Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BreeZi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 2371
    • Jyväskylä

    Originally posted by e46touring View Post
    HIENOA BreeZi nyt ollaan OIKEALLA taajuudella tässä asiassa.
    Edes Laihialainen EI ole niin nuka kuin SAKSALAINEN kuluttaja joka ei vaihda mitään öljyjä mihinkään JOS ei ole aivan "pakko". Eli markkinointi kikka se tämä LIFETIME öljy systeemi on PÄÄMARKKINA ALUEELLA. Valmistajalle on periaatteessa aivan sama miten täällä pohjoisessa autot kestää markkinaosuus on todella markinaalinen aivan sama montako kotteroa saavat myytyä skandinaviaan. Japsien insinöörit ovat tuota 5v systeemiä valmistuksessa noudattaneet jo todella kauan. Eli keksitään "hienoja " Nindendon tapaisia välkkyviä valoja / nappuloita pitkin kojelautaa uudella kuosilla ja pöljät ostaa "uusia" autoja !! Pääasia jotta BISNES pyörii ja raha vaihtaa omistajaa.
    Näin olen itsekkin ajatellut. Suomessa tapahtuvat kauppa-aktit ovat maailman markkina-alueiden mitta-astekolla katsottuna yksi itikan pieru.
    Ne vähätkin autot jotka suomeen tilataan, ovat usein hinnat alkaen varustelulla, jonka valmistus autotehtaalle maksaa noin kolmanneksen myyntihinnasta...

    Miksi siis tämä valmistajakaan olisi kiinnostunut siitä miten kauan tämmöisessä kylmässä pohjolan persläävässä jokin tuote kestää takuuajan jälkeen? Tai yleensäkkään... Asia olisi täysin eri, jos samanlaiset oireet(esim. Toyotan dieseleiden huohotinjäätymiset->turbot hajoaa ym, sillä turbon/putkistojen sijainti on suunniteltu niin huonosti suomen olosuhteita vastaavaksi) tapahtuisivat jollain päämarkkina-alueella(U.S.A, Keski-Eurooppa)

    Summasummarum:
    Suomen markkina-alueet ovat niin pienet, ettei näihin olosuhteisiin autoteollisuuden yksinkertaisesti kannata suunnitella yhtään mitään.
    - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
    - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
    - E- ja F- sarjan avaimet.
    - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
    - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
    .

    Finmodi oy
    050-3063926
    [email protected]

    Comment

    • Raimo Miettinen
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 320

      Päätin sitten vaihdattaa öljyt. Vanhat olivat kuulemma aivan mustaa ja haisivat palaneelta. Minkälaisia ajatuksia tämä herättää? Valitettavasti vaihtohomma jäi kesken, kun tilattu öljypohja (?) olikin väärä eli persarvio paraniko vaihdot uusilla öljyillä jää ensi viikkoon.
      BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by Raimo Miettinen View Post
        Minkälaisia ajatuksia tämä herättää?
        Ei mitään. Haistelemalla ja katselemalla ei öljynlaadusta tai vaihteiston kunnosta ota mitään selvää. Paitsi jos selvästi metallia seassa...

        Comment

        • 2.3i-16
          Newbiemmer
          • Sep 2008
          • 20

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ei mitään. Haistelemalla ja katselemalla ei öljynlaadusta tai vaihteiston kunnosta ota mitään selvää. Paitsi jos selvästi metallia seassa...
          Paitsi sen, että musta öljy on merkki siitä, että käytetty hydrauliikkaöljy on joskus käynyt kuumempana kuin sen on suunniteltu toimivan, syystä tai toisesta.

          Muu panos tähän ketjuun:

          Miksi identtisillä laatikoilla (6hp-sarja) varustetuissa, esimerkiksi Jaguareissa ja Lantikoissa vaihteistoöljy vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan 60 tkm kohdalla mutta BMWssä litku on "lifetime fill"? Miksi esim. mercedeksen huolto-ohjelmissa taxit tai muut kovassa ajossa olevat autot (vito/sprinter henkilöauton laatikolla) huolletaan eri ohjelman mukaan, niin että huolto-ohjelmaan kuuluu laatikon öljynvaihto?

          Ettei vaan olisi kysymys siitä, että laskennaliset käyttökulut saadaan pieniksi vähentämällä määräaikaishuoltojen kustannuksia, ja BMWn markkinointi-ihmiset pitävät uusien autojen kaupittelun kannalta tärkeämpänä laskennallisia käyttökustannuksia kuin pitkän aikavälin (suomen autojen keski-ikä on erittäin pitkä) todellisia käyttökustannuksia? Toiseksi 6hp:n öljyn taso tarkistetaan useimmista laatikoista poikkeavasti tietyssä lämpötilassa kone käynnissä (laatikossa öljyt kierrossa), joten väärällä vaihtotavalla täyttö on helppo tehdä väärin. Tällöin laatikkoon jää n. 1,5l liian vähän nestettä, mikä kyllä tappaa sen ennen pitkää. Joka tapauksessa ZF ohjeistaa omissa manuaaleissaan vaihtamaan öljyt, joten vaihdettavaksi ne on myös suunniteltu, vastoin BMW:n ZF-laatikosta antamia ohjeita.

          En kehota ketään vaihtamaan litkuja tai olemaan niitä vaihtamatta, omissa laitteissa takuuajan jälkeen jokaikisen moottoriöljyn vaihdon myötä vaihtuvat myös vaihteistoöljyt. Paskashokki on vain ja ainoastaan seurausta liian pitkästä vaihtamattomuudesta ennen ensimmäistä vaihtoa.

          Voi olla, että auto menee maailman tappiin ilman ensimmäistäkään öljynvaihtoa, voi olla ettei. Autofoorumilaisilla on yleisesti tapana pitää laitteet parhaassa mahdollisessa kunnossa, jopa pitkän aikavälin kustannuksista välittämättä. Kukin tehköön oman päätöksensä, omat autot ovat yleensä sen verran vähän ajettuja kun meikän omistukseen tulevat, että shokin aiheuttavaa paskaa ei ole laatikkoon mudostunut ( <30 tkm). Sadassa tonnissa lienee suoritettu 2 vaihteistoöljynvaihtoa.

          Öljynä käytän vain ja ainoastaan laatikkoon tarkoitettua, ZF:n toimittamaa mineraaliöljyä. Monet yleisöljyt (esim valvoline) ovat sopivuussuosituksiataan huolimatta synteettisiä, joten miettisin kahteen kertaan ennen kuin laittaisin niitä.
          Last edited by 2.3i-16; 11-05-2013, 14:43.

          Comment

          • bear3
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 131
            • laitila

            kysymys...tää öljyn vaihto jakaa mielipiteitä aikast jyrkästi joka sarjan ketjuissa..eikä siit enenpää jokainen tekee kuten prhaax näkee-itse vaihdan..
            mut se kysymys, bmw:n kantahan on ettei tarvi vaihtaa..ni miksi antaa laatikosta vikakoodin oil wear-öljyn kuluma? samoin kun jakolaatikosta oil wear ja siihenkään ei ole autokeskuksen mukaan vaihtoväliä....
            "itse tein...siksi hyvä "

            e91 330xd 2007

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              Millä katsoitte koodeja? Kuulostaa eksoottiselta...
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Kyllä ainakin x5 e53 jakolaatikkoon kuuluu vaihtaa öljyt mikäli oil wear arvo ylittää jonkun rajan, näin muistelisin.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • bear3
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2008
                  • 131
                  • laitila

                  Originally posted by Cell View Post
                  Millä katsoitte koodeja? Kuulostaa eksoottiselta...

                  gt1, jolla myös nollasin laatikon öljyn vaihdon jälkeen,samoin jakolaatikon nollasin öljyn vaihdon jälkeen.
                  "itse tein...siksi hyvä "

                  e91 330xd 2007

                  Comment

                  • makeclick
                    BTCF Member
                    • Mar 2005
                    • 268
                    • Turku

                    Mitä öljyjä olette näihin GA6HP26Z laittanut? Tehtiin öljynvaihto, mutta pian pitää tehdä uusi, koska ei tullut vaihdettua suodatinta (oli väärä osa). Tähän laitettiin tuota Febi bilstein http://www.incarmotorfactors.co.uk/e...d-6-34608.html

                    Hyvin tuntuu toimivan (vähän pelottaa kun ei ole tuota orkkis shelliä), mutta jotenkin kiinnostaisi ostaa tämä: http://www.bristoltransmissions.co.u...?id_product=64

                    Jotenkin olisi luotettavamman kuulloista ja tuossa lukeekin, että korvaa Shellin orkkis öljyt. Mielipiteitä?
                    Last edited by makeclick; 02-08-2013, 14:07.
                    Harrastepaholainen 335d:
                    Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                    Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      Originally posted by makeclick View Post
                      Mitä öljyjä olette näihin GA6HP26Z laittanut? Tehtiin öljynvaihto, mutta pian pitää tehdä uusi, koska ei tullut vaihdettua suodatinta (oli väärä osa). Tähän laitettiin tuota Febi bilstein http://www.incarmotorfactors.co.uk/e...d-6-34608.html

                      Hyvin tuntuu toimivan (vähän pelottaa kun ei ole tuota orkkis shelliä), mutta jotenkin kiinnostaisi ostaa tämä: http://www.bristoltransmissions.co.u...?id_product=64

                      Jotenkin olisi luotettavamman kuulloista ja tuossa lukeekin, että korvaa Shellin orkkis öljyt. Mielipiteitä?
                      Meillä laitetaan ravenol 6hp fluidia (jota saa ostaa meiltä myös litratavarana), mutta laatikko toimii kyllä normaalissa ajossa millä tahansa likimain vastaavantyyppisellä automaattivaihteistoöljyllä, jos viskositetti poikkeaa merkittävästi voi kylmänä toiminnassa olla tahmeutta tai epämääräisyyttä ja vanhemman tyyppisillä öljyillä ongelmia voi esiintyä myös erittäin kuumana. Toki mekaanistakin vikaa voi saada aikaan mikäli laatikon mahdollisen epämääräisen toiminnan aikana ei piittaa siitä vaan yrittää ajaa siitä huolimatta antamatta laatikon lämmetä tai jäähtyä. Pääsääntöisesti kuitenkaan järkevällä ajamisella millään väärilläkään öljyillä ei mekaanisia vauroita laatikkoon synny (jos öljymäärä on oikea).

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        Juurikin meille palautui vaihdossa vuosi sitten myymämme E61 535d jossa laatikkoöljyksi on vaihdettu Petro Canadan Duradrive, ja laatikko toimii silläkin edelleenkin niin hyvin etten näe mitään syytä vaihtaa ravenoliin. Tämä ei toki ole missään nimessä suositus käyttää väärää öljytyyppiä mutta toimii osoituksena siitä että mitään teknisiä ongelmia siitäkään ei yleensä seuraa jollei öljy kovin paljoa alkuperäisestä poikkea.

                        Lisään tähän vielä keventääkseni tätä öljykeskustelua erään kuulemani jutun:
                        Eräälle pitkän linjan automaattivaihteistokorjaajalle oli eräs asiakas alkanut väittelemään laatikkoöljyn speksien nyansseista. Tähän tämä korjaaja oli lämmettyään todennut että lyödään vetoa: jos hän ottaa illan kaljaa ja laskee tuotoksensa oman mersunsa laatikkoon niin hän ajaa sillä rovaniemelle ja takaisin ilman mitään ongelmia, jos mersun laatikko hajoaa välillä niin hän tekee täysremontin asiakkaan laatikkoon veloituksetta. Asiakkaan velvoite oli ilmeisesti maksaa tuplahinta korjauksesta jos mersun laatikko kestää matkan moisilla "voiteluaineilla" ja näinollen homma ei toteutunut.

                        Comment

                        • Kissvesala
                          Moderator
                          • Jun 2010
                          • 3110
                          • Liminka

                          Lisätäämpä omaa kommenttia kans. Mulla x3:een vaihettiin just lootaöljyt ja mittarissa 150tkm syyksi tähän että johtosarjan läpivienti tihkui öljyä pihalle ja vaihteet vaihtui hieman töksähdellen. Kai tuoss. Lähes sama loova on ku e60 sarjassa mutta tuohon kuiten on huolto ohjelmassa ainaki jenkeissä öljynvaihto 160tkm ja Suomessa sitte taas nevör....
                          Enivei. Omasta mielestä käytös parani mutta voihan se olla että kuvittelee nyt ku uudet limut sisällä. Ja parani myös aikasemmin ku jakoloodan öljyt vaihdoin. Että omalta kohalta kyllä ainaki suosittelen vaihtamaan tuossa 120-170tkm ne kurat.
                          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                          Kissvesala.fi
                          Priva tai o443424479

                          Comment

                          • makeclick
                            BTCF Member
                            • Mar 2005
                            • 268
                            • Turku

                            Pitää nyt vinkata teillekkin


                            +
                            http://www.topautoosat.fi/vaico-2216392.html 1+2= ihan hiton halpa keissi!

                            Itse vielä puntaroin, että olisiko redline D6 ATF paremmat säädettyyn 335d:hen kun loota ja öljyt on kovemmalla. :think

                            Saa jakaa jos on kokemuksia tosta Redlinesta.. Toi Febi bilsten ei kyl paskaa tavaraa pitäis olla.. normaalisit 17-20€ törppö ja itsellänikin 6L jyllää lootassa ja hyvin vaihtaa... ainakin vielä. Jostain vakoilin ton FB tietoja ja speksit olis suht samat kun ZF omissa öljyissä, mutta 40C ihan hivenen jäykemmät. Redline olis ihan hivenen tuosta vielä jäykemmät 40C:ssa. Again :think

                            Itse en laittaisi x35d:hen Febiä... edessäpäin selvitys
                            Last edited by makeclick; 03-10-2013, 19:04.
                            Harrastepaholainen 335d:
                            Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                            Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                            Comment

                            • Harrison
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 1529
                              • Iisalmi

                              Yksi hyvä pointti on kanssa jäänyt huomioimatta, nimittäin olosuhde vaihtelut(pakkasta tarkoitan)? Robi mainitsikin jo ZF:n omassa lanseerauksessa osat tekijät olosuhteista, mutta mielestäni keli vaihtelut ovat yksi osatekijä öljynvaihto "bisneksessä".

                              Sen verta puusta pudonnut apina kaveri, että pelaan hydrauliikan kanssa ympäri maapalloo ja kyllä se vaan on niin että pohjolan olosuhteet tuo omat haastavuudet kehiin (kuten täälä jo aikasemmin mainittu). Saksalaisen per&¤reikä suunnittelun/kulttuurin tuntien, niitä ei kovin paljoa kiinnosta pohjolan olosuhteet.

                              En ole vielä kovin montaa BMW-inssiä nähnyt tuolla -40 asteen pakkasessa rypevän noitten vehkeiten kanssa ja mittailemassa öljyn partikkelien määriä yms. Näytän keskimmäistä sormee bmw-insseille ja luotan laatikon omaan valmistajaan ja kuuntelen heitä mielummin.

                              Itsellä ei ole ainakaan ongelmia tullut 60tkm välein pelkän öljynvaihdon kanssa, ja laatikon suorituskyky on pysynyt tasaisena ~200tkm asti. En mene muihin vaihtoväleihin/suodatin operaatioihin kommentoimaan, kun ei ole kokemusta siitä...
                              Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                              Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                              Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                              Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                              Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                              EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                              Comment

                              • b mutteri kasa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1461
                                • Area 03

                                Heh.Itse rullannut sigun auton mittariin pian 180tkm ja laatikko toimii edelleen hyvin,enkä ole huomannut mitään muutoksia siihen,kun auton hankin ja silloin mittarissa n.40tkm.Itse en tee mitään 800-1000€ öljynvaihtoja/per kerta.Jos laatikko rupee reistailemaan niin tuonne vien http://www.recro.eu/en/

                                Koska jos automaatti laatikko ei toimi oikein jne.Siellä on silloin kulunut/mennyt rikki jotain,ja öljynvaihto ei sitä paranna.Tosin öljyjä kannattaa vaihtaa tietenkin,mutta näissä huuhtelu tapauksissa se on suht kallista,kun vertaa että yllä olevasta paikasta saa laatikon tarkastus ja kunnostustyön n.1000-2200€ (riippuu uusitaanko mitä osia) ja siihen sisältyy myös luonnollisesti se öljynvaihto
                                Last edited by b mutteri kasa; 22-09-2013, 09:35.
                                BMW F11 530 dA VOLL
                                Carbon-schwarz Metallic

                                BMW E30 325i Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎