Löytyi vikaa. EGR:stä oli muistikuva että on tulpattu, ei ollut. Vaikka ohjelmallisesti pois päältä, pakopaineet kasvaneet tarpeeksi suureksi että täyskaasulla läppä auennut. Tämä huomattiin kun EGR:n mutkaputki ennen läppää halkesi kuluneella viikolla. Menee allekirjoittaneen piikkiin.
No, softaa hierottiin tuon postauksen jälkeen savuttomaksi, tuotti enää lähinnä huntua. Nyt kun EGR-vuoto on korjattu ja tulppaus tehty, ei auto tuota savua ollenkaan. Seuraavaksi Testoa ja katsomaan kuinka pahasti yliahtaa korjattuna, EGR ollut sen verran halki softaa viritellessä että WG on ehkä liiankin kiinni.
Pari vetoa nyt piti korjauksen jälkeen tehdä, yliahtamisen riskillä:
80-120 2,0s
80-160 5,1s
100-200 8,6s
Kulku enemmän kuin hyvä, herää täysin viiveettä (vrt. haljenneella EGR:llä heräämiseen). EGR delete kit ja boost hose tilattu.
Löytyi vikaa. EGR:stä oli muistikuva että on tulpattu, ei ollut. Vaikka ohjelmallisesti pois päältä, pakopaineet kasvaneet tarpeeksi suureksi että täyskaasulla läppä auennut. Tämä huomattiin kun EGR:n mutkaputki ennen läppää halkesi kuluneella viikolla. Menee allekirjoittaneen piikkiin.
No, softaa hierottiin tuon postauksen jälkeen savuttomaksi, tuotti enää lähinnä huntua. Nyt kun EGR-vuoto on korjattu ja tulppaus tehty, ei auto tuota savua ollenkaan. Seuraavaksi Testoa ja katsomaan kuinka pahasti yliahtaa korjattuna, EGR ollut sen verran halki softaa viritellessä että WG on ehkä liiankin kiinni.
Pari vetoa nyt piti korjauksen jälkeen tehdä, yliahtamisen riskillä:
80-120 2,0s
80-160 5,1s
100-200 8,6s
Kulku enemmän kuin hyvä, herää täysin viiveettä (vrt. haljenneella EGR:llä heräämiseen). EGR delete kit ja boost hose tilattu.
Onko tuossa joku yksikkövirhe tai joku numero väärin?
1450kg/h ilmaa on kuitenkin reilu 2000mg/isku 4000rpm kohdalla, joten en usko, että savutus noilla tehoilla ilman määrästä johtuu.
Olisiko ruiskutusajassa tai ajankohdassa selitys tai jotain vikaa autossa?
Ennen turbomodia kävin elokuussa hakemassa samasta penkistä vertailuarvot.
Renkailta: 318hv ja 681nm
Moottoriteho: 394hv ja 845nm
Rengastehojen vertailut nähtävissä tästä: https://www.dropbox.com/s/c1qflgkhb5...tailu.png?dl=0
KTA dyno antaa yleisesti muita alempia tuloksia (pl. Motorbitin penkki jossa tehot ovat olleet verrattaen vielä ~8% alhaisempia).
"Suljetulla alueella" tehtyjä kiihtyvyysmittauksia lentävällä lähdöllä ja 10ghz GPS+Glonass (~17 satelliitilla). 80-160km/h = ~5,4s (paras 5,25s) 100-200kmh = ~8,9s (paras 8,4s) / 10 mittauksen keskiarvot
Vertailun vuoksi ennen turbomodia 100-200 = 10.3s
Tällä hetkellä softassa on kuitenkin ongelmana ettei koneeseen saada 1450kg/h yli ilmaa menemään ja savua tulee syötöillä liikaakin.
Jos tämän suhteen löytyy tietäviä niin kaikkia vinkkejä arvostetaan!!
Viimeisenä kerrottakoon että vertailukohteena 335i coolerilla, downpipeillä, MHD softalla ja 40% etanoliseoksella oli mukana KTA penkissä ja tulos oli identtinen 335d:n kanssa (eroa 0,4hv). Tienpäällä autot menevät tappiin asti vierekkäin. Epäreilua miten helppoa bensapuolella on saada tehoa, en tykkää.
Näillä tehoilla mulla meni imuputki ilmansuodattimelta eteenpäin kasaan = imee itsensä littanaksi = ei saa ilmaa. Havaittavissa lähinnä dynossa silmällä.
Omassani korvattu metallisella... Kokeile, kun kone on ajettu lämpimäksi, niin ihan jos kädellä saat imuputkea puristettua...
E6x koneisissa muovi on erilaista, ei ongelmaa.
Kiitos, täytyypä ottaa tämä tutkintaan seuraavaksi! Kaksi auto on samalla viritysasteella, toisessa imuputki on jo vaihdettu kovempaan materiaaliin. Aika vastaavasti hengitys ylhäällä ontuu.
Tämän innoittamana tulikin googletettua ja jenkit ovat jo pari vuotta sitten havainneet vakio ilmaboxin ahdistavan miedommallakin viritysasteella. Nyt pitäisi löytää tarpeeksi alkuperäisen kotelon näköinen CAI testiin. (Ja samalla vaihtaa parempi imuputki!)
Eroa 30d vs 35d solenoidisuuttimien tuotossa kutakuinkin 17%, eli ihan tuntuva. Tuolla 400hv tehoilla alkaa ruiskutusajat venymään 30d-suuttimilla kohtuuttoman pitkiksi, liekö edes mahdollista? Neljänsadan pinnassa alkaa myös R70 pumppukin jo olemaan liian pieni (jos AJ-Techin penkkilukemiin on uskomista että noista 335d:stä sen verran on saatu vakiona).
Itsellä pre-lci 330d manuaalista turbon muokkauksella, suoralla rännillä sekä isommalla coolerilla 375/hp715nm , vakio suuttimilla. Kuulemani mukaan 35d suuttimista ei ole juurikaan hyötyä, tiedä sitten. Olisi kiva kuulla kellä asiasta kokemusta minkälainen hyöty saavutettu
Se onkin hyvä kysymys Ei välttämättä niin mahdottoman suuri ero.
400hv on kuitenkin aika vaikeasti tavoitettavissa M57N + modattu GT2260 yhdistelmällä. Saattaa lisäksi vaatia R90-pumpun ja jos pakopaineet kasvaa liikaa niin jäykemmät venajouset päälle. :think Joku paremmin tietävä saa tulla kertomaan tarkemmin.
Suuttimien kanssa ei käynyt tuuri 5/2007 niin on vielä vanhanmalliset, muutos tullut 8/2007
Mutta siis suuttimien ja ahtimen muutoksella tarvoitteisiin olisi päästä?
Pumppua ei tarvitse vaihtaa?
Tällä hetkellä softassa on kuitenkin ongelmana ettei koneeseen saada 1450kg/h yli ilmaa menemään ja savua tulee syötöillä liikaakin.
Jos tämän suhteen löytyy tietäviä niin kaikkia vinkkejä arvostetaan!!
Näillä tehoilla mulla meni imuputki ilmansuodattimelta eteenpäin kasaan = imee itsensä littanaksi = ei saa ilmaa. Havaittavissa lähinnä dynossa silmällä.
Omassani korvattu metallisella... Kokeile, kun kone on ajettu lämpimäksi, niin ihan jos kädellä saat imuputkea puristettua...
E6x koneisissa muovi on erilaista, ei ongelmaa.
Juu, varmaankin menee aika samalla kaavalla kuin x35d:kin loppupeleissä, cooleri, pumppu, turbo.. Onkohan maailmalla noita pakovenoja vaihdeltu enemmän, tuntuu ettei kotimaassa ole tehty pl.Tuikku. Tai niistä ei julkisesti huudella.
Se on potentiaalinen askel eteenpäin turbomodin jälkeen.
Olet varmaan oikeassa, kuinka suuresta potentiaalierosta puhutaan?
Se onkin hyvä kysymys Ei välttämättä niin mahdottoman suuri ero.
400hv on kuitenkin aika vaikeasti tavoitettavissa M57N + modattu GT2260 yhdistelmällä. Saattaa lisäksi vaatia R90-pumpun ja jos pakopaineet kasvaa liikaa niin jäykemmät venajouset päälle. :think Joku paremmin tietävä saa tulla kertomaan tarkemmin.
Kovasti tekisi mieli saada lisää tehoa tuohon omaan 330dA talven aikana.
Autossa on jo ohjelma, joka tosin suht mieto, joten jo senkin päivittäminen varmasti muuttaisi asiaa, mutta jos nyt lähdettäisiin viemään asiaa hieman pidemmälle.
Sanotaan vaikka jonkinlaiseksi toiveeksi/tavoitteeksi ~350hv/~650nm
Ilmeisesti olisi saavutettavissa seuraavilla muutoksilla
Olisiko tehotavoitteeni mahdollista saavuttaa kyseisillä muutoksilla, vai jääkö jotain puuttumaan? Tietotekninen taito kun puuttuu itseltä, mutta osia osaan sujuvasti ostaa ja asennuksesta maksaa jollekin.
Eikös tuonikäisessä ole jo piezosuuttimet, jolloin ne on samat kuin 335d/LCI-535d, ei siis tarvetta päivittää.
En näe syytä miksei pelkällä ahdin+softapuukotuksella lukemat toteutuisi. Vääntöä saa halutessaan enemmänkin...
Leave a comment: