Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlpinWeiss
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 927
    • West coast

    Mulla olisi kasa noita suuttimia jos joku haluaa kokeilla. Otettu purkuautosta, joten toiminnasta ei tietoa, mutta en usko että ne nyt kaikki rikkikään voi olla. Menee roskiin muuten.
    MBCLK240 -02
    E36 318 -93
    E46 320 Ci -01
    E46 330 CiA -01
    E60 520i -04
    E93 325i -07
    F36 420xi -16

    Comment

    • Cunttory
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1772
      • Kuopio

      Originally posted by kemo81 View Post
      Nyt meni neljä 09 indeksin suutinta mottiin ja niiden koodaus päälle.Käytin äskön pakokaasu testissä ja co:t meni läpi.Tosin kylmä käynnistus edelleen melkoisen heikkoa.
      Jos sinulla on tuo sigun N53:n, niin nythän laitoit toiseen pankkiin 9 ja 11 indeksit sekaisin. En kyllä lähtisi käytetyllä suuttimella korjaamaan näitä moottoreita. Tuskin korkeapainepumppu oireilisi pelkästään kylmänä. Kuten todettiin livedatalla saa helposti selvitettyä paineet polttoainelinjassa.
      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

      Comment

      • Capa
        Newbiemmer
        • Feb 2004
        • 15
        • Oulu/Rovaniemi

        Nostetaanpa tätä aihetta. Tuttu hankki 325 ix vm-09 206 tkm ajettu, liikkeestä ostettu. Koeajolla ei huomattu mitään erikoista.

        Seuraavana aamuna kylmäkäynnistyksen jälkeen syttyi vikavalo. Vikakoodit luettiin kaverin toimesta, tuloksena misfire sylintereissä 1 ja 6. Seuraavana päivänä auto oli mulla, kylmästartin jälkeen täristää, joka loppuu sitten kun kone lämpenee. Sitä seuraavana päivänä sama homma, kun olin ajamassa autoa pajalle diagnoosiin. Korjaamon mukaan paikallaan oli index 3 suuttimet, ei kuulemma tuon vuosimallin autossa edes pitäisi olla noin vanhoja. Vikakoodit löytyivät historiasta, uusia ei näkynyt. Korkeapainepumpun paineet normaalit.

        Reklamaatio on siis tehty, annettu myös myyjäliikkeelle korjaamon kommentit, että vika oletettavasti suuttimissa, sekä suuttimien uusinnan kustannusarvio. Myyjäliikkeen suhtautuminen todella ala-arvoista asian selvittelyyn, kuulemma tarvitaan varmuus missä vika, koska "korjaamon arvelu ei ole mikään diagnoosi". Okei, ymmärrän että halutaan varmuus. Sovittiin että vien auton pajalle ja katotaan mitä selviää kylmäkäynnistyksessä, tuleeko vikakoodeja jne. Koitin myös kysyä, että mikä on heidän mielestään riittävä diagnoosi. Kuulemma suuttimet pitää tutkia ja viallinen vaihtaa. Seuraavaksi sitten kysyin, että miten haluavat autoa tutkittavan (jotta saavat mielestään riittävän diagnoosin) ja miten kustannukset jaetaan. Koska jos nyt pitääkin sitten suuttimia alkaa tutkimaan yksitellen, niin se nyt maksaa ihan eri summan kuin vikakoodien luku ja auton datan tutkiminen kylmäkäynnistyksessä.

        Vastauksena tuli: Ohjeet on annettu. Päättäkää itse mitä teette autonne kanssa. Me ei enää tämän kanssa jappasta.

        Vähintäänkin mielenkiintoista reklamaation käsittelyä, mutta kukin tyylillään. Kaupan purkuakin tässä on ehdotettu useampaan kertaan, se ei liikkeelle käy.

        No, minä nyt vien auton vielä tutkittavaksi. Katotaan selkeääkö sieltä lisää.Tässä vaiheessa kysymys noista bank1 ja bank2 jaotteluista. Eli miten nuo menee sylintereittäin? Jos misfire koodia pukkaa sylintereistä 1 ja 6 niin onko ne samassa bankissa minkä sylinterin kanssa?
        F11 530 XD -12

        Entinen: E61 525 XD -07

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1782
          • Turku

          Bank 1 = sylinterit 1, 2 ja 3. Bank 2: 4, 5 ja 6.
          Situation with N53 series engine (x23i/x25i/x30i) is pretty simple: first bank – cylinders 1/2/3; second bank – cylinders 4/5/6. For N43 series engine (x20i), make attention to the exhaust manifold: As we see, for N43 series engine (x20i): first bank – cylinders 1 and 4; second bank – cylinders 2 […]


          Ovat siis eri sylintereissä.

          Index 3 on kyllä aika outo. Oliskohan eka mahdollinen suuttimen indeksi 7 tohon koneeseen?
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • Capa
            Newbiemmer
            • Feb 2004
            • 15
            • Oulu/Rovaniemi

            Tuota index kolmosta ne pajallakin ihmettelivät, ei kuulemma tuon vuosimallin autossa pitäis olla tuollaisia. Epäilivät että onko tuohon jostain joskus löydetty ja vaihdettu vanhat suuttimet tai koko kone vaihdettu.
            F11 530 XD -12

            Entinen: E61 525 XD -07

            Comment

            • Akron
              BTCF Member
              • Jul 2017
              • 167
              • Tampere

              Lainataas topiccia taas vähän tuonne E6X puolelle. Kaverin 525iX N53B30 vm 2008 bank 1 suuttimet (1, 2 ja 3) eivät tee yhtään mitään. Inpalla tai Istalla ei saatu yhteyttä autoon, mutta Carlyllä saatiin kaivettu ulos vikakoodi 0030BA: "DME: Injectors 1, 2, 3 or DME, internal fault".

              Aikamme pähkäiltyämme päädyimme, että DME on viisainta lähettää testattavaksi/ korjattavaksi. Onko muita hyviä ideoita, mistä voisi johtua, että toisen bankin suuttimet ovat täysin mykkänä?
              Current: F10 528iA '11

              EXs:
              E38 740iA '95
              Subaru Impreza 2.0R '06
              E61 520dA '07

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2673
                • Tampere

                Originally posted by Akron View Post
                Onko muita hyviä ideoita, mistä voisi johtua, että toisen bankin suuttimet ovat täysin mykkänä?
                Jos autoon on vaikea saada yhteyttä OBD:n kautta, niin monenlaista sähkö/ohjelmistovikaakin saattaa olla. Olettaen kuitenkin että kaikki tulpat on kutakuinkin kunnossa, testaa nyt ennen korjauttamista vaihtaa puolat bank 1 ja 2 välillä päikseen -> muuttuuko mikään, ja ellei, niin seuraavaksi suuttimilla sama testi. Jos tilanne ennallaan, niin DME korjattavaksi tai purkuosaa tilalle.
                B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Akron
                  BTCF Member
                  • Jul 2017
                  • 167
                  • Tampere

                  Originally posted by JaniLap View Post

                  Jos autoon on vaikea saada yhteyttä OBD:n kautta, niin monenlaista sähkö/ohjelmistovikaakin saattaa olla. Olettaen kuitenkin että kaikki tulpat on kutakuinkin kunnossa, testaa nyt ennen korjauttamista vaihtaa puolat bank 1 ja 2 välillä päikseen -> muuttuuko mikään, ja ellei, niin seuraavaksi suuttimilla sama testi. Jos tilanne ennallaan, niin DME korjattavaksi tai purkuosaa tilalle.
                  Kaveri oli kerennyt napata DME:n sunnuntaina irti ja käyttänyt eilen korjauksessa. Nyt taas auto toimii.
                  Current: F10 528iA '11

                  EXs:
                  E38 740iA '95
                  Subaru Impreza 2.0R '06
                  E61 520dA '07

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎