DPF:n poisto / E9x Diesel viritys

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • arska86
    replied
    Hyvä, että vika löytyi. Yleensä jos auto savuttaa voimakkaasti, niin siinä on jotain vikaa. Nyt vaan uudestaan dynoon katsomaan mitä vaikutti

    Originally posted by Jacques View Post
    Löytyi vikaa. EGR:stä oli muistikuva että on tulpattu, ei ollut. Vaikka ohjelmallisesti pois päältä, pakopaineet kasvaneet tarpeeksi suureksi että täyskaasulla läppä auennut. Tämä huomattiin kun EGR:n mutkaputki ennen läppää halkesi kuluneella viikolla. Menee allekirjoittaneen piikkiin.

    No, softaa hierottiin tuon postauksen jälkeen savuttomaksi, tuotti enää lähinnä huntua. Nyt kun EGR-vuoto on korjattu ja tulppaus tehty, ei auto tuota savua ollenkaan. Seuraavaksi Testoa ja katsomaan kuinka pahasti yliahtaa korjattuna, EGR ollut sen verran halki softaa viritellessä että WG on ehkä liiankin kiinni.

    Pari vetoa nyt piti korjauksen jälkeen tehdä, yliahtamisen riskillä:
    80-120 2,0s
    80-160 5,1s
    100-200 8,6s

    Kulku enemmän kuin hyvä, herää täysin viiveettä (vrt. haljenneella EGR:llä heräämiseen). EGR delete kit ja boost hose tilattu.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Löytyi vikaa. EGR:stä oli muistikuva että on tulpattu, ei ollut. Vaikka ohjelmallisesti pois päältä, pakopaineet kasvaneet tarpeeksi suureksi että täyskaasulla läppä auennut. Tämä huomattiin kun EGR:n mutkaputki ennen läppää halkesi kuluneella viikolla. Menee allekirjoittaneen piikkiin.

    No, softaa hierottiin tuon postauksen jälkeen savuttomaksi, tuotti enää lähinnä huntua. Nyt kun EGR-vuoto on korjattu ja tulppaus tehty, ei auto tuota savua ollenkaan. Seuraavaksi Testoa ja katsomaan kuinka pahasti yliahtaa korjattuna, EGR ollut sen verran halki softaa viritellessä että WG on ehkä liiankin kiinni.

    Pari vetoa nyt piti korjauksen jälkeen tehdä, yliahtamisen riskillä:
    80-120 2,0s
    80-160 5,1s
    100-200 8,6s

    Kulku enemmän kuin hyvä, herää täysin viiveettä (vrt. haljenneella EGR:llä heräämiseen). EGR delete kit ja boost hose tilattu.

    Leave a comment:


  • arska86
    replied
    Onko tuossa joku yksikkövirhe tai joku numero väärin?
    1450kg/h ilmaa on kuitenkin reilu 2000mg/isku 4000rpm kohdalla, joten en usko, että savutus noilla tehoilla ilman määrästä johtuu.

    Olisiko ruiskutusajassa tai ajankohdassa selitys tai jotain vikaa autossa?


    Originally posted by Jacques View Post
    Laitetaanpas raporttia, romuun(karvalakki 335d) päivitetty proturbon stage 2 isompi turbo ja Makeclickin softaa vastaavasti.

    KTA Motorsin penkistä uudet lukemat.
    Renkailta: 365hv ja 718nm
    Moottoriteho: 453hv ja 891nm
    Lappu: https://www.dropbox.com/s/au8t9xmz9i...09.17.png?dl=0

    Ennen turbomodia kävin elokuussa hakemassa samasta penkistä vertailuarvot.
    Renkailta: 318hv ja 681nm
    Moottoriteho: 394hv ja 845nm
    Rengastehojen vertailut nähtävissä tästä: https://www.dropbox.com/s/c1qflgkhb5...tailu.png?dl=0

    KTA dyno antaa yleisesti muita alempia tuloksia (pl. Motorbitin penkki jossa tehot ovat olleet verrattaen vielä ~8% alhaisempia).

    "Suljetulla alueella" tehtyjä kiihtyvyysmittauksia lentävällä lähdöllä ja 10ghz GPS+Glonass (~17 satelliitilla).
    80-160km/h = ~5,4s (paras 5,25s)
    100-200kmh = ~8,9s (paras 8,4s) / 10 mittauksen keskiarvot
    Vertailun vuoksi ennen turbomodia 100-200 = 10.3s

    Vuoden takainen rapsa löytyy täältä: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=893

    Tällä hetkellä softassa on kuitenkin ongelmana ettei koneeseen saada 1450kg/h yli ilmaa menemään ja savua tulee syötöillä liikaakin.
    Jos tämän suhteen löytyy tietäviä niin kaikkia vinkkejä arvostetaan!!


    Viimeisenä kerrottakoon että vertailukohteena 335i coolerilla, downpipeillä, MHD softalla ja 40% etanoliseoksella oli mukana KTA penkissä ja tulos oli identtinen 335d:n kanssa (eroa 0,4hv). Tienpäällä autot menevät tappiin asti vierekkäin. Epäreilua miten helppoa bensapuolella on saada tehoa, en tykkää.

    Leave a comment:


  • Komu
    replied
    Eikun kirjoitinkin väärin, eli littanaksi menee putki ennen ilmansuodatinta.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Originally posted by Komu View Post
    Näillä tehoilla mulla meni imuputki ilmansuodattimelta eteenpäin kasaan = imee itsensä littanaksi = ei saa ilmaa. Havaittavissa lähinnä dynossa silmällä.
    Omassani korvattu metallisella... Kokeile, kun kone on ajettu lämpimäksi, niin ihan jos kädellä saat imuputkea puristettua...
    E6x koneisissa muovi on erilaista, ei ongelmaa.
    Kiitos, täytyypä ottaa tämä tutkintaan seuraavaksi! Kaksi auto on samalla viritysasteella, toisessa imuputki on jo vaihdettu kovempaan materiaaliin. Aika vastaavasti hengitys ylhäällä ontuu.
    Tämän innoittamana tulikin googletettua ja jenkit ovat jo pari vuotta sitten havainneet vakio ilmaboxin ahdistavan miedommallakin viritysasteella. Nyt pitäisi löytää tarpeeksi alkuperäisen kotelon näköinen CAI testiin. (Ja samalla vaihtaa parempi imuputki!)

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Eroa 30d vs 35d solenoidisuuttimien tuotossa kutakuinkin 17%, eli ihan tuntuva. Tuolla 400hv tehoilla alkaa ruiskutusajat venymään 30d-suuttimilla kohtuuttoman pitkiksi, liekö edes mahdollista? Neljänsadan pinnassa alkaa myös R70 pumppukin jo olemaan liian pieni (jos AJ-Techin penkkilukemiin on uskomista että noista 335d:stä sen verran on saatu vakiona).
    Last edited by Supra^; 20-09-2017, 11:50.

    Leave a comment:


  • Jana
    replied
    Itsellä pre-lci 330d manuaalista turbon muokkauksella, suoralla rännillä sekä isommalla coolerilla 375/hp715nm , vakio suuttimilla. Kuulemani mukaan 35d suuttimista ei ole juurikaan hyötyä, tiedä sitten. Olisi kiva kuulla kellä asiasta kokemusta minkälainen hyöty saavutettu

    Leave a comment:


  • Spiddu
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Eikös tuonikäisessä ole jo piezosuuttimet, jolloin ne on samat kuin 335d/LCI-535d, ei siis tarvetta päivittää.

    En näe syytä miksei pelkällä ahdin+softapuukotuksella lukemat toteutuisi. Vääntöä saa halutessaan enemmänkin...
    Originally posted by Supra^ View Post
    Se onkin hyvä kysymys Ei välttämättä niin mahdottoman suuri ero.
    400hv on kuitenkin aika vaikeasti tavoitettavissa M57N + modattu GT2260 yhdistelmällä. Saattaa lisäksi vaatia R90-pumpun ja jos pakopaineet kasvaa liikaa niin jäykemmät venajouset päälle. :think Joku paremmin tietävä saa tulla kertomaan tarkemmin.
    Suuttimien kanssa ei käynyt tuuri 5/2007 niin on vielä vanhanmalliset, muutos tullut 8/2007

    Mutta siis suuttimien ja ahtimen muutoksella tarvoitteisiin olisi päästä?
    Pumppua ei tarvitse vaihtaa?

    Leave a comment:


  • Komu
    replied
    Originally posted by Jacques View Post
    Tällä hetkellä softassa on kuitenkin ongelmana ettei koneeseen saada 1450kg/h yli ilmaa menemään ja savua tulee syötöillä liikaakin.
    Jos tämän suhteen löytyy tietäviä niin kaikkia vinkkejä arvostetaan!!
    Näillä tehoilla mulla meni imuputki ilmansuodattimelta eteenpäin kasaan = imee itsensä littanaksi = ei saa ilmaa. Havaittavissa lähinnä dynossa silmällä.
    Omassani korvattu metallisella... Kokeile, kun kone on ajettu lämpimäksi, niin ihan jos kädellä saat imuputkea puristettua...
    E6x koneisissa muovi on erilaista, ei ongelmaa.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Juu, varmaankin menee aika samalla kaavalla kuin x35d:kin loppupeleissä, cooleri, pumppu, turbo.. Onkohan maailmalla noita pakovenoja vaihdeltu enemmän, tuntuu ettei kotimaassa ole tehty pl.Tuikku. Tai niistä ei julkisesti huudella.
    Se on potentiaalinen askel eteenpäin turbomodin jälkeen.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Jacques View Post
    Olet varmaan oikeassa, kuinka suuresta potentiaalierosta puhutaan?
    Se onkin hyvä kysymys Ei välttämättä niin mahdottoman suuri ero.
    400hv on kuitenkin aika vaikeasti tavoitettavissa M57N + modattu GT2260 yhdistelmällä. Saattaa lisäksi vaatia R90-pumpun ja jos pakopaineet kasvaa liikaa niin jäykemmät venajouset päälle. :think Joku paremmin tietävä saa tulla kertomaan tarkemmin.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Olet varmaan oikeassa, kuinka suuresta potentiaalierosta puhutaan?

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Jacques View Post
    Tässähän olisi esimerkkiä mihin 330da LCI:llä on päästy. http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...7&postcount=35

    Sanoisin että hyvinkin vastaavat lukemat mitä turbomodatulla 335da:lla irtoaa.
    Joo, mutta eipä ole ihan verrattavissa pre-LCI:n M57N-moottoriin tuo N57.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Tässähän olisi esimerkkiä mihin 330da LCI:llä on päästy. http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...7&postcount=35

    Sanoisin että hyvinkin vastaavat lukemat mitä turbomodatulla 335da:lla irtoaa.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Spiddu View Post
    Kovasti tekisi mieli saada lisää tehoa tuohon omaan 330dA talven aikana.
    Autossa on jo ohjelma, joka tosin suht mieto, joten jo senkin päivittäminen varmasti muuttaisi asiaa, mutta jos nyt lähdettäisiin viemään asiaa hieman pidemmälle.

    Sanotaan vaikka jonkinlaiseksi toiveeksi/tavoitteeksi ~350hv/~650nm
    Ilmeisesti olisi saavutettavissa seuraavilla muutoksilla

    335/535d suuttimet.
    Vakio ahdin muokattuna.
    Isompi välijäähdytin esim. wagner (löytyy jo)
    Moottorinohjauksen ohjelmointi.

    Olisiko tehotavoitteeni mahdollista saavuttaa kyseisillä muutoksilla, vai jääkö jotain puuttumaan? Tietotekninen taito kun puuttuu itseltä, mutta osia osaan sujuvasti ostaa ja asennuksesta maksaa jollekin.
    Eikös tuonikäisessä ole jo piezosuuttimet, jolloin ne on samat kuin 335d/LCI-535d, ei siis tarvetta päivittää.

    En näe syytä miksei pelkällä ahdin+softapuukotuksella lukemat toteutuisi. Vääntöä saa halutessaan enemmänkin...

    Leave a comment:

Working...
X