa auto loogisemmalta ajaa kun ei yritä raapia toiselta puolelta vaan.
Oliko 335d vm 08 kyseistä jarrulukkoa vakiona?
Leave a comment:
-
Leave a comment: