memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Ninety View Post
    Mitä tulee tuohon n43, niin se on kuitenkin parempi ostos kuin 2005-2008 ollut n46 motti?

    Onkohan kuinka kallis liikkeessä vaihdattaa tuo ketjunkiristin? (Ja tällä pystyy estämään huomattavasti kalliimman jakopäänvaihdon?(jos se siis hajoaisi))
    Kai tääkin riippuu taas keneltä kysyy, mutta omasta mielestäni N46 on niin jeesuksen vanhaa tekniikkaa jo, siinä missä N43 on nykyaikainen suorasuihkutusmoottori. N46 on toki omat ongelmansa, jahka eipä BMW:llä taida olla ns. ongelmatonta moottoria sitten 90-luvun.

    Ketjunkiristin ei ole mikään oikotie onneen, mutta jumittuneella vanhalla kiristimellä ei varmaan kannata ajella - millään koneella. Ei siinä välttämättä mitään vikaa ole mutta 50e sijoituksella en mieti itse näissä asioissa vaan vaihdan jokaiseen uuden. Omaani vaihdoin jo 50tkm kohdalla. Vaihtoon menee aikaa ehkä 15min, tai tunti jos tekee esteettisesti kauniisti ja ottaa pois edestä vesiletkun joka vähän tulee eteen. Siitä voinet hinnoitella..

    Leave a comment:


  • Ninety
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Ihan varmasti ketjussa on jotain sanomista tuolla 200tkm+ kohdalla, pätee toisaalta varmaan autoon kuin autoon. Ei se huono idea ole vaihtaa uuteen. Toki sitten voi miettiä menisikö samalla Vanos-pyörät uusiksi, kuten tehdas kannustaa tekemään. Kuuleman mukaan ei kuitenkaan mitenkään ihan pakollinen - maksaa kuitenkin aika ison siivun (700-1000€ lisää).

    Ainakin ketjunkiristimen vaihtaisin samantien.

    Nämä on varmaan niitä asioita mihin ei ole oikeaa ja väärää vastausta, jokaisella on omat mielipiteensä - tai ainakin joku oma preferenssi asiasta.
    Mitä tulee tuohon n43, niin se on kuitenkin parempi ostos kuin 2005-2008 ollut n46 motti?

    Onkohan kuinka kallis liikkeessä vaihdattaa tuo ketjunkiristin? (Ja tällä pystyy estämään huomattavasti kalliimman jakopäänvaihdon?(jos se siis hajoaisi))

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Ninety View Post
    Tähän kyseiseen autoon oli ilmeisesti jo vaihdettu nuo suuttimet ja puolat. Eli silloin ongelma kohdiksi jäisi vesipumppu + jakopään remontti? Voiko tuota jakopään remonttia ennaltaehkäistä / huoltaa ennakkoon, ennenkuin hajoaa? Tuleeko mitenkä paljon halvemmaksi varmuudeksi huollattaa? Tai onko se edes järkevää?
    Kuten Dualfun tuossa sanoi, niin tähän ei ole oikeaa vastausta olemassa. Se jakopää saattaa kestää ajaa 500 tkm tai sitten se saattaa hajota heti ostamisen jälkeen. Ennakkoon huoltamisen järkevyyden joutuu jokainen itse päättämään.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Ninety View Post
    Voiko tuota jakopään remonttia ennaltaehkäistä / huoltaa ennakkoon, ennenkuin hajoaa? Tuleeko mitenkä paljon halvemmaksi varmuudeksi huollattaa? Tai onko se edes järkevää?
    Ihan varmasti ketjussa on jotain sanomista tuolla 200tkm+ kohdalla, pätee toisaalta varmaan autoon kuin autoon. Ei se huono idea ole vaihtaa uuteen. Toki sitten voi miettiä menisikö samalla Vanos-pyörät uusiksi, kuten tehdas kannustaa tekemään. Kuuleman mukaan ei kuitenkaan mitenkään ihan pakollinen - maksaa kuitenkin aika ison siivun (700-1000€ lisää).

    Ainakin ketjunkiristimen vaihtaisin samantien.

    Nämä on varmaan niitä asioita mihin ei ole oikeaa ja väärää vastausta, jokaisella on omat mielipiteensä - tai ainakin joku oma preferenssi asiasta.

    Leave a comment:


  • Ninety
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    En ole kuullut että näistä olisi ikinä mennyt korkeapainepumppuja, se on niitä N53 moottorin juttuja. Tässä koneessahan koko pumppu on paljon järeämpää tekoa ja sijaitsee koneen päällä.

    Muiden kohdalla laitan paljon painoarvoa sanoille saattaa olla.
    Tähän kyseiseen autoon oli ilmeisesti jo vaihdettu nuo suuttimet ja puolat. Eli silloin ongelma kohdiksi jäisi vesipumppu + jakopään remontti? Voiko tuota jakopään remonttia ennaltaehkäistä / huoltaa ennakkoon, ennenkuin hajoaa? Tuleeko mitenkä paljon halvemmaksi varmuudeksi huollattaa? Tai onko se edes järkevää?

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by Ninety View Post
    Mitä katsoa autosta, kun olisi kiikarissa 320 n43B20 motilla oleva BMW? Mitä vikoja noissa yleensä on katsastukseen vaikuttavia lähinnä? Isoja kustannuksia tulossa jostain? Ajetttu n. 210tkm
    Originally posted by Puistis View Post
    Tulevaisuuden isoja kustannuksia saattaa olla korkeapainebensapumppu
    En ole kuullut että näistä olisi ikinä mennyt korkeapainepumppuja, se on niitä N53 moottorin juttuja. Tässä koneessahan koko pumppu on paljon järeämpää tekoa ja sijaitsee koneen päällä.

    Muiden kohdalla laitan paljon painoarvoa sanoille saattaa olla.

    Leave a comment:


  • Puistis
    replied
    Originally posted by Ninety View Post
    Mitä katsoa autosta, kun olisi kiikarissa 320 n43B20 motilla oleva BMW? Mitä vikoja noissa yleensä on katsastukseen vaikuttavia lähinnä? Isoja kustannuksia tulossa jostain? Ajetttu n. 210tkm
    Tulevaisuuden isoja kustannuksia saattaa olla jakopääremontti, suuttimet ja korkeapainebensapumppu. Vesipumppukin alkaa olla elinkaaren loppupäässä ellei sitä ole vielä vaihdettu.

    Leave a comment:


  • Ninety
    replied
    Mitä katsoa autosta, kun olisi kiikarissa 320 n43B20 motilla oleva BMW? Mitä vikoja noissa yleensä on katsastukseen vaikuttavia lähinnä? Isoja kustannuksia tulossa jostain? Ajetttu n. 210tkm

    Leave a comment:


  • Ninety
    replied
    Onko tässä n43 selkeitä eroja n43B16 ja n43B20 kestävyyden suhteen? Ilmeisesti tuo pienempi n43B16 on suurempi murheen kryyni kuin tämä b20 versio?

    Leave a comment:


  • Zeta
    replied
    Originally posted by elukk4 View Post
    Noniin nyt pamahti oma romu ilman mitään varoitus ääniä. Kiertokanki tuli lohkosta läpi ?! Jakopää remppa tehty n.6000km sitten. Auto tutkittavana tällä hetkellä.
    Toivottavasti menee jonkun muun kuin omaan piikkiin. Muuten voisi ottaa aika reippaasti nupoliin...

    Leave a comment:


  • Tomppade
    replied
    Mietin tuota mitä huoltopäällikkö sanoi, että korkeapaine pumppu olisi työntänyt soppaa koneeseen, mutta onko se mahdollista ilman suutin häiriöitä? Nimittäin suuttimet vielä takuun alaiset ja autokin ostettu alle 1v sitten...

    Leave a comment:


  • hcaape
    replied
    Originally posted by elukk4 View Post
    Noniin nyt pamahti oma romu ilman mitään varoitus ääniä. Kiertokanki tuli lohkosta läpi ?! Jakopää remppa tehty n.6000km sitten. Auto tutkittavana tällä hetkellä.
    no kyllä siitä 8ke selviää

    Leave a comment:


  • elukk4
    replied
    Noniin nyt pamahti oma romu ilman mitään varoitus ääniä. Kiertokanki tuli lohkosta läpi ?! Jakopää remppa tehty n.6000km sitten. Auto tutkittavana tällä hetkellä.

    Leave a comment:


  • Tomppade
    replied
    Eipä mennyt niin helpolla kuin ajattelin.. Tänään aamulla tutkivat ja huoltopäällikkö soitti ja kysyi onko koneessa jotkut pesuaineet sisällä kun öljy niin lirua kun olivat pois laskeneet. Sanoin että viimeviikolla huollettu ja uudet öljyt sisällä. Kuulemma 5.2 litraa tuli koneesta tavaraa pihalle ja tilavuus on 4.2. Lisänä kakun päälle öljynpaineet koneessa liian alhaiset ja auto sammuillut halliin ajaessa, jota ei aiemmin ole tapahtunut. Veikkasivat että korkeapainepumppu ois työntänu bensaa reippaasti ja nyt on kone sitten pesty vähä liiankin hyvin. Ens viikolla öljypohja auki ja laakerivaurioita tutkimaan. Nyt jo vituttaa

    Leave a comment:


  • Tomppade
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Ei ole tähän moottorityyppiin saatavissa erilaisia huohottomia, kaikissa samanlainen oli mille alueelle tahansa valmistettu.
    Okei, muistelin vaan jostain lukeneeni, ja kun auton ostin niin Bmw suomi jostain syystä mainosti että "onhan huohotin järjestelmäsi varusteltu suomen olosuhteiden mukaisesti" tjsp.

    Leave a comment:

Working...
X