memebuy23buy

Lukkoperä E9X sarjalaiseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supra^
    replied
    Originally posted by Skelektor View Post
    Osaako joku viisaampi sanoa et saako bmw e87 120d vm.2004:seen koodattua sähkölukon? Ja jos saa, niin voiko joku viisaampi sen tehdä rahallista korvausta vastaan?
    Ei saa.

    Leave a comment:


  • Skelektor
    replied
    Osaako joku viisaampi sanoa et saako bmw e87 120d vm.2004:seen koodattua sähkölukon? Ja jos saa, niin voiko joku viisaampi sen tehdä rahallista korvausta vastaan?

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Diff lock tai jotain vastaavaa "salaista" . Ei ole dsc-purkissa niin montaa parametria että ei löydy jos viitsii etsiä.

    Leave a comment:


  • *makke*
    replied
    Mikäs se salainen "parametri" nyt on mitä pitäisi dsc boksilta etsiä

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Ei kannata.
    Jos jää paikoilleen kiinni, niin jarrutus "herättää" Quaifen.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    No kertokaas sitten kun nyt on jo Quaifen lukko perässä, niin pitääkö/kannattaako tuo jarruttava ominaisuus koodata pois?
    Minun mielestä kannattaa kyllä ottaa pois käytöstä. Mutta toisaalta, oikealla lukolla ei ikinä pitäisi tulla tilannetta jossa renkaat pyörisivät niin eri vauhtia että sähkölukko puuttuisi peliin ja jarruttelisi pyöriä.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    No kertokaas sitten kun nyt on jo Quaifen lukko perässä, niin pitääkö/kannattaako tuo jarruttava ominaisuus koodata pois?

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Kerran luistonestoa painettaessa syttyy dtc valo tauluun ja sallii hieman sutimista. Ainakin maantiellä leikkaa tehoa ja meno hyytyy jos reippaammin kiihdyttää, tämä siis ihan suoraan mennessä (esim. ohitus, tms.). Kun nappia pitää pitempään pohjassa niin sitten avut lähtee pois ja ei leikkaa tehoa, ainoastaan jarruttaa luistavaa pyörää (jarrujen lämpöisyydestä päätellen...).
    335i 3/2008 valmistettu ja pitäisi olla jo tehtaalta tullut sähkölukolla. En oo paljoakaan ajellu pelkästään dtc-tilassa, yleensä aina kokonaan pois tai sitten päällä jos ei tarvii revitellä/kiihdytellä. Eilen vaan huomasin maantiellä, että ohi ei meinaa kaasupohjassa nastarenkailla päästä, jos ei ole kaikki avut pois päältä Ajelin aluksi osan matkaa dtc vaihe päällä ja huomasin tuon että suoraan mennessäkin veto hyytyy, samoin kuten kaikki avustimet olisi päällä (mutta hyytyminen ei ole yhtä raju dtc-asennossa, sallii siis hieman luistoa, yms.)


    Edit. En osaa sanoa onko sähkölukko toiminnassa vielä esim. satkun vauhdissa, kun ei kesärenkailla vielä teho riitä sutimaan niissä vauhdeissa ja uusia nastarenkaita ei viiti paljaalla asvaltilla rankaista (ooteltava kun tuleepi taas lunta)
    Last edited by bemmeri; 06-12-2015, 11:26.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Entäpä jos kaiken juupas-eipäs juttelun keskellä mietittäisiin sen "sähkölukon" toimintaperiaatetta, niin kaikki muukin saattaisi siinä selvitä. Sähkölukko on hiukan eri asia kun ESP, ajonvakautus.

    Kuvittelisin, en siis tiedä oikeasti, vaan kuvittelen, että toimintaperiaate on suunnilleen seuraavanlainen.

    Normi tasauspyörästössä rakenne on sellainen, jossa voima pyrkii sinne, mihin se helpoimmin pääsee, siihen on hyvä syy, mutta ei siitä sen enempää, ettei rönsyile liikaa. Tämä, "helpoimman reitin valinta" aiheuttaa pidonmenetystilanteessa sen että sutiva rengas pyörii aina vaan holtittomammin, jollei tilanteelle tehdä jotain. Tasauspyörästöä itsessään ei voi ohjailla mitenkään, vaan se on täysin "autonomisesti" toimiva mekaaninen osa.

    Normaalitilanteessa ESP, tai vastaava järjestelmä on huomattavasti kuljettajaa aikaisemmin huomannut jo tulevan tilanteen renkaiden pyörimisnopeuden muutoksesta ja koettanut ennakoida vähentämällä hiukan syöttöjä (tehoa) estääkseen täydellisen pidon menetyksen, tämä toiminta ei vielä näy mitenkään mittaristossa.
    Sitten lopuksi, kun ja jos aikaisemmat toimet eivät ole auttaneet, aletaan jarruttamaan sutivaa pyörää, jotta saataisiin aikaan tilanne, jossa sutivalla pyörällä on enemmän kokonaisvastusta kun sillä toisella, jolloin tasauspyörästö "automaattisesti", toimintaperiaatteensa mukaisesti, "kääntää" voiman kulkemaan sinne toisen renkaan suuntaan. Tämä, jarruttelu näkyy sitten mittaristossakin.

    Siinä pohjustusta.
    Itse sähkölukon luulen toimivan siten, että kun se on ohjelmoitu jarrujen ohjausboxiin "päälle", niin espi päällä tuo luistoa ennakoiva tehonvähennys jää pois päältä ja ainoaksi luistonestotoimeksi jää se sutivan pyörän jarrutus ja sitäkautta pakotetaan sitä vetoa toisellekkin renkaalle.
    Keltaista valoa näkyy vasta sitten kun rakkine on lähtemässä lapasesta ja espi puuttuu peliin.

    Kun espi sitten painetaan päältä poikkeen, niin vakioasetuksesta poiketen tuo sutivan pyörän jarrutus jää kuitenkin päälle - "lukoksi".

    Se, miksi toisiin koodaus onnistuu ja toisiin ei, perustuu ohjaimeen. Boksissa olevan raudan pitää tukea tätä toimintoa ja softan pitää myös olla sellainen, tai se pitää pystyä sinne päivittämään. Uskoisin, että vanhemmissa bokseissa ei laskentateho tai ohjelmalle varattu muistitila riitä.

    Sähkölukon toiminta perustuu siis aina jarrun käyttöön.
    Mutta, vaikka jarrutetaan, niin pidon kannalta ja etenemiskyvyn kannalta se on parempi, kun toisen renkaan holtiton sutiminen.

    Leave a comment:


  • ASDTurku
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Puurot ja vellit sekaisin, se sähköinen lukkoperä jää siis käyttöön vaikka on kaikki avut pois päältä, ja tehoa se ei leikkaa kyllä yhtään.
    sitten se on se luistonesto mikä leikkaa tehoja pois silloin, kun nappia on
    painettu kerran. Jos tuo sun kertoma pitää paikkansa, että kun kaikki painettu
    pois niin lukkoperä jää käyttöön. Niin sillonhan tosta mekaanisesta lukosta ei
    ole mitään hyötyä? Toi väittämä voi pitää kyllä paikkansa, kun liikkeelle
    lähdettäessä on piirtänyt kahta viivaa useasti. Mutta kun taas satasen vauhdissa
    runtaa kaasua kunnolla, niin on heittänyt niin paljon poikittain, että on tuntunut että vain
    yksi pyörä vetää. Tuntemus on ollut että se sutiva pyörä ottaa sen tupla nopeuden ja kestää tosi pitkään ennenkuin pito palautuu. Eli onko tässä
    toiminnossa joku nopeus raja? Onko nyt lukon tilalle vaan harkittava
    leveämpää rengasta ja lisä painoja? Nyt menee vähän ohi, mutta kuinka
    leveää takakumia mahtuu 1-sarjaseen? Nyt alla 245/ 30 /19

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Puurot ja vellit sekaisin, se sähköinen lukkoperä jää siis käyttöön vaikka on kaikki avut pois päältä, ja tehoa se ei leikkaa kyllä yhtään.

    Leave a comment:


  • ASDTurku
    replied
    Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
    Mulla ainakin -07 pre lci 325 niin siitä löytyi tuo parametri ja tuntu se toimivankin mitä yhen illan kerkes testailla ennenku lumet suli
    Toi sähköinen ns. lukkoperä on ihan kiva 500hp asti. Tähän se rajaa
    tehot kun se on päällä. Kun sen painaa pois kokonaan niin tehot nousee
    vapaasti ilman vääntömomentin rajoitusta. Siihen jää enää päälle g-voimien
    valvonta. Eli sammuttaa koneen jos kiihtyvyys nousee liian suureksi,
    sekä tiputtaa tehot jos jarrut lämpenee liikaa ja hidastuvuus kärsii.
    Näin ainakin e82 135. Eli lukko päällä ei tule voimaa ja pois kytkettynä
    sutii ihan älyttömästi. Auto nyt talvi seisonnassa ja sinä aikana pitäis asentaa
    lukko. Tuota hitsattua versiota pitäis alkaa sorvaamaan. Kumpi on tohon kevyeen 135:een parempi levy lukko vai torsen? Kumpi toimii isolla väännöllä
    paremmin. Nyt vääntöä 760Nm

    Leave a comment:


  • Jalluton
    replied
    Nyt on quaife kiinni. Makso vitus... liikaa, mutta tuntuupa auto loogisemmalta ajaa kun ei yritä raapia toiselta puolelta vaan.

    Oliko 335d vm 08 kyseistä jarrulukkoa vakiona?

    Leave a comment:


  • hcaape
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Muistaakseni tässä autossa oli oikea parametri. Jos kävit Tampereella bt-purkkien softapäivityksessä.
    no näinhän se kävi ja sain myös uudet kartat ja nopeus näytön mittariin

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by hcaape View Post
    tulisipa jo liukkaita pääsisi kokeilemaan mitä se "böntti"koodasi
    Muistaakseni tässä autossa oli oikea parametri. Jos kävit Tampereella bt-purkkien softapäivityksessä.

    Leave a comment:

Working...
X