Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ahat
    Bimmer Rookie
    • May 2018
    • 31
    • Etelä-Suomi

    Omasta autosta diagnosoin vuotavat suuttimet mustuneista ja bensalle haisevista sytytystulpista. Aika nopea on ne tulpat ottaa näkyville. INPA:n korjausarvoista asiaa voi myös tutkia, jos tietää mitä tekee. Itse en sitä kautta havainnut vikaa. Misfire -koodi tosin tuli yhdestä sylinteristä ja kaksi suutinta kuitenkin olivat vuotaneet.

    Aikani etsin uusia suuttimia, ja päädyin tilaamaan ne Leebmanilta n. 200€ / kpl hintaan. Huomion arvoista suuttimia uusittaessa on se, että uudet tulevat indeksinumerolla 11 joita ei saisi (jonkin ohjeen mukaan) käyttää ristiin vanhempien suuttimien kanssa (ainakaan samassa bankissa). En osaa sanoa, mitä tapahtuu jos laittaa ristiin näitä.
    E93 325i -07

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      Originally posted by ahat View Post
      Omasta autosta diagnosoin vuotavat suuttimet mustuneista ja bensalle haisevista sytytystulpista. Aika nopea on ne tulpat ottaa näkyville. INPA:n korjausarvoista asiaa voi myös tutkia, jos tietää mitä tekee. Itse en sitä kautta havainnut vikaa. Misfire -koodi tosin tuli yhdestä sylinteristä ja kaksi suutinta kuitenkin olivat vuotaneet.

      Aikani etsin uusia suuttimia, ja päädyin tilaamaan ne Leebmanilta n. 200€ / kpl hintaan. Huomion arvoista suuttimia uusittaessa on se, että uudet tulevat indeksinumerolla 11 joita ei saisi (jonkin ohjeen mukaan) käyttää ristiin vanhempien suuttimien kanssa (ainakaan samassa bankissa). En osaa sanoa, mitä tapahtuu jos laittaa ristiin näitä.
      Niitä ei uusia ei saa käyttää ollenkaan jos softa ei ole tietyllä tasolla. Bemarilla tosin oli aikanaan takaisinkutsu tästä jossa vanhat indexit korvattiin muistaakseni 9:llä ja päivitettiin softa.
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • antenni
        Newbiemmer
        • Aug 2015
        • 16
        • Finland

        Suuttimet vaihdettu. Jakoketju vaihdettu kampanjana, mutta öljypohjan irroitus ei sisällykään kampanjaan. Piti irrottaa kun oli kuulemma laahain katki. Sihti myös uusittu sekä kiinnitysruuvit ja tiiviste. 2100e
        BMW 320i LCI -09

        Comment

        • Vermilion
          Newbiemmer
          • Mar 2019
          • 7
          • .

          318i öljynkulutukseen liittyvää pohdintaa. Öljyt vaihdettu 6tkm sitten, jolloin öljyntaso oli maksimimerkissä. Nyt tuon 6tkm ajelun jälkeen öljytaso on hippusen alle puolenvälin.
          Normaaliako? Syytä huoleen?
          Edit: Lisäsin reilun desin öljyä ja öljytaso meni takaisin maksimiin.
          Last edited by Vermilion; 22-07-2019, 18:10.

          Comment

          • jweymarn
            Newbiemmer
            • Jul 2019
            • 1
            • Turku

            Tämä auto maksanut minulle 16.000€ tässä vaiheessa...

            Tässä minun surullinen tarinani 😢:
            2009 BMW 116 E81 N43-B16A moottorilla. 130tkm ajettu.

            Syttyi ”lisää öljyä” valo. Lisäsin 0,5L. Syttyi taas. Lisäsin taas 0,5L. Epäilin öljyvuotoa. Syttyi taas. Nyt myös ”alennetut tehot, tarkista moottori”. Ei mitään ylimääräisiä ääniä nyt eikä ennen. Koska oli kuukausi vuosihuoltoon hinasin merkkihuoltamoon. Siellä todettiin että jakoketju venynyt, muoviohjuri hajonnut. Paljon rikki. Tekivät 3400€ maksavan huollon.

            200km myöhemmin syttyi taas ”tarkista moottori” ja kuului kolina. Hinattiin korjaamoon. Todettiin että kampiakselin laakeri ei ole saanut öljyä. Moottori on entinen. Korjauskustannusarvio yli auton arvon. Huoltamo ei ota vastuuta eli näkevät että tämä ”uusinta hajoaminen” ei liity heidän juuri tehtyyn 3400€ korjaukseen.

            Auton myynyt BMW liike ei myöskään ota vastuuta siitä että olisi hajonnut ”ennenaikaisesti”.

            Asia menossa kuluttajariitalautakuntaan kunhan riippumaton korjaamo ensin antaa lausunnon että mitä oikein on tapahtunut. Ottavat siitä vähintään 1000€.

            TL;DR Ostin 12.000€ maksavan BMWn. Vuoden sisällä huolto 3.400€. 200km myöhemmin auto valmis romutettavaksi.

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2673
              • Tampere

              Originally posted by jweymarn View Post
              TL;DR Ostin 12.000€ maksavan BMWn. Vuoden sisällä huolto 3.400€. 200km myöhemmin auto valmis romutettavaksi.
              Harmillinen tilanne. Mikäli riippumaton korjaamo löytää ohjurin/laahaimen kappaleita autosi öljypohjasta tai öljypumpun sihdistä, niin tätä voisi käyttää perusteluna jakoketjuhuollossa tehdystä virheestä, joka on voinut johtaa kuvattuun voiteluhäiriöön ja moottorivaurioon. Öljypohja ja imusihti tulisi mielestäni aina tarkistaa jos on vähänkään viitteitä laahaimista tms. peräisin olevista irtokappaleista. Ylimääräinen romu ei sinne kuulu ja voi tukkkia/estää voitelun kannalta kriittisten osien toimintaa.
              B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • teempp
                Newbiemmer
                • Feb 2016
                • 20
                • suomi

                Originally posted by jweymarn View Post
                200km myöhemmin syttyi taas ”tarkista moottori” ja kuului kolina. Hinattiin korjaamoon. Todettiin että kampiakselin laakeri ei ole saanut öljyä. Moottori on entinen.
                ihmetyttää nämä jäätävät hinnat, kun kuulostaa siltä että ei ole edes ilmeisesti öljypohjaa avattu??
                Vaikuttaa siltä että laahaimen paloja olisi päätynyt öljypumppuun?

                Comment

                • NIKSUU
                  Newbiemmer
                  • Jul 2011
                  • 3
                  • Helsinki

                  Yksi harmillinen N43 täälläkin, 140tkm ajettu Suomi-auto, olen toinen omistaja ja minulla ollut nyt vuoden. Kaikki huollot ja vähän ylimääräistä tehty Schmiedmannilla.

                  Viime kesänä ensimmäisen viikon jälkeen, sähköisen rattilukon häiriö -> ohjausakseli vaihtoon.

                  Syksyllä e90 jäähdytyksen puhaltimen takaisinkutsun yhteydessä Autokeskuksella sanoivat, että ketju on löystynyt. Ihmettelin asiaa sillä jakopää oli tehty jo noin 4 vuotta sitten. No tekivät sen BMWn piikkiin uudestaan.

                  Tämän viikon maanantaiaamu alkoi sillä, että käynnistyksen yhteydessä syttyi kaksi vikavaloa, joiden tuomiot: ABS yksikkö sökönä ja 2. sylinterissä käyntihäiriötä (suuttimet vaihtoon).

                  Onko vielä jotain jota voi tulla eteen? Auton vaihto on harkinnassa

                  Comment

                  • O-Peksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 2775
                    • Joensuu

                    Originally posted by NIKSUU View Post
                    Tämän viikon maanantaiaamu alkoi sillä, että käynnistyksen yhteydessä syttyi kaksi vikavaloa, joiden tuomiot: ABS yksikkö sökönä ja 2. sylinterissä käyntihäiriötä (suuttimet vaihtoon).
                    Ihan mielenkiinnosta, minkä hintaista remppaa tarjosivat ABS-yksikön suhteen? On nimittäin vähän vitusti pompannut sen ABS-hydrauliyksikön hinta verrattuna entiseen... Ennen sen yksikön sai vajaalla 300 eurolla.
                    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      Originally posted by O-Peksi View Post
                      Ihan mielenkiinnosta, minkä hintaista remppaa tarjosivat ABS-yksikön suhteen? On nimittäin vähän vitusti pompannut sen ABS-hydrauliyksikön hinta verrattuna entiseen... Ennen sen yksikön sai vajaalla 300 eurolla.
                      Nykyään tuo yksikkö 900e

                      Mulla korjaussarja hyllystä 500e
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • Tompsoni
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 51
                        • ?

                        Originally posted by NIKSUU View Post
                        Yksi harmillinen N43 täälläkin, 140tkm ajettu Suomi-auto, olen toinen omistaja ja minulla ollut nyt vuoden. Kaikki huollot ja vähän ylimääräistä tehty Schmiedmannilla.

                        Viime kesänä ensimmäisen viikon jälkeen, sähköisen rattilukon häiriö -> ohjausakseli vaihtoon.

                        Syksyllä e90 jäähdytyksen puhaltimen takaisinkutsun yhteydessä Autokeskuksella sanoivat, että ketju on löystynyt. Ihmettelin asiaa sillä jakopää oli tehty jo noin 4 vuotta sitten. No tekivät sen BMWn piikkiin uudestaan.

                        Tämän viikon maanantaiaamu alkoi sillä, että käynnistyksen yhteydessä syttyi kaksi vikavaloa, joiden tuomiot: ABS yksikkö sökönä ja 2. sylinterissä käyntihäiriötä (suuttimet vaihtoon).

                        Onko vielä jotain jota voi tulla eteen? Auton vaihto on harkinnassa
                        Se jakoketju oheis osineen voi olla taas ensi vuonna vaihdettavien listalla. Omassa 318/2010 mallisessa kesti tasan kaksi vuotta/ n. 30tkm uusi jakoketju kun se merkkiliikkeessä vaihdettiin. Vaihtoivat sitten taas uuden maahantuojan piikkiin. Pari kuukautta tämän jälkeen meni koko moottori paskaksi. Autolla oli tuolloin ajettu 128 tkm. Tuossa vaiheessa jäi bemarin romu liikkeeseen ja poistuin liikkeestä neljä vuotta uudemmalla ja tuhat kertaa paremmin varustellulla japsi autolla. Kaksi vuotta nyt japsilla ajeltu ja mahtava kun ei tarvi kuin lisäillä bensaa tankkiin. Öljytkään ei häviä mihinkään huoltojen välissä

                        Comment

                        • NIKSUU
                          Newbiemmer
                          • Jul 2011
                          • 3
                          • Helsinki

                          Originally posted by O-Peksi View Post
                          Ihan mielenkiinnosta, minkä hintaista remppaa tarjosivat ABS-yksikön suhteen? On nimittäin vähän vitusti pompannut sen ABS-hydrauliyksikön hinta verrattuna entiseen... Ennen sen yksikön sai vajaalla 300 eurolla.
                          350-800e arvio yksikön korjaukselle (noin 2k olis uus vissiin)

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            Originally posted by NIKSUU View Post
                            350-800e arvio yksikön korjaukselle (noin 2k olis uus vissiin)
                            Joo näin muistelen marmorilta vasta tarkistaneeni, että uusi hydrauliyksikkö maksaa nykyisin ~1800€. Hinnan korotuksen perusteena oli kuulemma maahantuojan toteamus, että kilpailijoillakin vastaava osa maksaa reilusti enemmän, kuin sen vajaan 300e, mitä yksikön hinta ennen oli.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • ässä lavaan
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1717
                              • Savo

                              Nyt tartteis mielipiteitä..

                              A) Mistä suuttimet edullisimmin n43b20a? Huoltamolla ehdottelivat näiden vaihtoa.. Ebayssa ois kunnostettuja 100e/kpl ja scmieldmman tais pyytää uudesta 280e/kpl + tiivistesetti. Merkkihuolto tarjos oem suuttimen tiivisteineen 300e/kpl.

                              B) Tekeekö noilla kunnostetuilla mitään vai suosiolla uutta? Liekkö on kuvan mukaset passelit n43b20a? (Kuva liitteenä)

                              C) Oireet:
                              Sytyttää usein moottorin merkkivalon ja herjaa vikakoodeina lambdoja / päästöjä. (Liitteenä kuva vikakoodeista) Merkkivalo saattaa itestään sammuakkin. Vikakoodien nollauksella oireet häviää ja saatat päästä 200-2000km, mutta oireet palaavat.

                              Käynti välillä huonoa ja päästöjä herjailee rikkaalle. Vika ei ollut lambdoissa, puolissa yms. kun ne testattiin mittaamalla ja ristiin
                              huoltamolla. Välillä heitti muutaman pytynkin pelistä pois. (Liitteenä kuva huoltamon testeistä ja pohdinnoista.)

                              Tulpat vaihdettu tänä kesänä, puolista ei tietoa.

                              Suuttimet vaihtoon? :think
                              Last edited by ässä lavaan; 11-05-2020, 21:22.
                              E91

                              Exät:
                              E36 325i -93 Cabriolet
                              E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
                              E36 325i -91 Sedan
                              E30 325i -85

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4595
                                • Tampere

                                Tilasin vastaavia uusia suuttimia saksasta keväällä. 3kpl maksoi 700€ rahteineen, löytänet uusia samaan hintaan sieltä. Nuo tarvitsevat vielä tiivisteet kaverikseen.

                                Mielestäni näitä suuttimia ei pysty kunnostamaan vaan ovat "laaki" ja vainaa...
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎