Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6751
    • PK-seutu

    Originally posted by Galaxy1223 View Post
    Aika moni itseni mukaan lukien pitää start-stoppia turhana rasitteena moottorille. Normaalissa (ei pahin ruuhka) liikenteessä pysähdykset jäävät usein muutaman sekunnin mittaisiksi joten moottorin sammuttamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
    Kyllä. Ja se laatikon sport mode on vastaus asiaan. Kirjoitin tuolla vähän aiemmin:

    "Pieni huomio tuosta. Selvästä 330e malleissa on tuo laatikon sport modekin erilainen. Jos ajaa sportilla kuin vaari sunnuntaisin kirkkoon eli hissukseen, niin ei se vinguta kovin isoilla kierroksilla ja on kohtuu mukava ajaa suht normaalisti noin kun konetta haluaa pitää käynnissä helpolla. Ja välityksetkin tuntuu tosi pitkiltä. Tarkistanut en ole onko noissa pidempi perä tai laatikko välitetty eri lailla."

    Toki olisi kiva tietää jos noita ajomodeja voisi koodaamalla konfiguroida mieleisekseen :think
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • Guffe
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 41

      Originally posted by Zamgu View Post
      Varmaan tiesitkin, että tästä sammuu moottori, kun kepin laittaa muihin, kun sport-tilaan? Tässä haetaan ratkaisua, jossa moottoria saisi pidettyä päällä kokoajan vaihteiston tilasta riippumatta (D, N, R, P) Sport/Sport+ modella. Tämä ominaisuus on tuotu jo ainakin uuteen G20 330e malliin.
      Originally posted by Guffe View Post
      Miksi pakilla tai vapaalla pitäisi pitää polttomoottori käynnissä?
      Originally posted by Galaxy1223 View Post
      Aika moni itseni mukaan lukien pitää start-stoppia turhana rasitteena moottorille. Normaalissa (ei pahin ruuhka) liikenteessä pysähdykset jäävät usein muutaman sekunnin mittaisiksi joten moottorin sammuttamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
      En nyt haluaisi saivarrella, mutta tuo ei vastannut kysymykseen miksi N, R tai P asennolla pitäisi pitää moottori pakkokäynnissä normaali ajotilanteissa.

      330e kanssa ei mielestäni edes voi oikeastaan puhua start-stopista, koska koko auton idea on pitää polttomoottori pois pelistä mahdollisimman paljon.
      F30 330e M-sport '16
      e21 315 Sedan '83
      ex-F31 330d xDrive Touring M-Sport '14
      ex-e61 535d Touring M-Sport '05
      ex-e39 530d Touring M-Sport '03
      ex-e30 316i Bavaria '91

      Comment

      • Zamgu
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 9
        • Finland

        Originally posted by Guffe View Post
        Miksi pakilla tai vapaalla pitäisi pitää polttomoottori käynnissä?
        Turhaan moottori sammuu noissa tilanteissa. Mun mielestä olisi paljon järkevämpi ohjata moottorin toimintaa napista. Mulla vielä korostuu nuo hetkelliset moottorin sammumiset, kun teetetty custom putkisto.
        Toki tuo on minimaalisen pieni aika, kun pakilla autoa pitää, mutta jos koodamalla saa mieluisamman auton itselle niin miksipä sitä ei tekisi?

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6751
          • PK-seutu

          Pakin sijaan ärsyttävämpi asia on tosiaan ne todella todella lyhyet pätkät kun polttomoottori sammutetaan. Risteykset on tottakai selkeä, mutta jos ajaa vaikka asutusalueella 30-40km/h tietä joka on nyppyläinen. Jokaisessa "alamäessä" auto sammuu noin 1-2 sekunniksi ja taas lyödään tulille. Ei siinä ole mitään järkeä, vaikka teoriassa se onkin juuri noin, että auto pyrkii pitämään mahdollisimman paljon polttomoottorin pois pelistä.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • toukopouko
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 162
            • Oulu

            Originally posted by Zamgu View Post
            Varmaan tiesitkin, että tästä sammuu moottori, kun kepin laittaa muihin, kun sport-tilaan? Tässä haetaan ratkaisua, jossa moottoria saisi pidettyä päällä kokoajan vaihteiston tilasta riippumatta (D, N, R, P) Sport/Sport+ modella. Tämä ominaisuus on tuotu jo ainakin uuteen G20 330e malliin.
            Vaikeapa se on arvata mihin sitä vastausta milloinkin haetaan. Lisäksi se asiaa kysynyt oli eri henkilö kuin sinä.

            Omassa käytössäni tuo kepin siirto vasemmalle riitti start-stop tarpeisiin... jos peruuttelen jossain niin silloin mua ei niinkään haittaa että auto sammuisi, kun usein siinä sitten kuitenkin päädytään jättämään auto parkkiin tai odottelemaan tovi jotain ja polttiksen sammuttamisessa bensan säästämiseksi alkaa olla järkeä.

            Edit: miten se muuten tuossa G20 330e:ssä toimii? Onko siinä erikseen joku start/stop -painike, vai miten sen saa pysymään käynnissä?
            Last edited by toukopouko; 09-06-2020, 15:56.
            - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

            Comment

            • Zamgu
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 9
              • Finland

              Originally posted by toukopouko View Post
              Vaikeapa se on arvata mihin sitä vastausta milloinkin haetaan. Lisäksi se asiaa kysynyt oli eri henkilö kuin sinä.

              Omassa käytössäni tuo kepin siirto vasemmalle riitti start-stop tarpeisiin... jos peruuttelen jossain niin silloin mua ei niinkään haittaa että auto sammuisi, kun usein siinä sitten kuitenkin päädytään jättämään auto parkkiin tai odottelemaan tovi jotain ja polttiksen sammuttamisessa bensan säästämiseksi alkaa olla järkeä.

              Edit: miten se muuten tuossa G20 330e:ssä toimii? Onko siinä erikseen joku start/stop -painike, vai miten sen saa pysymään käynnissä?
              Juu sori, että tällein hyppäsin tähän väliin. Hän ehti vaan kysyä mun kysymyksen ensin.

              Varmaan monelle riittääkin, että toimii tuollein. Niinkun aikasemmin mainitsin niin tää onkin minimaalinen asia, mutta jos koodamalla saisi hieman "paremman" auton niin ehdottomasti tekisin. Tosiaan myös talvella olisi kivempi lämmittää moottori ennen ajoa, kun saisi napista pysymään päällä eikä tarvitsisi pumppailla kaasupoljinta ~10 sekunnin välein.

              G20:ssä, kun paino sport modelle moottori oli kokoajan päällä riippumatta vaihteiston asennosta. Erittäin hyvä uudistus mielestäni.

              Comment

              • jobo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 144
                • Espoo

                Originally posted by Zamgu View Post

                Tosiaan myös talvella olisi kivempi lämmittää moottori ennen ajoa, kun saisi napista pysymään päällä eikä tarvitsisi pumppailla kaasupoljinta ~10 sekunnin välein.

                edrive asentoon Save niin pysyy P päälläkin moottori käynnissä niin kauan kun bensaa riittää.

                En muista pitikö olla myös sport päällä vai ei.
                BMW i4 M50 -23

                BMW 330e M-sport -17
                BMW 120d M-sport -14
                MINI JCW -09

                Comment

                • Zamgu
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 9
                  • Finland

                  Originally posted by jobo View Post
                  edrive asentoon Save niin pysyy P päälläkin moottori käynnissä niin kauan kun bensaa riittää.

                  En muista pitikö olla myös sport päällä vai ei.
                  Kiitos vinkistä, mutta ei toimi ainakaan mulla. Pysyy päällä sen ~10s kaikilla modeilla.

                  Kenelläkään antaa vinkkiä kuka osaisi nämä erikoisemmat koodaukset pk-seudulla?

                  Comment

                  • 315i
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2014
                    • 241
                    • Arctopolis

                    Eikös sen Sport moden voinut customoida niin, että myös moottori on ns. sport? Auto nyt katoksessa ja en jaksa sinne asti mennä. Itse olen muistaaksen laittanut sport moden niin, että ainoastaa ohjaus tulee jäykemmäksi, ei voimansiirto.(niin ja kuvan mukaan myös alusta, mutta M-sportissahan ei ole säädettävää alustaa, käsittääkseni)
                    Jos tosta valitsee myös voimansiirron, onkohan kone silloin aina sportilla käynnissä?

                    Comment

                    • tesserakti
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2017
                      • 40
                      • Hämeenlinna

                      Nyt ehkä kuukausi tässä 330e:llä ajelua takana, ja muutoin olen ollut varsin tyytyväinen, mutta yksi asia auton suunnittelussa syö miestä rotan lailla.

                      Miksi, oi miksi, autossa ei voi valita sellaista ajoonlähtövalmistelun moodia, jossa auto esi-ilmastoidaan valittuun kellonaikaan vain ja ainoastaan, jos latausjohto on kiinnitettynä?! Ei jumalauta sentään, mitä touhua. Jos unohdat kiinnittää latausjohdon tai olet jossakin reissun päällä ja unohdat vaihtaa ilmastoinnin asetukset, niin onnittelut voittajalle. Parhaassa tapauksessa auto on ilmastoitu aivan väärään lähtöaikaan, jonka jälkeen se on taas jäähtynyt jääkalikaksi tai paahtunut pätsiksi, ja akun range ajoon lähtiessä 10 km.

                      Comment

                      • 315i
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2014
                        • 241
                        • Arctopolis

                        Itse varsikin talvisin pistän kännyllä "ilmastoi nyt" päälle, sit hampaiden pesua yms. ja baanalle. Yleensä varttikin riittää, jos ei kymmenien asteiden pakkanen ole. Käytän sitä ajastusta ainoastaa silloin, kun tiedän varmaan, että olen seuraavana päivänä lähössä esim 07.00 liikkeelle.

                        Mun mielestä melko vaivatonta, tosin joskus unohtuu ja joskus netti ei pelitä. Mut ilmoitushab siittä tulee jos ei saanut yhteyttä. Sit vikana on se avaimen salmiakkinappi. Tosin se ei auta jos auto satojen metrien päässä.

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          ^^kun autossa on etähallinta niin miksi käyttää 90-luvun tekniikkaa (ajastinta)?
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • tesserakti
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2017
                            • 40
                            • Hämeenlinna

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            ^^kun autossa on etähallinta niin miksi käyttää 90-luvun tekniikkaa (ajastinta)?
                            Siksi, että ajastin on edes jossakin määrin automaattinen. Se, että esi-ilmastointi täytyy joka kerta erikseen jostakin hienosta sovellusnappulasta napsauttaa päälle ei minun mielikuvissani ainakaan todellakaan ole mitään 2020-luvun nykytekniikkaa. Nykyaikaa minusta olisi sen sijaan esimerkiksi se, jos auto yhdistäisi itsensä kännykkäni kalenteriin ja sen sekä ajohistoriani analytiikan perusteella oma-aloitteisesti kysyisi minulta, että "Näyttää siltä, että olet ehkä lähdössä ajoon 15 minuutin kuluttua, mutta et ole asettanut esi-ilmastointia, eikä latausjohto ole kiinni. Auton sisälämpötila on parhaillaan 38°C. Haluatko, että ilmastoidaan auto?"
                            Last edited by tesserakti; 19-06-2020, 10:21.

                            Comment

                            • TeemuM
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 233
                              • Turku

                              Tai olisi siinä apissa edes ihan normaali kalenteri, että saisi lämmityksen/jäähdytyksen pelkästään arkipäiville.

                              Comment

                              • Guffe
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2008
                                • 41

                                Originally posted by TeemuM View Post
                                Tai olisi siinä apissa edes ihan normaali kalenteri, että saisi lämmityksen/jäähdytyksen pelkästään arkipäiville.
                                Appi ei taida valitettavasti olla yhtään sen fiksumpi mitä auton softa on, se on vaan ns. on/off-kytkin kyseiselle toiminnolle (ilmastoi nyt tahi ilmastoi ajastimella).
                                Voisi kyllä ajatella että appin puolelle tuon kalenteriominaisuuden saisi huomattavasti kevyemmällä panostuksella kuin autoon. Vaikka se toimisi sitten tuon 'ilmastoi nyt' -toiminnon kautta. Palautetta appin kautta kehittäjille?
                                F30 330e M-sport '16
                                e21 315 Sedan '83
                                ex-F31 330d xDrive Touring M-Sport '14
                                ex-e61 535d Touring M-Sport '05
                                ex-e39 530d Touring M-Sport '03
                                ex-e30 316i Bavaria '91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎