Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJK
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 260
    • Kotka

    Originally posted by toukopouko View Post
    Väittäisin että tuohon vaikuttaa nimenomaan se viimeaikojen kulutus yhteensä, ei niinkään sähkönkulutus yksinään. Matka-ajon jälkeen se ennustaa päästäväksi pidemmälle samalla sähkö/bensamäärällä koska keskikulutus on ollut viime ajat matalaa ja silleen.
    Voihan se olla että osittain myös näin. Mut esim. tossa mun esimerkissä missä olin tankannut ja ajellut sen jälkeen pelkällä bensalla pidemmän siivun, niin ajo oli 95% motaria ja vauhtia 130-140km/h, joten ei kyllä mitenkään erityisen taloudellisesti mennyt tuo väli, vaan kulutus huiteli kyllä jossain yli seiskassa.. :think
    BMW G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6750
      • PK-seutu

      Originally posted by alspe View Post
      Paljonko tällaisessa ajossa on käytännön kulutus bensaa (+akun tyhjennys)?

      Ihan vaan mielenkiinnnosta kun mietin sigun auton vaihto 330e malliin keväällä. F10 20d menisi varmaan ehkä seiskalla tuon sun ajon, ehkä 6,5L jos ruuhka ei ole kamalaa ja kutosella jos ruuhka on tosi nollat. (kustannus olisi siten noin 6,5*70/100*1,35€ + 2€/pv vero = 8,15€/pv)
      Oma ajoprofiili taasen on "parempi" 330e:lle kun ajellaan arkisin Tampereella kaupunkikieppumista 20-40km keskiarvoilla per vuorokausi. Kerran viikkoon keskimäärin 300-350km työmatka.
      Nyt se näyttää asettuvan lukemiin noin 7kwh/100km ja 4,7L/100km. tuo 7kwh on bensaksi muutettuna (Kotona sähkö n. 12c/kwh ja bensa 1,5€/L) noin puoli litraa. Eli sellanen 5.2L/100km bensaa on kulutus tuolla reilu 70km per lataus ajolla. Jos saisi työpaikalla ladattua niin sillä saisi vielä dramaattisen muutoksen aikaiseksi. Nyt pitää säästellä puolet akusta kotimatkalle.

      Olen ajanut tuota samaa ajoa myös dieseleillä. M57 ja kahdella eri N57 autolla, joilla kaikilla kulutus on ollut luokkaa 6,7-6,9L/100km. Vuosittaiset verot edellisessä F31 330d:ssä muistaakseni ~770€ ja tässä hybridissä 165€
      Last edited by pyroz; 10-12-2019, 11:49.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6750
        • PK-seutu

        Tuli testattua tuota "navigointi päälle niin auto käyttää akun fiksusti" asiaa ja siellähän oli iDrivessa oikein tällainenkin asiasta:


        Yhden kokeilun perusteella ei kovin hyvin osannut tuota tehdä. Akkua jäi muistaakseni luokkaaa 25% vielä jäljelle. Mutta pitää testailla muutaman kerran vielä.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • toukopouko
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 162
          • Oulu

          Originally posted by TJK View Post
          Voihan se olla että osittain myös näin. Mut esim. tossa mun esimerkissä missä olin tankannut ja ajellut sen jälkeen pelkällä bensalla pidemmän siivun, niin ajo oli 95% motaria ja vauhtia 130-140km/h, joten ei kyllä mitenkään erityisen taloudellisesti mennyt tuo väli, vaan kulutus huiteli kyllä jossain yli seiskassa.. :think
          Ei erityisen taloudellisesti, mutta ei erityisen epätaloudellisestikaan kun vertaa muutaman kilometrin suuntaansa kerta-ajoihin.
          - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

          Comment

          • TJK
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 260
            • Kotka

            Originally posted by pyroz View Post
            Tuli testattua tuota "navigointi päälle niin auto käyttää akun fiksusti" asiaa ja siellähän oli iDrivessa oikein tällainenkin asiasta:


            Yhden kokeilun perusteella ei kovin hyvin osannut tuota tehdä. Akkua jäi muistaakseni luokkaaa 25% vielä jäljelle. Mutta pitää testailla muutaman kerran vielä.
            Oliko sulla niin että suurin osa matkasta mennään motaria? Motari vauhdeissa toi ei kauheasti sähköllä mene jos on auto edrive valittuna, eli jos tyylin motarilta suoraan kaartaa kotipihaan niin ehkä toi ei sitten ole paras taktiikka.. :think
            BMW G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6750
              • PK-seutu

              Originally posted by TJK View Post
              Oliko sulla niin että suurin osa matkasta mennään motaria? Motari vauhdeissa toi ei kauheasti sähköllä mene jos on auto edrive valittuna, eli jos tyylin motarilta suoraan kaartaa kotipihaan niin ehkä toi ei sitten ole paras taktiikka.. :think
              Jep näinhän se juuri oli. Sammutti polttiksen motarin rampissa kun vauhti tippui about alle 80km/h. Matkaa jäljellä siinä enää kolmisen kilometriä ja ei ehtinyt akkua käyttää kokonaan. Eli motarilla ei käytä itsenäisesti pelkkää sähköajoa koskaan (auto edrive modessa)?
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • schäfer
                Bimmer Rookie
                • May 2005
                • 65

                Originally posted by pyroz View Post
                Ei riitä.
                Onko kaikissa 2016-> 330e -malleissa "sähköwebaston" käyttömahdollisuus joko manuaalisesti tai kaukona? Onko vuosien mittaan tullut merkittäviä päivityksiä sähkön käyttöön liittyen? Joku näppärä ja tietäväinen voisi koostaa nämä sähkö-lämmitys-lataus yms asiat yhteen paikkaan koska ne monia kiinnostaa

                Comment

                • Nautilus
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2012
                  • 40
                  • Riihimäki

                  Tupakansytytin keskikonsolissa lakkasi toimimasta

                  Ehkä tälle olisi parempikin paikka kysyä, mutta kysytään nyt ensin tässä kun kyse 330e:stä. Minulla oli Deltacon minikokoinen usb-sovitin keskikonsolin tupakansytyttimen paikalla ja se oli vähän hankala saada pois kun tarve oli käyttää muualla. No, sain sen lopulta vitkuteltua irti ja kun laitoin vähän myöhemmin siihen toisen vastaavan tilalle niin nytpä ei enää tulekaan virtaa ollenkaan (Deltaco siis toimi vielä juuri ennen irrottamista).

                  Katsoin sulakkeet (66, 69, 162) ja ne näyttivät olevan kunnossa. Tosin kaiketi sulake on voinut palaa, vaikka lanka ehjä, pitänee kokeilla vielä vaihtaakin.

                  Hanskalokeron alapuolella oleva ja takapenkillä oleva sytytin antavat edelleen virtaan, joten ei varmaan voi olla kyse releestäkään kuten tässä: https://www.btcf.fi/forum/showthread...n#post4137789?

                  Irrotin myös vaihdekepin ympärillä olevan muovin ja koitin katsoa, että onko johdot edelleen kiinni. Silmämääräisesti ainakin, joskaa ei sinne kovin hyvin nähnyt. Pärjäähän sitä ilmankin, kun noita on pari muutakin, mutta ihmetyttää että mikä sille nyt tuli...:think

                  edit: lisäksi huomasin, että tällaiset "mutterit" puuttuu kokonaan omasta autosta:

                  näytti tuo jokseenkin siinä pysyvän ilmankin, mutta lienee syytä hommata jostain. Mistäköhän noita voisi saada hankittua? Vai onko tuo vaan eri osa kun itse asiassa nämä näyttää aika kiinteiltä, jos vertaan esim: https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/...1-71-7-405-638
                  Attached Files
                  Last edited by Nautilus; 11-12-2019, 12:02.

                  Comment

                  • novoiperkele
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 109

                    Akun irrotus

                    Onkohan tämä oikea ohje akun irrottamiseksi subiasennusta varten?

                    Saako autosta linjalähdön helposti jostain lisävahvistimelle?

                    Mitä Android näyttöä suosittelisitte tähän?

                    Comment

                    • TJK
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 260
                      • Kotka

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Jep näinhän se juuri oli. Sammutti polttiksen motarin rampissa kun vauhti tippui about alle 80km/h. Matkaa jäljellä siinä enää kolmisen kilometriä ja ei ehtinyt akkua käyttää kokonaan. Eli motarilla ei käytä itsenäisesti pelkkää sähköajoa koskaan (auto edrive modessa)?
                      Oman kokemuksen mukaan bensa lähtee siinä vähän 80km/h jälkeen käyntiin ja menee tosiaan aina motari vauhdeissa bensalla jos on auto edrive modessa. Sähkön kulutus on kyllä yli satasen vaihdeissa melkonen, joten eipä siinä hirveästi ole järkeä siellä sähköllä paahtaa, ellei sitten ole tarkoituksena juuri tyhjätä akkua niin kuin sun tapauksessa. Maantie nopeuksissa tuo navigointi + auto edrive toimii ainakin todella hyvin. Viimeksi kun mökiltä ajelin kotiin, matkaa tasan 70km, pääasiassa 80 tietä ja lähtö ilman esilämmitystä, niin viiminen kilometri ennen kotia tultiin vielä sähköllä ja matkan keskikulutus oli 4.2l/100km.
                      Last edited by TJK; 11-12-2019, 13:00.
                      BMW G20 330e M-Sport -20

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6750
                        • PK-seutu

                        Originally posted by TJK View Post
                        Oman kokemuksen mukaan bensa lähtee siinä vähän 80km/h jälkeen käyntiin ja menee tosiaan aina motari vauhdeissa bensalla jos on auto edrive modessa. Sähkön kulutus on kyllä yli satasen vaihdeissa melkonen, joten eipä siinä hirveästi ole järkeä siellä sähköllä paahtaa, ellei sitten ole tarkoituksena juuri tyhjätä akkua niin kuin sun tapauksessa. Maantie nopeuksissa tuo navigointi + auto edrive toimii ainakin todella hyvin. Viimeksi kun mökiltä ajelin kotiin, matkaa tasan 70km, pääasiassa 80 tietä ja lähtö ilman esilämmitystä, niin viiminen kilometri ennen kotia tultiin vielä sähköllä ja matkan keskikulutus oli 4.2l/100km.
                        Tuosta lopusta unohtui jotain oleellista, eli 4.2L bensaa ja paljonko sähköä päälle? Vai olitko jo laskenut kokonaiskulutukseksi tuon lukeman?
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • TJK
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 260
                          • Kotka

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Tuosta lopusta unohtui jotain oleellista, eli 4.2L bensaa ja paljonko sähköä päälle? Vai olitko jo laskenut kokonaiskulutukseksi tuon lukeman?
                          Sähköä meni luonnollisesti täyden latauksen verran eli noin 5kwh. Ei ole realistisen kulutuksen mittaamisen kannalta kovin oleellista tuijottaa auton ilmoittamaa sähkön keskikulutusta koska siihen on otettu mukaan myös ajon aikana regeneroitu energia, joka on ilmaista ja usein noin pitkän matkan aikana voidaan regeneroida helposti useampi kilowattitunti. Eli jos noita kokonais kulutuksia haluaa laskea, niin pitäisi vain ottaa huomioon se akkuun seinästä ladattu energia ja kun olen ajanut akun tyhjäksi, niin kotona mun laturi näyttää että sinne menee n.5kwh.

                          EDIT: Niin tai toki se riippuu siitä että haluaako laskea sen kokonais kulutuksen autolle, vai omalle lompakolle..

                          EDIT 2: Tai on se joka tapauksessa ehkä epäoleellista laskea mukaan regeneroimalla saadun energian kulutus? Jos oletetaan että sulla on akku täysin tyhjä kun lähdet ja ajat x matkan. Matkan keskikulutus on vaikka 6l/100km, mutta olet matkan aikana esim. jarrutuksissa ja alamäissä regeneroinut energiaa ja se on käytetty matkan aikana ja sähköinen keskikulutus näyttää vaikka 3kwh/100km, niin lasketko tuon myös mukaan auton kokonais kulutukseen, vaikka energia on periaatteessa ollut ilmaista?
                          Last edited by TJK; 11-12-2019, 15:05.
                          BMW G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6750
                            • PK-seutu

                            Originally posted by TJK View Post
                            Sähköä meni luonnollisesti täyden latauksen verran eli noin 5kwh. Ei ole realistisen kulutuksen mittaamisen kannalta kovin oleellista tuijottaa auton ilmoittamaa sähkön keskikulutusta koska siihen on otettu mukaan myös ajon aikana regeneroitu energia, joka on ilmaista ja usein noin pitkän matkan aikana voidaan regeneroida helposti useampi kilowattitunti. Eli jos noita kokonais kulutuksia haluaa laskea, niin pitäisi vain ottaa huomioon se akkuun seinästä ladattu energia ja kun olen ajanut akun tyhjäksi, niin kotona mun laturi näyttää että sinne menee n.5kwh.

                            EDIT: Niin tai toki se riippuu siitä että haluaako laskea sen kokonais kulutuksen autolle, vai omalle lompakolle..

                            EDIT 2: Tai on se joka tapauksessa ehkä epäoleellista laskea mukaan regeneroimalla saadun energian kulutus? Jos oletetaan että sulla on akku täysin tyhjä kun lähdet ja ajat x matkan. Matkan keskikulutus on vaikka 6l/100km, mutta olet matkan aikana esim. jarrutuksissa ja alamäissä regeneroinut energiaa ja se on käytetty matkan aikana ja sähköinen keskikulutus näyttää vaikka 3kwh/100km, niin lasketko tuon myös mukaan auton kokonais kulutukseen, vaikka energia on periaatteessa ollut ilmaista?
                            Hyvä ja validi pointti tuo regeneroitu sähköenergia Tuo vaan aina nostattaa karvat pystyyn tuo "sähkoautoilijan syndrooma", että sähkö tulee seinästä eikä maksa mitään ja jätetään oleellista kertomatta. Mutta helppo sitä kokonaiskulutusta ja kustannusta ei ole laskea aivan tarkalleen se on totta...

                            Itse mittaan autoon ladatun energian erikseen ja tiedän sen tarkkaan. Paitsi kun lataan autoa jossain muualla, joka saattaa joskus olla ilmaista ja joskus maksaa vähän ja joskus paljon. Jokatapauksessa tuo pelkkä bensankulutus on harhaanjohtavaa, koska auto ei ole ko. matkaa päässyt pelkällä tuolla energialla.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • TJK
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 260
                              • Kotka

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Hyvä ja validi pointti tuo regeneroitu sähköenergia Tuo vaan aina nostattaa karvat pystyyn tuo "sähkoautoilijan syndrooma", että sähkö tulee seinästä eikä maksa mitään ja jätetään oleellista kertomatta. Mutta helppo sitä kokonaiskulutusta ja kustannusta ei ole laskea aivan tarkalleen se on totta...

                              Itse mittaan autoon ladatun energian erikseen ja tiedän sen tarkkaan.....paitsi kun lataan autoa jossain muualla, joka saattaa joskus olla ilmaista ja joskus maksaa vähän ja joskus paljon. Jokatapauksessa tuo pelkkä bensankulutus on harhaanjohtavaa, koska auto ei ole ko. matkaa päässyt pelkällä tuolla energialla.
                              Toki on hyvin oleellista ottaa huomioon myös sähkönkulutus ja joskus jos noita on itse jaksanut laskeskella niin olen käyttänyt tuota viittä kwh:ta joka tuntuu olevan aika standardi mitä mulla menee kun lataan tyhjästä täyteen.
                              BMW G20 330e M-Sport -20

                              Comment

                              • toukopouko
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2006
                                • 162
                                • Oulu

                                Originally posted by TJK View Post
                                Toki on hyvin oleellista ottaa huomioon myös sähkönkulutus ja joskus jos noita on itse jaksanut laskeskella niin olen käyttänyt tuota viittä kwh:ta joka tuntuu olevan aika standardi mitä mulla menee kun lataan tyhjästä täyteen.
                                Joo, en minäkään sitä huomioimatta jätä. Lataan töissä ilmaiseksi, ja kotona mitä sinne sopii. Olen laskenut tuon niin, että se on se yksi lataus per pv (kotona), ja se on noin 5kWh. Jos kuukauden jokainen päivä lataisi, niin se olisi 150kWh. Sähkö maksaa ~12snt/kWh veroineen, joten yksi lataus maksaa 60snt ja koko kuukausi 18eur. Summana tuo on niin pieni, että voin hyvin ajatella ettei sähkö maksa mitään . Ja tuo on vielä yläkanttiin, kun työpaikalta 2.5km päästä ajeltua ei akkuun sovi mitään - eli joka päivä tuota latausta ei tule täysin suoritettua.

                                Talouden vuosikulutus on jotain 23k kWh luokkaa, josta siis 1,8k kWh ish on autoilun viemää, <8%. Tai no toisen auton lämmittelyt tuosta tietty puuttuu, mutta ei sekään maksa "mitään" .
                                - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎