Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    Originally posted by pyroz View Post
    Onko Zakspeedillä mitään arvausta miksi auto siis välillä starttaa bensakoneen vaikkei akkujen puolesta olisi tarve?
    Tapahtuuko käynnistys korkeajännite puolelta vaiko 12v puolelta? Käynnistysääni ja tuntuma sen kertoo.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • t1hu
      BTCF Member
      • Nov 2016
      • 304
      • Kouvola

      Onkos kellään ”vikaa” että ei lataa, tauluun tulee teksti ”Verkkoteho liian alhainen”. Kotona kokeiltu ja kahdessa maksullisessa latauspömpelissä eikä toimi :think
      520D E61 LCI M-SPORT
      320D E91

      EX: 520D F11 M-SPORT
      EX: 325D E91 M-SPORT
      EX: 530XD E61 LCI
      EX: 320D E91
      EX: 530D E60 M-SPORT
      EX: 530D E60 ”M-SPORT”
      EX: 530D E39 M-SPORT
      EX: 123D E82 M-SPORT
      EX: 330D E46 COUPE
      EX: 330D E46 TOURING
      EX: 320D E91 M-SPORT

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        Originally posted by t1hu View Post
        Onkos kellään ”vikaa” että ei lataa, tauluun tulee teksti ”Verkkoteho liian alhainen”. Kotona kokeiltu ja kahdessa maksullisessa latauspömpelissä eikä toimi :think
        Kuulostaa KLE:n softavialta.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          Originally posted by zakspeed View Post
          Kuulostaa KLE:n softavialta.
          Tai sitten pykälän verran ikävämmin rikkoutuneelta KLE:lta. Oma 330e päätyi pajalle KLE:n vaihtoon jossa se nyt odottelee KLE:n maadoituspiuhaa (vanha oli pahasti hapettunut). Ei muuta kun auto vikakoodinlukuun ja sitten kättä syvälle taskuun jos on viallinen KLE (osat+työt ~2000e).

          Tuo KLE on ilmeisen yleinen murheenkryyni vuosimalleissa -16 ja -17, oikeasti kestävä on kyetty kehittämään vasta 3/2018 (tottelee osanumeroa 61449489061): https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...61449489061%09
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • t1hu
            BTCF Member
            • Nov 2016
            • 304
            • Kouvola

            Originally posted by Moonshine View Post
            Tai sitten pykälän verran ikävämmin rikkoutuneelta KLE:lta. Oma 330e päätyi pajalle KLE:n vaihtoon jossa se nyt odottelee KLE:n maadoituspiuhaa (vanha oli pahasti hapettunut). Ei muuta kun auto vikakoodinlukuun ja sitten kättä syvälle taskuun jos on viallinen KLE (osat+työt ~2000e).

            Tuo KLE on ilmeisen yleinen murheenkryyni vuosimalleissa -16 ja -17, oikeasti kestävä on kyetty kehittämään vasta 3/2018 (tottelee osanumeroa 61449489061): https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...61449489061%09
            Autona -17 vuosmallin vehje, onneksi on lisätakuu
            520D E61 LCI M-SPORT
            320D E91

            EX: 520D F11 M-SPORT
            EX: 325D E91 M-SPORT
            EX: 530XD E61 LCI
            EX: 320D E91
            EX: 530D E60 M-SPORT
            EX: 530D E60 ”M-SPORT”
            EX: 530D E39 M-SPORT
            EX: 123D E82 M-SPORT
            EX: 330D E46 COUPE
            EX: 330D E46 TOURING
            EX: 320D E91 M-SPORT

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              Originally posted by t1hu View Post
              Autona -17 vuosmallin vehje, onneksi on lisätakuu


              Asiasta kukkaruukkuun, automaattilaatikko on hieman erilainen kun polttomoottorivermeissä mutta mekaniikan osalta lienee kai kuitenkin vastaava, onko näiden vehkeiden laatikkoöljyjen vaihdon suhteen jotain suosituksia/linjauksia/totuuksia/mielipiteitä?
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                Originally posted by Moonshine View Post


                Asiasta kukkaruukkuun, automaattilaatikko on hieman erilainen kun polttomoottorivermeissä mutta mekaniikan osalta lienee kai kuitenkin vastaava, onko näiden vehkeiden laatikkoöljyjen vaihdon suhteen jotain suosituksia/linjauksia/totuuksia/mielipiteitä?
                Rakenteeltaan jotakuinkin erilainen kuitenkin. Turbiinin puuttuminen varmaan suurin rakenteellinen ero tavalliseen 8hp askiin nähden. Vielä ei ole kovin suuria lukemia näillä rullattu verrokiksi kestosta.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • Guffe
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 41

                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Rakenteeltaan jotakuinkin erilainen kuitenkin. Turbiinin puuttuminen varmaan suurin rakenteellinen ero tavalliseen 8hp askiin nähden. Vielä ei ole kovin suuria lukemia näillä rullattu verrokiksi kestosta.
                  Turbiinin puuttuessa öljytilavuus on vähemmän, mutta näin äkkiseltään voisi olettaa että öljykään ei menetä ominaisuuksiaan niin nopeaan kerran ei sillä siirretä momenttia?

                  Omaa autoa etsiessä pari ehdokasta oli joilla mittarissa 155tkm, onkohan kukaan vielä ehtinyt sinne parin sadan päälle? Toki viat alkaa tuntua siellä kolmen sadan jälkeen vasta, ellei ole todella herkkäper.. tuntoinen.
                  F30 330e M-sport '16
                  e21 315 Sedan '83
                  ex-F31 330d xDrive Touring M-Sport '14
                  ex-e61 535d Touring M-Sport '05
                  ex-e39 530d Touring M-Sport '03
                  ex-e30 316i Bavaria '91

                  Comment

                  • novoiperkele
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 109

                    Originally posted by zakspeed View Post
                    ~40Ah AGM

                    *PHEV/i autoissa muistettava aina ettei kumpaakaan 12v akkua saa irroittaa korkeajänniteakun ollessa kytkettynä.
                    Akkujen irrotusohje

                    Comment

                    • TeemuM
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 233
                      • Turku

                      Muutama päivä tullu ajeltua ja hienolta kapistukselta vaikuttaa.

                      Kysymys tuosta rangesta. Näyttää täyteen ladattuna vain 16km sähkörangea. Ja todellinen range on ollut vielä reilusti pienempi, kun työpaikalla auto on ulkona ja sieltä kylmällä autolla lähtiessä rangesta on lähtenyt monta km pois. Todellinen range on siis ollut jotain 10km luokkaa.

                      Aamulla lähden puolilämpimästä (8-10c) tallissa ja kelit on näitä plussakelejä mitä tällä viikolla on ollut. Ajo on ollut nyt pelkkää kaupunkiajoa.

                      Onko tuo normaalia, vai enkö vaan osaa?

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6750
                        • PK-seutu

                        Originally posted by TeemuM View Post
                        Muutama päivä tullu ajeltua ja hienolta kapistukselta vaikuttaa.

                        Kysymys tuosta rangesta. Näyttää täyteen ladattuna vain 16km sähkörangea. Ja todellinen range on ollut vielä reilusti pienempi, kun työpaikalla auto on ulkona ja sieltä kylmällä autolla lähtiessä rangesta on lähtenyt monta km pois. Todellinen range on siis ollut jotain 10km luokkaa.

                        Aamulla lähden puolilämpimästä (8-10c) tallissa ja kelit on näitä plussakelejä mitä tällä viikolla on ollut. Ajo on ollut nyt pelkkää kaupunkiajoa.

                        Onko tuo normaalia, vai enkö vaan osaa?
                        Omassa range näillä keleillä myöskin puolilämpimästä tallista lähtiessä ollut 21-23km ja riippuen toki millaista ajoa niin se on aika hyvin pitänyt paikkaansa. Usein toki toteutuu vähemmänkin. ~10km kuulostaa kyllä liian vähältä ihan reilusti.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • TJK
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 260
                          • Kotka

                          Originally posted by TeemuM View Post
                          Muutama päivä tullu ajeltua ja hienolta kapistukselta vaikuttaa.

                          Kysymys tuosta rangesta. Näyttää täyteen ladattuna vain 16km sähkörangea. Ja todellinen range on ollut vielä reilusti pienempi, kun työpaikalla auto on ulkona ja sieltä kylmällä autolla lähtiessä rangesta on lähtenyt monta km pois. Todellinen range on siis ollut jotain 10km luokkaa.

                          Aamulla lähden puolilämpimästä (8-10c) tallissa ja kelit on näitä plussakelejä mitä tällä viikolla on ollut. Ajo on ollut nyt pelkkää kaupunkiajoa.

                          Onko tuo normaalia, vai enkö vaan osaa?
                          Kannattaa esilämmittää se auto niin lämmitykseen menee silloin huomattavasti vähemmän akkua. Sitten kannattaa totutella ajamaan taloudellisesti sähköllä. Eli toisin kuin bensalla/dieselillä, niin kiihdytykset mahdollisimman rauhallisesti ja hyvällä ennakoinnilla saa myös ladattua akkua ajon aikana.

                          Ei se mittaristossa ilmoitettu range ole näissä tietenkään mitenkään kiveen hakattu, vaan ajotapa vaikuttaa aika paljon. Käyn usein töissä lounaalla paikassa johon on matkaa 2km ja kun otan auton latauksesta, se voi näyttää 23km rangea, mutta kun vedän tuon 2km ees taas lappu lattiassa niin helposti saa 15km hukattua rangesta 4km matkalla..
                          BMW G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • TeemuM
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 233
                            • Turku

                            Toi esilämmitys oli tosiaan jääny laittamatta, tänään aamulla oli päällä ja sitte range oli 19km. Ja olihan se nyt muutenkin mukavampaa lähteä lämpimällä autolla. Tänään sitten pääsi muutaman kilsan enemmin sähköllä. 4km töihin, 3km salille, 3km kotiin, 3km kauppaan ja kaupasta lähtiessä meni bensalle. Ja noissa joka välissä auto seissyt sen aikaa, että sisätilat oli kylmenneet. Eli kai toi range ihan linjassa on, kun ajo on tollaista pientä pätkää.

                            Comment

                            • Nautilus
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2012
                              • 40
                              • Riihimäki

                              Originally posted by TeemuM View Post
                              Toi esilämmitys oli tosiaan jääny laittamatta, tänään aamulla oli päällä ja sitte range oli 19km. Ja olihan se nyt muutenkin mukavampaa lähteä lämpimällä autolla. Tänään sitten pääsi muutaman kilsan enemmin sähköllä. 4km töihin, 3km salille, 3km kotiin, 3km kauppaan ja kaupasta lähtiessä meni bensalle. Ja noissa joka välissä auto seissyt sen aikaa, että sisätilat oli kylmenneet. Eli kai toi range ihan linjassa on, kun ajo on tollaista pientä pätkää.
                              Oletko seuraillut sähkön keskikulutusta? Mulla on syksystä ollut -16 330e ja kyllä se lyhyellä suhailulla kaupungissa vie reilusti. 20-30kWh/100km on kulutus ollut näillä keleillä ja tuohon 20kWh:een pääsee vain jos mukana on matka-ajoa reilusti. Huomioiden, että pelkällä sähköllä pääsee vain 90% SoC-välin (ainakin omassa polttomoottori pääsääntöisesti käynnistyy 10% SoC:ssa, vaikka määräänpäähän olisi 100m matkaa) ja ajoon on käsittääkseni varattu n. 5kWh niin se on just se 15-23km, mitä tuolla pääsee yhdellä ajolla näillä keleillä. Pysäytykset vähentää rangea entisestään erityisesti, jos akku välissä kylmenee ja 10km on silloin ihan realistinen sähkörange.

                              Comment

                              • TeemuM
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 233
                                • Turku

                                25kWh/100km on ollut tämän viikon keskikulutus, ja ajo on ollut pelkästään tuollaista muutaman km pätkää.

                                Varmaan kuuluisi tuohon yleiseen f30-ketjuun tämä kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin tässä. Saako tästä jotenkin radion sammumaan kun lähtee autosta ulos? Kun nyt radio sammuu vasta kun lukitsen ovet.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎