Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jj5
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Etanolia myös lykätään kylmästartissa aika tukevasti sylinteriin jolloin sitä päätyy enemmän öljyn joukkoon mutta paljonko siitä jää öljyihin kun ne pyörivät tunninkin verran lämpiminä?

    Anyway ei ole hyvä on sitten kumpaa tahansa öljyjen joukossa.
    Niin etanolin sekaantuminen öljyyn lienee suurempi ongelma lyhyen matkan ajossa, kuin autolla millä oikeasti ajetaan eikä vain lähikauppaan ja takas.

    Onpas muuten positiivista että tämä E34 osiokin on vähän kuin herännyt eloon. Välillä on näyttänyt ettei täällä kukaan kirjoittele ja kaikki E34:t on laitettu puristimeen.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Etanolia myös lykätään kylmästartissa aika tukevasti sylinteriin jolloin sitä päätyy enemmän öljyn joukkoon mutta paljonko siitä jää öljyihin kun ne pyörivät tunninkin verran lämpiminä?

    Anyway ei ole hyvä on sitten kumpaa tahansa öljyjen joukossa.

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Kyllä. Bensiini höyrystyy helpommin kautta (normaalisti koetun) lämpltila-alueen.

    Tästä samasta syystä öljyn laimenema on suurempi ongelma etanolikäyttöisissä.

    Kylmästartissa erityisesti etanoli höyrystyy imusarjassa heikommin. Osa ei aina höyrysty, päätyy pisaroina sylinteriin, ja sieltä öljyyn.

    Tätä tapahtuu myös bensalla, mutta vähemmän.

    Moottorin/imusarjan lämmettyä höyrystyminen huomattavasti paranee.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Toisaalta etanoli höyrystyy alle 80 asteessa joten paljonkohan sitä mahtaakaan jäädä öljyyn verratuna bensa kun koneen ajaa kerran lämpimäksi? :think
    Bensa taitaa höyrystyä käytännössä kokoajan ja etanoli vasta +60 asteessa. :think

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by jj5 View Post
    Bensassa taitaa olla kuitenkin se hyvä puoli että haihtuu öljystä huomattavasti tehokkaammin, kuin esim etanoli. :think
    Toisaalta etanoli höyrystyy alle 80 asteessa joten paljonkohan sitä mahtaakaan jäädä öljyyn verratuna bensa kun koneen ajaa kerran lämpimäksi? :think

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Bensassa taitaa olla kuitenkin se hyvä puoli että haihtuu öljystä huomattavasti tehokkaammin, kuin esim etanoli. :think

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Kv1984 View Post
    Öljyt on vaihdettu viime syksynä, ei kovin monta tuhatta km sitten. Auto ON kyllä käynyt huonosti ja rikkaalla syystä X, ja ajan päivittäin 5-8 km pätkäajoa töihin ja kotiin. Siinä lienee selitys...
    Jep, ovat siis vaihdon tarpeessa. Ei se ajomäärä ole ainut öljyn vaihtoon vaikuttava asia.

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Originally posted by Klasu- View Post
    Jos öljytikku tuoksuu bensalle, vaihda öljyt.

    Todennäköisesti käynyt rikkaalla, ja männänrenkaan ohi päässyt bensiiniä öljytilaan.

    Yleistä autoissa jotka ovat/ovat olleet huonokäyntisiä syystä tai toisesta
    Öljyt on vaihdettu viime syksynä, ei kovin monta tuhatta km sitten. Auto ON kyllä käynyt huonosti ja rikkaalla syystä X, ja ajan päivittäin 5-8 km pätkäajoa töihin ja kotiin. Siinä lienee selitys...

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Joonaskervi View Post
    -93 530i m60

    Osaisiko joku pikaisesti neuvoa mistä kannattaisi lähteä etsimään ratkaisua ongelmaan kun ei airbägin valoa nollatessa pääse autoon mihinkään boksiin käsiksi myöskään Ecuun. Laitteistosta ei pitäisi johtua kun huollossa useampaa eri lukijaa kokeiltu. Tai tietäiskö joku jonkin ohjelman millä varmasti pääsee kiinni tohon värkkiin.

    Taustatietoa: Ralliratti otettu pois ja laitettu bägillinen ratti paikoilleen ja liitin kiinni. Mittariston polttimo oli revitty irti ja sekin nyt paikoillaan ja valo vilkkuu jonka jälkeen palaa yhtenäisesti. Ralliratti ilmeisesti jonkin ongelman takia laitettu. Muuta sähkö ongelmaa ei ole kuin että mittaristo välillä valittaa polttimoista yms mitkä ei oikeasti ole palanut mahtaakohan noilla olla jotain yhteyttä
    Nuo palaneiden polttimoiden valitukset johtuvat ajovalojen korkeudensäätömoottoreiden häiriön poiston pilaantumisesta. Jos niistä nappaa johdot pois valitus loppuu.

    En kyllä heti suoraan muista millainen kondensaattori korkeudensäädön johtoihin piti laittaa korjaukseksi.

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Jos öljytikku tuoksuu bensalle, vaihda öljyt.

    Todennäköisesti käynyt rikkaalla, ja männänrenkaan ohi päässyt bensiiniä öljytilaan.

    Yleistä autoissa jotka ovat/ovat olleet huonokäyntisiä syystä tai toisesta.

    Bensiini öljyssä ei paranna voiteluominaisuuksia, sekä vielä kaiken lisäksi sekoittaa seosta, kun öljyn lämmetessä bensa rupeaa kiihtyvään tahtiin haihtumaan öljystä, ja huohotinjärjestelmä imee nämä bensahöyryt imusarjaan, josta päätyvät osaksi palotapahtumaa.

    Bensakoneissa määrä jää yleensä prosentuaalisesti pienemmäksi, mutta erityisesti nykyisissä hiukkassuodattimilla varustetuissa dieseleissä olen nähnyt tilanteita, joissa tukkeutuneen DPF:n takia toistuva puhdistuspoltto on nostanut moottoriöljyn(ja dieselin sekoituksen..) tason koneessa niin korkealle, että öljyä on lentänyt pihalle mittatikusta/lohkon huohotuspisteistä. 15l öljytilavuuden moottorista öljyä laskettu ulos 30+litraa.
    Pätkäajo, jossa moottoriöljy harvoin lämpenee riittävästi haihduttaakseen bensiiniä, on kertymää lisäävä tekijä.


    Omaan m30 - moottoriseen (-91) kolmenelkkuun olen päässyt sisälle ihan Snap-onin sekä Autelin valmistamilla yleistestereillä. Testerien mukana on tullut eri merkki/mallikohtaisia liittimiä autoihin ennen OBD - aikaa, ja niistä olen tietysti sitä BMW - pyöreää käyttänyt.
    Bageja ei omasta autosta löydy, joten siitä puolesta en osaa sanoa.
    Ecu:n arvot näkyy kaikki oikein.
    Last edited by Klasu-; 24-04-2019, 19:13.

    Leave a comment:


  • Joonaskervi
    replied
    Oliskohan tässä PK-seudulla joku jolla olisi laitteet ton edellämainitun ongelman tutkimiseen.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Joonaskervi View Post
    -93 530i m60

    Osaisiko joku pikaisesti neuvoa mistä kannattaisi lähteä etsimään ratkaisua ongelmaan kun ei airbägin valoa nollatessa pääse autoon mihinkään boksiin käsiksi myöskään Ecuun. Laitteistosta ei pitäisi johtua kun huollossa useampaa eri lukijaa kokeiltu. Tai tietäiskö joku jonkin ohjelman millä varmasti pääsee kiinni tohon värkkiin.

    Taustatietoa: Ralliratti otettu pois ja laitettu bägillinen ratti paikoilleen ja liitin kiinni. Mittariston polttimo oli revitty irti ja sekin nyt paikoillaan ja valo vilkkuu jonka jälkeen palaa yhtenäisesti. Ralliratti ilmeisesti jonkin ongelman takia laitettu. Muuta sähkö ongelmaa ei ole kuin että mittaristo välillä valittaa polttimoista yms mitkä ei oikeasti ole palanut mahtaakohan noilla olla jotain yhteyttä

    ADS kaapeli tai Icom ja softaksi Inpa tai DIS.

    Leave a comment:


  • Joonaskervi
    replied
    -93 530i m60

    Osaisiko joku pikaisesti neuvoa mistä kannattaisi lähteä etsimään ratkaisua ongelmaan kun ei airbägin valoa nollatessa pääse autoon mihinkään boksiin käsiksi myöskään Ecuun. Laitteistosta ei pitäisi johtua kun huollossa useampaa eri lukijaa kokeiltu. Tai tietäiskö joku jonkin ohjelman millä varmasti pääsee kiinni tohon värkkiin.

    Taustatietoa: Ralliratti otettu pois ja laitettu bägillinen ratti paikoilleen ja liitin kiinni. Mittariston polttimo oli revitty irti ja sekin nyt paikoillaan ja valo vilkkuu jonka jälkeen palaa yhtenäisesti. Ralliratti ilmeisesti jonkin ongelman takia laitettu. Muuta sähkö ongelmaa ei ole kuin että mittaristo välillä valittaa polttimoista yms mitkä ei oikeasti ole palanut mahtaakohan noilla olla jotain yhteyttä

    Leave a comment:


  • Kv1984
    replied
    Johan tässä autossa nyt ilmenee kummallisuuksia. Seuraava kysymys:

    Miksi öljytikku tuoksahtaa bensalle?

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Kyllä voi.

    Jokaisen jännitelukeman tulisi aina korreloida senhetkistä seossuhdetta.

    Verrataan vaikka rengaspainemittariin, haluat, että 2bar mittarilukema vastaa 2bar painetta.

    Jos mittalukema heittää suuntaan tai toiseen, et saavuta koskaan haluttua arvoa, kun et heiton määrää tai suuntaa voi yhdellä mittarilla operoidessasi tietää.

    Tällätavalla toimivan lambdan toiminta vaan on aika haastava todeta ilman pakokaasuanalysaattoria, kun et livedatan jännitelukemista muuta voi todeta, kun että vaihtelevat. Livedatalla saa kiinni anoastaan tiettyyn arvoon juuttuneen sensorin.

    Analysaattorin kanssa tiedät, että jos pakoputki on tiivis, ja analysaattorin näyttämä poikkeaa kattiauton halutusta lambda 1 - arvosta, ei kaikki ole kohdallaan, vaikka auto niin luulisikin.
    Last edited by Klasu-; 23-04-2019, 19:40.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎